نقد و بررسی انیمه Buta no Liver wa Kanetsu Shiro بوتاربا داستان مردی که به خوک تبدیل شد

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Buta no Liver wa Kanetsu Shiro

«جگر خوک: داستان مردی که خوک شد» یا «جگر خوک را گرم کن» یک سری رمان ژاپنی نوشته تاکومی ساکای (Takuma Sakai) و نقاشی شده توسط آساگی توساکا (Asagi Tōsaka) است. آثار رسانه ای ای اس سی تو (ASCII Media Works) از مارس 2020 نه جلد از آن را تحت حق نشر دنگکی بونکویشان (Dengeki Bunko) به انتشار رسانده اند. در سپتامبر 2023، کلوب رمان ژاپنی (J-Nocel Club) اعلام کردند که رمان ها را برای انتشار به زبان انگلیسی مجوزدهی کرده اند. یک نسخه مانگا از این اثر با طرح هایی توسط مینامی (Minami) از ماه اوت 2020 در مجله مانگای سینن آثار رسانه ای اس سی تو به نام دگنکی مائو (Degenki Maoh) در حال انتشار بوده است؛ که تا سپتامبر 2023 در پنج جلد تانکوبون جمع آوری شد.

کلوب رمان ژاپنی در پنل 2023 خود در انیمه نیویورک سیتی (Anime NYC) اعلام کردند که مانگا را برای انتشار به زبان انگلیسی هم مجوزدهی کرده اند. در 11 دسامبر 2021 حین همایش آنلاین جشنواره زمستانه 2021 دگنکی بوکو، ساخت یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی از این اثر اعلام شد. این انیمه ساخت استودیو پروژه شماره 9 (Project No.9) بوده و توسط ماسایوکی تاکاهاشی (Masayuki Takahashi) کارگردانی شده است. این سریال از 8 اکتبر 2023 آغاز شد و تا 6 فوریه 2024 از توکیو ام اکس (Tokyo MX) و شبکه های دیگر به پخش خود ادامه داد. نسخه سریال انیمه به طور کلی نخستین جلد سری رمان را پوشش می دهد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «علت این که می خندم این است که» (Watashi ga Warau Riyū wa) اثر آسکا (Asca) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «تنها نیستم» (Hitori Janai yo) اثر میوک (Myuk) است.

 

نقد و بررسی انیمه Buta no Liver wa Kanetsu Shiro

چکیده داستان  Buta no Liver wa Kanetsu Shiro

اوتاکویی تنها با سرنوشتی خاص مواجه می شود: او در یک دنیای فانتزی عجیب و غریب به دنیا آمده است—به عنوان یک خوک! آخرین چیزی که به خاطر می آورد خوردن گوشت خام خوک است، پس این تناسخ بسیار تقدیرآمیز بوده است. به جای قدرت های ماورا الطبیعی بسیار زیاد تنها چیزی که نصیبش شده است شامه بویایی خوب یک خوک است. او همچنین از این برای حفاظت از دختری به نام جس (Jess) استفاده می کند، کسی که قرار است همراه او شود. جس می تواند فکر او را بخواند و او را چیزی بیشتر از یک دام مزرعه می بیند. اما رابطه آن ها به این سادگی ها نیست، چرا که افکار او معمولا برای گوش های بی گناه مناسب نیستند، و جس در هر صورت قصد دارد که یک روز او را بخورد…

 

نقد و بررسی انیمه Buta no Liver wa Kanetsu Shiro

بازخورد مخاطب به Buta no Liver wa Kanetsu Shiro

سری رمان این اثر جایزه طلا (رتبه دوم) بیست و ششمین جشنواره جوایز رمان دگنکی (Dengeki Shousetsu Taishou) در سال 2019 را از آن خود کرد. فراگ-کون در دیدگاه سه هزار کلمه ای خود از این اثر می نویسد: «در شوک هستم. همینطور که این را می نویسم، می لرزم. انتظار نداشتم که این واقعا یک سری خوب باشد. انتظار نداشتم به تار های قلبم چنگ بزند و باعث شود برای مدتی طولانی پس از خواندنش در خودم فرو بروم و به سقف زل بزنم. چی؟ قرار نبود این یک انیمه آشغال ایسکای باشد؟ چطور به چنین داستان احساس برانگیزی راجع به انسان های بی قدرت تبدیل شد که در برابر دنیایی بی رحم دست و پا می زنند؟ می دانم که برخی از شما احتمالا این ادعا را با شک می خوانید. قسمت اول انیمه اش که هم اکنون پخش می شود با تمام شوخی های منحرفانه و احمقانه اش تقریبا غیر قابل تماشا بود، اما داستان در واقع یک معماست که با زیرکی ساخته و پرداخته شده است. تمام تصمیم های روایتی، گرچه به ظاهر سوال برانگیز به نظر می رسند، در واقع داستانی پشتشان هست یا اهمیت ریشه ای و بن مایه ای دارد.»

«واقعا انتظار نداشتم این را بگویم؛ مخصوصا با آن اولین وجهه ای که داستان از خودش به جا گذاشت. اما این داستان بهترین رمان انگلیسی ای است که امسال خواندم. خوک منحرف یک شخصیت چند لایه ای دارد، زیرمایه «دنیای دیگر» اهمیت روایتی سنگینی دارد، و داستان جداً و واقعا قلبی و احساسی است. وقتی که صحنه آخر بین دو شخصیت اصلی را خواندم حتی کمی اشک در چشمانم جمع شد. این داستان را بیشتر از همه به طرفدار های Re:Zero پیشنهاد می کنم. هر دوی این داستان ها از ژانر معما الهام می گیرند، هر دو روی شخصیت اصلی بی قدرتی تمرکز می کنند که بیشتر از همه به هوشش تکیه می زند تا شخصیت اصلی زن را نجات دهد، و هر دوی آن ها ژانر فانتزی تاریک هستند که آغاز های شاد دروغین دارند».

اگر شما نیز به این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Buta no Liver wa Kanetsu Shiro به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید