معرفی و نقد سریال 13 reasons why سیزده دلیل برای اینکه

معرفی و نقد سریال 13 reasons why

سریالی از زبان یک دختر مرده

معرفی و دانلود سریال سیزده دلیل برای اینکه

سریال سیزده دلیل برای اینکه ، براساس رمانی به قلم جی آشر به همین نام ساخته شده. رمانی که دست بر موضوعاتی حول محور خودکشی یک نوجوون، دلایل و آثارش روی دیگران میذاره. سریال هیچ ترسی از بی پرده حرف زدن درمورد مسائل نداره. داستان 13 دلیل برای اینکه تابوی حرف نزدن درمورد خودکشی و نادیده گرفتنش رو جوری که خیلی راحت بنظر میرسه میشکنه. کلمات کلیدی شرم و گناه و زشت بودن رو از متن خودکشی برمیداره و به آثار و عواملش واضح و برهنه میپردازه.

“ما نیازمند اینیم که در مورد این تابو صحبت کنیم.”

سریال 13 reasons Why در ژانر درام خلاصه میشه که از سال 2017 تا 2020 توسط نتفلیکس در قالب چهار فصل ساخته و پخش شد. فصل اول این سریال کاملا براساس رمان ساخته شد که نقد های مثبت زیادی دریافت کرد. فصل های بعدی که به ترتیب در سال های 2018، 2019 و 2020 ساخته شدن دیگر منبعی برای اقتباس نداشتن و بنابراین نویسندگان سریال خودشون با ایده هاشون آستین بالا زدن که درنهایت باعث شد پایان جالبی از نظر منتقدین و بینندگان بدست نیاد.

مسئله قلدری و بولی کردن با اینکه بحث جدیدی در سینما نیست اما به تازگی یکی از داغ ترین موضوعات اللخصوص برای سینمای شرق آسیا و کره جنوبی شده است. بعیده سریال کره ای پر بیننده و رتبه آوری در نتفلیکس ببینیم که این موضوع درش گنجونده نشده باشه. به تازگی سریال کره ای The Glory تنها پس از دو روز به رتبه پنجم نتفلیکس جهانی رسید که مضمون اصلیش همین خشونت مدرسه ایه. همچنین سریال کره ای Revenge of others و سریال Weak hero class نیز از سریال های جدید تلویزیون کره جنوبی هستند که بحثشون هنوز در شبکه های اجتماعی داغه.

13 دلیل برای اینکه هم دقیقا همچین مضمونی رو دنبال میکنه. همه چیز از خودکشی دختری بنام هانا بیکر شروع میشه. قبل از اینکه ادامه مقاله رو دنبال کنین به صفحه دانلود سریال 13 reasons why رفته فصل اولش (فقط فصل اولش! بعدا میگم چرا) رو دانلود کنین.

ماجرای هفت کاست

دبیرستان فضای غم انگیز و تاریکی داره. یکی از دانش آموزان مدرسه، دختری بنام هانا بیکر خودکشی کرده ولی اونقدر ها هم چیزی عجیب و غیر عادی بنظر نمیرسه. بهرحال زمان برای هیچکس عزاداری نمیکنه. فضای مغموم موقتی بنظر میرسه. هرچند همه اینا تا وقتی نرمال جلوه میکنه که کلی جنسن یکی دیگه از دانش آموزان دبیرستان یک جعبه کاست جلوی در خونه اش پیدا میکنه. فضایی معمایی سریال رو در بر میگیره.

7 نوار کاست داریم که درشون از 13 نفر نام برده شده. سیزده شخص که در خودکشی هانا بیکر سهمی داشتن. کم کم متوجه میشه نوار ها فقط مختص به خودش نیستن و ممکنه فرد یا افرادی دیگر نیز از این صحبت های داخل کاست با خبر باشن. کم کم به این ترتیب خط های داستانی جدید وارد داستانمون میشن و تعداد شخصیت های فرعی بیشتر میشه.

چرا جنازه باید دروغ بگه؟

قوانینی که هانا بیکر برای گوش دادن به اون نوار کاست ها وضع کرده خاص و همزمان ساده هستند.

“فقط دو تا قانون داریم. قانون اول اینکه باید به همه کاست ها گوش بدین. قانون دوم اینکه که باید همه اونارو برگردونین و برای نفر بعد خودتون بفرستین. چون هر داستان 13 جنبه داره. نوار هارو برگردونین و داخل جعبه قرارشون بدین. آهای شماره سیزده خوش شانس! میتونی نوار هارو با خودت مستقیم به جهنم ببری. البته اگه به مذهبی اعتقاد داشته باشی. بهرحال اونجا میبینمت.”

نوار ها در ادامه افراد مختلفی رو بهمون معرفی میکنن. اولین عشق هانا بنام جاستین، الکس استندال، جسیکا دیویس که دوست هانا بود و تایلور داون عکاس و…

جالبی کاست ها در اینه که بدون سیاه نمایی شخصیت ها، به مخاطب نشون داده میشه که هرکس دقیقا چه سهمی در این خودکشی داشته.

نقاط قوت سریال

سریال سیزده دلیل برای اینکه داستانی عاشقانه و شیرین بود. اونقدر این داستان عاشقانه دلنشین بود که واقعی بنظر نمیرسید. مثل یک رویا… نه کلمه رویا مناسب این بحث نیست. من کلمه کابوس رو انتخاب میکنم. برخی سکانس های خشن و ناراحت کننده فصل اول این سریال هنوز بعد از چند سال توی ذهنم زنده است. و البته که اون سکانس ها هیچ شباهتی به رویا ها ندارن. بی رحم، خشن و بی پرده درست مثل یک کابوس.

یکی از نقاط قوت فصل اول سریال کارگردانی و تدوینش بود. بخش زیادی از سریال داخل فلش بک ها تعریف میشد ولی این بیننده رو گیج نمیکنه. نحوه ترکیب و گره زدن لحظات گذشته و حال به یکدیگر با استفاده از تکنیک کات مخفی و چرخش های دوربین به حدی منسجم است که انگار کاملا موفق به نشون دادن فضایی شده که نویسنده از ابتدا قصدش رو داشته.

صحنه های کاپلی کلی و هانا دوست داشتنی ترین سکانس های سریال بودن. نوجوونای که جسور بنظر میرسن و در عین حال خجالتی معصومانه در ابراز علاقه بهم دیگه دارن.

کاترین لانگ فورد که نقش هانا بیکر رو بازی میکرد نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی شد. هرچند که فصل اول سریال بخاطر صحنات خشن تجاوز و خودکشی بار ها از سمت سازمان های جهانی مربوط به سلامت روان اخطار دریافت کرد و نتفلیکس مجبور شد در ابتدای هر قسمت اطلاع و هشدار درمورد صحنه های پیش رو بده.

 

فصل دوم به بعد معرفی جدیدی رو میطلبه!

در فصل دوم سریال سیزده دلیل برای اینکه که در سال 2018 در قالب 13 قسمت پخش شد ناگهان با نقد های منفی زیادی مواجه شد. داستان فصل دوم سریال از زمانی شروع میشه که چند ماه از مرگ هانا بیکر گذشته. والدین هانا توسط نوار کاست هایی که کلی به دستشون رسونده دادگاهی برپا میکنن و همه کسایی که داخل کاست ها نام برده شدن درگیر دادگاه میشن. در فصل دوم سریال 13 reasons why بیشتر با پدر و مادر هانا آشنا میشیم. کلی نیز به عنوان کسی که فکر میکنه در محافظت از هانا شکست خورده تموم تلاشش رو میکنه تا والدین هانا دادخواهی موفقیت آمیزی داشته باشن.

فصل سوم سریال باز چندین ماه از ماجرای فصل دوم جلو تره. این فصل هم در 13 قسمت پخش شد و به ماجرای کشته شدن دانش آموز دیگه ای تو دبیرستان میپردازه و حالا همه شخصیت ها پر از مشکل و درگیری شدن. این فصل هم با انتقاد های زیادی مواجه شد که البته بیشتر انتقاد ها به داستان و فیلمنامه وارد بود.

منتقدان از فصل چهارم سریال سیزده دلیل برای اینکه بعنوان پایان بندی مبتذلی یاد میکنن که از فصل دوم و سوم انتظارش رو میکشیدیم. تموم تلاش هایی که بیننده برای حفظ امیدش به احیای داستان و سریال داشت نقش بر آب شد. نویسنده ها سعی کردن مثل فصل اول داستان گویی غیر خطی رو امتحان کنن و اینقدر گیج کننده انجامش دادن که داستان نا منسجم و بیننده گیج و خسته میشد. فصل چهارم سریال در 10 قسمت پخش شد که در ادامه حادثه فصل سوم نوشته شده و بیشتر تمرکزش رو روی مشکلات روحی روانی کلی میذاره.

سخن آخر

13 دلیل برای اینکه توی فصل های جدید ترش نه تنها سعی داشت عنوانی جنایی بشه بلکه با توجه به بیماری روانی شخصیت های اصلی از المان های ژانر وحشت هم استفاده کنه که خب در هر دو نقص هایی داشت. درنهایت باید بگم که با وجود تمام انتقاداتی که به فصل های دوم و سوم و چهارم وارد شده فصل اول این سریال واقعا ارزش وقت گذاشتن رو داره و شما رو با شخصیت همراه میکنه.میتونین بعد از تماشای فصل اول تصمیم بگیرین که این سریال ارزش ادامه دادن داره یا نه ولی فصل اول منسجم و کامله. اگه هنوز تماشاش نکردین همین الان دانلود سریال 13 reasons why رو وارد لیست کار های فوریتون کنین و بعد از تماشاش نظرتون رو باهامون درمیون بذارین.

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی