نقد و برسی انیمه‌ D.Gray-Man

نقد و برسی انیمه‌ D.Gray-Man و اطلاعاتی راجب مانگای این اثر

خلاصه‌ی داستان

این انیمه درباره‌ی پسری  نوجوان، پاک و معصوم با موهایی نقره‌ای است. این پسر آلن‌واکر نام دارد و به دستور استادش، می‌خواهد تبدیل به یک اگزورسیست بشه. ( اگزورسیست در معنای عامیانه جن‌گیر معنی می‌شود ) کار اصلی اگزورسیست‌ها در این انیمه نابود کردن آکوماها هست. ( آکوماها چه نوع موجوداتی هستند؟ ) وقتی فردی کسیو که دوست داره، از دست می‌ده. طبیعتا در همون موقع از شدت غم و اندوه دوست داره، کسیو که خیلی دوست داشته دوباره زنده کنه. که اینجاست یک شخص فریب‌کار به اسم میلینیوم ارل ظاهر می‌شه. موجودی به‌شدت قدرتمند که با گول زدن انسان‌ها، برای زنده کردن عزیزانی که از دست دادن، هر کاری می‌کنه. که اون فرد با فریاد بلند روح اون کسیو که دوست داشته رو، بلند صدا بزنه. که در نهایت اون شخص مرده، که در قید حیات خیلی دوستش داشته تبدیل به آکوماهای مکانیکی و ابزارهای قتل بشن و مطیع ارل بشن و برای اینکه شناسایی نشن اون فردی که مرده رو صدا زده، توسط همون فرد مرده کشته بشه و بدنش پوشیده بشه. تا کسی نتونه آکوماها  روشناسایی کنه و آکوماها بدون شناسایی شدن، هر وقت خواستن انسان‌هارو بکشن. سطح و لولشون رو افزایش بدن و برای رضایت ارل هرکاری انجام بدن. اینجاست که اگزورسیست‌ها با وسلیه‌ای به اسم اینوسنس که توسط خدا از بین افراد عادی انتخاب می‌شن، وظیفه دارن جلوی ارل رو بگیرن و آلن دشمن قسم خورده‌ی میلینیوم ارل هست. آلن هرجوری هست در تلاشه که ارل رو نابود کنه و اگزورسیست‌ها وظیفه دارن تمام اینوسنس‌های دنیا رو حمع کنن تا شاید راهی برای نابودیه ارل پیدا کنن. چون میلینیوم ارل نقشیده‌ای کشیده که می‌تونه کل دنیا از بین ببره. اگه این اتفاق بیوفته و نقشه‌ی ارل موفقیت‌آمیز باشه همه چی جز ارل و خاندان نوح نابود می‌شه. آیا آلن و اگزورسیست‌ها موفق می‌شن ارل رو نابود کنند؟

برسی انیمه D.Gray-man

این انیمه یک انیمه‌ی شونن و شیطانی با داستانی دارک و نسبتا غم‌انگیزاست. در این انیمه از همون اولش با عنوان اگزورسیست ( افرادی انتخاب شده توسط خدا که با وسیله‌ای به اسم اینوسنس، جن‌ها یا آکوماها رو نابود می‌کنن ) شروع شد. که داستانی بسیار متفاوت از دیگر انیمه‌ها دارد. ویلن اصلیه این داستان فردی به اسم میلینیوم ارل است. که نقشه‌ای داره و اگر اون نقشه رو عملی کنه، تمام دنیا نابود خواهد شد. تمام آکوماها مطیع کامل و متعلق به ارل هستند. در این انیمه چیزی رو به‌نمایش نشون می‌ده، که از دست‌دادنِ یکی از کسانی که خیلی دوستشون داریم چقدر می‌تونه سخت و دردناک باشه. تا جایی که بیشتر اوقات حاضریم برای زنده شدنش هرکاری انجام بدیم. ولی چیزی که بدیهیه ( واضح و روشن که برای ثابت کردن نیاز به استدلال ندارد ) کسی که مرده هرگز برنمی‌گرده و بارها و بارها توی این انیمه این موضوع نمایش داده شده و خیلی عمیق بهش پرداخته شده. پسری دوست‌داشتنی که شخصیت اصلیه داستان ما هم هست، کسی هست که از بچگی با یک اینوسنس ( وسلیه‌ای هست که خدا  فردی رو انتخاب می‌کنه و برای مبارزه با آکوماها بهش توانایی و قدرت می‌ده ) به‌دنیا آمده است. این پسر که توانایی فوق‌العاده‌ای از جمله اینوسنس و چشمی قادر به دیدن آکوماها داره که بقیه‌ی اگزورسیست‌ها همچنین توانایی ندارن. این چمش آلن یک چشم نفرین‌شده است. برای همین، توانایی این رو بهش می‌ده. تا بتونه همه‌ی آکوماهارو ببینه. تنها ضعف ارل این بود که نتونست همون موقع آلن رو بکشه. چون آلن بعد از مرگ پدرخوانده‌ش مانا سعی داشت مانا رو به وسیله‌ی ارل احیا کنه. بعد احیا آلن توسط مانا نفرین شد و ستاره‌ای قرمز بر پیشونی‌اش ظاهر شد و همون موقع برای اولین بار آلن در سن کم توانست از قدرت اینوسنس استفاده کنه و به درخواست مانا، مانارو از آکوما شدن نجات بده و نابودش کنه. همین موضوع هم باعث شد آلن دشمن قسم‌خورده‌ی میلینیوم ارل بشه و یکی از سخت‌ترین دشمنان ارل و نقطه‌ی ضعف ارل بشه. آلن هم از اون زمان به بعد شروع کرد به نابود کردن آکوماها. اولش برای آلن سخت بود نابود کردن آکوما ولی بعدش به این عقیده افتاد که در اصل با نابود کردن آکوماها روح انسان‌های گرفتار در دست ارل رو نجات می‌داد و بهشون آرامش ابدی رو هدیه می‌کرد. این انیمه شامل خط داستان بسیار قوی و خوبی هست و خیلی خوب به کاراکترهای داستان پرداخته شده است.

 

برسی آرت کیفیت و گرافیک انیمه‌ D.Gray-Man

این انیمه آرت بسیار خوبی داره و طراحی بسیار خوبی برای آرت کاراکترها انجام شده است و تک‌تک کاراکترها خوب طراحی شدن و می‌تونم بگم از آرت و استایل کاراکترها خوشتون میاد. چون به شخصه ندیدم کاراکترها بد طراحی شده باشن و آرت و چهره‌شون خوب نباشه.

متاسفانه کیفیت این انیمه از 576 و 720 بالاتر پیدا نمی‌کنید.

گرافیک این نسبت به سال تولید و موقع پخش قابل‌قبول هست. ولی باید قبول کرد کیفیت و گرافیکش یکمی پایینه. و اونقدری نیست، که خوبیه انیمه و خط‌داستانیش به چشم نیاد و نشه از دیدن انیمه و کاراکترهاش لذت برد. اما باید بدونید که استودیو سر کیفیت و گرافیک خیلی کم کاری کرده است.

 

ساختار دنیای انیمه‌ D.Gray-Man

برای هر اگزورسیست قدرت خاصی وجود داره. اون قدرت با توجه به خود فرد توسط خدا انتخاب می‌شه و اینوسنس بهش تعلق می‌گیره. هر اگزورسیست ویژگی و قدرت خاصی دارد. هر اینوسنس داخل وسیله‌ای هست، که می‌تونه اگزورسیست با اون وصلیه از اینوسنس استفاده کنه. هر کی قدرت بیشتری از اینوسنس داشته باشه و بتونه بهترین عملکرد رو ارائه بده، تبدیل به فرمانده یا ژنرال می‌شه و هر ژنرال وظیفه داره، اینوسنس‌هارو از سطح جهان جمع کنه و افرادی رو پیدا کنه که توسط خدا انتخاب بشن و با  اینوسنس سازگاری داشته باشن. زمانی هر ژنرال فردی رو پیدا می‌کنن که با اینوسنس سازگار می‌شه و می‌تونه با اینوسنس آکوما نابود کنه. تبدیل به شاگرد اون ژنرال می‌شه. هر اگزورسیست یک لباس تقریبا نظامی با آرمی نقره‌ای داره و برای ژنرال‌ها یک استثناء وجود داره، اونم اینه که بر روی لباس ژنرال‌ها نشانی طلایی وجود داره. که مشخص می‌کنه اون فرد یک اگزورسیست هست یا یک ژنرال. هر اگزورسیست یک گولم کوچیک داره که با استفاده از اون گولم می‌تونه وقایع رو ظبط کنه با دیگر اگزورسیست‌ها ارتباط برقرار کنه و گزارش کارهایش رو برای محفل سیاه ارسال کنه. محفل سازمان اصلی که توسط دولت حمایت می‌شه و تمام اگزورسیست‌های باید به مقر اصلی گزارش بدن، از وضعیتشون و تمام دستورها از مقر سیاه به تمام اگزورسیست‌ها داده می‌شه و معمولا برای گرفتن دوباره‌ی دستور یا بازسازیه اینوسنسشون برمی‌گردن به مقر سیاه، که دانشمندان زیادی در این مقر مشغول مطالعه و کمک به اگزورسیست‌ها هستند. مقر سیاه با دو اسم ژاپنی و انگلیسیه “English: ( Black Order )” “Japanese: ( Kuro No Kyodan )” نوشته می‌شه.

انیمه‌ D.Gray-Man

در انیمه هر آکوما لول خاصی داره و براساس ظاهرش لول هر آکوما مشخصه. آکومایی که بتونه بیشتر آدم بکشه قدرت و لولی بیشتری داره. بر اساس تعدادی که کشته قدرت و تواناییش متفاوت می‌شه. ولی باید درنظر گرفت هر یک از آکوماها هر لولی هم داشته باشن، فقط و فقط ماشین‌های مکانیکیه کشتار انسان‌ها هستند. قوی‌تر و مورد اعتمادتر از آکوماها که به ارل نزدیک هستند، خانواده‌ی نوح هستن. انسان‌هایی برگزیده توسط خدا که برتر و قوی‌تر از انسان‌ها هستند و هرکدوم از اعضای خانواده‌ی نوح به‌شدت قوی باقابلیت‌های مرگبار و ترسناک هستند. خانواده‌ی نوح خانواده‌ی ارل هم حساب می‌شن و ارل هم تقریبا ارباب و همه‌کاره‌ی خانواده‌ی نوح هست. حتی آکوماها هم به‌علاوه‌ی ارل مطیع خانواده‌ی نوح هستند. در این انیمه افرادی وجود دارن به عنوان کتاب‌دار که باید بی‌طرف وقایع تاریخ رو ثبت کنن. اما همین کتاب‌دارها هم اطلاعات خیلی کمی توانستن از خانواده‌ی نوح یا حتی ارل ثبت کنند. افرادی هم وجود دارن که انتخاب نشدن و نمی‌تونن اگزورسیست بشن. ولی می‌تونن از اگزورسیست‌ها پشتیبانی کنند و با دستگاه‌هایی که دارن، آکوماها رو به‌دام بندازن. تا اگزورسیست‌ها اون آکوماهارو نابود کنند.

این انیمه تمرکز بسیار زیادی بر قدرت اگزورسیست‌ها و جنگ‌هایی که بر علیه ارل می‌شه داره. هر چی جولوتر می‌ره فایت‌های بسیاره پیچیده‌تری و نمایشی از قدرت خانواده‌ی نوح و خود ارل نشون داده می‌شه. که به مرور خط داستانی تمرکز اصلیش بر روی آلن و دوستانش می‌ذاره. که چجوری علیه میلینیوم ارل برای نجات دنیا از حد خودشون فراتر می‌رن و حاضرن برای برتری بر ارل و کمک به هم از جونشون بگذرن.

 

ساخت انیمه‌ D.Gray-Man

انیمه‌ی  “D.Gray-Man” پاییز سال 2006 توسط استودیو “TMS Entertainment” در طول 2 سال ساخته شده است. این انیمه 103 قسمت داره و از 103 قسمت 20 قسمت هم فیلره داره. اما فیلرها فقط فقط بخاطر این بود، که انیمه دو سال بعد شروع مانگا ساخته شد و طبیعتا چپترهای زیادی در دسترس نبود. که بشه بدون فیلر انیمه رو اکران کنند. 83 قسمت این انیمه از روی مانگای این اثر ساخته شده است. برای ساخت سری اول این انیمه 158 چپتر از 16 جلد مانگای این اثر استفاده شده است. داستانش جز فیلرهاش کاملا از روی مانگا تولید شده است و در چند بخش در مدت دو سال تمام قسمت‌هاش منتشر شد. ( یعنی تمام قسمت‌هاش به‌صورت یک‌جا منتشر نشده ) بخاطر فیلرهایی که داشت جدا از شونن بودن این انیمه ژانر کمدی هم داشت و اکثر فیلرهاش کمدی بودن و تقریبا سری اولش هم کمدی بود، هم شونن و ژانرهای دیگه. اما سری دومش ژانر کمدی نداشت.

