معرفی و تحلیل فیلم Avatar: The Way of Water آواتار: راه آب

معرفی و تحلیل فیلم Avatar: The Way of Water –  فیلم آواتار 2 – فیلم آواتار : راه آب

بازگشت دوباره آیرون جیم (لقب کامرون) با فیلم دوم آواتار

اگر فقط به خاطر جاه طلبی اسکار را اهدا می کردند، رقبای جیمز کامرون (James Cameron) ممکن بود زحمت حضور در آن مراسم را به خود ندهند. فیلم اول آواتار او در سال 2009، یک حماسه اکشن سه بعدی درباره موجودات بیگانه پوست آبی 3 متری است که از نظر برخی معیارها موفق‌ترین فیلم ساخته شده است. 13 سال بعد، اولین قسمت از چهار دنباله برنامه ریزی شده باید عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشد تا این فرانچایز به تعادل برسد.

اما به نظر می رسد که این امر کاملاً قابل دستیابی است، زیرا مانند نسخه قبلی خود فیلم سینمایی Avatar: The Way of Water دارای هر نوع جذابیت محبوبی است که می تواند داشته باشد. فرنچایز آواتار، همانطور که ممکن است اکنون مجبور باشیم آن را یه این اسم بنامیم، بر اساس پارادوکس‌های همیشگی ساخته شده، خانواده‌پسند است اما خشونت‌آمیز، صلح‌طلب است اما دعوایی… در دانلود فیلم آواتار 2 و تماشای آن شک نکنید.

 

معرفی فیلم آواتار : راه آب

فیلم Avatar: The Way of Water (آواتار: راه آب) یک فیلم علمی-تخیلی و حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی جیمز کامرون (کاگردان ترمیناتور 2 و تایتانیک و فیلم اول آواتار) و تهیه‌کنندگی خود او به همراه جان لاندو، بر اساس فیلمنامه‌ای است که خود کامرون با همکاری ریک یافا و آماندا سیلور از روی داستانی که این سه نفر به همراه جاش فریدمن و شین سالرنو نوشته‌اند، به عنوان دنباله آواتار (2009) اقتباس شده است.

فیم آواتار 2 توسط Lightstorm Entertainment و TSG Entertainment تولید و توسط استودیو قرن بیستم (th Century Studios20) توزیع شده است.

بازیگران فیلم آواتار: راه آب، که همان سم ورتینگتون، زوئی سالدانا، استفن لانگ، جوئل دیوید مور، سی‌اچ پوندر، جیووانی ریبیسی، دیلیپ رائو و مت جرالد باشند، نقش‌های خود را در فیلم اول تکرار می‌کنند، البته سیگورنی ویور با نقشی متفاوت بازمی‌گردد. بازیگران جدید این اثر عبارتند از: کیت وینسلت، کلیف کورتیس، ادی فالکو و جمین کلمنت.

بازگشت آواتار پس از 13 سال

فیلمبرداری مقدماتی فیلم آواتار 2 از اواسط سال 1396 در منهتن بیچ کالیفرنیا آغاز شد و پش از آن فیلمبرداری صحنه‌های اصلی، هم‌زمان با آواتار ۳ در پاییز همان سال در نیوزیلند آغاز شد. مراحل فیلمبرداری در اوایل پاییز 99، پس از سه سال ضبط به پایان رسید. این فیلم با ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بودجه، یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ است.

خلاصه فیلم Avatar: The Way of Water

فیلم آواتار: راه آب، دنباله‌ فیلم آواتار 2009 بوده و با اینکه به عنوان فیلم دوم آواتار، ده سال و اندی پس از رخدادهای فیلم نخست اتفاق میفتد؛ به صورت همزمان راویِ داستان خانواده سالی، کاوش آنها در اقیانوس‌های پاندورا برای ملاقات با قبیله‌ی متکاینا  و رویارویی آنها با مصائب و مشکلات سدِ راه و تلاش‌هایشان برای حفاظت از یکدیگر است و صد البته تصویرگر نبردهایی که برای بقا انجام می‌دهند.

جلوه‌های ویژه در فیلم آواتار 2

در 31 جولای 2017، اعلام شد که  شرکت نیوزلندی تولید جلوه‌های ویژه Weta FX، کار بر روی دنباله‌های آواتار را آغاز کرده است. این فیلم به شدت دارای صحنه‌های زیر آب است، که در واقع در زیر آب با بازیگران فیلمبرداری شده است. ترکیب فیلمبرداری زیر آب و موشن کپچر (ردیابی حرکت)، یک ویژگی منحصر بفرد بوده که قبلاً هرگز انجام نشده است؛ برای این تیم یک سال و نیم طول کشید تا یک سیستم موشن کپچر را توسعه دهند.

لاندو سال 94 اعلام کرده بود که در آواتار 2 نسبت به زمان تولید اولین فیلم پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی رخ خواهد داد. گفته بود که بسیاری از کارهای نورپردازی در مرحله تولید مجازی را می توان در حین تولید به جای پس از تولید انجام داد. علاوه بر این در موشن کپچر، آنها از دو عروسک دیجیتالی به جای یک عروسک استفاده کردند. یکی که کپی دقیقی از بازیگر واقعی است و دیگری کارکتریست که بازیگر بازی می‌کند و همین به تیم اجازه می‌دهد دوباره یکی را روی دیگری هدف قرار دهد تا آن را تا نهایت حد امکان دقیق کند.

موسیقی فیلم Avatar: The Way of Water

در ابتدا گزارش شد که جیمز هورنر (James Horner) آهنگساز آواتار، قبل از مرگش در یک سانحه هوایی در ژوئن 2015، موسیقی کامل را برای این فرنچایز نوشته و آماده کرده است اما در دسامبر 2019، گزارش شد که سایمون فرانگلن، که قبلاً با کامرون و هورنر به عنوان تهیه کننده و تنظیم کننده از تایتانیک 1997، همین طور در آواتار 1 (و به ویژه تکمیل موسیقی هورنر برای فیلم The Magnificent Seven در سال 2016 پس از مرگش) کار کرده بود، برای این فیلم موسیقی می نویسد. لاندو مشارکت این آهنگساز را در این پروژه در آگوست 2021 تأیید کرد و اعلام نمود که با دنباله‌های آواتار آینده نیز همراه خواهد بود. موسیقی هورنر در فیلم، علاوه بر مضامین اصلی تولید شده توسط فرانگلن، مجدداً استفاده خواهد شد.

بررسی انتقادی فیلم آواتار: راه آب

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، فیلم  Avatar: The Way of Water با 78 درصد نظر مثبت از 313 نقد منتقد، میانگین امتیاز 7.1/10 را ثبت کرده است. اجماع انتقادی این وب‌سایت چنین می‌گوید: «از نظر روایی، ممکن است داستان نسبتاً استانداردی باشد – اما از نظر بصری، فیلم آواتار: راه آب یک تجربه چشمگیر است.»

Metacritic، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به فیلم امتیاز 69 از 100 را اختصاص داده، آن هم بر اساس رأی 62 منتقد که نشان دهنده “بررسی های عموما مطلوب” است.

تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی CinemaScore به فیلم نمره متوسط “A” را در مقیاس A+ تا F دادند، در حالی که PostTrak گزارش داده که 91٪ از مخاطبان به فیلم نمره مثبت داده و 82٪ گفته اند که قطعاً تماشای آن را توصیه می کنند.

جیمز براردینلی، منتقد ReelViews، راه آب را «شگفت‌انگیز» خوانده و گفته که «ممکن است این فیلم پیچیده‌ترین یا دقیق‌ترین فیلم سینمایی نباشد، اما معنای امروزی «سینما» را به تصویر می‌کشد. براردینلی اظهار داشته که او “هرگز نمی تواند جهش رو به جلویی را که فیلم The Way of Water انجام می دهد به اندازه کافی و در قالب کلمات توصیف کند” و گفته “به همان اندازه به واقعیت مجازی نزدیک است که در یک سینما می توان آن را به دست آورد.” وی ادامه داده “روایت کلی کیفیتی آشنا دارد” اما “خط داستان به اندازه کافی درگیر کننده است و شخصیت ها همگی دارای داستان خودشان هستند.”

منتقد ورایتی (Variety)، اوون گلیبرمن، فیلم آواتار راه آب را به عنوان یک «دنبالۀ سرگیجه‌آور و تماشایی» با سکانس‌های رزمیِ «به‌طور معجزه‌آسایی پایدار» و «صحنه‌هایی که باعث می‌شود که چشم‌هایتان از حدقه بیرون بزند، سرتان گیج برود و روحتان آتش بگیرد» تحسین کرده که با اضافه شدن قابلیت سه بعدی باعث می‌شود هر حرکتی در زیر آب احساس شود. از سوی دیگر، گلیبرمن گفته که داستان از زاویه کاربرد «رشته‌ای از کلیشه‌ها»، «دیالوگ‌های بی‌حساب» و ابعاد کم برای شخصیت‌ها، فیلمی «ابتدایی و بیسیک» است.

در مقابل تعریف‌ها، پیتر بردشاو، منتقد گاردین، از «طرح به شدت بی‌معنی» فیلم Avatar 2 انتقاد کرده و خاطرنشان کرده که با وجود تغییر در محیط، «یک تصویر بصری جالب وجود ندارد».

میک لاسال، منتقد San Francisco Chronicle فیلم آواتار 2 را “داستانی یک ساعته که در یک کیف 192 دقیقه‌ای می‌چرخد” نامید، در حالی که اقرار کرده، فیلم “بسیار خوب به نظر می‌رسد” و یکی از بهترین کاربردهای سه بعدی تا به امروز، با تصاویر بصری را در خود جای داده است و به نظر می رسد که کاملاً در سه بعد تصور شده است.»

رابی کالی، منتقد تلگراف هم گفته که این فیلم «هیچ طرح، هیچ دلهره و دیالوگ وحشیانه ای ندارد» و «راه آب، با وجود همه پراکندگی جهان سازش، است. یک تجربه‌ با افق کوتاه است – یک منظره غم‌انگیز از فیلمساز بزرگی (کامرون) که یک بن‌بست خلاقانه را معکوس می‌کند.»

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی