کلاس آدم‌کشی , افسانه‌ها قسمت اول: Assassination Classroom

بیاید باهم نگاهی به چند دهه گذشته بی‌اندازیم. گردهم آمدن نسل جدید اوتاکو ها در ایران همزمان شد با پخش آثار شاخصی مانند «جوجوتسو کایزن» و «توکیو رونجرز». همین امر سبب گشت تا بسیاری از طرفداران جدید‌تر از شاهکار های نسل قبل غافل بمانند. در این رشته مطالب ما هربار به مروری بر یکی از شاهکارهای نسل‌های گذشته خواهیم انداخت. برای کلاس آدم‌کشی , افسانه‌ها قسمت اول: Assassination Classroom با انیمه لیست همراه باشید.

کلاس آدم‌کشی

زندگی تو همین الان هم به عنوان بازنده پایان‌یافته. لقب بازنده حتی در کلاسی که در آن درس می‌خوانی باهات گره خورده. هرروز باید به بالای کوه بروی تا خود را به ساختمان قدیمی که کلاس تو است برسانی و بار دیگر با بازندگان بر سرمیز‌های چوبی بشینی. و بعد؟ ماه نابود می‌شود!
هیولای هشت‌پا مانندی که ماه را نابود کرده و تهدید کرده که طی یک سال  زمین را هم نابود خواهد کرد. کسی نیست جز معلم جایگزین تو؛ و اگر این برای نشان دادن حجم دیوانه‌وار بودن شرایط کافی نیست. دولت از تو و همکلاسیانت در کلاس E، کلاس آدم‌کشی شخصا و در حضور هیولا خواسته که با به قتل رساندن او جهان را نجات دهید!

خواستگاه دیوانگی

مانگا کلاس‌آدم کشی اولین‌بار در سال 2012 و در مجله هفتگی شونن جامپ منتشر شد. مانگا در بین سالهای 2012 تا 2016 ماجراجویی جالبی را همراه با مانگاکا خود یعنی یاسویی ماتسوی «Yusei Matsui» از سر گذراند.بهترین واژه برای توصیف یاسویی که اکنون 45 سال دارد دیوانه است!

یاسویی که قبل از کار بر روی مانگا خود به عنوان دستیار بسیاری از مانگاکا های برچسته اون زمان فعالیت کرده بود. وقتی فرصت کار کردن برروی مانگا خودش به او داده شد تنها می‌خواست در دنیای کوچکی که دارد تجربه و ماجراجویی کند.
این ماجراجویی‌ها که از خط داستانی و کاراکترها تا حتی دخالت او در فرمت ارائه مانگا ادامه داشت. کلاس آدم‌کشی را به اثری متفاوت بدل کرده.

حضور و غیاب می‌کنیم!

می‌خواهید به صورت غیرقابل کنترلی بخندید؟ و به تحسین عاشقانه کاراکتری بپردازید؟
کلاس آدم‌کشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست تا زمانی که مراقب پشت‌سر خود برای ضربه چاقویی که در کمین است باشید.
با اینکه می‌توان ژانر اصلی کلاس آدم‌کشی را شونن دانست اما انیمه به هیچ‌ عنوان از کلیشه‌های معمول ژانر پیروی نمی‌کند . صد البته که کاراکتر‌های دانش‌آموز با قدرت دوستی از پس قدرتمندترین قاتلان سریالی کشور برمی‌آیند. اما ما به دور از کلیشه شاهد آرک تک تک شخصیت‌ها به صورت جداگانه و تحت تاثیر کورو سنسه هستیم.

کودکانی که قرار است بزرگ‌ترین تهدید بشریت را نابود کنند داستان تمامی انیمه‌های شونن در تاریخ است. اما در مورد کلاس آدم‌کشی این تنها نوک کوچکی از این قله یخ است . خطر در حقیقت هشت‌پایی منحرف،شوخ طبع و قاتلی زبده است. که در کمال تعجب بدل به معلمی مهربان و دلسوز و حقیقتا بی‌نظیر می‌شود. حال دولت از گروه نوجوانان بازنده می‌خواهد تا تبیدل به آخرین امید بشریت شوند.

کورو-سنسه نامش را از کلمه «کوروسه» به معنای قتل گرفته. بدون شک لایق لقب سنسه برای تمام کاراکتر‌های انیمه هست. نقطه شروع سفر و پایان هرکدام  ار کاراکترها کلاس‌آدم کشی به طور واضح و بدون تکراری شدن به کورو سنسه در هم آمیخته. معلمی که ظاهر و شخصیت و داستان گذشته‌اش هیچ‌کدام با یک‌دیگر هم‌خوانی ندارند.

کلاس ورزش

اکشنی نفس‌گیر از دیگر نکاتی است که می‌توانید در کلاس‌آدم کشی از آن لذت ببرید. حتما با خود می‌گویید مگر نوجوانان دبیرستانی چه مبارزات نفس‌گیری می‌توانند داشته باشند؟ به من اعتماد کنید. سورپرایز خواهید شد.  قرار نیست مبارزات قابل پیش‌بینی باشد. قرار نیست استایل‌ها یکسان باشند. یا حتی بتوان پایان هر نبرد را پیش‌بینی کرد. آماده حبس نفس خود بعد از خنده‌های طولانی باشید.

آکابانه و شیوتا

یکی قلدری دبیرستانی که مشابه یک جامعه ستیز رفتار می‌کند. دیگری پسری با ظاهری نحیف و ساکت. نفر اول باورش را به دیگران از دست داده. و دومی هیچگاه کسی به او باور نداشته. انیمه به طور واضح می‌خواهد دو دانش‌آموز برتر کلاس آدم‌کشی را مقابل هم قرار دهد. و با کلیشه دوست/رقیب ژانر شونن پرسونایی زیبا از لایه‌های شخصیت کورو-سنسه را به نمایش بگذارد. پایان نهایی مخصوصا کاراکتر ناگیسا شیوتا هر آنچه و صرفا هر آنچه راجب زندگی کورو- سنسه می‌بایست بدانیم را به ما گفت.
آکابانه باهوش است. قدرت‌مند و ماهر در مبارزه تن به تن. آکابانه هر آنچه است که دولت برای ترور کورو سنسه امید دارد. اما ناگیسا با وجود اینکه به ظاهرش نمی‌آید کشنده است. ساکت و می‌تواند احساسات بقیه را بخواند. با دوز و کلک های معصومانه‌اش. او یک قاتل واقعی است.

رستگاری

هیچ‌کس بی‌نقص نیست. هیچ‌کس بی‌گناه نیست. اما در آرک‌ نهایی شاید مخوف‌ترین قاتلان یا افرادی که تاریک‌ترین گذشته را دارند زندگی خود را تغییر دهند. این پیام اصلی انیمه کلاس‌ آدم‌کشی است. و سودایی که در نهایت کورو-سنسه را ‌می‌توان در آن قرار داد.
در سیر انیمه همواره با شخصیت های گوناگونی ملاقلات میکنیم. که شاید تنها در یک قسمت، شاید هم برای ادامه انیمه در کنارمان باشند و  همگی از این فرمول تبعیت می‌کنند. کسانی که با اهداف شوم اما ذاتی قابل تغییر به ملاقات کلاس آدم‌کشی می‌آیند. یا برعکس کسانی که اهدافی والا داشته، اما از بد روزگار حالا به این وضعیت افتاده‌اند. همه در نهایت راه رستگاری پیش پایشان گذاشته می‌شود.

اسپویلر در کمین است

اجازه دهید به کمی خاطره بازی‌ هم برای طرفداران قدیمی‌تر بپردازیم . بعد از سفری به یاد ماندنی که ما به همراه کورو-سنسه داشتیم. زمانی که در قسمت پایانی او برای آخرین بار به حضور و غیاب کلاس خود می‌پردازد؟ کداممان اشک نریختیم؟
و تنها چند دقیقه بعد زمانی که شغل انتخابی ناگیسا را به عنوان یک قاتل بی‌الفطره دیدیم، کداممان از خنده همراه با احترامی برای کورو-سنسه تقریبا به زمین نیافتادیم. کداممان با داستان زندگی کورو-سنسه به وجد نیامدیم. و حتی کداممان در موقغ شروع انتظار همچین پایان حماسی ای را داشتیم؟ این دقیقا چیزی است که انیمه کلاس‌ آدم‌کشی را خاص، و دیدن آن را الزامی ‌می‌کند.

 

Related posts

Unsung Hero – معرفی، نقد و بررسی فیلم قهرمان گمنام

انیمه‌هایی که از مانگا بهتر عمل کردند!

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته اول شهریور