نقد و معرفی انیمه Black clover

نقد و معرفی انیمه Black clover
خلاصه‌ای از داستان انیمه شبدر سیاه

در دنیایی که مانا و قدرت  جادویی حرف اول را می‌زنند، دو کودک یتیم رویای تبدیل شدن به پادشاه جادوگران را در سر می‌پرورانند. عنوانی که فقط به قدرتمندترین جادوگر پادشاهی شبدر (Clover Kingdom) اعطا می‌شود.

در حالی که همه با توانایی کنترل مانا در قالب قدرت جادویی متولد می‌شوند آستا(Asta) ، شخصیت اصلی داستان، عاری از هرگونه جادو و مانایی پا به جهان می‌گذارد و در یک روز، همزمان با یونو (Yuno) بر در یتیم‌خانه رها می‌شود. یونو برعکس آستا، عجوبه‌ای استثنائی است که با قدرت جادویی بسیار زیاد و توانایی کنترل جادوی باد متولد می‌شود.

با گذر زمان تفاوت فاحش بین آستا و یونو آشکار می‌شود. قدرت‌های یونو روز به روز شکوفاتر می‌شود در حالی که آستا عاجزانه تلاش می‌کند با ورزش و تمرین بدنی جادویش را بیدار کند. با اینکه تلاش‌هایش سودی ندارد، اما تسلیم شدن در زندگی آستا جایی نداشت.

در سن 15 سالگی که هر نوجوان گریمور (کتاب جادوی) خود را دریافت می‌کند، یونو گریمور افسانه‌ای چهار برگی بدست می‌آورد که متعلق به اولین پادشاه جادوگران بوده است. گریمور چهار برگ، گریمور کمیابی است که فقط ممتازترین جادوگران آن را بدست می‌آوردند.

آستا، با وجود نداشتن جادو، گریمور پنج برگ اسرارآمیزی کسب می‌کند، شبدری سیاه با قدرت ضد جادو! قدرتی که طلسم و جادو را در هم می‌شکند و دفع می‌کند!

دو جوان، با رویایی مشترک، رقابتی دوستانه بنا می‌کنند. برای تحقق رویای خود اولین قدم را به سوی پایتخت پادشاهی بر می‌دارند و به جوخه‌های شوالیه‌های جادویی می‌پیوندند. یونو به جوخه طلوع طلایی Golden Dawn))، جوخه‌ی جادوگران نخبه و آُستا به جوخه‌ی گاوهای سیاه(Black Bulls) ، بدترین منفورترینِ جوخه‌ها، ملحق می‌شوند و پا در مسیر جادویی زندگی می‌گذارند.

روند پیدایش مانگای اثر Black clover

انیمه شبدر سیاه، به قلم یوکی تاباتا (Yuki Tabata)، از 16 فوریه 2015 در مجله هفتگی شونن جامپ (Shonen Jump Weekly) پخش شده است. این اثر دومین کار تاباتا در مجله شونن جامپ است. اثر اول وی به نام جوکر گرسنه Hungry Jocker بعد از بیست و چهار چپتر کنسل شد.

تاباتا اولین اثر خود را یک شکست تلقی می‌کند و دلیل آن را کاراکتر اصلی ساکت و منزوی مانگا که با خود مانگاکا تفاوت بسیاری دارد، می‌داند.

بعد از لغو شدن Hungry Jocker، تاباتا به توصیه دوستانش دست به خلق کاراکتری پر انرژی و بشاش که شباهت بیشتری به خود او داشت، زد که باعث پیدایش اثری فانتزی به نام Black Clover شد.

ساخت انیمه Black Clover

این انیمه توسط استودیو پیروت  Pierrot Studioتولید شده است. تاسویا یوشیهارا Tatsuya) Yoshihara) مسئولیت کارگردانی و کازویوکی فودیاسو (Kazuyuki Fudeyasu) مسئولیت نوشتن فیلمنامه، ایتسوکو تاکدا (Itsuko Takeda) مسئولیت طراحی کاراکتر و میناکو سکی (Minako Seki) مسئولیت آهنگسازی را بر عهده داشتند.

شبدر سیاه از تاریخ 3 اکتبر 2017 در TV Tokyo تا 30 مارس 2021 به مدت سه سال پخش شد. دو فصل اول، شامل 51 قسمت، بدون مشکل در تاریخ مقرر خود پخش شدند. اما در اواخر ماه آوریل 2022، به دلیل شیوع ویروس کرونا، در روند تولید قسمت‌ها تاخیر ایجاد شد و انیمه از قسمت 133 به تعویق افتاد. در هفتم جولای همان سال انیمه از سر گرفته شد و با 170 قسمت در چهار فصل به پایان رسید.

مجوز نسخه انگلیسی انیمه در دست کرانچی‌رول Crunchuroll، و نسخه انگلیسی مانگا در دست Viz Media  است.

متاسفانه همچنان خبر رسمی در مورد پخش فصل پنجم اعلام نشده است. (16 فوریه 2023)

محبوبیت انیمه Black Clover در ژانر شونن

انیمه شبدر سیاه از نسل جدید انیمه‌های شونن، انیمه‌ای اکشن، کمدی و فانتزی در دنیایی خیالی‌ است. قهرمانی خنگ اما تسلیم ناپذیر صحنه‌هایی سرشار از خنده و شگفتی برای شما به ارمغان می‌آورد و صحنه‌های اکشن با گرافیکی بی‌نظیر و چشم نواز شما را ترغیب به ادامه انیمه می‌کند.

در سال 2020 انیمه Black Clover با داشتن هزاران بیننده در 87 کشور و منطقه جهان، تبدیل به پر بیننده‌ترین انیمه سریالی در کرانچی‌رول شد و گویا سایر انیمه‌های شونن مثل ناروتو، وان پیس و بوروتو را شکست داد.

همچنین مبارزه آستا و یامی (فرمانده جوخه گاوهای وحشی) در برابر دانته (Dante) ششمین جایگاه را در لیست بهترین مبارزات انیمه‌ای 2021 در سایت کرانچی‌رول دارد.

 

نظر برخی از مخاطبان

– راشل تروخیلو در Anime News Network، انیمه را به دلیل “درس های بزرگی که می توان از داستان گرفت” و تلاش‌های سخت کارمندان در ساخت انیمیشن تمجید می‌کند.

– شاون هاکاگا در Fandom Post ، در بررسی قسمت 170، از پیشرفت انیمه تعریف و از موفقیت آن ابراز خوشحالی کرده است.

– آیوی رز در Anime Feminist، از نحوه برخورد داستان با کاراکترهای مونث، دادن اهمیت داستانی و اجازه شرکت آنها در مبارزات تمجید می‌کند و می‌گوید: “Black Clover تعریف رهبران زن را در انیمه شونن، و به طور کلی دیگر کاراکترهای مونث را، ارتقا داده است گرچه این تفاسیر فقط به جایگاه زنان در پست‌های رهبری محدود نمی‌شود.”

تیتراژ شروع و پایانی انیمه Black Clover

در دنیای انیمه تیتراژها حاوی اطلاعاتی از آرک، احساسات کاراکترها و روند داستان هستند. خلاصه یه پا منبع اسپویله! و تیتراژهای بلک کلاور از این قاعده مستثناء نیستند.

تیتراژهای اول با موسیقی راک، ریفرین‌های قوی و لیریک مفهوم دار به اتفاقات و مبارزاتی که در آن آرک اتفاق می‌افتد اشاره می‌کنند. بعضی از این تیتراژها نسخه‌های متعددی دارند، یعنی همان آهنگ با جلوه‌های بصری متفاوت. این موضوع در روند رتبه دهی تیتراژهای انیمه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

فیلم سینمایی انیمه Black Clover

فیلمی با عنوان “Black Clover: Sword of the Wizard King” “شبدر سیاه: شمشمیر پادشاه جادوگران” به کارگردانی آیاتا تانمورا (Ayata Tanemura)، نویسندگی جانی اوندا (Johnny Onda) و آی اوری (Ai Orii) پخش خواهد شد. تاکدا و سکی در این فیلم نیز مسئول طراحی کاراکتر و موسیقی هستند. تاباتا نیز بر فیلم نظارت خواهد داشت و طرح‌های اصلی کاراکترها را ارائه می‌دهد. گروه Treasure آهنگ تم “Here I Stand” را اجرا خواهند کرد.

این فیلم قرار است به طور همزمان در سینماهای ژاپن و در نتفلیکس در 31 مارس 2023 اکران شود.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل