نقد و بررسی انیمه Violet Evergarden وایولت اورگاردن

توسط Alireza

پیدایش و سیر انیمه Violet Evergarden

وایولت اورگاردن یک سری رمان ژاپنی نوشته کانا آکاتسوکی Kana Akatsuki و نقش زنی آکیکو تاکاسه Akiko Takase است. این رمان از دسامبر 2015 تا مارس 2020 به دست کیوتو انیمیشن تحت بخش چاپ اسوما بونکو KAشان (KA Esuma Bunko ) منتشر شد. یک سریال انیمه تلوزیونی سیزده قسمتی بین ژانویه و آپریل سال 2018 توسط کیوتو انیمیشن تولید شد که بخش هایی از آن چندین بار از سال 2017 برای مطرح کردن پیش عموم روی پرده رفتند. در ژوئیه 2018 یک قسمت ویدیوی اورجینال انیمیشن به بازار رسید و در سپتامبر 2019 پیش نمایش یک فیلم بر اساس داستان اصلی در ژاپن پخش شد. تیتراژ یک فیلم انیمه دوم به نام Violet Evergarden: The Movie هم در سپتامبر 2020 اکران گشت. در سال 2014، انیمه اصلی جایزه بزرگ پنجمین جشنواره جوایز کیوتو انیمیشن در دسته رمان را از آن خود کرد.

 

نقد و بررسی انیمه Violet Evergarden وایولت اورگاردن

چکیده داستان انیمه Violet Evergarden

روزی روزگاری ماشینی بود به نام عروسک های حافظه خودکار که به عنوان نسخه اولیه حرف نگار اختراع شده بود. این ماشین در اصل به دست پروفسور اورلاندو Orlando ، مقامی در عرصه چاپ برجسته و محقق عروسک های مکانیکی درست شده بود. همسر او مولی Molly که یک نویسنده رمان بود، کور شد و دیگر قادر به نوشتن نبود. آنجا بود که دکتر اورلاندو نخستین عروسک حافظه خودکار را برای او ساخت، چیزی که باید تمام چیزهایی که صدای انسان می گفت را وارد می کرد. در عین حال، این اصطلاح به صنعت نوشتن برای دیگران هم اشاره دارد. داستان ماجراجویی های وایولت اورگاردن در صدد ادغام مجدد با جامعه پس از تمام شدن جنگ را دنبال می کند. او که دیگر یک سرباز نیست، جست وجویش برای یافت هدف زندگی اش برای فهمیدن آخرین کلماتی که مربی و قیمش مجور گیلبرت Major Gilbert به او گفته بود، یعنی «دوستت دارم» را آغاز می کند.

 

نقد و بررسی انیمه Violet Evergarden وایولت اورگاردن

 ساخت انیمه Violet Evergarden

نسخه انیمه نخست از طریق تبلیغی از اولین جلد رمان در می 2016 اعلام شد. در ژون 2017، کیوتو انیمیشن اعلام کرد که انیمه اکسپو (Anime Expo)، انیمجیک (AnimagiC) و C3 AFA Singapore 2017 قرار است پخش جهانی اولین قسمت را میزبانی کنند. دومین قسمت اول در 21 اکتبر 2017 در رویداد های کیوآنیKyoAni  و Do Fan Days 2017 روی پرده رفتند، و سومین قسمت از 11 ژانویه تا 10 دسامبر 2017 از پنج سینما در سرتاسر ژاپن پخش شد. این انیمه 13 قسمتی از 11 ژانویه تا 5 آوریل در ژاپن ادامه داشت و یک قسمت انیمیشن ویدیویی اورجینال در 4 ژوئیه 2018 همراه بلو ری نهایی و جلد دی وی دی اکران گشت. این سریال توسط تایچی ایشیداته Taichi Ishidate در کیوتو انیمیشن کارگردانی شده و نمایشنامه آن را ریکو یوشیدا Reiko Yoshida نوشته است. آکیکو تاکاسه شخصیت ها را طراحی کرده و یوتا تسورووکا Yota Tsuruoka کارگردانی دوم را بر عهده دارد. تیتراژ اول «خالصانه» Sincerely از ترو True است، در حالی که تیتراژ آخر یعنی چراغ راهنما Michishirube را مینوری چیهارا Minori Chihara ساخته است. نتفلیکس پخش کردن سریال در سرتاسر جهان را از 11 ژانویه 2018 آغاز کرد، به جز در ایالات متحده و استرالیا، که پخش از 5 آوریل 2018 شروع شد. انیمه لیمیتد Anime Limited سریال را در بریتانیا و ایرلند برای پخش خانگی ویدیو مجوز کرد و اولین قسمت را در 28 اکتبر 2017 در MCM London Comic Con نمایش داد.

 

از رمان تا فیلم Violet Evergarden

نخستین پخش یک فیلم بر اساس این انیمه به نامViolet Evergarden: Eternity and the Auto Memory Doll در سوم اوت در گردهمایی 2019 AnimagiC آلمان، و در سپتامبر 2019 در ژاپن بود. فیلم توسط کارگردان سری انیمه هاروکا فوجیتا Haruka Fujita کارگردانی شد. نوشته های آخر فیلم اسامی کسانی که در حمله آرسون کیوتو انیمیشن کشته شدند را به عنوان ارادتی به مصمم بودن آن ها در کارشان شامل است. مدمن انترتینمنت Madman Entertainment مجوز پخش شدن فیلم در استرالیا و نیوزیلند را داد، که در استرالیا در 5 دسامبر، و در نیوزیلند در 19 دسامبر 2019 پخش کردند. فانیمیشن Funimation به پرده سینما رساندن فیلم در ایالات متحده را اوایل 2020 انجام داد. با مجوز پخش فیلم در بریتانیا و ایرلند که توسط انیمه لیمیتد داده شده بود، نمایش فیلم در 1 مارس 2020 برای پخش در جشنواره فیلم گلسگو Glasgow Film Festival برنامه ریزی شد.

 

 

دیدگاه مخاطب

نیک کریمر Nick Creamer از شبکه اخبار انیمه (Anime News Network) می گوید: «کیوتو انیمیشن به عنوان یک غول صنعت انیمیشن شهرت گرفته. از موفقیت های بلافصلشان مثل هاروهی سوزومیا Haruhi Suzumiya و کی-آن! K-ON!  گرفته تا نمونه های برجسته جدیدتری از قبیل ساوند! یوفونیوم  Sound! Euphonium و صدایی خاموش A Silent Voice ، میتوان گفت گویایی خاصی که در طول انیمیشن کارهایشان روان جریان دارد در این صنعت بی رقیب است. تصمیم غیرعادی آن ها برای اختصاص دادن کامل پرسنل از انیمیتور های داخلیشان به اضافه فهرستی از کارگردان های درجه یک مثل ناوکو یامادا Naoko Yamada و یاسوهیرو تاکموتو Yasuhiro Takemoto به هر کار این معناست که آن ها در به ثمر رساندن کار هایشان در اجرا، ترتیب و یکنواختی تحسین بر انگیزی دارند. این استودیو اغلب داستان سرایی ساکت و مانوس با مخاطب را در اولویت قرار می دهد، و  Violet Evergardenاحساس یک جمع بندی طبیعی از تمام آنچه در گذشته انجام داده است را دارد». الن مودی Allen Moody از بررسی های انیمه دم THEM Anime Reviews می گوید: «یک مقدار راجع به اصطلاح عروسک حافظه خودکار گیج بودم. فکر میکردم شاید به خود حرف نگار اشاره دارد، شاید خود آن هم یک نوآوری اخیر در این دنیا بوده باشد؟ اما در توضیح نوشته است که این گذری به عروسک های واقعی ای است که یک دکتر اورلاند برای کمک به همسرش در نوشتن درست کرده است. در هر صورت، ظاهرا عملکرد آن با تایپیست های انسان در زمان این داستان یکی است. جالب است که در این دنیا، علی رغم اصطلاح عروسک، خانم هایی که این کار را می کنند از عزت بالایی برخوردارند. یک مقدار متفاوت از رفتاری که معمولا با منشی های خانم دنیای ما می شود».

اگر به تماشا و دانلود انیمه Violet Evergarden علاقه پیدا کردید، از شما دعوت می شود به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید