نقد و بررسی انیمه Yofukashi No Uta ندای شب

توسط Alireza

نگاهی کلی به انیمه Yofukashi No Uta

انیمه Yofukashi No Uta یا Call of Night یه انیمه با ژانر رومنس / خوناشامیه که تابستون 2022 با اومدنش حسابی غوغا به پا کرد و توجه زیادی به خودش جلب کرد.

این انیمه یه داستان عاشقانه رو به شکل جالب و جذابی به تصویر می‌کشه که باعث میشه دلتون بخواد هی بیشتر و بیشتر تماشا کنید. کاراکترها و مناظر با گرافیک فوق‌ العاده‌ای طراحی شدن و در عین سادگی انیمه رو رویایی جلوه میدن.

خلاصه‌ی داستان Yofukashi No Uta باعث شد فکر کنم انیمه در مورد آدمایی‌ـه که شب‌ها بی‌خوابی میزنه به سرشون و توی شهر پرسه می‌زنن، با همدیگه آشنا می‌شن و کارهای عجیب و غریب و جالب انجام می‌دن.

اما قسمت اولو که دیدم، متوجه شدم در مورد خوناشام هاست. یکم ناامید شدم چون خیلی از ژانر  خوناشام طور و این چیزا خوشم نمیاد… ولی تصمیم گرفتم به انیمه یه شانسی بدم و تا آخرش ادامه‌ش دادم. چرا؟ چون انیمه یه چیز خاص توش داشت و می‌دونستم ارزش وقتی که به پاش می‌ذارم رو قطعا داره.

 

بریم یه معرفی از انیمه داشته باشیم:

خلاصه‌ی داستان انیمه Yofukashi No Uta

یاموری کو یه دانش‌آموز راهنمایی 14 ساله‌ست که نمی‌تونه مفهوم عشق رو درک کنه. بیخیال درکش میشه و قید مدرسه رفتنم میزنه. کم کم دچار بی‌خوابی میشه و تصمیم می‌گیره شب از خونه بزنه بیرون و بره توی شهر پرسه بزنه.

کو با یه دنیای جادویی رو به رو میشه: شهر سوت و کوره و چراغ‌ها از بیشتر همیشه می‌درخشن! برای یه بارم که شده کاملا احساس آزادی و راحتی می‌کرد. وقتی که جلوی دستگاه فروش داشت اغفال می‌شد که سراغ الکلم بره با ناناکوسا نازونا آشنا میشه.

خلاصه که همه چیز دست به هم میده و نازونا کو رو میبره خونه‌اش تا بخورتش… بله خون کو رو بخوره. کاشف به عمل میاد که نازونا یه خوناشامه و قصدش خوردن خون بوده. اما مشکل کو اینجاست که چرا مثل توی تلویزیون و کتاب‌ها با گاز نازونا تبدیل به خوناشام نشده.

برخلاف داستان‌ها، توی دنیای واقعی اگه یه نفر عاشق خوناشام بشه و اون خوناشام گازش بگیره، طرف می‌تونه تبدیل به خوناشام بشه. گرچه نازونا اصلا خیال عشق و عاشقی تو سرش نداره و فقط می‌خواد خون کو رو بمکه.

با این حال کو می‌خواد تبدیل به خوناشام بشه تا برای همیشه از روز و زندگی روزانه فرار کنه و بتونه از زندگی شبانه‌اش که توش احساس آزادی می‌کنه لذت ببره. پس کارش ساده‌ست… عاشق نازونا میشه و بعدش خوناشام! نه نازونا که نمی‌خواد عاشق شه! پس شایدم اونقدرا ساده نباشه…

کو حتی خودشم نمی‌دونه عشق چیه چون فقط 14 ساله‌شه! پس اصلا ساده نیست قضیه، غیر ممکنه!

 

روند تولید و ساخت اثر Yofukashi No Uta

مانگای Yofukashi No Uta به قلم و تصویرگری کوتویاما (Kotoyama)، از سال 2019 توی مجله Weekly Shōnen Sunday منتشر میشه و تا الان 14 ولوم پخش شده. Kotoyama ایده اسم مانگاش رو از روی آهنگ یه بند موسیقی به اسم Creepy Nuts برداشته، که بعدها همین آهنگ میشه اندینگ انیمه.

انیمه ی Yofukashi No Uta هم توی سال 2022 به کارگردانی تومویاکی ایتامورا (Tomoyuki Itamura) و تهیه کنندگی استودیو Liden Films توی 13 قسمت ساخته و پخش شده.

در مورد اپنینگ و اندینگ و Sound Trackها استودیو گل کاشته و آهنگ‌های انیمه جزو محبوب‌ترین های فصل بودن.

می‌تونید انیمه رو با زیرنویس فارسی اختصاصی از سایت انیمه لیست دانلود کنید.

 

گرافیک و آرت انیمه Yofukashi No Uta

اینجاست که انیمه واقعاً خودش رو نشون میده. وقتی داستان در مورد بی‌خوابی، خوناسام و پرسه زدن توی شب باشه، فکر می‌کنین رنگ‌ها ملایم و تیره‌ان و از واقعیت خیلی دور نیست. اما استودیو Liden Films با تمام قدرت وارد کار شد و یکی از رنگارنگ‌ترین انیمه‌های فصل رو ساخت.

ریزه کاری‌های طلایی، سبز، آبی، بنفش و تقریباً هر رنگ دیگری صفحه نمایش رو توی پس زمینه‌ی شب پر کرده که واقعاً تصویر منحصر به فردی رو به رخ می‌کشه. مناظر و پس‌زمینه‌ها مطمئناً به‌ خاطر همین خاطره‌انگیز بودن و نشون می‌دهدکه فقط یه برداشت متفاوت از یه محیط معمولی می‌تونه کل فضا را بسازه یا از بین ببره.

 

 بررسی کاراکترهای انیمه ندای شب

یاموری کو: همونطور که بالا گفتم کو یه بچه 14 ساله‌ست که به بودن کنار بقیه خیلی اهمیتی نمیده و می‌خواد خوناشام بشه تا از زندگی شبانه لذت ببره. پس کو یه بچه معمولی‌ـه که هیچی در مورد دنیا نمی‌دونه، ساده لوحه و فقط چیزی که در لحظه می‌خواد رو می‌بینه بدون اینکه به آینده و عواقبش فکر کنه. همین که نمی‌دونه عشق چیه اما برای رسیدن به هدفش باید عاشق بشه، نشونه‌ی بچه بودن و ساده لوحی‌ـشه.

برای رسیدن به هدفش کو میوفته دنبال نازونا. بدون او رویاش شروع نشده، تموم میشه. کو فقط و فقط به نازونا نیاز داره. البته که خوناشام‌های دیگه‌ای هم وجود دارن که می‌تونن بهش کمک کنن اما کو قول داده که عاشق نازونا شه و همین کافیه که همش دنبالش باشه. همین معصومیت باعث جذاب شدن کو شده.

احتمالا توقع دارین که تا آخر انیمه کو پیشرفت کنه و بفهمه عشق چیه. به نظر این اتفاق کما بیش میوفته اما به صورت قطعی توی انیمه تایید نمیشه، چون همه چیز باید با این واقعیت که کو یه بچه 14 ساله ساده و خام‌ـه تناسب داشته باشه.

اصولا وقتی کاراکتر پیشرفت لازم رو نداره ناامید می‌شیم اما اینجا این احساس به وجود نمیاد، که نشون میده کاراکتر چقدر خوب طراحی شده و تونسته همونطور که باید به نقش خودش بپردازه.

 

پیش‌نمایش پیوست

 ناناکوسا نازونا: یکی از نقاط مثبت طراحی این کاراکتر سینه‌هاش بود که به طرز خیلی واقع گرایانه‌ای طراحی شدن، البته خیلی ها سر این قضیه نازونا رو body shame کردن اما بدونید که این یه شکل کاملا عادیه و نباید الکی خرده گرفت.

در مورد خود نازونا، یکم سوندره است، اول کار خشن میزنه اما کم کم روی خوب و مهربونشو نشون میده، اما نه زیاد. هم درونگراست هم برونگرا، به گفته خودش وقتی حوصلش سر میره توی خونه می‌مونه و گیم میزنه. خیلی دوست نداری کاری بکنه ولی وقتی پیش کو عه شخصیت سرد و بیخیالشو کنار می‌ذاره و تبدیل به یه کاراکتر باحال و بی‌خیال تبدیل میشه.

مثل بیشتر دخترا دور خودش یه دیوار کشیده اما دلیلش مشخص نیست. می‌بینیم که نازونا نمی‌خواد خوناشم دیگه‌ای به وجود بیاره ولی دلیلش رو نمی‌دونیم. حتی یه فلش بک هم برای فهمیدن کافیه، اما همچین چیزی نداریم. همین مثل یه مانع غیر ضروری جلوی کو می‌مونه، مخصوصا که هرچی جلو میریم احساسات نازونا به شکل دردناکی آشکار می‌شن.

بجای اینکه از این قضیه به عنوان نقطه عطف داستان استفاده کنن، می‌تونستن یه دیوار احساسی خاص برای نازونا تعیین کنن تا کو روش کار کنه و اون رو در طول داستان بشکنه.

سایر کاراکترها: در مورد بقیه کاراکترها باید بگم که خیلی نمیشه در موردشون نظر داد. چه دوست‌های کو باشن چه خوناشام‌های اطراف نازونا، هر کدوم نقش خیلی کمی داشتن. گرچه یکم به عمق داستان اضافه کردن اما به اندازه کافی حضور نداشتن که بخوایم بهشون اهمیت بدیم.

تنها کاراکتری که به نوعی تاثیر گذار بود آنکو عه، کاراگاه خصوصی که که انگار می‌تونه خوناشام‌ها رو بکشه. وقتی کو با آنکو آشنا میشه دیدش نسبت به رویاش عوض میشه.

در کل با اینکه کاراکترهای فرعی نقش کوچکی ایفا کردن، اما لایه‌های معنی داری به داستان اضافه کردن و به خوبی ساخته شده و توسعه پیدا کرده بودن که بتونن منحصر به فرد باشن.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید