نقد و بررسی فیلم Atlas اطلس با بازی جنیفر لوپز

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Atlas

اول و مهمتر از همه، فیلم اطلس از دو هدف داستانی بسیار متفاوت تشکیل شده است و در درون آنها، فیلمنامه لئو سرداریان و آرون الی کولیت با انبوهی از ایده ها و لحن های مختلف به اهداف خود نزدیک می شود. شاید جالب ترین مفهوم آن، به دام انداختن شخصیت اصلی آن در یک فضای محدود باشد، جایی که او با بدترین ترس خود به دام افتاده است: ترسی به نام هوش مصنوعی. این که هوش مصنوعی به طور متناوب به عنوان تسکینی کمیک، دوستی احساساتی و درمانگر برای قهرمان داستان ما عمل می کند، باید این حس را به آدم بدهد که فیلمسازان چقدر در مورد کاری که می خواهند در این فیلم انجام دهند، نامطمئن هستند. با این حال، این فیلم در هسته خود، داستان و هدفی کاملاً ساده دارد.

 

نقد و بررسی فیلم Atlas اطلس

درآمدی بر داستان فیلم اطلس 2024

در آینده ای نامشخص اما به ظاهر دور، تمام هوش مصنوعی روی زمین از چنگ برنامه نویسان خود رها می شوند یا دوباره برنامه ریزی می شوند، اتفاقی که منجر به مرگ چند میلیون یا یک میلیارد نفر می شود. به نظر می رسد که مقدار خسارت جانی هر بار که توسط شخصی مطرح می شود، تغییر می کند. انسان ها که تحت یک ائتلاف بین المللی متحد شده اند، به مقابله با روبات ها می پردازند و در نتیجه، رهبر هوش مصنوعی از طریق یک موشک به سیاره ای دور در کهکشانی دیگر می گریزد. به نظر می رسد که یک گروه دوربین برای نظارت بر فرار آن ربات شرور حضور دارند اما هیچ کس به سرنگونی موشک فکر نمی کند و این مورد به نظر می رسد یک از قلم افتادگی در نظارت اساسی بر بشریت آینده باشد. این مورد به ویژه در این فیلم صادق است زیرا تهدید بزرگ واقعی احتمالاً می تواند قبل از فرار با یک موشک یا چندین شلیک به فضا متوقف شود، اما با چنین منطقی، فیلم عملاً نمی تواند اتفاق بیفتد، پس بشر آینده بیخیال کشتن گربه دم حجله می شود تا این فیلم ساخته شود. چند دهه بعد، ائتلاف بین المللی هنوز در جستجوی رهبر هوش مصنوعی است، به این امید که بتواند آن را قبل از اینکه بتواند برنامه بعدی خود برای از بین بردن تمام یا بیشتر بشریت عملی کند، او را نابود یا دستگیر کند. اطلس شپرد (جنیفر لوپز)، متخصص هوش مصنوعی که به نظر می رسد از مفهوم هوش مصنوعی متنفر است، اما از آن سو با خوشحالی با چنین وسیله ای که کنترل تمام خانه اش را دارد، شطرنج بازی می کند، این فرصت را پیدا می کند تا بفهمد رهبر هوش مصنوعی به نام هارلان (سیمو لیو) کجاست… آن هم زمانی که یک گروه عملیاتی یکی از مهره های اصلی لشگر ربات را بازداشت می کند.

 

نقد و بررسی فیلم Atlas اطلس

بررسی خط داستانی و شخصیت های فیلم Atlas

این موضوع باعث می شود که اطلس به تیمی بپیوندد که خیلی سریع به آن سیاره دوردست بروند تا هارلان را نابود یا دستگیر کنند و همچنین دو صحنه پشت سر هم از شخصیت هایی را به ما می دهد که برای تشریح شخصیت قهرمان داستان وارد عمل می شوند. یک شخصیت چهارم نیز در فیلم حضور دارد و در بیشتر قسمت های فیلم مشغول روانکاوی اطلس است و از آنجا شما شروع به تعجب می کنید که آیا فیلمنامه نویسان به خودشان اعتماد نداشته اند که اطلس را به عنوان یک شخصیت سرسخت و مصمم بنویسند یا به اینکه کلاً توجهی به مخاطب خودشان نداشته اند. اگر بخواهیم منصف باشیم، فیلمی که اینگونه ساخته شده، از بسیاری جهات کاملاً قانع کننده یا به یاد ماندنی نیست، بنابراین شاید این نگرانی موجه باشد.

 

حضور جنیفر لوپز در فیلم سینمایی اطلس

ما این را خوب می دانیم زیرا اسمیت بارها این اطلاعات کلیدی را ناخواسته ‏به خلبان خود می گوید. در همین حال، اطلس، با وجود تهدید و حملات ارتش ربات های هارلن، به عقب راندن آنها ادامه می دهد، بنابراین اسمیت سعی می کند با طنز او را آرام کند تا او بتواند با گذشته غم انگیز خود کنار بیاید، موردی که می تواند توضیح دهد چرا و چگونه هوش مصنوعی در وهله اول شورش کرده است. بدیهی است که مشاجره و شوخی بین اطلس و اسمیت اجباری به نظر می رسد، البته این مورد منطقی به نظر می رسد زیرا کل فیلم نمی تواند هیچ یک از شخصیت ها، مقدمات یا ایده هایش در مورد هوش مصنوعی را خیلی جدی بگیرد مگر در مواقعی که لازم باشد. حضور لوپز در فیلم یک نعمت است، البته بازی او در این فیلم تقریباً نتیجه شرایط نامناسب است؛ کار او در این فیلم نشستن در یک فضای محدود و صحبت کردن با صدایی یکنواخت است. در اینجا این سؤال مطرح می شود که سازندگان فیلم چگونه از ما انتظار دارند به یک پیشرفت عاطفی بزرگ که حول محور علاقه شخصیت اصلی به قهوه است، پاسخ دهیم؟ خودبینی اصلی فیلم برد پیتون کارگردان، حداقل تا حدودی جالب است. به محض ورود ناوگان سفینه های فضایی به مدار خانه جدید هارلان، حمله رهبرِ هوش مصنوعی با موشک هایی که به فضا شلیک می کنند، یعنی فناوری دقیقی که می توانست نقشه او را از همان ابتدا متوقف کند، وجود دارد و هارلان از آن مطلع است و با آن ترفند اطلس را به چالش می کشد. وقتی به نظر می رسد که او تنها بازمانده عملیات است، اطلس باید یاد بگیرد که اگر می خواهد زنده بماند و به کار هارلان پایان دهد، باید با هوش مصنوعی که خود را اسمیت (صدای گریگوری جیمز کوهان) می نامد، کنار بیاید و حتی به آن اعتماد کند.

 

فیلم Atlas یک فیلم قابل پیش‌بینی و ارزان است

فیلم اطلس دقیقاً همان چیزی است که می توان از طرح ابتدایی آن پیش بینی کرد و به همین طرح ساده نیز خلاصه می شود، یک نبرد عظیم که شامل تعداد زیادی از سفینه های دیجیتالی است که به یکدیگر شلیک می کنند و به یکدیگر ضربه می زنند. در فیلم اطلس، حتی جلوه های بصری هم قانع کننده نیستند، اما در مقایسه با بقیه شکایت های ما از فیلم، این یک شکایت جزئی به نظر می رسد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Atlas به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید