نقد و بررسی سریال 3 Body Problem مشکل سه جسم

توسط Alireza

معرفی سریال 3 Body Problem  (یا سه مشکل بدن)

سریال مشکل سه جسم یک مجموعه تلویزیونی استریم علمی تخیلی آمریکایی است که توسط دیوید بنیوف، دی بی وایس و الکساندر وو بر اساس رمان چینی مشکل سه جسم اثر لیو ژیژین ساخته شده است. این دومین اقتباس زنده پس از سریال تلویزیونی چینی در سال  2023 است. انتظار می رود این سریال در 21 مارس 2024 در نتفلیکس پخش شود. برگرفته از سه گانه یادبود گذشته زمین اثر لوی سیکسین و با اقتباسی از اولین رمان این مجموعه، مشکل سه جسم یک داستان اسرارآمیز است که در مقیاس کیهانی اتفاق می افتد. سریالِ دیوید بنیوف، دی.بی وایس و الکساندر وو با تعداد زیادی از مرگ های مشکوک در جامعه علمی آغاز می شود.

 

نقد و بررسی سریال 3 Body Problem مشکل سه جسم

پیش در آمدی بر داستان سریال مشکل سه جسم

هنگامی که شتاب دهنده های ذرات جهان به طور همزمان شروع به جمع آوری داده های بی معنی می کنند، یک آژانس ناشناس متقاعد می شود که این دو رویداد به نحوی با هم مرتبط هستند و یک افسر اطلاعاتی جذاب به نام دا شی (بندیکت وانگ) را برای تحقیق می فرستد. دا در حالی که به تحقیق روی این مرگ های مداوم می پردازد، توطئه ای را کشف می کند که می توان آن را تا خونین ترین روزهای انقلاب فرهنگی چین و یک اخترفیزیکدان به نام Ye Wenjie با بازی Zine Tseng در جوانی و سپس Rosalind Chao در بزرگسالی ردیابی کرد. از طریق فلش بک ها متوجه می شویم که با ناراحتی از خشونتی که او شاهد آن بوده، Ye پیامی را به فضا فرستاده و از یک نژاد بیگانه خواهش کرده که بیاید و بشریت را از دست خودش نجات دهد.

 

نقد و بررسی سریال 3 Body Problem مشکل سه جسم

بررسی شخصیت ها و نوآوری های سریال 3 Body Problem

در زمان حال، دا گروهی از دانشمندان با استعداد را که اتفاقاً دوستان دختر به جامانده از Ye Wenjie نیز هستند، ردیابی می کند. دو تن از دانشمندان، جین چنگ (جس هانگ) و جک رونی (جان بردلی)، به طور تصادفی با یک بازی ویدئویی واقعیت مجازی فوق واقع گرایانه درباره یک سیاره بیگانه که در چرخه ای از نابودی و تولد دوباره گرفتار شده است، برخورد می کنند. همانطور که چنگ و رونی با هم این دنیای دیجیتال را کشف می کنند، مجموعه های واقعاً خیره کننده ای را در اختیار سریال برای خلق داستان و پخش قرار می دهد، همه اینها در حالی است که بردلی با همان بداخلاقی جذابی که برای سامول تارلی در بازی تاج و تخت به ارمغان آورده بود، پیش می رود. یکی دیگر از اعضای تیم، آئوگی سالازار (ایزا گونزالس)، یک نانوالیاف فوق العاده قوی تولید می کند که در جذاب ترین سکانس اکشن سریال به سلاح تبدیل می شود و یک کشتی بزرگ و همه افراد داخل آن را تکه تکه می کند. به همان اندازه که صحنه در سطح بصری موثر است، با توجه به اینکه این عملیات در مورد بازیابی یک شی گرانبها است که الیاف نانو به راحتی می توانستند آن را از بین ببرند، طرح مربوط به آن بسیار احمقانه است و واکنش آگی به دیدن اختراعش که به این شکل وحشتناک مورد استفاده قرار گرفته، به شدت بین پذیرشی غم انگیز و اندوهی هیستریک در نوسان است.

 

نقد و بررسی سریال مشکل سه جسم

بسیاری از دانشمندان واقعاً از الگوهای سنتی ای که فیلمنامه برایشان تجویز کرده، فراتر نمی روند. جین پیکان رو راست است، جک خوش شانس است، سائول دوراند (جوان آدپو) یک تنبل فوق العاده باهوش است و ویل داونینگ (الکس شارپ) مرد خوش ذوقی است که نمی تواند به خوبی از پس دوستان باهوش تر از او برآید. روابط بین آنها به طور مشابه توسعه نیافته است: ویل دیوانه وار عاشق جین است، اما ما هرگز این را نمی دانیم مگر اینکه شخصیت های دیگر به ما بگویند.

دا کاملاً صیقل یافته است و این موضوع را تا حدی به لطف زمان زیادی که در نمایش حضور دارد، از او دریافت می کنیم و وونگ عملکرد دلخراشی دارد، او در همه ی حالت ها چهره ای آویزان دارد و در ارائه دیالوگ های خود بی حال عمل می کند. دا با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر یک سرایدار صادق به انجام کارش می پردازد و به بهترین شکل ممکن اسرار جهان را از هم متمایز می کند. رئیس او، وید (لیام کانینگهام)، بعداً در سریال تبدیل به یک نقش اصلی می شود، اما او با طنز بی رحمانه ایرلندی اش تهدید می کند که قرار است کل اعتبار سریال را از بقیه بدزدد و باید اعتراف کنیم که چه کسی بهتر از یک دوبلینی خشمگین برای رهبری یک شورش علیه یک ابرقدرت بیگانه؟

 

طرفداران ژانر علمی تخیلی نباید سریال مشکل سه جسم را از دست بدهند

به طور کلی، سریال Three Body Problem در بهترین حالت خود قرار می گیرد، یعنی جایی که سریال و داستان آن درام انسانی را پشت سر گذاشته و به مفاهیم ذهنی مانند درهم تنیدگی کوانتومی می پردازد. این سریال می تواند بسیار گیج کننده باشد، اما این مجموعه کار بسیار خوبی در توضیح مسائل سخت فیزیک نوین به زبان ساده انجام می دهد و با اینکه از مفاهیم علمی پیچیده استفاده می کند تا طرح را در جهت های جذاب بپیچاند، چند مجموعه اکشن واقعاً منحصربه فرد را روی صحنه می برد و ما را از ته دل سرگرم می کند.

مانند فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان، سریال مشکل سه جسم تا حد زیادی حول احتمالات گستاخانه و دور از ذهن می چرخد که بشریت در تعقیب پیشرفت خود را به آن ها محکوم کرده است. برای Ye و چندین شخصیت دیگر، ایده یک نژاد بیگانه فوق هوشمند که می تواند بشریت را نجات دهد مانند یک دین و مذهب جدید به حساب می آید، اما دینی که در آن وجود یک خدا را می توان به طور بالقوه علمی اثبات کرد. این عنصر مجموعه یادآور داستان های کوتاه تد چیانگ است که به بررسی این موضوع می پردازد که اگر مفاهیم دینی واقعیت های قابل مشاهده باشند، زندگی چگونه می شود و باعث می شود تا برانگیزاننده ترین و مؤثرترین عناصر سریال از زیر اعماق بالا بیایند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال 3 Body Problem با زیرنویس فارسی از نوروز 1403 به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید