نقد و بررسی انیمه Good Night World شب بخیر دنیا

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Good Night World

«شب به خیر، دنیا» یک سری مانگای ژاپنی است که اورو اوکابه (Uru Okabe) آن را نوشته و تصویرگری کرده است. از دسامبر 2015 تا ژانویه 2017 از وبسایت اورا ساندی (Ura Sunday) شوگاکوکان (Shogakukan) و مانگاوان (MangaONE) منتشر می شده است و تا آوریل سال 2024 بخش های مجزای آن در پنج جلد تانکوبون جمع آوری شده اند. یک سریال که پیش از داستان اصلی اتفاق می افتد به نام «شب به خیر دنیا، پایان» (Good Night World End) در یک ماه اوت 2023 شروع به انتشار در مانگاوان کرد. یک سریال نسخه انیمیشن نت اورجینال (ONA) به ساخت استودیو NAZ و کارگردانی کاتسویا کیکوچی (Katsuya Kikuchi) نیز در اکتبر 2023 از شبکه نتفلیکس (Netflix) به پخش رسید. آهنگ تیتراژ آغازین این انیمه «ترک سیاه» (Black Crack) به اجرای ویتیوبر (یوتیوبر مجازی) کوزوها (Kuzuha) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «Salvia» به ساخت نورنیس (Nornis)، یک زوج هنری از گروه نیجیسانجی (Nijisanji) متشکل از ماچیتا چیما (Machita Chima) و ایونویی توکو (Inui Toko) بوده است.

 

نقد و بررسی انیمه Good Night World شب بخیر دنیا

چکیده داستان انیمه شب بخیر دنیا

برای مدتی، بازی واقعیت مجازی آنلاین فانتزی رولپلی «سیاره» شهرت و محبوبیت زیادی کسب کرده است. چهار بازیکن برتر آن اعضای خانواده آکابانه (Akabane) هستند، «برادر ها» ایچی (Ichi) و AAAAA، و «پدر و مادر»، می (Mei) و شیرو (Shiro). بازیکن های دیگر از آن ها وحشت دارند، اما آن ها در بین خود با یکدیگر مثل یک خانواده معمولی رفتار می کنند. این دقیقا همان چیزی است که ایچی بیشتر از هر چیز دیگر می خواهد، چرا که در دنیای واقعی، زندگی او بسیار متفاوت است. اسم اصلی او تایچیرو (Taichirou) است، و او بیشتر وقت خود را در خانه و جلوی کامپیوترش صرف می کند. برادر کوچکتر او آزوما (Azuma) یک دانش آموز نمونه است که به او به چشم حقارت نگاه می کند، و مادرش اغلب برای چندین روز متعدد بی آن که هیچ چیزی به آن ها بگوید غیبش می زند و رابطه خوبی با پدرشان هم ندارد. تنها زمانی که او واقعا احساس خوبی دارد وقتی است که بازی می کند. چیزی که تایچیرو به آن هیچ شکی ندارد اما این است که هویت اعضای خانواده آکابانه در واقع فامیل های خودش را پنهان می کند.

 

بازخورد مخاطب

جیمز بکت (James Beckett) از سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «به خاطر داشتن شروعی پرقدرت به Good Night World تبریک می گویم. تضادی بنیادی و تراژیک در ایده یک خانواده ناکارآمد که تنها زمانی که روابطشان پشت بی نامی دنیای مجازی فیلتر شده است می توانند یکدیگر را دوست داشته باشند و از هم حمایت کنند وجود دارد. به علاوه، بالاخره برای یک بار انیمه ای با محور بازی های آنلاین چند بازیکنه واقعیت مجازی جلویم گذاشتند و حس نکردم تکرار همان چیز های قدیمی است! درست است که خود بازی سیاره خیلی اورجینال یا بی نهایت جالب نیست، اما حضور پررنگ یک رابطه خانوادگی که حول شخصیت های اصلی ایسکای و زنان برده دهن سیر کنشان نباشد کافی است که یک بستر بازی ویدیویی کلی برای من قابل هضم تر باشد و مرا بیشتر پذیرایش کند. در نهایت همه چیز راجع به شخصیت ها و داستان است».

کاربر Dawn Parks نیز به انیمه امتیاز چهار از پنج می دهد و می گوید: «چه داستان پر فراز و نشیبی. خیلی خوب بود. نتوانستم تماشایش را متوقف کنم و تمام قسمت هایش را در یک روز تمام کردم. در ابتدا آسان و روان آغاز می شود؛ اما بعد ۱۸۰ درجه فرق می کند و به دنیایی وحشتناک از کابوس تبدیل می شود. برای تماشا در ایام هالووین بسیار عالی است. نگران بودم که پایانش یکی از آن چیز های چرند باشد که هیچ فیصله ای به ماجرا نمی دهد، اما به طرز غافلگیر کننده ای پایان خیلی خوبی داشت که به بیشتر سوال ها پاسخ می داد. قطعا لذت بردم».کاربر  Deadly Sins نیز می نویسد: «قسمت های اولش را که می بینید شاید بترسید که انیمه ای با ژانر بازی و ساده از آب در آید که داخلش شخصیت ها هیچ رشدی نمی کنند؛ اما بعد شما را وارد خط داستانی پرماجرا و رام نشده می کند که به شما اجازه می دهد وارد بطن شخصیت ها، روان زخم های درونیشان  و چالش هایی که با آن ها مواجه می شوند شوید. پیشنهادش می کنم.»

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود تا جهت دانلود انیمه Good Night World به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید