معرفی، نقد و بررسی فیلم آدمکش سیاسی Assassin

معرفی، نقد و بررسی فیلم آدمکش سیاسی Assassin

هنگامی که سال گذشته اخباری در مورد وضعیت پزشکی بروس ویلیس منتشر شد، چند سال گذشته حرفه او ناگهان معنا پیدا کرد. و در حالی که سلامتی بروس او را مجبور به کناره گیری از بازی در فیلم های اکشن کرده است، او قبلاً چندین فیلم را در دست تولید داشته، از جمله موضوع همین مقاله یعنی فیلم اساسین، یک اکشن علمی-تخیلی مهیج نه‌چندان خوب…

 

خلاصه داستان فیلم Assassin

یک عملیات نظامی خصوصی به رهبری والمورا، فناوری ریزتراشه ای آینده نگر را اختراع می کند که ذهن یک مامور را قادر می سازد تا در بدن شخص دیگری برای انجام ماموریت های مخفیانه و مرگبار ساکن شود. اما وقتی مامور سباستین در طی یک ماموریت مخفی کشته می شود، همسرش الکسا باید جای او را بگیرد تا مرد مسئول را به دست عدالت بسپارد.

 

معرفی فیلم آدمکش سیاسی

Assassin یک فیلم اکشن علمی تخیلی آمریکایی با بازی نومزامو امباتا، دومینیک پرسل و بروس ویلیس (در آخرین نقش سینمایی خود تا سال 2023) است. این فیلم توسط جسی اطلس در اولین کارگردانی فیلم بلندش به نویسندگی آرون ولف ساخته شد و بر اساس فیلم کوتاه اطلس و ولف Let Them Die Like Lovers (اجازه دهید مثل عاشقان بمیرند) ساخته شده است. فیلم آدمکش سیاسی توسط Saban Films در سینماهای منتخب و VOD در 31 مارس 2023 اکران شده است. در این فیلم نومزامو امباتا در نقش الکسا، دومینیک پرسل در نقش آدریان، بروس ویلیس در نقش والمورا، مصطفی شاکر در نقش سباستین، اندی آلو در نقش مالی، هانا کوئینلیوان در نقش مامور ویژه، فرناندا آندراده در نقش اولیویا، بری جی مینوف در نقش مارکو و یوجنیا کوزمینا به عنوان مربی به ایفای نقش می پردازند.

 

نقد و بررسی فیلم Assassin

همه از بروس متنفرند: الکسا (نومزامو مباتا) یک سرباز سابق، به دنبال پاسخ است. همسرش سباستین (مصطفی شاکر)، پایلوت اختراع جدید ارتش در حال حاضر در کما به سر می برد. مانند الکسا، ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک پایلوت از راه دور در حالت کما در بیمارستان بستری می شود!؟ الکسا با والمورا، ارشد سباستین، (بروس ویلیس، بازیگر فیلم جان سخت)  با اسلحه ای روی سرش روبرو می شود! والمورا او را آرام می کند، اما قبل از اینکه بتواند او را به خانه بازگرداند… زنی با اخلاق به والمورا نزدیک می شود و به او حمله می کند! (چه خبره لعنتی؟) داستان به خوبی از فناوری موجود استفاده کرده و با پخش فیلم مخاطب را در حدس و گمان نگه داشته است. آیا شخصیت های روی پرده واقعا خودشان هستند؟ یا تبدیل به پهباد انسانی شده اند؟ این بازی استنتاجی تا انتها با چند پیچش داستانی که قبلاً ندیده ایم ادامه پیدا می کند. بروس ویلیس یک بازیگر قوی در فیلم است و به Assassin قدرت ستاره ای می دهد. اما این مباتای نومزامو است که به وضوح ستاره نمایش است و قطب نمای اخلاقی او همیشه در مسیر درست قرار می گیرد… که منجر به درگیری های داخلی زیادی می شود. Dominic Purcell هر بار که روی پرده می رود با حضوری وهم آور، یک شخصیت شرور مؤثر را می سازد.

 

نقاط تاریک فیلم Assassin

با پژواک هایی از فیلم Looper و فیلم The Matrix در میان دیگر فیلم های علمی-تخیلی، Assassin دارای یک پیش فرض فوق العاده است، اما آن را هدر می دهد، زیرا فیلمسازان فرآیند را بیش از حد پیچیده می کنند تا توانایی های آن را ارائه دهند. الکسا خسته است و جواب می خواهد. شوهر او، سباستین به مدت سه ماه در کما بوده است و الکسا هنوز پاسخ مستقیمی از افسر فرمانده خود در مورد اینکه چگونه یک عامل پایلوت بدون سرنشین در یک موقعیت دور از جنگ مجروح می شود، ندارد.

وقتی به تماشای فیلم Assassin نشستم، انتظار داشتم این فیلمی باشد که بر روی یک خداحافظی نهایی خوب از بروس ویلیس تمرکز داشته باشد زیرا کار پربارش به پایان رسیده است. به هر حال، او چهره ستاره اکشن دهه 90 با آثاری مانند جان سخت، پالپ فیکشن و حس ششم بوده است. اگر انتظارات مشابهی داشتید، می‌خواهم به شما اطلاع دهم که به شدت ناامید می‌شوید، زیرا او نقش یک مأمور کسل‌کننده و متفکر را بازی می‌کند که نمی‌تواند اثری را در فیلم به جا بگذارد و به مراتب کمتر روی تماشاگر اثر می‌گذارد. من واقعاً فکر نمی‌کنم که این تقصیر او باشد، زیرا او در فیلمی بازی می‌کند که کیفیت چندان بالایی ندارد، اما خوب تماشای بروس ویلیس همیشه مزیت های خود را دارد.

متأسفانه برای فیلمی که به گفته کارگردانش کاوش هویت است، به نظر می‌رسد که شخصیت‌ها مطلقاً به زندگی و هویت‌هایی که از بین می‌برند اهمیتی نمی‌دهند و این به نوبه خود باعث می‌شود که نتوانم درباره آنها یا سرنوشتشان ایراد بگیرم. در مورد خود ویلیس هم باید بگویم که او زمان زیادی برای نمایش دارد و در واقع صحنه‌هایی را با بقیه بازیگران به اشتراک می‌گذارد که قبلاً از اون ندیده ایم.

فیلمنامه توسط جسی اطلس نویسنده/کارگردان و آرون ولف، نویسنده مشترک، پیش‌فرض‌هایی دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند مانند فیلم‌های هیجان‌انگیز تکنو در دهه 90 سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. اما متأسفانه، این یک مورد از ایده های خوب است، اما اجرای ضعیف آن باعث می‌شود خیلی محبوبیت پیدا نکند. دیالوگ های بیهوده و پوچ نیز کمکی به بهتر کردن مسائل نمی کند. اگر بخواهیم منصف باشیم، Assassin حتی از راه دور قصد ندارد به اندازه Strange Days تحریک‌آمیز، هیجان‌انگیز و دلهره آور باشد، نمونه‌ای به مراتب بهتر از یک تکنو تریلر یا به شدت سرگرم‌کننده مانند Face/Off و The Matrix یا به همان اندازه درخشان. این فیلم حتی به گرد پای آن فیلم ها نیز نمی رسد. با فیلمنامه ای شایسته تر و کارگردانی بهتر، می توانست حداقل به اندازه Virtuosity یا Johnny Mnemonic جذاب، احمقانه و سرگرم کننده باشد اگر حداقل هیجان های قابل لمس را ارائه می داد. درعوض، این فیلم فقط گنگ و کسل کننده است و از آنجایی که طرح فقط از طریق حرکات خسته کننده و کسالت بار خود می گذرد، جذابیت خیلی کمتری دارد.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان