نقد و بررسی سریال Cult Massacre: One Day in Jonestown قتل عام فرقه: روزی در جونزتاون

معرفی سریال Cult Massacre: One Day in Jonestown

در یک روز سرنوشت ساز در نوامبر سال 1978، بیش از نهصد نفر در جونزتاون گویان، در یک قتل عمدی و خودکشی جمعی که توسط رهبر فرقه جیم جونز سازماندهی شده بود، جان خود را از دست دادند. پروژه کشاورزی معبد مردم، که بیشتر به نام جونزتاون شناخته می شود، قرار بود یک مدینه فاضله باشد، مکانی که پیروان جونز بتوانند از ظلم و ستم فرار کنند و بهشتی سوسیالیستی را به دور از جریان اصلی جامعه بسازند. با این حال، تاریکی در این جامعه دور افتاده ریشه دوانده بود. جونز که تسلیم توهمات عظمت شده بود، با مشت آهنین بر پیروان خود حکومت می کرد. با بدتر شدن شرایط در جونزتاون و گزارش هایی مبنی بر سوء استفاده، اعضای خانواده های نگران که در خانه بودند، مقامات ایالات متحده را برای تحقیق تحت فشار قرار دادند. لئو رایان، نماینده کنگره موافقت کرد که یک مأموریت حقیقت یاب را برای ارزیابی این ادعاهای نگران کننده رهبری کند.

 

بررسی وقایع مستند در مجموعه قتل عام فرقه: یک روز در جونزتاون

گروهی شامل روزنامه نگاران و فراریان از معبد مردمی، عضو کنگره را همراهی می کردند و همه به دنبال حقیقت ‏در مورد آنچه واقعاً در شهرک جنگلی رخ می داد، بودند. به محض ورود آنها، به سرعت مشخص شد که رویاهای ‏اتوپیایی که توسط جونز ساخته شده بود به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است‎.‎‏ مجموعه مستند ‏Cult ‎Massacre: One Day in Jonestown‏ در سه بخش دلخراش خود، زنجیره رویدادهایی را بازسازی می کند که ‏آن روز سرنوشت ساز را به یکی از تاریک ترین تراژدی های تاریخ مدرن تبدیل کرد. از طریق فیلم های آرشیوی ‏و مصاحبه های احساسی با بازماندگان، تصویر دقیقی از چگونگی تبدیل امید و آرمان گرایی به وحشتی غیرقابل ‏توصیف در جونزتاون به دست می آید. بیش از چهار دهه بعد، این تصویر گیرا تضمین می کند که ما هرگز ‏هزینه بالای انسانی ناشی از فداکاری کورکورانه و خطرات تسلیم اراده آزاد خود را به طرح های پیچ خورده یک ‏رهبر فاسد فراموش نمی کنیم‎.‎ قتل عام فرقه: روزی در جونزتاون رویکردی همه جانبه را اتخاذ می کند و بینندگان را ساعت به ساعت در جریان رویدادهای ویرانگر 18 نوامبر 1978 قرار می دهد. با سه قسمت جذاب، مجموعه به تدریج دامنه غم انگیز اتفاقات را آشکار می کند. ما در آن صبح سرنوشت ساز در جونزتاون، شروع می کنیم، وقتی نماینده کنگره، لئو رایان و اعضای نگران خانواده وارد می شوند تا گزارش های سوء استفاده را بررسی کنند. از طریق مصاحبه های بازماندگان و فیلم هایی که قبلاً دیده نشده بود، قسمت اول دیدار رایان با بنیانگذار جامعه جیم جونز و تلاش خانواده ها برای ترک آنجا را مستند می کند.

 

ترکیب کاریزما و جنون در مجموعه Cult Massacre: One Day in Jonestown

آنچه در جنگل های گویان دفن شده بوده، یک جامعه کامل بوده که چند هفته قبل از ماجرا زنده و شلوغ بوده است. در جونزتاون مجموعه ای از فیلم ها وجود دارد که زندگی روزمره را به تصویر می کشیده است. این واقعه نگاری ها که هرگز برای چشمان غریبه ضبط نشده بودند، برای چندین دهه بدون دست خوردن باقی مانده بودند و حالا ما را به عقب برمی گردانند و ما را در میان فضای آن نوامبر نهایی قرار می دهند. از طریق دوربین های شبکه NBC، ساکنان را در حال رقصیدن می یابیم، همه لبخند می زنند و برای بازدید از افراد برجسته تشویق می شوند. چهره های سعادتمند آنها، کابوس رو به رشد را می پوشاند. غروب آن روز فرا می رسد و همان شاگردان در صف یک غرفه قرار می گیرند و از موعظه جونز که از بلندگوها پخش می شد لذت می برند، دلیلی که نشان می دهد کاریزما و جنون اغلب در هم تنیده هستند.

 

نیت خوبی که به شر تبدیل شد

جیم جونز با نیت خوب شروع کرد و صدای به حاشیه رانده ها شد. او به عنوان خدمتگزار در ایندیانا، کلیسای خود را ادغام کرد و از دیدگاه برابری دکتر کینگ حمایت کرد. پیام او در مورد هماهنگی نژادی بسیاری را به خود جلب کرد. هنگامی که جونز کلیسا را ​​در دهه 1960 به کالیفرنیا منتقل کرد، به طور تصاعدی رشد کرد. مردمی که اکنون به نام کلیسای انجیل کامل معبد خلق نامیده می شوند، در میان ناآرامی های اجتماعی جامعه پیدا کردند. جونز ساختار و اطمینان را ارائه داد و به شخصیت اصلی زندگی پیروانش تبدیل شد. با تثبیت قدرت، موعظه های او از حقوق مدنی به توطئه های خطر از بیرون تغییر یافت. پارانویایی در آن رخ داد که هرگونه بررسی دقیق پناهگاه آنها را تهدید می کرد. زمانی که ایالت شکایات مربوط به شرایط جونزتاون را بررسی کرد، این مستند نشان می دهد که چگونه جونز ترس مردم را بهانه کرد تا قدرت کامل را به دست آورد. کنترل دیکتاتوری او جامعه اش را در جنگلی در گویان منزوی کرد. با وابستگی و بی اعتمادی مردم به بیرون، مخالفت غیرممکن شد. یکی از اعضای سابق فرآیند شستشوی مغزی در این مجموعه لفاظی های بی پایان را به یاد می آورد که واقعیت را دوباره تعریف می کرد تا زمانی که افراد دیگر نمی دانستند به جز جونز به چه چیزی باور کنند.

 

سریال Cult Massacre: One Day in Jonestown کمی جانبدارانه است

در حالی که داستان خانواده گالوین قانع کننده و انعطاف پذیری آن ها قابل تحسین است، این سریال مستند فرصت هایی را برای آموزش واقعی و انسان سازی از دست می دهد. اگرچه تلاش سریال برای روشن کردن آن موضوع است، اما در برخی مکان ها از درد شخصی سوء استفاده می کند و از طریق حس گرایی نمایشی بر همدلی، بدنامی را تداوم می بخشد. با مراقبت بیشتر برای کسانی که به تصویر کشیده می شوند و تمرکز بر تصویرسازی دقیق در مقابل فتنه، می توانست به اثری تبدیل شود که درک سلامت روان را پیش می برد. همانطور که هست، این سریال به تماشای یک زندگی باوقار رضایت می دهد. هدف این سریال ایجاد دید است.

Related posts

نقد و بررسی انیمه Kaii to Otome to Kamikakushi ناپدید شدن های مرموز

نقد و بررسی فیلم Handling The Undead رسیدگی به مردگان

نقد و بررسی انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru مادربزرگ و پدربزرگ به جوانی برمی‌گردند