برترین فیلم هایی که توسط جیمز کامرون James Cameron ساخته شد

برترین فیلم هایی که توسط جیمز کامرون James Cameron ساخته شد

اگر یک ویژگی وجود داشته باشد که به نظر می رسد با جیمز کامرون به عنوان یک کارگردان مرتبط باشد، آن این است که فیلم های او عادت دارند رکوردهای زیادی را در گیشه جابجا کنند. او اکنون کارگردان 3 فیلم در بین 10 فیلم برتر رتبه بندی شده در تاریخ باکس آفیس است و این برای کامرون یک درآمد تضمینی است. در حالی که فیلم های او تمایل دارند به سمت ژانرهای مختلف سوق پیدا کنند، اکثر آنها دارای عنصری از ژانر علمی-تخیلی هستند که همه آنها را به جز چند استثنای قابل توجه به هم پیوند می دهد .او در کنار کار سینمایی خود دو مستند را کارگردانی کرده است که هر دو در مورد کاوش در وسعت اقیانوس است. حرفه کارگردانی او با Piranha II: The Spawning، دنباله فیلم کلاسیک ماهی قاتل، آغاز شد. کامرون پس از دو هفته از تولید کنار گذاشته شد و جایگزین شد، اگرچه نام او با وجود اینکه هیچ دخالتی در قسمت نهایی فیلم نداشت، همچنان در فیلم تمام شده باقی مانده است و از آنجایی که هیچ رکوردی از عملکرد آنلاین فیلم باکس آفیس وجود ندارد، از لیست ما خارج شده است.

 

  1. فیلم Avatar

در اولین سکانس ورودی در آواتارساگای در حال ساخت، جیک سالی (سام ورتینگتون) به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی به سیاره پاندورا می رسد. پس از برخورد با ناوی بومی، سالی متوجه می شود که طرف او در درگیری در اشتباه است و تصمیم می گیرد در کنار قبیله محلی بایستد و با نژاد خود مبارزه کند. آواتار که پردرآمدترین فیلم تمام دوران است، به لطف جلوه های بصری و ترکیب فناوری سه بعدی به این مهم دست یافته است. این فیلم برای مدت کوتاهی توسط Avengers: Endgame تاج پادشاهی را از دست داد اما با انتشار مجدد آن افتخار را پس گرفت. بعید است که هیچ یک از دنباله های آواتار بتواند از گیشه های جذاب فیلم پیشی بگیرد، اما اگر تاریخ چیزی به ما آموخته است، این است که هرگز علیه جیمز کامرون شرط بندی نکنیم. در این فیلم سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز و سیگورنی ویور ایفای نقش می کنند. داستان فیلم در اواسط قرن بیست و دوم جریان دارد؛ زمانی که انسان ها به منظور استخراج مادهٔ معدنی ارزشمند آنابتانیوم در حال استعمار پاندورا — یک قمر سرسبز قابل سکونت از یک غول گازی در منظومه ستاره ای آلفا قنطورس — هستند. گسترش استخراج از معدن ها زندگی یک قبیله از ناوی ها که گونه ای مانند انسان در پاندورا هستند را تهدید می کند. عنوان فیلم به یک بدن ناوی اشاره دارد که از نظر ژنتیکی دستکاری شده و از طریق مغز یک انسان از راه دور عمل می کند. این روش دورحضوری برای تعامل با بومیان پاندورا استفاده می شود.

 

  1. فیلم Titanic

یکی از بهترین فیلم های عاشقانه تمام دوران، تایتانیک یک تراژدی واقعی را روایت می کند تا داستان عشقی بین رز اشرافی (کیت وینسلت) و جک (لئوناردو دی کاپریو) را روایت کند. همانطور که عاشقان جوان از اوقات خود با هم لذت می برند، شادی آنها با ورود کوه یخ سرنوشت ساز و فاجعه مرگباری که به همراه دارد کوتاه می شود. تایتانیک موفقیت بزرگی بود و داستان عشق لطیف آن جهان را فرا گرفت. این فیلم پارک ژوراسیک را غصب کرد تا تاج پردرآمدترین فیلم تمام دوران را از آن خود کند، فیلم این رکورد را به مدت 12 سال حفظ کرد تا اینکه کامرون دوباره از آن پیشی گرفت. همچنین به راه اندازی حرفه وینسلت و دی کاپریو کمک کرد که به دو تا از بهترین بازیگران نسل خود تبدیل شوند. الهام کامرون برای ساخت فیلم از شیفتگی اش به کشتی های غرق شده نشأت گرفت؛ او عقیده داشت که داستانی عاشقانه با تلفات انسانی برای انتقال تأثیر احساسی این فاجعه ضروری است. تولید این فیلم در سال ۱۹۹۵ هنگامی که کامرون تصاویری از لاشهٔ کشتی واقعی تایتانیک را ضبط کرد، آغاز شد. سکانس های مدرن فیلم در کشتی تحقیقاتی آکادمیک مستیسلاف کلدیش که کامرون هنگام تصویربرداری از لاشه کشتی از آن استفاده کرده بود، فیلم برداری شده است. ماکت، تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر و بازسازی برای از نو خلق کردن کشتی در باجا استودیوز انجام شد. تأمین بودجهٔ این فیلم بر عهدهٔ پارامونت پیکچرز و استودیو قرن بیستم بود.

 

  1. فیلم Avatar: The Way of Water

12 سال پس از وقایع فیلم اول، آواتار: راه واترسی ها جیک سالی (سام ورتینگتون) به طور کامل با زندگی اش با ناوی ها سازگار شده و با داشتن فرزندانی با نیتیری (زوئه سالدانا)، زندگی شاد خانگی آنها با ورود یک تهدید قدیمی به شکل جدید ویران می شود و آنها را وادار می کند تا در سرزمینی جدید پناه بگیرند. با وجود اکران بیش از یک دهه از آخرین فیلم، The Way of Water در باکس آفیس غوغا کرد و به نظر می رسد به نزدیک شدن به 2 میلیارد دلار برسد. در حالی که بعید به نظر می رسد که این فیلم به اوج فروش عظیم فیلم اول برسد، اما همچنان یک نمایش قدرتمند و تاثیرگذار است و جایگاه کامرون را در کتاب رکوردهای باکس آفیس تثبیت کرده است. کامرون در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده بود که علاقه دارد در صورت موفقیت فیلم آواتار، دنباله های آن را نیز بسازد. به دنبال موفقیت گسترده فیلم نخست، او ساخت دو دنباله را در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد و قصد داشت که راه آب را در سال ۲۰۱۴ منتشر کند. اما اعلام ساخت سه دنباله دیگر و لزوم توسعهٔ فناوری جدید به منظور ضبط صحنه های زیر آب که قبلاً انجام نشده بود، منجر به تاخیرهای زیادی در روند توسعهٔ فیلم شد تا به کارکنان زمان بیشتری برای کار بر روی نوشتن فیلم نامه، مراحل پیش تولید و جلوه های بصری داده شود.

 

  1. فیلم Terminator 2: Judgment Day

پس از اینکه ترمیناتور در فیلم اولش نتوانست سارا کانر (لیندا همیلتون) را قبل از اینکه بتواند پسرش، جان (ادوارد فورلونگ) را به دنیا بیاورد، بکشد، نسخه جدید و بهبود یافته برای تکمیل کار ارسال می شود. همانطور که جان جوان از ماشین کشتار بی امان طفره می رود، توسط تجسم جدیدی از قاتل (آرنولد شوارتزنگر) از فیلم اصلی محافظت می شود. کامرون که تنها به ساختن یکی از بهترین دنباله های تمام دوران با بیگانگان راضی نبود، آن را با یک شاهکار یعنی ترمیناتور 2 دنبال کرد. این فیلم در زمان اکران، نوار جلوه های بصری را تعیین کرد و هنوز هم تا به امروز پابرجا هستند، در حالی که T- 800 موتورسیکلت سواری با یک شاتگان در دست یکی از نمادین ترین تصاویر سینماست. فیلم اول نابودگر با موفقیت قابل توجهی همراه بود و باعث پیشرفت شغلی شوارتزنگر و کامرون شده بود، اما به دلیل خصومت میان این دو و شرکت فیلم همدیل که بخشی از امتیاز فیلم را در اختیار داشت، ساخت دنباله ای دیگر از فیلم ناکام بود. در سال ۱۹۹۰، شوارتزنگر و کامرون، کارولکو پیکچرز را متقاعد کردند که امتیاز فیلم را از گیل آن هرد که تهیه کنندهٔ همدیل و نابودگر بود و از لحاظ مالی مشکل داشت، به مبلغ ۱۵ میلیون دلار خریداری کند. تاریخ اکران برای سال بعد تعیین شد و کامرون و ویشر هفت هفته برای نوشتن فیلم نامه زمان گذاشتند. این دو مکرراً با استودیوی جلوه های ویژهٔ اینداستریال لایت اند مجیک صحبت می کردند تا تعیین کنند که آیا ایده هایشان برای جلوه های ویژهٔ گسترده امکان پذیر است یا خیر.

 

  1. فیلم True Lies

هری تاسکر (آرنولد شوارتزنگر) به نظر می رسد که مرد خانواده کاملی باشد زیرا با همسر و دخترش در حومه شهر زندگی می کند. با این حال، شغل او به عنوان فروشنده کامپیوتر صرفاً یک کار مقدماتی است، زیرا او مخفیانه نماینده دولت است. وقتی همسرش هلن (جیمی لی کرتیس) به او مشکوک می شود، به دنیای جاسوسی بین المللی او پرتاب می شود. سومین همکاری کامرون و شوارتزنگر، دروغ های واقعی، یکی از محبوب ترین فیلم های فیلم شناسی آرنولد است. این فیلم مملو از اکشن های فوق العاده ای است که کارگردان و ستاره آن به آن شهرت دارند، این فیلم اغلب خنده دار است زیرا راه های جدیدی برای هری و هلن پیدا می کند تا به طرز ناشیانه ای به یکدیگر دروغ بگویند. این فیلم عمدتاً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و در نهایت ۳۷۸ میلیون دلار در سراسر جهان در گیشه سینماها فروخت و سومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۴ شد. کرتیس برای بازی خود برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن – فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه کیوان برای بهترین بازیگر زن شد، در حالی که کامرون برنده جوایز ساترن برای بهترین کارگردانی شد.

 

  1. فیلم Aliens

یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی تمام دوران، Aliens حتی بهتر از فیلم قبلی خود است. وقتی آخرین فیلم به پایان رسید، ۵۷ سال از زمانی که «اِلن ریپلی» برای اولین بار با موجودات بیگانه روبرو شده می گذرد و سفینهٔ نجات حامل وی، او را در حالت خلسه (خواب مصنوعی) در خود نگاه می داشت و به صورت سرگردان در فضا چرخان است. بر روی کرهٔ زمین هیچ کس داستان وی در مورد وجود آدم فضایی در سیارهٔ LV-426 را باور نمی کند. اداره ای که با نام «کمپانی» شناخته می شود، گروهی را مأمور می کند تا به LV-426 بروند و صحت این مطالب را بررسی کنند. پس از مدتی تمامی ارتباطات با گروه فرستاده شده قطع می شود و «کمپانی»، اِلن ریپلی و گروهی از سربازان بسیار حرفه ای را برای بررسی و نجات گروه قبلی به LV-426 می فرستد… بیگانگان که اغلب به عنوان یکی از بهترین دنباله های تاریخ مورد تحسین قرار می گیرند، الگویی بزرگ تر و جسورانه تر برای ادامه راه تنظیم می کنند. از بازیگران تا اکشن و تعداد Xenomorph ها، همه چیز در این دنباله افزایش یافته است. این درخواست، درستی آن را ثابت کرد زیرا Aliens هم موفقیتی از نظر منتقدان و هم تجاری بود و آخرین فیلم محبوب جهانی در این فرانچایز باقی می ماند.

 

  1. فیلم The Abyss

ورطه یا پرتگاه فیلمی ماجراجویانه و علمی تخیلی محصول سال ۱۹۸۹ کشور آمریکا با نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون و با نقش آفرینی اد هریس، مری الیزابت ماسترانتونیو و مایکل بین است. هنگامی که یک زیردریایی آمریکایی در اقیانوس ناپدید می شود، یک تیم برای بازیابی آن در تقابل با شوروی اعزام می شود. لیندسی بریگمن (مری الیزابت ماسترانتونیو)، دکتری که مسئول ایجاد یک سکوی حفاری آزمایشی است، به همراه تیم نیروی دریایی به آنجا فرستاده می شود، جایی که آنها با شکل های حیات بیگانه در زیر دریا مواجه می شوند. با وجود فروشی کمی بیشتر از The Terminator در باکس آفیس، فیلم پرتگاه نادیده گرفته ترین فیلم کامرون است. این اولین فیلمی است که به او اجازه داد عشقش به اقیانوس را کشف کند و او این کار را با خلق صحنه های بصری فوق العاده زیر آب در این فیلم هیجان انگیز کلاستروفوبیک انجام می دهد که نسبت به برخی از فیلم های بزرگ ترش سر و صدای کمتری دارد.

 

  1. فیلم The Terminator

اولین کارگردانی واقعی کامرون پس از شکست Piranha II، نابودگر به دنبال سارا کانر (لیندا همیلتون) در نقش یک قاتل روباتیک (آرنولد شوارتزنگر) در زمان به عقب فرستاده می شود تا او را بکشد. سارا با پیوستن کایل ریس (مایکل بین)، یکی دیگر از بازدیدکنندگان آینده که برای نجات او فرستاده شده بود، از ترمیناتور غیرقابل توقف فرار می کند. ترمیناتور برای کامرون موفقیت آمیز بود و یکی از بهترین فیلم های اکشن دهه 1980 است. این فیلم که با بودجه نسبتاً کم ساخته شده است، از شخصیت شرور غول پیکر خود نهایت استفاده را می کند تا صرفاً از حضور او تنش ایجاد کند، زیرا تماشای او در حال شکار سارا و کایل حتی بدون جلوه های ویژه روباتیک به اندازه کافی ترسناک است. فیلم در صحنه های اولیه مخاطب را به سال ۲۰۲۹ می برد؛ دورانی که در بحبوحه جنگ هسته ای، ماشین ها و روبات ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان های باقی مانده هستند. نابودگر (آرنولد شوارتزنگر) که یک سایبورگ یا ربات انسان نما است، به سال ۱۹۸۴ فرستاده می شود تا زنی جوان به نام سارا کانر (لیندا همیلتون) را که مادر جان کانر ناجی بشریت در جدال با روبات ها خواهد بود بکشد. به دنبال او نیروهای انسان ها نیز یک جنگجوی جوان را به اسم کایل ریس می فرستند تا از سارا کانر در مقابل نابودگر دفاع کند.اتفاقا این جوان عاشق سارا کانر هم هست و او حامل نطفه جان کانر می باشد و توسط این شخص سارا کانر باردار می شود. این دو فرستاده درگیر رقابتی پرفراز و نشیب می شوند تا این که در انتهای فیلم کایل ریس در راه نجات جان سارا کانر و در نبرد با نابودگر جان خود را از دست می دهد و نابودگر نیز در تقابلی نفس گیر با سارا کانر از بین می رود و ماه ها بعد سارا از آن جنگجوی جوان، جان کانر را حامله است.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)