نقد و بررسی سریال انیمیشن آرکین Arcane

معرفی، نقد و بررسی سریال انیمیشن آرکین Arcane

سریال انیمیشن Arcane دارای یک دنیایی عظیم با شخصیت های پیچیده ای است که یا دوست دارید ریشه یابیشان کنید و یا دوست دارید از آنها متنفر باشید، داستانی ساده و در عین حال معلق و لایه لایه که نباید از  انیمیشن کاملاً پر زرق و برق و پیشگامانه اش با آن سبک بصری منحصر به فرد غافل شویم. اگرچه این سریال قبل شروع پخش انتقادهایی را برانگیخته بود، اما این اقتباس از League of Legends با درهم شکستن کامل تصورات قبلی در مورد آنچه که رسانه انیمیشن قادر به انجام آن است، آخرین میخ را بر تابوت “نفرین اقتباس از بازی های ویدئویی” کوبید. شاهکاری که مطمئناً برای سال های آینده هم طرفداران و هم داستان نویسان را به طور یکسان الهام می بخشد و همه این ها را در حالی انجام می دهد که یک داستان هیجان انگیز را ارائه می دهد، چه کل تاریخ Runeterra را بدانید یا فقط به دنبال مجموعه رویدادهای حال و آینده آن باشید.

معرفی سریال انیمیشن Arcane: League of Legends

سریال آرکین با نام کامل Arcane: League of Legends یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی اکشن و ماجراجویی است که توسط کریستین لینک و الکس یی برای نتفلیکس ساخته شده است. این سریال توسط استودیوی انیمیشن فرانسوی Fortice و زیر نظر Riot Games تولید شده است. سریال آرکین که در دنیای داستانی League of Legends استودیو Riot ‎ می گذرد، عمدتاً روی خواهران وی و جینکس تمرکز دارد. تولید این سریال در جشن دهمین سالگرد لیگ افسانه ها در سال 2019 اعلام شد و اولین بار در نوامبر 2021 منتشر شد. پس از پایان فصل اول، Riot Games و نتفلیکس اعلام کردند که فصل دوم برای انتشار پس از 2022 در دست تولید است.

پیش درآمدی بر داستان سریال آرکین

در میان تشدید ناآرامی ها بین شهر ثروتمند، یعنی آرمان شهر پیلتور و شهر زیرزمینی مظلوم زان، خواهران وی و جینکس خود را در طرف های متضاد درگیری بر سر اعتقادات متضاد و فناوری های مخفی می بینند.

داستان سریال Arcane بر اساس داستان های League of Legends که در عین حال به عنوان پیش درآمدی برای معرفی بسیاری از شخصیت ها و عناصر داستانی بازی  عمل می کند، در شهر Piltover و منطقه زیرزمینی آن یعنی Zaun می گذرد. سریال آرکین بیشتر یک داستان طبقه بالا و پایین است که بر تنش ها و ناآرامی های اجتماعی در Zaun متمرکز است، جایی که مردم در شرایط سخت و تحت تهدید دائمی مأموران وحشی Piltover زندگی می کنند. از همان ابتدا، Arcane با تکیه بر داستان گویی بصری و استفاده از تخم مرغ های عید پاک برای اشاره به دنیایی بزرگ تر، کار خارق العاده ای را در معرفی دنیای گسترده  و پر از تاریخش با آن سابقه غنی بدون بمباران ما با اطلاعات گیج کننده، انجام می دهد. معماری مکانیکی Zaun، نحوه تغییر شکل یک میخانه از یک قوس به طاق دیگر و مجسمه هایی که به خدایان یا جنگجویان گذشته اشاره می کنند، همگی به بیان آن داستان بزرگ تر بدون نیاز به توضیحات شفاهی زیاد کمک می کنند، تقریباً به همان روشی که جنگ ستارگان انجام داد.

طرح اصلی داستان سریال Arcane

طرح اصلی داستان بر دو خط داستانی موازی در دو مکان متمرکز است. در پیلتوور، ما جیس و ویکتور، دو دانشمند را دنبال می کنیم که در آستانه مهار جادو از طریق فناوری هستند و  همزمان با بررسی هزینه های اجتماعی پیشرفت سریع فناوری همراه خواهیم شد. در خیابان های Zaun، خواهران یتیم Vi و Powder را دنبال می کنیم که درگیر یک سرقت ناقص شده و Zaun‏ را خواهیم دید که ‏در آستانه شروع یک جنگ گروهی با عواقب بزرگی برای هر دو شهر قرار گرفته. با وجود بسیاری از بخش های متحرک و فراوانی نقاط داستانی و جهان سازی، سریال Arcane به ماندن در دو خط داستانی صمیمی خود پایبند بوده و در این راه موفق است. مطمئناً، این سریال رویدادهای مهم با پیامدهای بزرگی برای دنیای Runeterra را بررسی می کند. با این حال، اگر هرگز بازی ویدئویی آن را بازی نکرده اید (زمان اعتراف، من هیچ کدام از بازی های مجموعه Runeterra را لمس نکرده ام)، داستان شخصیت ها چیزی هستند که شما را اپیزود به اپیزود درگیر خواهند کرد. این داستان فقط برای عمق دادن به همه چیز در یک داستان بزرگتر است. این سریال یک تضاد کامل با سریال انیمیشنی DOTA محصول نتفلیکس است، که آنقدر بر داستان های آن متمرکز شده بود و سعی در ارضای طرفداران دیرینه اش داشت که به یک داستان آشفته گیج کننده برای بینندگان معمولی تبدیل شد.

دانلود سریال Arcane را نباید از دست داد

فصل اول ‏Arcane‏ با تحسین منتقدان منتشر شد، با ستایش انیمیشن، داستان، جهان سازی، سکانس های ‏اکشن، شخصیت ها، وزن احساسی، موسیقی و البته صداپیشگی آن. برخی به جذابیت این سریال هم برای ‏بینندگان معمولی که هرگز لیگ افسانه ها را بازی نکرده اند و هم برای طرفداران قدیمی بازی اشاره کرده اند. این ‏سریال همچنین رکوردی را به عنوان پرمخاطب ترین سریال نتفلیکس در آن زمان در یک هفته پس از نمایش ‏خود به ثبت رساند، در 52 کشور در رتبه اول جدول 10 سریال برتر نتفلیکس قرار گرفت و در ایالات متحده در ‏رتبه دوم جدول قرار گرفت. بسیاری از منتقدان و نشریات آن را یکی از بهترین اقتباس های بازی ویدیویی می ‏دانستند که تاکنون ساخته شده است. در سال 2022، این مجموعه به اولین سریال استریم تبدیل شد که برنده ‏جایزه ‏Primetime Emmy‏ برای برنامه انیمیشن برجسته شد و جایزه ‏Annie‏ را برای بهترین تولید پخش ‏تلویزیونی انیمیشن تماشاگران عمومی دریافت کرد.‏

سریال آرکین، مجموعه ای از صداپیشگی های ناب

با این حال، شخصیت های خوش ساخت تنها بخشی از محاسن این انیمیشن هستند، زیرا Arcane دارای صداپیشگی هایی تاثیرگذار است که کمک می کند چند لایه احساس به شخصیت ها بیاورد، از کیتلین خوش زبان کتی لئونگ تا گریسون پشیمان شهره آغداشلو. الا پورنل به خصوص طغیان های خشم جینکس را با آسیب پذیری کافی ترکیب می کند تا هر زمان که روی صفحه نمایش است، ترس و ترحم را برانگیزد. همان زمان، هایلی استاینفلد با نمایش خارق العاده اش از کل آرک وی در تمام 9 اپیزود، نمایش را در حنجره خود گرفتار کرده و سراسر درد و توشه های احساسی را با لایه ای ضخیم از صلابت به ارمغان می آورد. اشتباه نکنید، همان قدر که صحنه های مبارزه جذاب هستند، بازی Arcane اغلب دلخراش است، به خصوص اگر بدانید که بازی ها و شخصیت های خاصی به کجا ختم می شوند. اما حتی اگر این کار را نکنید، نمایش پر از شگفتی ها و پیچش های داستانی است که سفر شخصیت ها را جذابیت می بخشد. چشم انداز روشنی برای تبدیل این اولین پله به دنیایی بسیار بزرگتر وجود دارد، دنیایی که به دنبال پیوستن به امثال MCU از نظر داستان سرایی پیوندی بلندپروازانه است (البته با رویکرد بصری مبتکرانه تر). با این حال، حتی به عنوان یک فصل مستقل، Arcane با یک نُت رضایت بخش و در عین حال به همان اندازه دلخراش به پایان می رسد.

Related posts

نقد و بررسی سریال کره ای Moving‏ متحرک

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن