معرفی و بررسی انیمه Blue Lock قفل آبی

معرفی و بررسی انیمه Blue Lock

پیدایش و سیر اثر Blue Lock

مانگای این انیمه که تحت عنوان مشابه «بلو لاک» به قلم مونه ‌یوکی کانه ‌شیرو (Muneyuki Kaneshiro) طرح یوسوکه نومورا (Yusuke Nomura) زده شد، از ماه اوت ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۲ در مجله هفتگی شونن (Weekly Shounen Magazine) شرکت کودانشا (Kodansha) و در قالب ۲۲ جلد تانکوبون به چاپ رسید.

در اکتبر سال ۲۰۲۲، شرکت اِیت بیت (Eight Bit, 8bit) اولین قسمت از سریال انیمه آن را در ژانر ورزشی و هیجانی را به پخش رساند. تا فوریه ۲۰۲۳، مانگا بالغ بر ۲۰ میلیون نسخه در بازار موجود داشت که آن را به یکی از پر فروش ‌ترین سری های مانگا تبدیل می کند. در سال ۲۰۲۱،  Blue Lock چهل و پنجمین جایزه مانگای کودانشا را در ژانر شونن از آن خود کرد.

ساخت انیمه Blue Lock

سریال تلویزیونی این اثر به کارگردانی تتسواکی واتانابه (Tetsuaki Watanabe) و دستیاری کارگردان شونسکه ایشیکاوا (Shunsuke Ishikawa) تولید شده است. سریال در کل ۲۴ قسمت ادامه خواهد داشت. مجوز سریال به نام کرانچی رول (Crunchyroll) بوده و از ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ شروع به پخش دوبله انگلیسی آن کرده است‌.

تاکو کیشیمونو (Taku Kishimoto) مسئولیت نظارت بر نمایش ‌نامه سری، و ماسارو شیندو (Masaru Shindou) طراحی شخصیت های اصلی را برعهده داشته است. وی همچنین به عنوان کارگردان انیمیشن روی پروژه کار می ‌کرد. هیساشی توجیما (Hisashi Tojima) مدیریت ارشد اکشن کار را داشته و جون مورایاما (Jun Murayama) موسیقی اثر را ساخته است.

 

موسیقی اثر

نخستین تیتراژ اول:

Chaos ga Kiwamaru (هرج و مرج چیره می شود) توسط  UNISON SQUARE GARDEN خالق موسیقی برای اثرهای معروفی مانند Soul Eater و Fate/Grand Order.

نخستین تیتراژ پایانی:

WINNER (برنده) به ساخت شوگو ناکامورا.

دومین تیتراژ اول:

Judgment (قضاوت) توسط Ash Da Hero

دومین تیتراژ پایانی:

Numbness like a ginger (کرختی‌ای مثل سرکه) توسط UNISON SQUARE GARDEN.

 

چکیده داستان انیمه Blue Lock

در سال ۲۰۱۸، تیم ملی ژاپن پس از ۸ سال از آخرین بار در سال ۲۰۱۰ جایگاهی در بین ۱۶ کشور برتر را در جام جهانی فیفا می برد. این باعث می شود تا فدراسیون فوتبال ژاپن برای رساندن ژاپن به قهرمانی جهان، اگو جینپاچی (Ego Jinpachi) مرموز را استخدام کند.


طرح اگو برای محقق کردن این هدف، «قفل آبی» است. بلو لاک یک رژیم رادیکالی جدید برای تمرین است که در آن ۳۰۰  مهاجم جوان در یک موسسه دور افتاده زندان مانند حبس میشوند تا برای تبدیل شدن به بزرگترین مهاجم فوتبال خودپرست جهان تعلیم سخت و شدید ببینند. کسانی که در برنامه Blue Lock شکست بخورند دیگر در هیچ تیمی اجازه نمایندگی ژاپن را ندارند.

مهاجم یویچی ایساگی (Yoichi Isagi) که تیمش در فینال مسابقات استانی صفر به یک به حریف میبازد، با در نظر گرفتن حرف های مربی اش درباره تیمی بودن بازی فوتبال تصمیم میگیرد تا به جای آن که خودش توپ را به دروازه شوت کند آن را به هم تیمی اش که برای دریافت باز بود پاس بدهد. هم تیمی ایساگی موفق به دریافت نمیشود و کاپیتان حریف ریوسکه کیرا (Ryosuke Kira) توپ را به سمت دیگر میبرد و با زدن گل تعیین کننده نتیجه مسابقه به دل دروازه، و راه تیمش به مسابقات ملی را میگشاید. چندی بعد، ایساگی به فدراسیون فوتبال ژاپن احضار میشود و خودش را در بین ۳۰۰ مهاجم در بند تسهیلات متروکه تعلیم فوتبال «قفل آبی» میبیند.

اولین آزمون یک بازی گرگم به هواست که در آن کسی که توسط توپی که پرتاب بشود ضربه بخورد «گرگ» است و هر کس در زمان اتمام مهلت گرگ باشد، مردود می شود. مهاجمی که پایین ترین رتبه را در بین دیگران دارد گوریمو ایگاراشی (Gurimu Igarashi) به عنوان گرگ شروع می کند و ایساگی را دنبال می کند تا آن را به گرگ تبدیل کند. ایساگی به جای انتخاب مردود کردن ایگاراشی هنگامی که فرصتش را دارد، تصمیم می گیرد خطر مردود کردن یک بازیکن قوی تر را به جان بخرد و درست قبل از تمام شدن مهلت زمانی، بازیکن تیم حریفشان در مسابقات جهانی کیرا را دنبال می دهد تا وی را مردود کند.

 

دیدگاه مخاطب

Blue Lock یک انیمه فوتبالیست که روی دانش آموزهای دبیرستانی تمرکز می کند، اما برعکس فعالیت های کلوبی دیده شده در سایر انیمه های مشابه سبکی دارد که روی المان بازی های بقامحور مانور می دهد.

همینطور، این انیمه را به درون مایه جویا شدن فردگرایی مقاومت ناپذیر و ایگو(Ego)ی افراد، مغایرت با تم بسیار رایج روابط و کار تیمی در رسانه ها و فرهنگ ژاپنی می شناسند. در سمت دیگر، تحلیل هایی این محتوا را بانگ تحقیری بر فوتبال ژاپنی و بازیکن های واقعی دیدند که به بر انگیخته شدن انتقاد هایی در آغاز پخش این سری منجر شده بود. به همین علت، Blue Lock لقب «دیوانه وار ترین مانگای ورزشی تاریخ» را در ژاپن به خود گرفت.

ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) از Anime News Network (شبکه خبری انیمه) در نقد خود از دو جلد اول سری، ایده «ورزش‌های پادآرمانی» را چیزی خواند که می تواند آن را در بین سریال های دیگه ورزشی برجسته کند، اما وی همچنین افزود که آن «انقدر آشکارا عجیب است که به طور کامل جور در نمی ‌آید».

سیلورمن از نقاشی اثر تعریف کرد و ضمن اشاره به تشابه های سطحی به طرح های تیته کوبو Tite Kubo (طراح مانگا و شخصیت بلیچ)، در نتیجه‌گیری نظرش گفت دو جلد بی‌نقص نیستند، اما به قدری کفایت می کنند که بخواهد بیشتر بخواند.

 

بازخورد

مانگای انیمه Blue Lock طی تنها ۱۷ ماه از اوت ۲۰۲۰ با ۱.۹ میلیون نسخه تا فوریه ۲۰۲۳ با بیش از۲۰ میلیون رشد بسزایی در میزان تقاضای مخاطبین خود داشته است. این سری توسط نویسنده مانگای اتک آن تایتان، هاجیمه ایسایاما به مردم پیشنهاد می شود، کسی که یوسوکه نومورا در گذشته به عنوان دستیارش کار می کرده است.

انیمه سریالی بلو لاک یکی از سه سری مانگای برتر ورزشی «داستانهای مصور پیشنهادی کارکنان کتاب‌ فروشی سرتاسر کشور در سال۲۰۲۰» Nationwide Bookstore Employees’ Recommended Comics of 2020 توسط هونیا کلاب بود. سریال بلو لاک در سال ۲۰۲۰ نامزد دریافت جایزه هاروی(Harvey Award)  در ژانر بهترین مانگا شد.

انیمک (انیمه کوتاه)

Blue Lock: Additional Time! (بلو لاک/قفل آبی: وقت اضافه!) نام سری ویدیوهای کوتاهیست که از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۲ همراه خط اصلی انیمه از اکانت یوتیوب رسمی EMOTION Label YouTube شروع به بارگذاری شد.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل