معرفی انیمه Bocchi the Rock!

معرفی انیمه Bocchi the Rock!

پیدایش و سیر

Bocchi the Rock! یک سری مانگای چهار-پنله ژاپنیست که توسط آکی هاماجی (Aki Hamaji) نوشته و طرح زده شده است. از دسامبر سال 2017 در مجله مانگای سینن هوبونشای «مانگا تایم کیرارا مکس» منتشر شد و تا نوامبر 2022 قسمت هایش در پنج جلد تانکوبون جمع آوری شدند. سریال انیمه تلوزیونی این مانگا به ساخت کلاورورکس (CloverWorks) از اکتبر تا دسامبر 2022 به پخش رسید. مدت کوتاهی پس از پخش اولین قسمت انیمه شخصیت های اصلی این سری به بازی آر پی جی موبایل مانگا تایم کیرارا به نام کیرارا فنتیژیا (Kirara Fantasia) اضافه شدند. تمام شخصیت ها توسط صداگذاران انیمه خودشان صداگذاری شدند.

چکیده داستان انیمه Bocchi the Rock!

هیتوری گوتو (Hitori Gotō) با اسم مستعار بوچی شدیدا اضطراب دارد. او از نظر اجتماعی معذب است، اما علی رغم تمام مشکلاتی که با آن ها دست و پنجه نرم می کند آرزوی موزیسین راک شدن و دوست پیدا کردن را در سر پرورانده و وقتش را به تمرین گیتار اختصاص می دهد. در یک روز سرنوشت ساز، ایکویو کیتا (Ikuyo Kita) گیتاریست باند کسسوکوی طبل زن خوش معاشرت نیجیکا ایجیچی (Nijika Ijichi) قبل از اولین اجرای زنده آن ها می رود و شخصیت اصلی ما به باند دعوت می شود. او به زودی با آخرین هم باندی اش، بیس زن خفن ریو یامادا (Ryou Yamada) ملاقات می کند. گرچه اولین اجرای آن ها با هم ضعیف در می آید، اشتیاقی مشترکی که برای موسیقی دارند به آن ها قوت می دهد و کیتا دوباره به آن ها ملحق می شود. بوچی که خوشحالی را در اجرای زنده پیدا می کند و هم باندی هایش انرژی و تلاش خود را سر پیشرفت کردن به عنوان موزیسین می گذارند و در همین حین، بیشترین استفاده را از روز های گذرای دبیرستانشان می برند.

محبوبیت انیمه Bocchi the Rock!

گرچه این انیمه به اندازه سری هایی با زمان پخش یکسان که از قبل در بین مردم جای گرفته بودند از قبیل مرد اره ای (Chainsaw Man)، زره متحرک گاندام: جادوگری از مریخ (Mobile Suit Gundam: The Witch from Mercury)، بلیچ: جنگ خونین هزار ساله (Bleach: Thousand-Year Blood War)، خانواده جاسوس (Spy × Family) و اون بیگانه های اعصاب خرد کن (Urusei Yatsura) توسط مخاطب ها مورد انتظار نبود، همینطور که انیمه جلو رفت به خاطر کلیپ های انیمه که آنلاین دست به دست می شدند مخاطبین بیشتری را جذب کرد. رشد ناگهانی محبوبیت این سریال در نتیجه پخش شدن انیمه در تاریخ 30 دسامبر 2022 باعث ریختن غیرمنتظره تعداد زیادی طرفدار به صف غرفه مانگاکای اثر آکی هاماجی در همایش کومیکت 101 شد؛ تا حدی که برنامه ریزان این مراسم مجبور شدند هاماجی را به مکان دیگری ببرند و او نقشه ای منتشر کرد که طرفدار ها را به موقعیت جدید هدایت می کرد.

موسیقی انیمه Bocchi the Rock!

