معرفی و نقد انیمه Bleach

معرفی و نقد انیمه Bleach

اگر هنوزم دبیرستانی بودم و الان به من می گفتین که قراره از سه انیمه The Big Three دو تا انیمه در سال 2022 پخش بشه، مطمئن نیستم که حرف شما را باور می کردم. لوفی تو انیمه One Piece که سال هاست که در حال حرکته و حتی بعد از 20 سال و اندی محبوبیت بیشتری به دست آورده. حتی میراث ناروتو هم هنوز با بوروتو زنده ست. با این حال، پایان نابجا و ضعیف انیمه بلیچ در سال 2012 باعث شد خیلی از طرفدارا، از جمله خود من، پس از تماشای 300 و خرده ای قسمت و اون همه آرک و فرصت های از دست رفته برای پایان دادن به این انیمه مشهور، ناامید بشیم. حالا، 11 سال گذشته و ما طرفدارای انیمه مشتاقیم که برای آخرین بارها کوروساکی ایچیگو رو بازم ببینیم. وقتی دوباره شهرک کاراکورا رو با اون کیفیت دیدین، چه حسی داشتین؟

معرفی سری جدید انیمه بلیچ Bleach

انیمه Bleach: Thousand-Year Blood War که از Hulu و Disney+ پخش می شه، این یه انیمه در ژانر اکشن، ماجراجویی، ترسناک و مهیج؛ آرک جنگ خونین هزار ساله مانگا رو پوشش می ده. خیلی از خواننده های مانگا، این آرکو به خاطر پاسخ به خیلی از سوالاتی که پس از اون پایان بی تشریفات تو ذهنشون باقی مونده، ستایش می کنن. خوندن مانگا همیشه به هایپ نبودن برای انیمه دامن می زنه، ولی بعد از 10 سال غیبت کبرای این پسره، ایچیگو، قطعاً نوع دیگه ای از انتظار برای هایپ بودن نسبت به قسمت اول سری جدید وجود داشت. از همون فریم اول، موهام سیخ بود و مشخص بود که استودیو Pierrot، استودیوی سازنده برای ساخت Bleach با قدرت عجیبی برگشته تا این انیمه رو بالاخره با بالاترین کیفت ممکن به ما هوادارا ارائه کنه.

نقد و بررسی بخش اول Bleach: Thousand-Year Blood War

چیزی که فوراً نمایان می شه اینه که چطوری آرت رو ارتقا دادن تا سری جدید به نحو احسن یادآور نسخه اصلی باشه البته ظواهر آرت رو به شکل مدرن تری ارائه کنه. با تماشای هر قسمت انگار داریم یه انیمه سینمایی می بینیم اونم هفته ای یه بار، البته برای بخش دوم باید تا تابستون 1402 صبر کنیم و همراه جوجوتسو کایسن تماشاش کنیم. آرت جدید انیمه مطابق با سبک اصلی با چند عنصر 3 بعدی که بیشتر برای طعم و مزه دادن به آرت استفاده می شه، مطمئناً بازگشت بلیچ رو از اون چه که طرفداراش انتظار داشتن، خوشایندتر می کنه.

صحنه های مبارزه تر و تمیز و واضح هستن، اینو باید از همون قسمت اول سری جدید فهمیده باشین. آرتی که خرج هالوهای بزرگ تر، گتسوگا تنشوهای ایچیگو یا انرژی بلست های بقیه شده یا رنگ هاله های انرژی اینقدر باحال شدن که باید اقرار کنم Bleach: Thousand-Year Blood War نوید یه ارتقای واقعی HD در انیمه و انیمشن رو می ده.

از اونجایی که Bleach بعد از این تعلیق طولانی به بازار برگشته و هنوزم قراره حداقل چندین قسمت دیگه ادامه پیدا کنه، خیلیا نگران این بودن که این سریال انیمه می تونه دوباره تو دل طرفدارا جا باز کنه یا نه. آخر همون قسمت اول، موقع پخش اندینگ اختصاصی، بلیچ کار نسبتا خوبی رو با اضافه کردن فلش بک ها برای جلب توجه طرفدارای قدیمی انجام داد. با شروع اکشن تو همون چند دقیقه ابتدایی قسمت اول سری جدید،Bleach: Thousand-Year Blood War حداقل تا این مرحله از انیمه، انتظار میره که شما جذبش شده باشین. یا حداقل، یک خاطره مبهم از 300 و اندی قسمت قبلی و نحوه عملکرد جهان بلیچ تو ذهنتون تداعی شده باشه.

مختصر راهنمای Bleach برای کسانی که از سری جدید، قصد دارن، انیمه رو تماشا کنن

البته ممکنه برای کسایی که قسمت های قبلی رو ندیدن، عبارت هایی مثل جامعه ارواح یا سِیرِیتِی، شینیگامی، بانکای یا کوئینسی و هالو بدون نمایش یه یادآوری معمولی که انیمه Bleach قبلاً استفاده می کرد، یکم درکشون رو سخت کنه. برای همین یا چشمتون کور و دندتون نرم، برین انیمه به این خوبی رو از اول تماشا کنین یا اگه حال ندارین حداقل متن زیر رو بخونین.

شینیگامی ها در دنیای Bleach

شینیگامی ها نگهبان روح هایی هستن که از پروسه انتقال عبور می کنن. در زمان های قدیم، اونا رو به عنوان متعادل کننده می شناختن. اونا هالوهایی رو که تو دنیای زنده ها شرارت می کنن رو تطهیر می کنن و با قبض روح، عبور ایمن ارواحی که راه خودشون رو پس از مرگ گم کردن تضمین می کنن. شینیگامی ها عنصر مخالف کوئینسی ها هستن.

کوئینسی ها

کوئینسی یا کوینشی، موجودات زنده ای هستن که توانایی تشخیص وجود هالو و دیگر ارواح رو دارن. بیشتر کوئینسی ها بیش از 200 سال پیش توسط شینیگامی ها نابود شدن تا از فروپاشی جهان ها به دلیل شکار بیش از حد هالو که کوئینسی ها انجام می دادن جلوگیری بشه.

هالو ها

هالوها نژادی از موجودات هستن که از روح انسان ها متولد شدن و به دلایل مختلف پس از مرگ به جامعه ارواح نمی رن و برای مدت طولانی در دنیای آدما می مونن. اونا ارواح فاسد با قدرت های ماوراء طبیعی هستن که روح انسان های زنده و مرده رو می بلعن. هالوها در Hueco Mundo مستقر هستن، اما می تونن به دنیای انسان ها و جامعه ارواح منتقل بشن. هالو ها نقطه مقابل انسان ها هستن.

آرانکار ها

آرانکار ها Hollow هایی هستن که نقاب خودشون رو برداشتن و قدرت های شینیگامی به دست آوردن.

جامعه ارواح

جامعه ارواح یه محل زندگی پس از مرگه. همچنین جاییه که شینیگامی ها توش زندگی می کنن و بیشتر روح ‏ها تا زمانی که در دنیای انسان ها تناسخ پیدا کنن تو اون ساکن می شن. ‏

هوئِکوموندو

Hueco Mundo، بُعدیه که هالو ها و آرانکار ها معمولاً در اون ساکن هستن. یه جایی بین دنیای آدما و ‏جامعه ارواح. ‏

زانپاکتو، شیکای و بانکای

زانپاکوتو (شمشیر برنده روح) سلاح اصلی شینیگامی ها و آرانکارهاست. هنر شینیگامی در استفاده از زانپاکوتو، زانجوتسو نامیده می شه. شیکای دومین فرم (یا اولین ارتقای) موجود برای زانپاکتوـه. بانکای (نسخه نهایی) دومین و آخرین شکل ارتقا یافته یه زانپاکتوـه. برای دستیابی به Bankai، باید روح زانپاکتو رو مادی و تحت سلطه خودشون در بیارن. مادی سازی برعکس کشیده شدن به دنیای درونی زانپاکوتو ـه: کاربر باید روح زانپاکوتو را به دنیای فیزیکی فرا بخونه. دستیابی به بانکای معمولاً 10 سال یا بیشتر طول می کشه، به علاوه تجربه لازم برای تسلط روی اون هم خیلی زمان بره.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل