نقد و بررسی سریال کره ای A Killer Paradox پارادوکس قاتل

توسط ErfaNEP

معرفی سریال کره ای A Killer Paradox

مجموعه مهیج و جنایی کره ای، یعنی سریال پارادوکس قاتل از همان لحظات اول بینندگان را جذب می کند. این سریال انحصاری نتفلیکس توسط کارگردانِ مورد تحسین، لی چانگ هی ساخته شده است که به خاطر پروژه های بصری خیره کننده ای مانند The Vanished و Strangers from Hell شهرت دارد. سریال A Killer Paradox که از وبتون محبوبی به همین نام اقتباس شده است، از یک فرضیه نسبتاً ساده اما غیرقابل انکار و گیرا پیروی می کند: تولد تصادفی یک فرد انتقام جو. هنگامی که یک آدم مست بی ادب، یک دانشجوی معمولی یعنی لی تانگ را در حین شیفت کاری شبانه اش در یک فروشگاه بیش از حد اذیت می کند، تانگ برای اولین بار در زندگی مظلومانه اش در برابر ظلم می ایستد. اما مغزش کار نمی کند و به جای زدن یک مشت یا هل دادن، سلاح انتخابی او یک چکش است. چکشی که جمجمه مرد را می شکافد و او را می کشد.

تانگ گناهکار معتقد است که دنیای او به پایان رسیده است، تا اینکه به صورت تکان دهنده ای افشا می شود که مقتول، یک قاتل زنجیره ای بوده است. تانگ در حالی که عمل خشونت آمیز و البته تصادفی او، اکنون به طرز عجیبی توجیه شده است، متوجه می شود که غریزه عجیبی برای بو کشیدن کسانی دارد که لایق مرگ هستند. در حالی که او این هدیه را برای اجرای عدالتی مرگبار در سراسر سئول به کار می گیرد، یک کارآگاه سرسخت به نام جانگ نان گام رد سرنخ های منتهی به او را پیدا می کند و جرقه ی یک بازی گربه و موش بین تانگ و قانون را به راه می افتد. سریال A Killer Paradox با جلوه های بصری شیک و با محوریت نقش آفرینی پویای بازیگر اصلی اش، چوی وو شیک، نوید ارائه یک سریال تاریک و هیجان انگیز را می دهد.

 

نقد و بررسی سریال کره ای A Killer Paradox پارادوکس قاتل

پیش درآمدی بر داستان سریال پارادوکس قاتل

لی تانگ در برزخی بی روح گیر افتاده است. دانشجوی کم درآمد که هنوز پس از پایان خدمت سربازی اش در خانه پدر و مادرش زندگی می کند، در شیفت های شغلی معمولی  در فروشگاه های زنجیره ای مشغول است و با خیال پردازی درباره دور شدن از همه چیز در یک سفر کاری به کانادا، وقت خود را سپری می کند. اما سرنوشت نقشه های تاریک تری برای این قهرمان دور از ذهن در سر دارد. در یک شیفت شبانه از کارش که با ورود دو مشتری میانسال مست شروع می شود، در حالی که یک مرد مودبانه هزینه اقلام آنها را می پردازد، دوست جنگ طلب او با تانگ درگیر می شود و انبوهی از توهین های کلامی را نثار او می کند. درگیری آنها کمی بعد از آن منجر به قتل مرد مست توسط لی تانگ می شود.

 

نقد و بررسی سریال کره ای A Killer Paradox پارادوکس قاتل

لی تانگ بی عرضه به انتقام جویی خشن تبدیل می شود

در خشمی کورکورانه از وقاهت آن مرد و با پژواکی از ظلم مادام العمر  این افراد در جامعه در گوش هایش، لی تانگ چکشی  را در نزدیکی خود می بیند و جمجمه آن مرد را می شکند. تانگ، در کمال وحشت، متوجه می شود که او اکنون یک قاتل است و با حبس ابد روبرو خواهد شد. او وحشت زده سعی می کند شواهد را پنهان کند تا اینکه یک گزارش خبری تکان دهنده دنیای او را زیر و رو می کند: قربانی او یک قاتل سریالی بدنام بوده که سال ها از دستگیری پلیس طفره رفته بوده است. تانگ که از این چرخش سرنوشت سازِ مبهوت شده است، متوجه می شود که غریزه وهم انگیزی برای شناسایی ناخودآگاه افرادی دارد که شایسته مجازات هستند. از این رو، او از این موهبت برای شکار شروران استفاده می کند و به انتقام جویی خشونت آمیز تبدیل می شود.

 

بررسی سریال A Killer Paradox از منظر روایی

پارادوکس قاتل برای کشاندن بینندگان به دنیای پیچیده اش وقت تلف نمی کند، با ساختاری دوست داشتنی که تنها هشت قسمت دارد، به سریال اجازه می دهد تا حالت اپیزودیک را کنار بگذارد و به جای آن خط داستانی تسریع شده ای را انتخاب کند تا با انرژی نفسگیرش، مطابقت داشته باشد. این نمایش که با بهترین بازی حرفه ای از بازیگر نقش اول چوی وو شیک تغذیه می شود، با پیچش های هوشمندانه و انتخاب های روایی، ترکی ژانر ها را پشت سر می گذارد و باعث می شود مخاطبان دائماً حدس بزنند که او بعد از آن به کجا خواهد رسید. او به عنوان لی تانگ بدبخت، از همان ابتدا با تصویری که از طریق بزدلی، عدم اعتماد به نفس، آسیب های روحی و موارد دیگر تکامل می یابد، توجه ها را به خود جلب می کند. نقش آفرینی پویای او به آرامی بین تغییرات روایت می چرخد و تصمیمات خلاقانه عوامل سریال را با یک هسته احساسی مستقر می کند. ما به دگرگونی های تانگ اعتقاد داریم، زیرا چوی باعث می شود آنها را به شکلی ملموس احساس کنیم. این ارتباط همدلانه حتی عجیب ترین روایت ها را باورپذیر می کند.

 

بخش دوم سریال پارادوکس قاتل، خلاقیت های بخش اول را از بین می برد

سریال A Killer Paradox با وجود تمام قدرت بصری و گیرایی های روایی اش، در نیمه ی آخر فصل اول خود دچار لغزش می شود. پس از گشایش داستان در مورد یک قاتل که از طریق پیچ و تاب پشت سر هم حرکت می کند، سریال در قسمت های بعدی با سرعتی کندتر، سیال بودن حرکت خود را از دست می دهد. نمایش با تلاش برای بازسازی دوباره خود، تمرکزش را به یک آنتاگونیست جدید تغییر می دهد. اما این رشته نمی تواند فتنه های نیمه اول سریال را دوباره تشریح کند و در نتیجه داستانی طولانی به وجود می آید که به نظر می رسد بیخودی آن را کش داده اند. بدتر از همه، سبک کارگردانی نیز در طول بخش دوم کمی اغراق آمیز می شود. ترفندهای ویرایش پر زرق و برق و حرکت آهسته دراماتیک که به طور موثری تعلیق را در اوایل داستان ایجاد می کرد، اکنون به طرز حواس پرت کننده ای، بیش از حد احساس می شود.

اما این سریال باز هم ارزش دیدن دارد، بنابراین، علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال A Killer Paradox به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید