نقد و بررسی انیمه B-Project بی پراجکت

سیر و پیدایش انیمه B-Project

پروژه بی یک پروژه چند رسانه ای به زبان ژاپنی به ساخت شرکت میجز (MAGES) می باشد که داستان آن حول گروهی از آیدل های مجازی می گردد . این اثر در سال 2015 آغاز شد و در ابتدا در تاریخ 9 اوت 2015 از طریق توییتر (X) اعلام شد که پیش نمایش آهنگ ها و نخستین ارائه تولید آن در سپتامبر 2015 از نیکو لایو (Nico Live) به پخش رسیدند. تا ژانویه 2018 پروژه یک سریال انیمه، یک نسخه مانگا، یک بازی ریتم، یک نمایش تئاتر، سی دی های موسیقی متعدد و محدوده ای از سایر رسانه ها را شامل شد. در آوریل 2016 مدت کوتاهی پس از اعلام شدن سریال انیمه خبر آغاز انتشار یک سری مانگا به نام B-Project: Mousou*Scandal در ماه آتی در مجله «!Cheese» عمومی گشت. این سری تا اکتبر 2016 پس از شش بخش مجزا به پایان رسید.

خبر پخش نسخه سریال تلویزیونی به نام B-PROJECT~Kodō*Ambitious را استودیو میجز در انیمه ژاپن (Anime Japan) 2016 اعلام کرد که این سریال پس از 12 قسمت در سپتامبر 2016 به پایان رسید. طراحی شخصیت های این انیمه توسط توشیه کاوامورا (Toshie Kamura) انجام گرفتند، شخصی که پیشتر طرحی های Yes! PreCure 5 و Smile PreCure! را انجام داده بود. آهنگ تیتراژ آغازین این انیمه Kodō*Ambitious به اجرای شخصیت ها بوده و آهنگ های تیتراژ پایانی آن به ترتیب Hoshi to Tsuki no Sentence اثر کیتاکوره (Kitakore)، STARLIGHT اثر THRIVE، و قدرت رویابینی (Yumemiru Power) اثر MooNs هستند. در رویداد تاریک در هالووین (DARK in the HALLOWEEEEN) ساخت یک فصل دوم برای این سری اعلام شد.

این فصل دوم با نام B-PROJECT~Zecchō*Emotion~ و تولید استودیو باندای نامکو پیکچرز (Bandai Namco Pictures) از 11 ژانویه الی 29 مارس 2019 روی آنتن رفت. آهنگ تیتراژ آغازین فصل دوم Zecchō*Emotion و آهنگ تیتراژ پایانی آن Hikari to Kage no Toki Musubu بوده که توسط اعضای انیمه اجرا شد. حین رویداد B-PROJECT Thrive Live -Music Drugger- سال 2020 فصل سومی نیز علنی گشت که این فصل B-Project Passion*Love Call نام دارد و توسط تولیدات آساهی (Asahi Productions) ساخته شده. این فصل از اکتبر تا دسامبر 2023 از توکیو تی وی و شبکه های دیگر به پخش رسید و کرانچی رول آن را در کشور های انگلیسی زبان و آسیای جنوب شرقی مجوزدهی کرد. آهنگ های تیتراژ آغازین و پایانی این فصل Netsuretsu*Love Call و Cinematic بودند که مجددا توسط اعضای انیمه به اجرا رسیدند.

 

چکیده داستان

در «B-Project» ما مدیر میانجی سوباسا سومیسورا (Tsubasa Sumisora) را دنبال می کنیم که به لطف رئیس گاندالا میوزیک در این شرکت جا باز کرده است. از حالا او در برابرB-Project  که در حال حاضر از سه گروه آیدل تشکیل می شود مسئول است؛ که این سه گروه Kitakore، THRIVE و MooNs هستند. گرچه سوباسا در ابتدا بی تجربه به نظر می رسد، به زودی سود و کمکی که می تواند داشته باشد را بیرون از مدیریت نشان می دهد: به لطف شغل سابقش در یک مغازه رکورد فروشی، او آموخته است با دقت به صدا ها گوش دهد و تناقضات ملودی و صدای افراد را تشخیص دهد. چیزی که در همان روز اول برای گروه کیتاکوره مفید واقع می شود و همچنین انگیزه دیگر گروه ها را بالا می برد. سوباسا شاید در این حرفه جدید باشد و گهگاه بر اساس حسش پیش برود، اما مصمم است تا B-Project را به موفقیت برساند. این مسیر اما هموار نخواهد بود، چرا که گروه های آیدل از متنوع ترین و بعضی اوقات عجیب ترین شخصیت ها تشکیل شده اند….

 

بازخورد مخاطب

ربکار سیلورمن (Rebecca Silverman) از سایت شبکه خبری انیمه در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «B-Project در ژانر خود کار شق القمری انجام نمی دهد، اما باز خیلی خیلی به آدم کیف می دهد و خوش می گذرد. به اندازه کافی شخصیت هست که همه برای خودشان یک نفر را از بقیه بیشتر دوست داشته باشند، رقصش به قدر کافی خوب انیمیشن پردازی شده، و خوانندگی اش خوب و به نحوی کمتر از معمول لوس است. انیمه اش شاید مرز های لذت را جا به جا نکند، اما چیز سرگرم کننده و دلگرم کننده ای است و از آن جایی که به نظر می رسد علت وجود داشتنش همین بوده باشد، شاید بتوان گفت آن را به یک موفقیت تبدیل می کند».

تریستان از سایت For the Future of the Team می نویسد: «یک نقطه مثبت بزرگ برای این انیمه این است که همه چیز عالی به نظر می رسد. هر پسر ظاهر خاص خودش را دارد و انیمیشنش در کل درجه یک است. چند جا هست که کیفیت پایین می آید اما این در هر انیمه فصلی که نسخه سی دی اش هنوز پخش نشده عادی است. بعدی آهنگ ها هستند. همه آهنگ ها خوب اند اما ای کاش فرصت بیشتری برای گوش کردن به آن ها داشتیم. در آخر بحث لذت مطرح است که باید بگویم شدیدا از این انیمه لذت بردم. به دلایل مختلف: مسخره بود و خوش گذشت، تقریبا هر قسمت خندیدم، و تمام آیدل ها برایم قابل دوست داشتن بودند».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقمند شدید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه B-Project به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان