نقد و معرفی انیمه 5-toubun no Hanayome

پیدایش و سیر انیمه 5-toubun no Hanayome

The Quintessential Quintuplets یک سری مانگای ژاپنی نوشته و نقش زده شده توسط نگی هاروباست (Negi Haruba). از ماه اوت 2017 تا فوریه 2020 در مجله شونن هفتگی کودانشا (Kodansha) منتشر شد و بخش هایش در چهارده جلد تانکوبون (tankōbon) جمع آوری شدند. این سری تحت مجوز چاپ کودانشا کمیکس (Kodansha Comics) توسط کودانشا یو اس ای (Kodansha USA) به زبان انگلیسی منتشر شده است و سریال انیمه اش در آمریکای شمالی تحت یک مجوز اشتراکی بین فانیمیشن و کرانچی رول (Crunchyroll – Funimation) می باشد. یک نسخه سریال تلوزیونی انیمه به تولید تولیدات تزوکا (Tezuka Productions) از ژانویه تا مارس 2019 روی تی بی اس (TBS) و کانال های دیگر اکران شد. فصل دوم که توسط استودیو های انیمیشن بایبوری (Bibury Animation Studios) تولید شده بود از ژانویه تا مارس 2021 روی صفحه تلوزیون رفت. ادامه فصل دوم، به نام The Quintessential Quintuplets Movie به عنوان یک فیلم در ماه مه 2022 پخش شد. این سریال یک موفقیت تبلیغاتی بود، همانطور که تا دسامبر 2022 مانگا بیش از بیست میلیون نسخه در گردش داشت که آن را به یکی از پرفروش ترین سری های مانگا تبدیل می کند. در سال 2019، مانگا در چهل و سومین مراسم جوایز مانگای کودانشا (Kodansha Manga Awards) جایزه دسته شونن را به دست آورد.

چکیده داستان انیمه 5-toubun no Hanayome

دانش آموز دبیرستانی فوتارو اوئه‌سوگی (Futaro Uesugi) یک دانش آموز با استعداد ویژه است که زندگی سختی را پیش می برد. مادر او مرده است، دوستی ندارد، و اضافه بر همه این ها، پدرش هم قرض زیادی بالا آورده است. وقتی خانواده پولدار ناکانو (Nakano) به مدرسه او منتقل می شود، فرصتی طلایی از راه می رسد. فوتارو فورا به عنوان یک معلم سر خانه با حقوق بالا استخدام می شود. اما متاسفانه فوتارو متوجه می شود که پنج فردی که مسئول آن‌هاست، خواهر های پنج قلوی همسان با شخصیت های متفاوت، ایچیکا (Ichika) ، نینو (Nino) ، میکو (Miku) ، یوتسوبا (Yotsuba) ، و ایتسوکی (Itsuki) ، کوچک ترین علاقه ای به درس خواندن ندارند و نمرات آن ها وحشتناک است. بعضی از این پنج قلو ها با وجود فوتارو که او را یک غریبه داخل آپارتمانشان می بینند مخالف اند، اما سرسختی پیگیرانه فوتارو به مرور زمان این دختر ها را راضی می کند که او را قبول کرده و سعی کنند تا نمره هایشان را بهبود بخشند. در طول سریال، فوتارو روابط خاصی را با هر یک از پنج قلو ها تشکیل می دهد. در یک تصویر کوتاه از آینده، نشان داده می شود که او در نهایت با یکی از آن ها ازدواج می کند، اما هویت اصلی او تنها نزدیک اواخر سریال فاش می گردد.

 

دیدگاه مخاطب 

The Quintessential Quintuplets بازبینی های مثبتی دریافت کرد، بیشتر به خاطر عناصر کمدی رمانتیک و حرم سرایش. پال جنسن (Paul Jensen) از شبکه اخبار انیمه (Anime News Network) سریال را لذت بخش یافت و همانطور که نظر داد: «لطیفه ها خنده دارند، طیف شخصیت ها از قابل تحمل تا دوست داشتنی می رود، سرویس دهی به طرفدار ها (fan service) از حد فراتر نمی رود، و هیچ نقطه چندش یا زننده ای در داستان نیست که خرابش کنند. هیچ چیز انقلابی ای درباره اش نیست، اما تعداد زیادی از چیز های پایه ای را بدون نشان دادن هیچ ایراد اساسی ای خوب اجرا می کند، و این برای سرگرم کننده کردن این پخش تمیز خوب کافیست» به آن از پنج، چهار امتیاز داد. پاتریک فرایه (Patrick Frye) از هیولا ها و منتقد ها (Monsters And Critics) اشاره کرد که «تعداد مسخره بازی های منحرفانه یا سرویس دهی های خوار کننده به طرفدار ها کم وغیر قابل به عرض بود و دختر ها از باور های اجتماعی ابتدایی فراتر می روند و به شخصیت های بال و پر داده شده ای تبدیل می شوند که با شخصیت اصلی فوتارو اوئه‌سوگی ارتباط سرگرم کننده ای تشکیل می دهند. مخاطب از تماشای یک مرد بیش از حد عادی خوش شانس که با حالتی دست و پا چلفتی مسیرش را از بین اتفاق های بعید پیش می برد خسته شده اند. به جای این، رفتار فوتارو که از چیز هایی که با عقل جور در نمی آیند عاریست برنده میدان می شود». کایل روگاسیون (Kyle Rogacion) از گومبا ستامپ (Goomba Stomp) داستان انیمه را تحسین کرد اما سبک نقاشیش و شیرین کاری هایی از آن که به منظور سرویس دهی به طرفدار ها انجام شده بودند را مورد شماتت قرار داد. سریال در حال حاضر در نوامبر 2020 در کرانچی رول از پنج ستاره چهار و شش دهم امتیاز دارد.

 

بازخورد انیمه 5-toubun no Hanayome

از سال 2019، نمایشگاه های متعددی در سرتاسر ژاپن از جمله توکیو، اوساکا، نیگاتا، و ناگویا برگزار شدند. همچنین در ژوئیه 2020 یک نمایشگاه در خارج در موقعیت تایپی، تایوان صورت گرفت. 5-toubun no Hanayome تا ژانویه 2019 دو میلیون نسخه در گردش داشت که در فوریه 2019 به سه میلیون افزایش پیدا کرد و تا آوریل 2021 پانزده میلیون شد. تا مارس 2022 شانزده میلیون نسخه در گردش داشت که این عدد تا دسامبر 2022 به بیست میلیون رسید. در سال 2019 در ژاپن، این سری پنجمین مانگا با بیشترین فروش بود و در نیمه اول 2020، در کنار Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba و One Piece سومین مانگای پرفروش معرفی شد. این سری برای جایزه مانگای بعدی 2018 که نیکونیکو (Niconico) برنامه ریزی اش را بر عهده داشت نامزد شد. 16,106 رای آورد که در نهایت مقام هشتم را برایش رقم زدند. در ماه مه 2019، در کنار « به تو، که جاودانی» (To Your Eternity) جایزه بهترین مانگای شونن در چهل و سومین مراسم جوایز سالانه مانگای کودانشا (Kodansha Manga Awards) را برد. در مراسم چهل و سومین اهدای جوایز سالانه مانگای کودانشا، کن آکاماتسو (Ken Akamatsu) به عنوان یکی از داوران Go-Tōbun no Hanayome را به عنوان «والاترین نسخه تمام و کمال کمدی رمانتیک حرم سرای دختران زیبا» دارای «طرح های بصری با کیفیت بسیار بالا» ستایش کرد.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)