در سال 2016 بخاطر جولو رفتن مانگا یک سری جدید از این انیمه به اسم “D.Gray-Man Hallow” توسط همون استودیوی قبلی در 13 قسمت ساخته شد. این سری ادامه‌ی سری قبل هست و دیگه ژانر کمدی نداره و ژانر اصلیش شونن هست. سری جدید این انیمه از چپتر 165 تا 208 مانگای این اثر ساخته شده است و از جلد 17 تا 23 این مانگارو پوشش داده است. این سری جدید هیچ‌گونه فیلری نداره و کاملا از روی مانگای این اثر ساخته شده است. همچنین باید توجه داشت، که استودیو سازنده 6 چپتر از این انیمه رو رها کرد و به‌جای اینکه ادامه‌ش از چپتر 159 باشه، از 165 ساختش انجام شد. قرار بود این انیمه به‌صورت  “DVD” و  “Blu-ray” در همون سال منتشر شود. اما برای تغییر دادن کیفیت، بهبود و بالا بردن گرافیک در همون سال وقفه خورد و به زمان نامعلومی موکول شد. اما بعدها در سال 2017 پخشش با کیفیت و گرافیک جدید لغو شد.

تا الان هیچ سری جدیدی از این مانگای این اثر ساخته نشده. یکی از ‌مهم‌ترین دلایلش هم کند بودن مانگا، بخاطر مشکلات سلامتیه مانگاکای این اثر بوده است.

 

نقد انیمه‌ D.Gray-Man

این انیمه تقریبا 20 قسمت فیلر داره، که فقط توی 49 قسمت اول فیلرها هست. فیلرهاش جوری نیست که خیلی کسل‌کننده باشه. از دیدنش خسته نمی‌شید ولی باید توجه داشت که تا قسمت 49 دو نوع قدرت از اگزورسیست‌ها نشون می‌ده و تا حدی هیجان انیمه رو می‌گیره و باعث افت شدید خط داستانی می‌شه. چون خیلی فایت‌های خوبی نشون نمی‌ده و فقط برنابود کردن آکوماها اشاره داره و خیلی عمیق به این موضوع پرداخته شده است. ولی از قسمت 50 تا 103 هیچ فیلری نداره و اوج و هیجان داستان کاملا حس می‌شه. داستان به‌شدت هیجان انگیز می‌شه از قسمت 50 به بعد چندین فایت بسیار خفن و خوب داره، که مجذوب دیدن قسمت بعدی خواهید شد. یکی از بهترین فایت‌ها جایی شروع می‌شه؛ که خاندان نوح باید با اگزورسیست‌ها مبارزه کنند. ولی متاسفانه آخر سری اول انیمه‌ش جوری تموم می‌شه، که توی اوج داستان هنوز باقی می‌مونه و هیچ شباهتی به پایان یک انیمه نداره و انگار تازه داستان اصلیه این اثر شروع شده بود.

انیمه‌ D.Gray-Man

توی انیمه گفته شده که استاد آلن که ماریان نام دارد، بسیار فردی مغرور و قدرت‌مند بوده و اصلا هیچ رحمی نداشته. اما بارها توی انیمه مشخص شده، ماریان بسیار از آلن سواستفاده می‌کرده. جوری که آلن به نحوه‌ای از روبه‌رو شدن با استادش ماریان حراس داشته و دوست نداشته دوباره ماریان رو ببینه. از سن کم که آلن شاگرد ماریان شده، ماریان همه‌ش مشغول سواستفاده از آلن بوده و از آلن برای پرداخت قرض‌های قمارش و خرج‌هاش با معشوقه‌هاش توی کودکی استفاده می‌کرده و آلن رو وادار می‌کرده، که همش مشغول کار کردن برایش باشه. اما هرچند این کارهای استادش فایده‌ای هم برای آلن داشت و باعث شد آلن بتونه روی پای خودش به‌ایسته. ولی در کل نمایش جالبی نداره، این موضوع. جوری بوده که انگار استادش به‌خاطر استفاده مکرر از آلن به خودش افتخار هم می‌کرده. در کل نمی‌شه به سواستفاده کردن یک مرد جوان از یک پسربچه در سن کم مثبت نگاه کرد. هرچند همین کارهای استاد آلن صحنه‌های کمدیه زیادی در سری اول برجای گذاشت. بیهوش کردن آلن و ناپدید شدنش به مدت چند سال شک و تردیدهایی رو مطرح کرد که هنوز به طور کلی مشخص نشده در این چند سال به چه‌کاری مشغول بوده است.

 یکی از جالب‌ترین قسمت‌های انیمه خانواده‌ی نوح و ارتباطشون با میلینیوم ارل بود. که هیچی در هیچ کتابی درموردشون ثبت نشده. فقط یک بار اشاره شده که طوفان نوح به وسلیه‌ی ارل شکل کرده و اون موقع تقریبا باعث نابودیه کل موجودات زمین شده بود. یکی از بزرگ‌ترین رازهای انیمه درباره‌ی خانواده نوح هست که ادعا می‌کردن انسان‌های برتر هستند که انتخاب شدن و تا پایان انیمه نمایش خیلی فوق‌العاده‌ای از قدرت و تواناییشون نشون داده شد. این قسمت داستان خیلی خوب بهش پرداخته شد ولی خیلی رازها توی سری اول درمورد خانواده‌ی نوح فاش نشد. همین هیجان داستان رو چند برابر کرد. چون خیلی‌ها دوست داشتن اطلاعات بیشتری درمورد خانواده‌ی نوح بدونن. اما اطلاعتی که توی انیمه فاش شد بسیار کم بود.

انیمه‌ D.Gray-Man

در انیمه هیچ‌گاه قدرت اصلی ارل مشخص نشد. میلینیوم ارل چند فایت هم با آلن داشت. اما هیچ‌گاه از قدرتش برای نابودیه آلن استفاده نکرد. هرچند در قسمت 74 ارل مقدار کوچیکی از قدرتش رو نشون داد. اما قدرت اصلیش نبود. برای خودم هم پیش اومده بود که چرا ارل از همون اول که آلن رو دید، نتوسنت آلن رو بکشه؟ این سوالی بود که خود ارل هم از خودش پرسیده بود که باعث شد خیلی‌ها درباره‌ی قدرت ارل و چرا آلن رو همون اول نکشت خیلی کنجکاو بشن. در قسمت 87 آلن از 100 درصد قدرت اینوسنس فراتر رفت و یک فلش‌بک بسیار خوب در ذهن رُد کملوت یکی از قدیمی‌ترینِ خاندان نوح نشون داده شد. اون صحنه جوری بود، که آلن شمشیر رو دستش گرفته بود و قدرتش آزاد کرد. مثل اولین باری بود، که ارل از حد خودش فراتر رفته بود و تونست از اون شمشیر استفاده کنه. این قسمت یکی از شک برانگیزترین قسمت‌های داستان بود جوری نشون داده شده بود که انگار قرار بود، آلن مثل ارل بشه و این قسمت انیمه خیلی خوب و دقیق مانند مانگا بهش پرداخته شده بود. که خیلی هیجان و اوج داستان رو فراتر از حالت عادی برد. در یکی از قسمت‌ها یک صحنه‌ی زدن پیانو هم به نمایش گذاشته شد. که آلن و ارل بر سر ارک این پیانو رو نواختن و یک صحنه‌ی زیبای موسیقی جوری بود که فقط می‌تونم بگم واقعا عالی بود.

انیمه‌ D.Gray-Man

در قسمت‌هایی از داستان اشاره‌ی زیادی شد به اعتماد اگزورسیست‌های صمیمی به هم. جوری که بهم اعتماد داشتن خیلی جالب و در نوع خودش خوب بود. خیلی صحنه‌های حساس و خطرناک آلن و دوستاش به یک‌دیگر اعتماد کردن و بهم قول‌هایی دادن هرچند می‌دونستند که ممکنه نتونن قولشون رو عملی کنه. ولی با این‌حال بخاطر یک‌دیگر تمام تلاششون کردن. که در این انیمه درک دوستی و صمیمیت خوبی نمایش داده شد و خیلی خوب به دوستی و اعتماد افراد به یک‌دیگر پرداخته شد. حتی در قسمت‌هایی نشون داده شد، که آلن و دوستاش چقدر برای هم ارزش قائل هستند و حاضر نیستین در مبارزات دوست یا هم‌رزمشون رو تنها بذارن و این صمیمیت بین آلن و دیگر اگزورسیست‌ها رفته رفته بیشتر شد. یکی از نکات مثبت در شخصیت ارل این بود که به تک‌تک افراد خاندان نوح اهمیت بسیار ویژه‌ای می‌داد و تک‌تک خانوداه‌ی نوح در نگاهش براش مهم و باارزش بودن. حتی حاضر نبود کوچیک‌ترین اتفاقی برای خاندان نوح بیوفته، با اینکه به آکوماها زیاد اهمیتی نمی‌داد. ولی خاندان نوح رو خانواده‌ اصلیه خودش می‌دونست.

در انیمه هیچ‌وقت مشخص نشد که مانا پدرخوانده‌ی آلن چجوری مرد. در داستان این انیمه خیلی به ارتباط عمیق آلن و مانا اشاره شد. شده بود که روح مانا چند بار به آلن کمک کرد و ارتباطشون خیلی خیلی عمیق بود. ولی اینکه خیلی کم به مانا توی داستان پرداخته شده بود واقعا یکی از نکات منفیه سری اول این انیمه بود. چون خیلی کم و نهایت یکی دو قسمت به مانا پرداخته شد و حتی صورت واقعیه مانا مشخص نبود.

انیمه‌ D.Gray-Man

یکی از نقاط قوت این انیمه خط داستانیه فوق‌العاده‌ای بود، که داشت. این خط داستانی به تنهایی خیلی از نقاط ضعیف از جمله فیلر کیفیت و گرافیک رو کنار گذاشت، جوری که خیلی به چشم نیومد نقاط ضعف انیمه. همین موضوع داستان رو توی اوج نگه داشت. در آخر انیمه یکی از صحنه‌هایی که باعث شد داستان از اوجش فراتر بره اومدن ژنرال‌ها بود و پیدا شدن یک آکومای جدید. که تفاوت سطح قدرت ژنرال‌ها با اگزورسیست‌ها کامل دیده شد. که ژنرال چیزی فراتر از چندین اگزورسیست هستند. آکومای جدید باعث شد، بفهمن که ارل بینهایت قدرتمند هست و هر وقت بخواد، هر کیو که بخواد رو می‌تونه به راحتی نابود کنه. حتی کل سازمان اگزورسیست‌هارو. یک چیزی که بسیار شک برانگیز بود و تونست کنجکاویه طرفدارای این انیمه رو چند برابر بیشتر کنه، این بود که ارل هر وقت می‌خواست می‌تونست محفل سیاه رو نابود کنه. ولی چرا تا حالا اینکار رو انجام نداد و محفل سیاه چه فایده‌ای برای ارل داشت. در آخر انیمه هویت مارشال‌های اعظم ( کسانی که محفل سیاه رو مدیریت می‌کردن ) نامشخص موند.

 این اثر ماننده شونن‌های دیگه شخصیت اصلیش یک پسر نوجوان بود. ولی این باعث نشده که به بقیه‌ی شخصیت‌های داستان کمتر پرداخته بشه. بقیه شخصیت‌های داستان به جز کاندا بهشون خوب و پیوسته پرداخته شده بود و فقط و فقط تمرکز روی شخصیت اصلی نبود. به کاراکترهای اصلی هم کم و بیش پرداخته شد.در این انیمه یکی از مهم‌ترین چیزایی اشاره داشت، ارزش دوستی و خانواده بود. که حتی بدترین و فاسدترین افراد در این انیمه هم خانواده‌شون دوست داشتند. ( البته جز آکوماها. چون اونا فقط ابزارهای کشتارِ تحت کنترل ارل بودند. ) در این انیمه نشون داده شد، که مردم در غم دوری از عزیزی که دوستش دارن. چگونه غمگین و درمونده می‌شن و حاضرن برای برگشتش هرکاری بکنند. یکی از قشنگ‌ترین و جالب‌ترین چیزایی که باعث شد این انیمه جذاب‌تر بشه، این بود که فردی که مرده هرگز مثل روزی که زنده بود برنخواهد گشت. اگه هم برگرده به دست ارل میوفته و عمیق به این موضوع پرداخته شد. که قدر دوستان و مهم‌تر از اون خانواده‌تون رو خوب بدونید. چرا که اگه از دستش بدید، بازگشتی برایش نخواهد بود و قطعا در غم و اندوه فرو خواهید رفت.

یکی از مهم‌ترین نقدهایی که می‌شه کرد، درباره‌ی استودیوی این اثر هست. همونجوری که می‌دونید استودیو سازنده‌ی این انیمه هم معروفه و یکی از بهترین استودیوهای برای ساخت انیمه در ژاپن بوده است. هر چند این استودیو، نتوانست اونجوری که شاید و باید این اثر رو متناسب با مانگا بسازه. خیلی جاها هم به این موضوع اشاره شده است. استودیو می‌توانست صبر کنه تا مانگای این اثر به آرک آخر برسه یا ساختش رو با چند پارت در چند سال متوالی به پایان برسونه. هر چند باید توجه داشت مانگای این اثر هنوز تموم نشده. این استودیو روی کیفیت و گرافیک انیمه به‌خوبی کار نکرده و با ساخت بد و نامتناسب سری دومش یعنی “D.Gray-Man Hallowثابت کرد، که استودیویی نیست که بتونه از مانگای این اثر، انیمه‌ای در حد و اندازه‌ی مانگاش بسازه. خیلی جاها هم گفته شده مانگای این اثر خط داستانیه بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای داره. ولی انیمه مثل مانگای اثر خوب ساخته نشده. چیزی که واضح هست استودیو روی سری دوم خیلی بد کار کرده و اصلا کیفیت و گرافیک خوبی سری دومش نداره. استودیو می‌تونست چند سال بعد از ساخت سری اول همون سری اولش دوباره باسازی کنه و با تفاوت زیاد بتونه انیمه رو خوب در بیاره. ولی زحمت این کار رو هم نکشیده. بازم اشاره می‌کنم استودیوش بسیار معروفه ولی چیزی که مشخصه استودیو بیشتر کم‌کاری کرده.

 

برسی و اطلاعاتی درباره‌ی مانگای “D.Gray-Man”

مانگای این اثر سال 2004 توسط خانوم کاتسورا هوشینو خلق شده و از مجله‌ی هفتگیه شونن‌جامپ منتشر شد. این مانگا آرت خیلی‌خوبی داره و خانوم هوشینو، جوری شخصیت‌های مانگاهارو به تصویر کشیده که از نظر استایل و طراحی در بهترین سطح قرار دارند. علاوه بر این، مانگای این اثر علاوه بر کیفیت و آرت خوب، خط داستانیه بسیار قوی خوبی رو به نمایش می‌ذاره. جوری که از خواندن این مانگای جذاب خسته نخواهید شد و هیچ یکی از آرک‌هایی که ساخته شده خسته‌کننده نخواهند بود. همچنین مانگای این اثر نقدهای خیلی مثبتی رو از منتقدان دریافت کرده. هر چند یکی از نقدها برای این مانگا چالش برانگیز بوده است. یکی از منتقدان این مانگا گفته: بخاطر خط داستانیه خوب و پیچیده، دنبال کردن این مانگارو بسیار دشوار توصیف کرده است. ولی بیشتر نقدها مثبت و خیلی خوب بودن. در این مانگاقسمت‌های آوای مانگا که جز صداهای مانگا حساب می‌شن، بسیار دقیق و خوب روی آواهای مانگا، خانوم هوشینو کار کرده و توانسته آواهارو به شکل زیبایی در این مانگا جایگذاری کنه. آرک‌های مانگا هر چی جولوتر می‌رفت، داستان جذاب‌تر می‌شد و به خوبی خانوم هوشینو روی آرک‌های مانگا و خط‌داستانیه مانگا کار کرده و در بهترین نوع داخل مانگا به تصویر کشیده است.

انیمه‌ D.Gray-Man

هیچ کدوم از آرک‌های مانگا حوصله سربر نبوده و با کاکردن دقیق و توصیف بسیار خوب کاراکترها، آرک‌ها جذاب‌تر و یکی بعد از دیگری پر رمز و راز تر شدن  و تونسته خیلی مخاطب‌هارو به این اثر جذاب، بیشتر جذب کنه. تا الان این مانگا بیش از 25 میلیون فروش داشته که در نوع خودش خیلی عالیه و در آمریکای شمالی و ژاپن این مانگا جزو مانگاهای خوب و پرفروش به‌شمار می‌آید. این هم باید در نظر گرفت، که اکثر منتقدان این مانگا گفتند: خط داستانی انیمه بسیار جذاب هست و مخاطب‌ها رو مجذوب خودش می‌کند و طبق گفته‌های منتقدان در مانگای این اثر می‌توان به سادگی هنر گوتیک خانوم هوشینو رو دید. که بسیار خوب توانسته از هنرگوتیک توی مانگای این اثر استفاده کنه. ( هنر گوتیک: وحشت گوتیک هم گفته می‌شه. نوعی داستان گوتیک هست با محیطی از ترس، تهدید و روایت‌های موراء‌طبیعی و نوعی داستان گذشته به حال رو روایت می‌کند و اغلب داستان ترسناکی رو به تصویر می‌کشد. و نوعی معماری گوتیک است که در قرون وسطی ازش استفاده شده است) مانگاکای این اثر مشکلات سلامتی زیادی هم داشته.

انیمه‌ D.Gray-Man

ولی این موضوع باعث نشده که از محبوبیت و جذابیت اثر کم بشه. اما مانگا بخاطر مشکلات خانوم هوشینو وقفه‌های زیادی خورده است. انتشار مانگای این اثر از 2004 از مجله‌ی هفتگیه شونن‌جامپ آغاز شد. اما به‌خاطر مشکلات سلامتی وقفه خورد و از سال 2009 از مجله‌ی هفتگیه شونن‌جامپ متوقف شد و چند ماه بعد انتشارش رو از مجله‌ی ماهیانه‌ی “Jump Square” آغاز کرد و تا سال 2013 از همین مجله‌ی ماهیانه منتشر می‌شد. اما در اواسط سال 2013 بخاطر مشکلات سلامتی مانگاکا که شدیدتر هم شده بود، مانگا در وقفه‌ای نامحدود قرار گرفت. اما این مانگا بعد از بهتر شدن وضعیت خانوم هوشینو در سال 2015 تا 2018 انتشارش رو در مجله‌ی “SQ.Crown” آغاز کرد. اما در سال 2018  چند مدت دوباره وارد وقفه شد. این مانگا و انتشارش در همون سال به مجله‌ی “SQ.Rise”انتقال یافت و تا همین الان از همین مجله منتشر می‌شود.

انیمه‌ D.Gray-Man

اما باید بدانیم از این مانگا، فعلا بخاطر مشکلات سلامتی مانگاکا، سالی 3 الی 4 چپتر بیشتر منتشر نمی‌شود. مشکلات سلامتی هم جوری هست که اجتناب‌ناپذیر هست و مانگاکاهایی معروفی از جمله پرفسور یوشیهیرو توگاشی، مانگاکای مانگای هانتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. البته باید توجه کرد که هنوز مانگای “D.Gray-Man”بسیار محبوب هست و هنوزم در حال انتشار هست و به آرک آخر مانگا هم نرسیده. داستان مانگاش در نقطه‌ی اوجش به سر می‌برد و زمان تمام شدن مانگا نامشخص هست. در این 18 الی 19 سال بیش از 245 چپتر و 27 الی 28 از مانگای این اثر منتشر شده است و چپتر مانگای باکیفیتش با زبان انگلیسی و … در وبسایت‌های دانلود مانگا موجود هستند. برای کسانی که دو سری انیمه رو دیدن پیشنهاد می‌شه، از چپتر209 به بعد خواندن این مانگا رو شروع کنند و کسانی که انیمه ندیدن، از انیمه رو ببینن. یا از چپتر اولش شروع به‌خواندن کنند. با توجه به منتشر شدن هر چپتر این مانگا سه ماه یکبار، تا پایان این مانگا راه بسیار زیادی مانده است. با اینکه مانگاکای این اثر، خانوم هوشینو 42 ساله است. ولی امیدواریم با وجود مشکلات سلامتی که دارد، بتواند مانگارو به‌پایان برساند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل