نقد و بررسی انیمه Black Butler خادم سیاه

خلاصه داستان انیمه Black Butler

انیمه خادم سیاه یا پیشخدمت سیاه، داستان پسری به اسم شیل فانتوم هایوو رو روایت می‌کنه. پسری زیبا با سن کم که خانواده‌ش رو در بچگی از دست داده است. این پسر در عمارت خانوداگیش که قبلا در آتش سوخته بود و دوباره از نو ساخته شده زندگی می‌کند. شیل تنها وارث شرکت و کمپانی فانتوم هایوو است. شیل یک خدمتکار سیاه‌پوش به اسم سباستین میکائِلیس دارد، سباستین یک خدمتکار بسیار جذاب و وفاداره، سباستین همیشه از ارباب جوانش یعین شیل فانتوم محافظت می‌کنه و تمام کارهای عمارت شیل رو انجام می‌دهد و مسئولیت تمام آموزش‌های شیل رو برعهده دارد و یک معلم بسیار خوب هم برای شیل شناخته می‌شود. البته نکته مهمی که باید توجه کنیم سباستین یک خدمتکار معمولی نیست! توانایی‌های سباستین خیلی بیشتر و فراتر از یک خدمتکار معمولی است. شیل هم در بین مردم به عنوان سگ ملکه شناخته می‌شود. تمام درخواست‌های ملکه رو یا به تنهایی یا با کمک سباستین انجام می‌ده و……

برسی انیمه Black Butler

این اثر یک انیمه شونن، دارک، ماوراطبیعی و معمایی به حساب می‌آید. در قسمت اول این انیمه به قرارداد شیل و سباستین اشاره می‌شود، مشخص می‌شه که در اصل سباستین یک آکوما (موجودی شیطانی) هست که به ظاهری انسانی شکلش رو تغییر داده است و سباستین بسیار باهوش و قدرتمند هست و در طول انیمه هم مشخص شده که توانایی انجام خواسته‌های شیل رو به طور کامل دارد. در اصل شیل بخاطر انتقام از قاتل خانواده‌ش با سباستین قراردادی خاص دارد و سباستین بخاطر اون قرارداد باید هرکاری که شیل می‌خواهد رو انجام دهد. همینجور که سباستین لبخندی زیبا بر لب دارد اما پشت این لبخند به ظاهر زیبا، یک شیطان نهفته است. سباستین هر روز غذا و دسرهای لذیذی برای شیل درست می‌کند و مسئولیت‌هایش رو به صورت کامل انجام می‌ده و بر امور عمارت و زندگی شیل کاملا نظارت می‌کند. به گفته‌ی سباستین چیزی در روح شیل وجود دارد که بقیه ندارن و بخاطر همین سباستین به شیل علاقه دارد و با شیل قرارداد بسته است. در این انیمه سباستین 3 خدمتکار برای عمارت استخدام می‌کند، این خدمتکارها توانایی‌های عجیبی دارن ولی در کارهای عمارت کاملا بی‌عرضه هستن. دلیل استخدام این 3 نفر توسط سباستین بخاطر توانایی‌های عجیبشون بود نه کمک به سباستین در امور عمارت. انیمه خادم سیاه خط زمانی‌اش مال دوره‌ای است که تفاوت زیادی بین افراد طبقاتی در کشور انگلیس وجود دارد و ملکه‌انگلیس بر بریتانیا حکومت می‌کند. انیمه خادم سیاه صحنه‌های دارک و غم‌انگیز زیادی رو در طول انیمه نشان می‌دهد و معماهای زیادی برای تماشاگران به نمایش می‌گذارد. شیل در این انیمه به صورت باکلاس، یک زندگی اشرافی دارد و همچنان باید توجه داشت که شیل با این سن کمش نامزد هم دارد، که چیز عادی‌ای در اون دوره حساب می‌شود. تمرکز این انیمه بیشتر برروی زندگی شیل و سباستین بوده است و به کاراکترهای دیگه کمتر پرداخته شده است. در قسمت اول این انیمه خادم سیاه برخی از قدرت‌های سباستین و چشمان زیبا و قرمزش که نشان‌دهنده شیطانی بودن سباستین است به صورت خاص نمایش داده شد. در ادامه‌ی انیمه دقیق‌تر و کامل‌تر به قدرت‌های سباستین پرداخته شد. فصل اول خادم سیاه فیلرهای زیادی دارد و فصل دوم خادم سیاه کاملا فیلر هست و هیچ ربطی به مانگاش ندارد. فصل اول و دوم این انیمه خط زمانیشون یکی هست و فصل دوم ادامه‌ی فصل اول است. از فصل سوم وارد خط داستانی جدیدی می‌شویم و فصل سوم هیچ ربطی به فصل دوم نداره و ادامه‌ی فصل اول و دوم نیست و خط زمانی و داستانیه فصل سوم بسیار متفاوت است. از فصل سوم کامل انیمه بر اساس مانگا بوده است و سینمایی کتاب آتلانتیک ادامه‌ی فصل سوم است و فصل چهارم ادامه سینمایی کتاب آتلانتیک یعنی سینمایی اول خادم سیاه است.

 

ساخت انیمه Black Butler

انیمه Bkack Butler که با نام فارسی خادم‌ سیاه یا پیشخدمت سیاه هم شناخته می‌شود، این انیمه دارای 3  فصل و یک سینمایی است.

 

 انتشار فصل اول توسط استودیو “A-1 Pictures”

از اکتبر 2008 تا مارس سال 2008 در 24 قسمت منتشر شد. فصل اولش تقریبا 68 درصد فیلر داره.

فصل دوم این انیمه تابستان سال 2010  منتشر شد و 12 قسمت از قصل دوم ساخته شد. فصل دوم کاملا فیلر هست و ادامه‌ی فصل اوله. در فصل دوم دوتا شخصیت جدید و اصلی اضافه شد.

فصل سوم انیمه خادم سیاه توسط استودیو فصل اول ساخته شده و داستانی متفاوت دارد و ادامه‌ی فصل دوم نیست. فصل سوم با عنوان کتاب سیرک در تابستان سال 2014 در 10 قسمت منتشر شد.

در سال 2017 یک سینمایی که ادامه‌ی فصل سوم هست منتشر شد با عنوان کتاب آتلانتیک که کاملا از روی مانگا بود.

تمام فصل‌ها و سینمایی این انیمه توسط استودیو  “A-1 Pictures”n ساخته شده است. این استودیو انیمه‌های محبوب زیادی ساخته است مثل انیمه کاگویا-ساما.

 

برسی آرت، کیفیت و گرافیک انیمه و مانگا خادم سیاه

مانگای خادم سیاه آرت بسیار خوبی دارد و طراحی خیلی خوبم هم برای آرت و تک‌تک کاراکترها صورت گرفته. در ادامه داستان تغییرات خیلی خوبی در طراحی مانگا صورت گرفته و به دلیل انتشار ماهیانه مانگای خادم‌سیاه، مانگاکا توانسته بیشتر و بهتر و به صورت دقیق‌تر روی طراحی کاراکترهای مانگا وقت بذاره.

فصل اول این انیمه کیفیت خوبی نداشت، ولی طراحی جالبی برای شیل و سباستین صورت گرفته بود. در فصل دوم کیفیت و گرافیک انیمه بیشتر افت کرد و باعث انتقادهای زیادی شد. در فصل سوم کیفیت و گرافیک خیلی بهتر شد و کیفیت خوبی به نمایش گذاشته شد، اما کیفیت و گرافیک فصل سوم خادم سیاه بازم در حد برخی انیمه‌های دیگه‌ی اون سال نبود و استودیو سر کیفیت و گرافیک خیلی کم‌کاری کرد!

در سینمایی کتاب آتلانتیک، ما شاهد گرافیک خیلی خوبی بودیم و خیلی بهتر برای سینمایی نسبت به فصول قبل وقت گذاشته شده بود، همین موضوع باعث شد که اکثر طرفدارا از سینمایی خادم سیاه رضایت کافی داشته باشند.

 

نقد انیمه Black Butler

انیمه خادم سیاه در فصل اول اصلا شبیه خط‌داستانی مانگاش نبود، به دلیل فیلرهای زیاد و کیفیت و گرافیک پایینی که داشت، اونجور که شاید و باید نتونست خواسته طرفدارهای مانگای این اثر رو به خوبی در قالب انیمه نمایش بده. برای همین خیلی از طرفدارها از دیدن انیمه و یک فصل خوب از انیمه خادم سیاه ناامید شدن و به خواندن مانگا ادامه دادن.

فصل دوم این اثر که یک داستان خودساخته توسط استودیو بود و هیچ ربطی به مانگا نداشت و یک داستان بی پایه و اساس بود. فصل دوم؛ دوتا کاراکتر جدید داشت. که اصلا داستانشون توی مانگا نبود و روایت خیلی عجیبی هم داشتن. جدایی از اون فصل دوم خیلی یک‌نواخت بود هیچ‌جوره برای تماشا مناسب نبود.

استودیو بخاطر عجله در ساخت انیمه تنها دو سال بعد از انتشار مانگا فصل اول این اثر رو منتشر کرد، که همین هم باعث فیلرهای کسل‌کننده و بی‌ربط شد و ارزش این اثر رو تا حدی پایین آورد، هر چند استودیو باید چند سال صبر می‌کرد که مانگا به اندازه کافی چپتر منتشر کنه، به همین دلیل فصل اول و دوم این اثر یک داستان ضعیف و کم محتوا دارد.

در فصل سوم داستان از یک‌نواختی در اومد، هم گرافیک بهبود پیدا کرد، هم داستان کامل براساس مانگا بود و نقدهای مثبتی از فصل سوم صورت گرفت. جدایی از رضایت برخی از نقدکنندگان، فصل سوم دارای نمره‌ی خوبی بود و کاملا ارزش دیدن داشت و محتوا و خط زمانی داستان به طور کامل به فصل‌های قبل متفات شد.

در سینمایی شاهد بودیم که استودیو تمام تلاشش کرد تا آرک کتاب آتلانتیک رو به صورت خوب و کامل پوشش بدهد. داستان در سینمایی بسیار هیجان‌انگیز بود و دقیق طبق مانگا پیش رفت. جدایی از اون گرافیک فوق‌العاده‌ای داشت سینمایی و کارگردان بسیار خوبی براش انتخاب شده بود. همچنان سینمایی بعضی ضعف‌های کوچیکی هم داشت از جمله ضعیف نشون دادن سباستین، که در قبل خط داستانی اینجوری نبود. ولی همین ضعف‌های کوچیک باعث هیجان‌انگیز نشون دادن سینمایی بود. در کل سینمایی کتاب آتلانتیک فروش خوبی داشت و استودیو و هوادارا از سینمایی راضی بودن.

این که یک بچه کم سن و سال بخاطر انتقام بخواد با یک شیطان قرارداد ببنده، در نوع خودش تصور خوبی در ذهن کاربران به جای نمی‌ذارد. بخاطر خط‌داستانی و داستان بسیار دارک خادم سیاه، رده سنی این انیمه بالای 17 سال است. بعضی شخصیت‌های انیمه اضافی بود، ولی بخاطر فیلرها استودیو مجبور به اضافه کردن این شخصیت‌ها شد.

آرک کتاب سیرک که در فصل سوم روایت داشت، به‌شدت داستان غم‌انگیز و رنج‌آوری رو نمایش داد. همینجور که خط داستانی بهتر شد داستان به‌شکل عجیبی در فصل سوم دارک بود، برای یک اثر شونن تا این حد دارک بودن و غم‌انگیز بودن، کمی زیاده‌روی بود. اما خوبیش اینجاست که استودیو توی فصل سوم به محتوای مانگا وفادار موند و کامل اقتباسش کرد.

 

تایید فصل جدید انیمه خادم سیاه

فصل جدید انیمه خادم سیاه برای سال 2024 تایید شده است. نکته خوبی که وجود داره اینه که مانگا به اندازه کافی جولو رفته و می‌توانیم شاهد فصل‌های جدید و بسیار خوبی از مانگای این اثر باشیم. آرک بعدی که قراره ساخته بشه، ادامه سینمایی آخر خادم سیاه است. این انیمه توسط استودیو قبلی ساخته نمی‌شود و استودیو  “CloverWorks” ساخت این انیمه رو برعهده دارد. خوشبختانه این دفعه هوادارهای خادم سیاه می‌توانند دلگرم باشن، چون احتمالا دیگه فیلری درکار نخواهد بود و داستان مطابق مانگا پیش خواهد رفت.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)