نگاهی کلی به انیمه Boku No Hero Academia

نگاهی کلی به انیمه Boku No Hero Academia

همه ما انیمه فن‌ها یا به اصطلاح اوتاکوها با اسم‌هایی مثل ناروتو (Naruto)، وان پیس (One Piece) و  بلیچ (Bleach)، که به The Big Three یا همون سه‌گانه بزرگ ژانر شونن هستن، آشناییم.

این انیمه‌ها در زمان خودشون و حتی الآن شاهکاری در ژانر شونن محسوب می‌شن و هیچکس نمی‌تونه منکر این موضوع بشه. البته بماند که این انیمه‌ها تا امروز همچنان به نحوی ادامه داشتن و لوفی و ناروتو و ایچیگو صحنه رو ترک نکردن.

اما الان توی 21 ما هزاران انیمۀ جدید با گرافیک بی‌نظیر داریم که بعضی‌هاشون دارن جای انیمه‌های نسل قدیم رو می‌گیرن. انیمه آکادمی قهرمانی من (Boku No Hero Academia) یکی از این انیمه‌هاست که به همراه جوجوتسو کایزن (JJk) و شیطان کش (Demon Slayer) دارن به سه‌گانه بزرگ نسل جدید تبدیل می‌شن.

انیمه آکادمی قهرمانی من مثل جانشین انیمه ناروتو می‌مونه. ناروتو فن‌ها غیرممکنه متوجه شباهت‌های این دوتا انیمه نشن. هردو انیمه در مورد یه پسر جوون و ضعیفه که اگه آموزش ببینن و ازشون حمایت بشه، می‌تونن استعداد خودشون رو به رخ بکشن. همینطور رقبایی دارن که بخاطر اونا انگیزه قوی‌تر شدن پیدا می‌کنن.

البته با اینکه شباهت‌هایی وجود داره، این انیمه روند داستانی متفاوتی پیش گرفته. برخلاف ناروتو، ایزوکو میدوریا مجبور نبوده رقیب خودش، باکوگو رو، از شر شرارت نجات بده و باکوگو هرگز از مسیر خودش منحرف نمی‌شه.

 خلاصه‌ای از داستان انیمه Boku No Hero Academia

در آینده‌ای نه چندان دور، بیشتر مردم جهان ابر قدرت‌هایی به نام “کوییرک” دارن. کوییرک‌ها بی‌شمار و هر کدوم در نوع خود خاص هستن و امکان نداره دو نفر یک نوع قدرت را داشته باشن. تعدادی از مردم، با تمرین و آموزش، تحت نظارت دولت، عنوان “قهرمان” را کسب می‌کنن و با مجرمانی که از قدرت خود سوء استفاده می‌کنن، مبارزه می‌کنن.

ایزوکو میدوریا معروف به دکو، پسری بدون کوییرک، رویای قهرمان شدن داره. اونم نه هر قهرمانی، قهرمان شماره یک، مثل All Might، نماد صلح. او دائما توسط دوست دوران کودکیش و رقیبش، کاتسوکی باکوگو، مورد آزار قرار می‌گیره و سعی می‌کنه زندگی رو با یه دید مثبت پیش ببره. گرچه یه روز ناگهان خودشو در حال نجات دادن دوستش می‌بینه و زندگیش 180 درجه می‌چرخه.

اون روز میدوریا All Might رو می‌بینه، قوی‌ترین قهرمان ژاپن. از اونجایی که آل مایت به شدت آسیب دیده و خیلی زمانی براش باقی نمونده، طی چند برخورد میدوریا رو به عنوان جانشین خودش انتخاب می‌کنه و کوییرک One For All رو بهش میده.

One For All یه کوییرک به شدت قدرتمنده که به استفاده کننده‌اش اجازه میده قدرت خامش رو به صورت نامحدود ذخیره کنه. اما همه‌ش به این ختم نمیشه و کم کم رازهای پشت این کوییرک خودش رو به همراه دشمن خونیش، All For One، نشون میده.

میدوریا توی دبیرستان U.A، که معتبرترین آکادمی قهرمانی ژاپنه قبول میشه و همراه باکوگو و بقیه بچه‌های کلاس A-1 شروع به تمرین و پیشرفت می‌کنه. در طی سال میدوریا و همکلاسی‌هاش چندین بار با لیگ تبهکاران (League of Villains)، به رهبری تامورا شیگاراکی شاگرد All For One، رو به رو می‌شن که هدفشون کشتن آل مایت و تصاحب دنیاست.

توی یکی از این رویارویی ها آل مایت از آخرین ذره قدرتش استفاده می‌کنه، All For One رو شکست میده و صحنه رو برای نسل جدید خالی می‌کنه. حالا دیگه نوبت میدوریا و دوستاشه که میراث آل مایت رو به دوش بکشن و دنیا رو نجات بدن.

 

روند پیشروری مانگا

هوریکوشی Horikoshi، مانگاکای آکادمی قهرمانی من از طرفداران سریال‌ها و کمیک‌های آمریکایی مثل اسپایدر من، ایکس من، جنگ ستارگان بوده و به نوعی در کار خود از اونها الهام گرفته و هنرش تحت تاثیر کیشیموتو خالق ناروتو بوده.

هوریشیکی خودش گفته که نمی‌خواد یه اثر طولانی بسازه و قصد داره اثر رو مختصرتر و کوتاه‌تر از باقی مانگا‌های شونن نگه داره. اما داستان جایی طولانی‌تر از حد انتظار به پایان میرسه.

موضوع اصلی مورد بحث هوریکوشی اینه که “چه چیزی یه قهرمان رو می‌سازه” و توی سراسر داستان تصمیمات و سختی‌هایی رو می‌بینیم که میدوریا و دوستاش باید باهاشون کنار بیان، بجنگن و مسیرشون رو به جلو باز کنن.

 

تولید انیمه Boku No Hero Academia

استودیو Bones، به کارگردانی کنجی ناکازاکی، انیمه رو تا اینجا توی 6 فصل با 134 اپیزود ساخته. با اینکه زیاد به نظر میاد اما در مقایسه با بقیه انیمه‌های شونن اپیزود کمتری داره و برای کسایی که تازه اوتاکو شدن و دنبال یه انیمه اکشن خوب با ته مزه‌های کمدی هستن، گزینه‌ی مناسبیه.

از نقاط قوت این انیمه میشه به کم بودن اپیزودهای فیلر اشاره کرد به طوری که حتی پیشنهاد می‌کنم اونارو ببینید چون به فیلم‌های سینمایی انیمه مرتبط هستن.

علاوه بر خط داستانی قابل ربط، انیمه توی صحنه‌های کمدی و اکشن و احساسی تعادل داره. بعضی صحنه‌ها مجبورتون می‌کنه دستمال کاغذی بردارین و بعضی شما رو توی شوک اتفاقات می‌ذاره. از میدوریا گرفته تا شیگاراکی، هر کاراکتر داستان خودش رو داره و شما رو تحت تاثیر قرار میده.

 

فیلم‌های سینمایی انیمه Boku No Hero Academia آکادمی قهرمانی من

فیلم اول به نام  My Hero Academia: Two Heroes توی سال 2018 پخش شد. خلاصه فیلم: میدوریا و آل مایت به جزیره شناور I-Island سفر می‌کنن تا همکلاسی قدیمی آل مایت رو سوپرایز کنن اما از دست بر قضا چندتا تبهکار به جزیره حمله می‌کنن تا یه اختراع جدید رو بدزدن و وظیفه میدوریا و کلاس A-1 عه که جلوی این اتفاق رو بگیرن…

فیلم دوم به اسم My Hero Academia: Heroes Rising توی سال 2019 پخش شد. خلاصه فیلم: کلاس A-1 برای دوره کارورزی به جزیره دور افتاده “نابو” فرستاده شده. در حالی که جزیره خیلی آرومی به نظر میرسه، اما مورد حمله گروه تبهکاری قرار می‌گیرن که دنبال یه کوییرک خاص می‌گردن و یه پسر بچه از اهالی جزیره اون کوییرک رو داره…

 

و فیلم سوم به اسم My Hero Academia: World Heroes’ Mission توی سال 2021 پخش شد. خلاصه فیلم: یه سازمان به نام Humarise معتقده که کوییرک‌ها روزی به قدری قدرتمند میشن که بشریت رو نابود می‌کنن برای همین با نصب یه سری که کوییرک رو از بدن خارج می‌کنه سعی در نجات بشریت دارن. انجمن قهرمانان و U.A سریعا وارد کار میشن و قهرمانان رو اعزام می‌کنن، میدوریا، باکوگو و تودوروکی جزو این اعزامی‌ها هستن و طبق معمول به چالش کشیده می‌کشن…

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای