معرفی و تاریخ انتشار فیلم Air

معرفی و تاریخ انتشار فیلم Air

مدت زمان زیادی از آخرین کارگردانی بن افلک می گذرد و باید اقرار کنیم که آخرین فیلم او یک شکست بود، بنابراین نمی توان گفت که آیا این اتفاق سرنوشت او را تغییر می دهد یا خیر. اگر او به اوج دوران بازی خود بازگردد، شاید. و اگر نه، پس با خیال راحت می توان آن را نادیده گرفت و از دانلود و تماشای فیلم ایر صرف نظر کرد.

معرفی فیلم Air

سینمایی ایر یک فیلم درام ورزشی با تم بیوگرافی آمریکایی به کارگردانی بن افلک و نویسندگی الکس کانوری است. در این فیلم مت دیمون، خود بن افلک، جیسون بیتمن، کریس مسینا، مارلون وینز، کریس تاکر و ویولا دیویس به ایفای نقش پرداخته اند. داستان آن منشأ خط ‏تولید کفش ایر جردن را شرح می دهد و در فیلم یکی از کارمندان شرکت نایک به دنبال یک معامله تجاری با مایکل جردن، بسکتبالیست تازه کار است.

درآمدی بر داستان فیلم ایر

اثر کارگردان برنده جوایز، فیلم Air بن افلک، مشارکت باورنکردنی و تغییر بازی را بین مایکل جردن تازه کار و بخش بسکتبال نوپای شرکت نایک نشان می دهد که دنیای ورزش و فرهنگ معاصر را با برند ایر جردن متحول کرد. این داستان تکان دهنده، قماری تعیین کننده حرفه ای یک تیم غیر متعارف را بر سر همه چیز دنبال می کند؛ چشم انداز سازش ناپذیر مادری که ارزش استعداد عظیم پسرش را می داند و بخشی از زندگی پدیده بسکتبالی که می تواند بهترین بسکتبالیست تمام دوران شود.

بررسی آثار افلک و مت دمون، کارگردان و بازیگر فیلم Air و سابقه‌ی همکاری این دو

بنجامین جیزا افلک زادهٔ ۱۵ اوت ۱۹۷۲‏‎ بازیگر و فیلم ساز آمریکایی است. افتخارات افلک شامل دو جایزهٔ اسکار و ‏سه جایزهٔ گلدن گلوب می شود. او حرفه اش را در ۱۴ سالگی با بازی در مجموعهٔ آموزشی سفر دریایی میمی از ‏شبکهٔ پی بی اس آغاز کرد و سپس در کمدی مستقل مات و مبهوت (۱۹۹۳) و فیلم های گوناگونی از کوین ‏اسمیت، نظیر پاساژگردها (۱۹۹۵)، به دنبال ایمی (۱۹۹۷) و دگما (۱۹۹۹) ظاهر شد. افلک با دوست دوران ‏کودکی اش مت دیمون برای نوشتن فیلم نامهٔ ویل هانتینگ خوب (۱۹۹۷) که برایش برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب و ‏اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی شدند، به شهرت گسترده تری دست یافت. او سپس به عنوان بازیگری ‏برجسته در فیلم های استودیویی، نظیر فیلم فاجعه ای آرماگدون (۱۹۹۸)، درام جنگی پرل هاربر (۲۰۰۱) و ‏تریلرهای مجموع همه ترس ها و تغییر مسیر (هر دو ۲۰۰۲) معروف شد‎.‎

در پی نزولی در حرفه اش، او طی آن زمان در بی باک و جیلی (هردو ۲۰۰۳) ظاهر شد. افلک برای به تصویر ‏کشیدن نقش جرج ریوز در فیلم زندگی نامه ای هالیوودلند (۲۰۰۶) نامزد دریافت یک جایزهٔ گلدن گلوب شد. ‏نخستین تجربهٔ کارگردانی او در رفته عزیزم رفته (۲۰۰۷) که نویسندگی آن را نیز بر عهده داشت، با استقبال ‏خوبی روبرو شد. او سپس کارگردانی درام جنایی شهر (۲۰۱۰) و تریلر آرگو (۲۰۱۲) را بر عهده داشت و در آن نیز ‏ایفای نقش کرد. هر دوی این فیلم ها با موفقیت همراه بودند و او برای آرگو جایزهٔ بهترین کارگردانی گلدن ‏گلوب و بفتا را کسب کرد و همچنین برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم شد. افلک از آن زمان در تریلر روان شناختی ‏دختر گمشده (۲۰۱۴)، تریلرهای اکشن حسابدار (۲۰۱۶) و مرز سه گانه (۲۰۱۹)، درام ورزشی راه بازگشت (۲۰۲۰) و ‏کمدی-درام کافه امید (۲۰۲۱) ایفای نقش کرده است. او از سال ۲۰۱۶ شخصیت ابرقهرمان بتمن را در فیلم های ‏دنیای توسعه یافته دی سی به تصویر می کشد.‏

مت دمون نیز در فیلمهایی ایفای نقش کرده که اکثرشان از نظر اقتصادی و انتقادی موفق بوده اند: نجات سرباز ‏رایان (۱۹۹۸)، آقای ریپلی بااستعداد (۱۹۹۹)، سیریانا (۲۰۰۵)، رفتگان (۲۰۰۶)، اطلاع رسانی! (۲۰۰۹)، شهامت ‏واقعی (۲۰۱۰)، ارزش (۲۰۱۱)، فورد در برابر فراری (۲۰۱۹)، استیل واتر و آخرین دوئل (هردو ۲۰۲۱).‏

دیمون برای تصویر کشیدن فرانسوا پینار در زندگی نامه ای شکست ناپذیر (۲۰۰۹) نامزد دریافت جایزه اسکار ‏بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. همچنین در فیلم علمی تخیلی مریخی (۲۰۱۵) بابت بازی در نقش یک ‏فضانورد گیرافتاده در مریخ، برنده جایزه گلدن گلوب و همچنین نامزد دریافت جایزه از اسکار شود. او همچنین ‏برای بازی در نقش جیسون بورن در مجموعه بورن (۲۰۰۲–۲۰۰۷، ۲۰۱۶) و لاینس کالدول در سه گانهٔ یار اوشن ‏شهرت دارد. او برای بازی در مجموعه تلویزیونی پشت چلچراغ نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده شد. ‏دیمون از تهیه کنندگان درام منچستر بای د سی (۲۰۱۶) بود که برایش نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم ‏شد.‏

توسعه و فیلم برداری فیلم ایر

فیلم نامهٔ ایر به دست الکس کانوری در سال ۲۰۲۱ نوشته شد و در جشنواره  بلک لیست آن سال تحت عنوان ایر جردن قرار گرفت. در آوریل ۲۰۲۲ گزارش شد که فیلم نامهٔ مذکور توسط استودیو آمازون انتخاب شده و بن افلک و مت دیمون برای بازی در این فیلم با هم همکاری خواهند کرد و افلک نیز آن را کارگردانی خواهد کرد.

فیلم برداری در ۶ ژوئن ۲۰۲۲ در لس آنجلس آغاز شد و جیسون بیتمن، وایولا دیویس، کریس تاکر، مارلون وینز و کریس مسینا در میان چندین بازیگر دیگر به فیلم محلق شدند. رابرت ریچاردسون به عنوان فیلم بردار، از دوربین آری الکسا ۳۵ برای فیلمبرداری استفاده کرد. مراحل فیلم برداری در ژوئیه ۲۰۲۲ به پایان رسید. در همان ماه جوئل گرچ، گوستاو اسکاشگورد و جسیکا گرین به عنوان یکی از بازیگران معرفی شدند. اما شخصیت مایکل جردن در این فیلم به تصویر کشیده نشده است.

تاریخ انتشار فیلم Air

فیلم ایر برای اکران گسترده در سینماهای ایالات متحده در ۵ آوریل ۲۰۲۳ (چهارشنبه 16 فروردين 1402) برنامه ریزی شده است. برادران وارنر پیکچرز اکران بین المللی فیلم در ‏سینما را از طریق قرارداد توزیع آن با مترو گلدوین مایر متعلق به آمازون بر عهده دارد. آمازون همچنین قبل از ‏نمایش پرایم ویدیو در سطح جهانی، نسبت به اکران های سینمایی محدود قبلی اش، فرصت بیشتری را برای ‏اکران به فیلم می دهد‎.‎ ایر قرار است در تاریخ 5 آوریل 2023 توسط استودیو آمازون در ایالات متحده اکران شود و آن را به عنوان اولین ‏فیلم آمازون بدون نمایش همزمان در پرایم ویدیو در سینماها معرفی کند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)