نقد و بررسی فیلم Argylle‏ آرگایل 2024

توسط Alireza

معرفی فیلم Argylle‏ آرگایل 2024 ‏

روحِ فیلم بوسه طولانی شب بخیر و فیلم عشق بازی با سنگ در فیلم آرگایل تلاقی پیدا کرده اند، یک اکشن هیجان انگیز سرگرم کننده اما بسیار تقلیدی با چرخش های جاسوسی زیاد که در سال 2024 منتشر شده است. اولین بلاک باستر احتمالی سال 2024 اثر متیو وان کارگردان بریتانیایی است که به خاطر فیلم های سه گانه Kingsman و قبل از آن فیلم هایی مانند کیک لایه ای، تریلر بریتانیایی فوق العاده زیبا و فیلم ابرقهرمانی نوجوانانه Kick-Ass و فیلم ابرقهرمانی بزرگسالان X-men: First Class شناخته می شود.

 

نقد و بررسی فیلم Argylle‏ آرگایل

درآمدی بر داستان فیلم آرگایل

سینمایی آرگایل بر اساس فیلمنامه ای از جیسون فوکس، داستان الی کانوی (برایس دالاس هاوارد)، نویسنده موفق رمان های جاسوسی و داستانِ یک مامور خاص آرگایل را روایت می کند. متأسفانه، درست زمانی که او می خواهد فصل آخر کتاب جدیدش را بنویسد، ناگهان با یک بن بست فکری مواجه می شود. ممکن است از خود بپرسید: آیا این بن بست فکری موقتی است یا کلاً داستان هایش برای گفتن، تمام شده است؟ اما قبل از اینکه بتوانید پاسخی بدهید، اتفاق عجیبی می افتد و شخصیت های رمان های او درست در مقابل چشمانش زنده می شوند و قبل از اینکه بفهمد، الی بخشی از جهان جاسوسی ای شده که خودش در ذهنش پرورش داده است. سوال اصلی که باقی می ماند این است: مامور واقعی آرگایل کیست؟

 

نقد و بررسی فیلم Argylle‏ آرگایل

بررسی عوامل و روند ساخت فیلم Argylle

این اساساً تمام چیزی است که شما باید بدانید، زیرا فیلم Argylle یکی از آن فیلم هایی است که احتمالاً هرچه از قبل در مورد آن کمتر بدانید، بیشتر از آن لذت خواهید برد. به هر حال بازیگران فیلم فوق العاده هستند و به غیر از برایس دالاس هاوارد، بازیگرانی مانند سم راکول، هنری کاویل، جان سینا، برایان کرانستون، کاترین اوهارا، ساموئل ال جکسون، سوفیا بوتلا، آریانا دبوز و دوآ لیپا نیز حضور دارند. اما به همان دلیلی که قبلاً ذکر کردم، در مورد شخصیت ها نیز صحبت نمی کنم. در ابتدا گزارش شد الی کانوی (که بعداً به عنوان مؤلف رمان های درون جهانی آرگایل معرفی شد) در ابتدا کتابی ‏را نوشته که فیلم نامه در هنگام اعلامیه ساخت فیلم مبتنی بر آن بوده است.

این ادعا توسط هالیوود ریپورتر ‏در سپتامبر ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفت، زیرا این نشریه نتوانست وجود کانوی را تأیید کند و تلاش هایش ‏برای تماس با او، مسئول تبلیغات و مدیر برنامه هایش ناموفق بود. تریلر پخش شده نشان داد که کانوی ‏قهرمان اصلی فیلم است. چند کاربر در رسانه های اجتماعی تلاش کردند تا کانوی را شناسایی کنند و این ‏نظریه را مطرح کردند که تیلور سوئیفت (خواننده-ترانه سرای آمریکایی)، این کتاب را با تخلص کانوی نوشته ‏است. وان این نظریه را رد کرد و گفت که کانوی با سوئیفت مرتبط نیست. برایس دالاس هاوارد، بازیگر نقش ‏کانوی در این فیلم، معتقد است که فیلم آرگایل ناخودآگاهانه از سوئیفت الهام گرفته است.‏

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی آرگایل 2024

به نظر می رسد که فیلمی با حساب فرضی 100 میلیون دلار خرج برداشته، در واقع 200 میلیون دلار هزینه داشته است و متیو وان با ترکیبی پر جنب و جوش از سکانس های اکشن بزرگ، پیچش ها و چرخش های (غیر) قابل پیش بینی و میانبرهای کمیک، فیلم را حداقل در بیشتر مواقع در مسیر خود نگه می دارد. آه، راستی… یک گربه نیز وجود دارد، زیرا الی همیشه با گربه اش آلفی در یک پک مخصوص گربه سفر می کند و آلفی پشمالو این فرصت را پیدا می کند که چشم های کسی را بیرون بیاورد، زیرا، می دانید… گربه ها حیوانات وحشی ای هستند. (به هر حال، صاحب الفی در زندگی واقعی، سوپر مدل کلودیا شیفر است). با این حال، اینها مشکلات نسبتاً جزئی هستند. دنیای درونی یک نویسنده یا بن بست فکری یک نویسنده، هم یادآور فیلم شهر گمشده سال گذشته است و ‏هم مملو از صحنه های عاشقانه ی فیلم عشق بازی با سنگ.

در اوایل فیلم آرگایل سکانسی در قطار وجود دارد ‏که شبیه به تکرار فیلم ‏Bullet Train‏ براد پیت است. من می دانم که فیلم های زیادی وجود دارد که صحنه های ‏اکشن را در قطار نشان می دهند، اما این یکی بسیار شبیه است.‏ در وب سایت راتن تومیتوز، ٪۳۵ از ۱۹۴ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگین امتیاز ۵/۱۰ را در ‏اختیار دارد. اجماع این وب سایت چنین می نویسد: «آرگایل از حماقتش میزانی بهره وری دارد، یعنی شرح ‏طولانی مملو از انرژی در فیلم هیجان انگیز جاسوسی، اما در نهایت با داستانی پیچیده و مدت زمان بیش از ‏حد طولانی، مقبولیتش را بی اثر می کند.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر ‏اساس نظر ۵۱ منتقد امتیاز ۳۶ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان گر «نقدهای عموما نامطلوب» است. تماشاگران ‏شرکت کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم امتیاز «‏C‏+» در مقیاس ‏A‏+ تا ‏F‏ دادند.‏

همچنین یک افشاگری در نیمه راه فیلم وجود دارد که به نظر می رسد از فیلم کلاسیک و اکشن معروف The Long Kiss Goodnight (1996) که ساموئل ال جکسون را نیز در گروه بازیگران خود قرار داده بود، برگرفته شده است. حالا، نمی گویم که هرگز چنین چیزی در فیلم ها یا سریال های دیگر وجود نداشته است، اما این مورد خاص (از جمله تغییر در مدل مو) دیگر خیلی زیاده روی است و نمی توان آن را یک آزادی خلاقانه در نظر گرفت. بنابراین نتیجه گیری من این است که برای فیلمی که به وضوح می خواهد چیز تازه ای به ژانر جاسوسی نوع جیمز باند 007 اضافه کند، یا حداقل برخی از فرسوده ترین جنبه های آن را زیر و رو کند، آرگایل بیش از حد به فیلم های جاسوسی قبلی متکی است.

 

متیو وان و یک دنیای سینمایی جدید

متیو وان نشان داده است که می خواهد آرگایل و دنباله اش، فیلم های Kingsman و یک فرانچایز جاسوسی جدید که هنوز نامشخص است را در یک دنیای سینمایی جدید ترکیب کند. این نیز کمی افراطی به نظر می رسد. همانطور که گفتم، تماشای این فیلم یک لذت سرگرم کننده است، اما من چیزهایی برای ایرادگیری دارم. شروع فیلم کمی طول می کشد و قسمت پایانی این فیلم 140 دقیقه ای به پایان می رسد. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Argylle با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید