Blade & Bastard – انیمه‌ای که می‌تواند جانشین تاج و تخت دارک فانتزی باشد!

توسط dante

انیمه‌های فانتزی در گذشته بسیار رایج بودند و این ژانر همچنین میزبان برخی از انیمه‌های تاریک‌تر دهه‌های گذشته بود. اما امروزه این وضعیت چندان برقرار نیست و فانتزی بیشتر از طریق ایسکای نمایان می‌شود. با این حال، یک انیمه خاص در آینده ممکن است این وضعیت را تغییر دهد و به واقع به برخی از بهترین آثار فانتزی اخیر ارتباط دارد. چشم طرفداران کهنه‌کار تر به انیمه «Blade & Bastard» است. برای معرفی این اثر با انیمه لیست همراه باشید.

بر اساس رمان لایت و مانگای هم‌نام، «Blade & Bastard» یک داستان فانتزی تاریک است که هیچ‌گونه فرار از واقعیت را ارائه نمی‌دهد. این انیمه بر اساس یک بازی نقش‌آفرینی کلاسیک ساخته شده و توسط نویسنده و هنرمندی ایجاد شده که به دو اثر بزرگ انیمه‌ای مرتبط هستند. با توجه به طبیعت عموماً “رنگارنگ” بسیاری از انیمه‌های محبوب امروزی، «Blade & Bastard» ممکن است همان ضربه‌ای باشد که صنعت انیمه نیاز دارد تا طرفداران قدیمی‌تر را دوباره جذب کند.

Blade & Bastard در مورد چیست؟

Blade & Bastard از دسامبر 2022 به عنوان یک سری لایت ناول آغاز شد و کمتر از دو سال از شروع آن گذشته که اعلامیه انیمه‌اش منتشر شده است. شخصیت اصلی داستان، ایارومس، که شغلش منعکس‌کننده طبیعت کمی تیره‌اش است. ایارومس در Blade & Bastard موظف است تا غارها و سیاه‌چاله‌ها را جستجو کند تا اجساد کاوشگران مرده را پیدا کند، با هدف اینکه شاید بتوانند دوباره زنده شوند. این خود تجربه‌ای است که برای ایارومس نیز پیش‌تر رخ داده، هرچند او هیچ خاطره‌ای از زندگی‌اش قبل از زنده شدن ندارد. برعکس، او به عنوان فردی چندان دوستانه دیده نمی‌شود، به ویژه به دلیل طبیعت کم‌حرف و واقع‌گرایش.

این وضعیت با توجه به اینکه او معمولاً با مردگان سر و کار دارد، چندان بهتر نمی‌شود، زیرا پیدا کردن اجساد برای دریافت حق‌الزحمه، به طرز عجیبی منبع درآمد اوست. اما اوضاع برایش تغییر می‌کند زمانی که با “گربه زباله”، یک شمشیرزن جوان که تنها بازمانده گروهی از ماجراجویان است، دوست می‌شود. با او در کنار خود، ایارومس قادر است تا به عمق بیشتری از سیاه‌چاله‌ها برود و از مرگ دائمی خود جلوگیری کند.

Blade & Bastard

تا کنون، لایت ناول‌های Blade & Bastard چهار جلد کامل دارند و اقتباس مانگا (که یک ماه پس از ناول آغاز شد) سه جلد دارد. انیمه‌ اثر نیز به تازگی اعلام شده، اما تصاویر فقط از منبع اصلی بودند. اطلاعاتی درباره استودیویی که انیمه Blade & Bastard را تولید می‌کند یا زمان انتشار آن ارائه نشده است، بنابراین احتمالاً این انیمه در حدود یک سال دیگر منتشر خواهد شد. این زمان باید به سری اجازه دهد تا مواد بیشتری برای اقتباس داشته باشد، که همیشه یک مشکل در اقتباس‌های انیمه و فیلرها است. زمانی که این انیمه در نهایت منتشر شود، احتمالاً هنوز زمان مناسبی برای چنین سریالی خواهد بود.

چرا انیمه به فانتزی تاریک بیشتری نیاز دارد؟

انیمه‌های تاریک و خشن روزگاری بسیار محبوب بودند، به ویژه در دوران رونق اقتصادی ژاپن در دهه 1980. این دوره شاهد تولید انیمه‌های گران‌قیمت و تجربی بود که بسیاری از آن‌ها به شدت خشونت‌آمیز و بزرگسالانه بودند. برخی از بهترین و تاریک‌ترین OVAهای کلاسیک، جواهرات ژانر سایبرپانک بودند که این پروژه‌ها موفقیت فیلم‌های هالیوودی مانند Terminator را منعکس می‌کردند. البته این لحن تیره تنها در دنیای پساآخرالزمانی مانند Fist of the North Star دیده نمی‌شد، بلکه ژانر فانتزی نیز دارای داستان‌های خشن خود بود. بسیاری از این آثار تحت تأثیر بازی‌های رومیزی غیرشرقی مانند Wizardry بودند و این لحن جدی و تاریک منطقی به نظر می‌رسید.

مجموعه مانگای Berserk اثر کنتارو میورا و اقتباس‌های انیمه‌ای آن یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار فانتزی تاریک در این رسانه‌ها هستند. این سری شامل جنگجویان قرون وسطایی در دنیایی تاریک و خون‌آلود پر از جادو و شیاطین بود که هیچ رحمی نشان نمی‌داد. Bastard!! نیز مثال دیگری بود که تمام زیبایی‌شناسی آن به طرز قابل توجهی تحت تأثیر هنر جنسی و عناصر روایی الهام گرفته از موسیقی هوی متال قرار داشت. انیمه Blade & Bastard ارتباط عمیقی با آن‌ها برقرار می‌کند

حتی Record of Lodoss War که نسبتاً ملایم‌تر بود نیز همچنان جدی بود، به همین دلیل بخش‌های کمدی Lodoss Island به دلیل تضادشان بسیار مؤثر بودند. در کل، این آثار به هاله عمومی اطراف محبوب‌ترین انیمه‌های آن دوران افزودند که به طور چشمگیری با تولیدات کودکانه‌تر غرب تفاوت داشتند. این لحن تیره بود که کمک کرد تا انیمه در ابتدا در غرب در دهه‌های 1980 و 1990 محبوب شود. اما نسبت به آن زمان، امروزه بیشتر جریان اصلی شده است. همچنین، محبوب‌ترین انیمه‌ها و مانگاهای امروزی به مراتب رنگارنگ‌تر و “خوش‌بینانه‌تر” هستند، مانند One Piece و My Hero Academia که وقتی در کنار انیمه‌های خشن گذشته قرار می‌گیرند، به مراتب شادتر به نظر می‌رسند.

berserk

امیدی برای عصر جدید هست؟

ظهور “تریو تاریک شونن” نشان‌دهنده‌ی حرکتی به سمت چیزی بود که بیشتر به طرفداران بزرگسال جذب می‌شد. با این حال، با توجه به موفقیت سری جدید و زودگذر Dandadan، به نظر می‌رسد که آثار غیرجدی و افراطی همچنان در حال حاضر خواهند بود. این موضوع در ژانر فانتزی نیز صدق می‌کند، که عمدتاً تحت تسلط داستان‌های ایسکای و تجدید حیات قرار دارد. این داستان‌ها معمولاً به عنوان فانتزی‌های قدرتی با شخصیت‌های فوق‌العاده قوی دیده می‌شوند و حتی زمانی که اوضاع گاهی جدی می‌شود، هیچ‌گونه شباهتی به Bastard!! یا Berserk ندارند.

ایسکای به قدری بر ژانر انیمه فانتزی تسلط یافته که حتی نمایش‌هایی که ایسکای نیستند نیز بسیاری از مواقع به نوعی با آن‌ها هم‌راستا می‌شوند. برعکس، موفقیت‌های اخیر مانند Delicious In Dungeon و Frieren اصلاً تاریک نیستند، به طوری که اولی گاهی احساس می‌شود یک پارودی از کلیشه‌هایی است که سال‌هاست به طور جدی بازی نشده‌اند. بنابراین، چیزی مانندBlade & Bastard بازگشتی به فرم اصلی برای این ژانر خواهد بود، عمدتاً به دلیل ارتباطش با موفقیت‌های گذشته در زیرژانر فانتزی تاریک.

Blade & Bastard

Blade & Bastard دارای پیشینه‌ای حماسی

فراتر از موفقیت‌های قبلی‌اش در رسانه‌های لایت ناول و مانگا، Blade & Bastard احتمالاً به دلیل ارتباطش با دو موفقیت بزرگ فانتزی و ایسکای، به ارتفاعات جدیدی دست خواهد یافت. نویسنده لایت ناول‌های Blade & Bastard، کومو کاگیو، که همچنین بر روی سری فانتزی خشن Goblin Slayer کار کرده است.

این سری به خاطر لحن سخت و طبیعت خشونتش شناخته شده است و یکی از معدود نمونه‌های مدرن از یک سری فانتزی “grimdark” جدید است که برخی حتی آن را با Berserk مقایسه کرده‌اند. همچنین، هنرمند لایت ناول‌های Blade & Bastard، سو-بین، که همچنین هنر لایت ناول‌های Overlord را انجام داده است. هرچند که این سری نمونه‌ای از ژانر ایسکای بیش از حد انجام شده است، اما Overlord یکی از بهترین ایزکای‌های دوران مدرن است که بیانگر این است که چقدر این ژانر رایج شده است.

Over lord

این چه چیزی را تغییر می‌دهد؟

این پیشینه استعداد نشان می‌دهد که هر دو خالق پشتBlade & Bastard با کلیشه‌های انیمه فانتزی تاریک آشنا هستند. اگرچه، کمبود انیمه فانتزی تاریک به اندازه‌ای که قبلاً وجود داشت واقعاً به نفع این سری جدید خواهد بود. با توجه به کمبود رقابت، Blade Bastard قادر خواهد بود از جمع انیمه‌های روزافزون شاداب یا کلیشه‌ای متمایز شود.

حتی اگر از آثار قدیمی الهام بگیرد. Blade & Bastard قادر خواهد بود به مخاطبان بزرگسالی که از ایسکای‌های بیش از حد تکراری یا آخرین سری‌های شونن پر سر و صدا خسته شده‌اند، جذب کند. این می‌تواند به آشنا کردن بینندگان جوان‌تر با کلیشه‌های فانتزی کمک کند. که اکنون بیشتر برای پارودی شناخته می‌شوند تا اینکه به طور جدی اجرا شوند. این ممکن است حتی باعث شود که موفقیت بیشتری نسبت به اقتباس انیمه Goblin Slayer کسب کند. که بین فصل اول و دوم آن پنج سال فاصله وجود داشت.

لایت ناول‌ها و مانگا هر دو در غرب محلی‌سازی می‌شوند. بنابراین تا زمانی که انیمه Blade & Bastard منتشر شود. امیدواریم که تعداد طرفداران بین‌المللی آن بسیار بزرگ‌تر  باشد. این ممکن است باعث شود که یکی از هیجان‌انگیزترین و مورد انتظارترین انیمه‌های فانتزی در سال‌ها باشد، که برای کل رسانه یک نفس تازه خواهد بود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید