نقد و بررسی فیلم Beverly Hills Cop: Axel F پلیس بورلی هیلز: اکسل اف

معرفی فیلم Beverly Hills Cop: Axel F

بیش از 30 سال از آخرین باری که اکسل فولی، کارآگاه بی باک دیترویت، با بازی ادی مورفی، در فیلم پلیس بورلی هیلز 3 بازی کرد، می گذرد. فیلم های محبوب دهه 1980، اکسل که یک وصله ی ناجور است را دنبال می کردند که خیابان های خاک آلود دیترویت را با کالیفرنیای جنوبی آفتاب گرفته مبادله می کرد و حالا بعد از 30 سال در فیلم پلیس بورلی هیلز: اکسل اف، مورفی یک بار دیگر به عنوان پلیسی با مغز معیوب و در عین حال فداکار بازمی گردد و این بار انرژی سرکش خود را برای کمک به دختر وکیل خود جین به ارمغان می آورد. وقتی مزاحمان نقابدار او را از یک سازه پارکینگ آویزان می کنند، اکسل روی هواپیما می پرد و گرد و خاک به پا می کند. در حالی که شورِ نوستالژی با دیدن دوباره مورفی در یکی از محبوب ترین نقش هایش بالا می رود و این فیلم به طور موثر بخشی از دلهره و روحیه فیلم های دهه 80 را به تصویر می کشد، پلیس بورلی هیلز: اکسل اف در نهایت آن را بیش از حد محتاطانه بازی می کند. این فیلم به جای ایجاد زمینه های جدید، به شدت به بازگشت به افتخارات گذشته تکیه می کند و فاقد انرژی و استعداد بصری برای خلق هیجان کامل مخاطبان مدرن است. با این حال، جذابیت های غیرقابل انکار مورفی و برخی کارهای سرگرم کننده، این سفر را برای طرفداران فرانچایز به یک سفر لذت بخش تبدیل کرده است.

 

درآمدی بر داستان فیلم Beverly Hills Cop: Axel F

ادی مورفی در نقش اکسل فولی، کارآگاه دیترویتی خود را برای یک ماجراجویی جدید در کالیفرنیای آفتابی پس گرفته است. سال ها از زمانی که این پلیس مزاحم با بهترین های روزهایش در بورلی هیلز روبه رو شده، می گذرد و او اکنون کمی کندتر است. اما هنگامی که دخترش جین خود را در خطر می بیند، اکسل به سرعت وارد عمل می شود. جین به دنبال پدرش وارد دنیای قضاوت و عدالت شده است. او به عنوان یک وکیل مدافع در لس آنجلس، یک پرونده سخت را به نمایندگی از کسی که متهم به قتل یک افسر پلیس است، در دست گرفته است. اما کسی نمی خواهد حقیقت آشکار شود. مردان نقابدار ماشین جین را از ارتفاعی وحشتناک آویزان می کنند. وقتی دوست قدیمی اکسل، بیلی، از او می خواهد کمک کند، اکسل به جاده می زند. او هر کاری برای محافظت از دخترش انجام می دهد، حتی اگر روابط آنها تیره باشد. در بورلی هیلز، او دوباره با دوستان دیگر در نیروی پلیس، از جمله رئیس پلیس جان تاگارت، ارتباط برقرار می کند. اما او همچنین دشمنان جدیدی پیدا می کند، مانند کاپیتان کید گرانت، که به نظر می خواهد چیزی را پنهان کند. اکسل با کارآگاه بابی ابوت شریک می شود تا راز را کشف کند. بابی با جین قرار ملاقات می گذاشته و او را به متحدی بی میل و منبع رقابت برای اکسل تبدیل می کرده است. تحقیقات آنها به فساد درون نیروی پلیس اشاره دارد. او یک بار دیگر هوشمندهای خیابانی خود را به بورلی هیلز می آورد تا اسرار کثیف را کشف کند و دخترش را از آسیب نجات دهد.

 

بررسی شخصیت های اصلی فیلم فیلم پلیس بورلی هیلز: اکسل اف

ادی مورفی در نقش اکسل فولی، کارآگاه دیترویت را پس از سال ها دوری بازگرداند. اکنون اکسل در دهه 60 زندگی خود پیرتر و کندتر است اما همچنان شوخ و پرانرژی است. به نظر می رسد مورفی از این نقش لذت می برد و جذابیت و طنزی که اکسل را به شخصیتی نمادین تبدیل کرده بود، باز می گرداند. برخی از بهترین صحنه های او زمانی است که با دیگران شوخی می کند یا با ماشین  برف روب و هلیکوپتر در تعقیب و گریز وحشیانه شرکت می کند. اگرچه سال ها برای اکسل گذشته است، مورفی روحیه ای را که باعث شهرت این نقش شده، حفظ کرده است. تیلور پیج، بازیگر نقش جین، دختر اکسل، که اکنون یک وکیل درگیر توطئه است، بازی می کند. پیج برای جین پیچیدگی به ارمغان می آورد و زنی قوی را به تصویر می کشد که در روابطش با پدرش اصطکاک دارد. حضور جدی او تعادل را در میان کمدی فراهم می کند. جوزف گوردون لویت در نقش کارآگاه بابی ابوت، فیلم را پایه گذاری می کند و نقش خود را با مهارتی کم رنگ در کنار قدرت ستاره ای سرزنده مورفی بازی می کند.

 

بررسی اجمالی فیلم Beverly Hills Cop: Axel F

این بازگشت به فرم، تعادلی بازیگوشانه بین گذشته و حال پیدا می کند. مارک مولوی کارگردان از همان ابتدا همه چیز را سرزنده نگه می دارد و در عین حال که نگرش را به روز می کند، شیطنت های دوران طلایی را تداعی می کند. او متوجه می شود که چه چیزی این فیلم ها را سرگرم کننده کرده است  و اجازه می دهد گرانش ادی مورفی این آشفتگی را هدایت کند. مولوی ریتم بی پروای فیلمش را از طریق اکشن های شلوغ حفظ می کند. صحنه ها در یک جریان ناوگانی حرکت می کنند. تعقیب و گریز با صدایی تند جریان پیدا می کند. فشار دادن پدال گاز ماشین ها در این فیلم هم همچنان ادامه دارد، اما مانع از بروز مشکلات کوبنده در فیلم های پرفروش می شود. اکشن بدون اینکه ذهن ها را از طنز دور کند، باز هم سرگرم کننده خواهد بود. طنز نیز جایگاه اصلی خود را پیدا می کند، اگرچه هرگز در قلب طرح داستان قرار نمی گیرد. مولوی برای این تعادل ماهرانه شایستگی تشکر را دارد. در حالی که طرفداران پلیس بورلی هیلز ممکن است از نوستالژی لذت ببرند، این دنباله مورد انتظار در نهایت بدون تزریق انرژی تازه به داستان اکسل فولی یا اجرای مورفی، آن را بسیار محتاط نشان می دهد.

 

اگر در نوستالژی گیر کرده اید، حتماً این فیلم را تماشا کنید

این فیلم که مدت ها پس از پیشینیان خود می آید، نمی تواند وجود خود را از طریق شخصیت های جذاب، خطوط داستانی هوشمندانه یا کمدی نوآورانه توجیه کند. Axel F یک اکران ولرم و ملایم دریافت می کند و ما را کمی در حسرت گذشته باقی می گذارد. در پایان، این دنباله به جای اینکه ریسک کند، کاری که می تواند آن را به یک جانشین واقعی تبدیل کند، آن را ایمن نشان می دهد. بینندگان معمولی ممکن است دلیل کمی برای سرمایه گذاری وقت خود در این فیلم پیدا کنند. اما کسانی که به دنبال ساعاتی راحت با اکسل فولی هستند، با وجود ایرادات، تا زمانی که انتظارات کم باشد، کمی سرگرم خواهند شد. این فرنچایز برای ثبت در کتاب های تاریخ باقی می ماند، امیدواریم که ورودی بعدی آن به جای بازگشت به آینده نگاه کند و مطالبی را که ادی مورفی ‏لیاقتش را دارد به او بدهد. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Beverly Hills Cop: Axel F به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)