تم آغازین سریال انیمه «Seishun Complex» نام دارد که ایکویو کیتا با صداگذاری ایکومی هاسه‌گاو اIkumi Hasegawa  خوانده است و چهار تم پایانی انیمه به نامهای «Distortion!!» با صدای همان خواننده از قسمت های یک الی سه، «Karakara» که ریو یامادا با صداگذاری ساکو میزونو Saku Mizuno خوانده از قسمت های چهار الی چهار، «Nani ga Warui» از قسمت های هشت الی یازده که نیجیکا ایجیچی با صداگذاری سایومی سوزوشیرو (Sayumi Suzushiro) و در نهایت «Korogaru Iwa, Kimi ni Asa ga Furu» که کاوری از آهنگ نسل کنگ-فوی آسیایی به همین اسم است که هیتوری گوتو با صداگذاری یوشینو آویاما (Yoshino Aoyama) خوانده است. این سریال همینطور تعدادی آهنگ در بین خودش دارد. از جمله « Guitar to Kodoku to Aoihoshi» در قسمت پنج، «Ano Bando» در قسمت هشت، «Watashi Dake Yuurei» در قسمت ده، و «Wasurete Yaranai» و «Seiza ni Naretara» در قسمت دوازده. تمام این آهنگ ها به جز «Watashi Dake Yuurei» که توسط کیکوری هیروی با صداگذاری سایاکا سنبونگی (Sayaka Senbongi) خوانده شده، توسط ایکومی هاسه‌گاوا خوانده شدند. بیشتر این آهنگ ها در همان روزی که در انیمه شنیده شدند به صورت دیجیتالی منتشر شدند. یک آلبم کامل از آهنگ هایی که باند کسسوکو اجرا شده هم به صورت دیجیتالی در 25 دسامبر 2022 و بعد به صورت فیزیکی در 28 همان ماه اکران شد. این آلبم 14 آهنگ داشت که 9 تای آن ها به عنوان تیتراژ آغازی و پایانی و آهنگ بین قسمتی در انیمه بودند و بقیه آن ها مختص آلبم هستند. از جمله این پنج آهنگ «Hitoribocchi Tokyo» و «Flashbacker» هستند که اولی در ویدیوی تیزر انیمه و دومی در ویدیوی تبلیغاتی بعد از پخش بود.

دیدگاه مخاطب

در راهنمای پیش نمایش پاییز 2022 شبکه خبری انیمه، این انیمه از سمت بیشتر شرکت کنندگان مورد تحسین قرار گرفت. در کل، انیمه برای داستان نویسی اش، شخصیت هایش، انیمیشنش و به تصویر کشیدن اضطراب اجتماعی ستایش شد. کایتلین موور (Caitlin Moore) از تجسم واقع بینانه گیتار زدن هیتوری و کمدی «مقداری زننده» که از نظرش به اجتناب از «بیش از حد سبک» شدن انیمه و قابل لمس تر شدن هیتوری کمک کرد تعریف کرد. جیمز بکت (James Beckett) نیز از توجه انیمه به جزئیات در زمینه فعالیت های موسیقیایی در تضاد با انیمه های مشابه دیگر که احساس کرد خیلی به عناصر منطقی نپرداختند تعریف کرد. به عقیده نیکولاس دوپره (Nicholas Dupree) شخصیت هیتوری حتما برای آن نوع بچه های درون گرایی که وسایل باند میخرند و برای جالب به نظر رسیدن کیف گیتارشان را در مدرسه می پوشند صحیح و معتبر درست می رسد و مخصوصا برای دنبال کردن داستان هیجان داشت و گفت «خیلی خیلی دقیق برای کسانی با سلیقه من طراحی شده است». پاسخ ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) اما بر خلاف وی حالت بینابینی تری داشت و گرچه او هم با هیتوری احساس آشناپنداری می کرد باور داشت که به نظر می رسد انیمه مفاهیم درون گرایی و اضطراب اجتماعی را در هم می آمیزد، و سبک بصری انیمه را دوست نداشت. علی رغم این نقد ها قسمت اول را گیرا خواند.

ریچارد ایسنبیز (Richard Eisenbeis) گفت انیمه درس های ملموسی می داد، اما گفت بخش فکاهی (که به آن گفت کمدی ضایع) به سلیقه اش نمی خواند؛ اما تصدیق کرد کسان دیگری که از لطیفه ها لذت می برند قرار است انیمه را دلپذیر تر ببینند. در بررسی ای توسط شبکه بازی های تخیل (Imagine Game Awards, IGN)، رافائل موتامایور (Rafael Motamayor) شدیدا انیمه را برای داستان، تم ها و خلاقیت بصری اش تحسین کرد و آن را از دید مثبتی با K-On! و Keep Your Hands Off Eizouken! مقایسه کرد. موتامایور همچنین به شباهت بین پیش فرض مردم به بوچی و به Komi Can’t Communicate اشاره کرد و عقیده داشت این انیمه نسبت به آن یکی عملکرد بهتری داشته، چراکه برای مزاح شخصیت بوچی را سبک جلوه نداده است. گوناگونی بصری انیمه و در بر داشتن توالی های CGI و stop motion نیز مورد ستایش قرار گرفت.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)