نقد و بررسی انیمه Date a Live دیت عه لایو

توسط ErfaNEP

سیر و پیدایش انیمه Date a Live

Date a Live یک سری رمان ژاپنی نوشته کوشی تاچیبانا (Koshi Tachibana) و تصویرگری شده تسوناکو (Tsunako) می باشد. فوجیمی شوبو (Fujimi Shobo) از مارس 2011 تا 2020 بیست و دو جلد از آن را تحت حق نشر فوجیمی فنتیژیا بونکو (Fujimi Fantasia Bunko) به انتشار رساند. انتشارات ین (Yen Press) مجوز انتشار رمان به زبان انگلیسی را در دست دارد. پنج مانگا توسط کادوکاوا شوتن (Kadokawa Shoten) و فوجیمی شوبو از این اثر در آس پسرانه ماهانه (Monthly Shounen Ace) و عصر اژدهای ماهانه (Monthly Dragon Age) منتشر شده اند. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی ساخت شرکت بین الملل انیمه پلاس (AIC Plus+) از آوریل تا ژوئن 2013 پخش شد. فصل دومی از انیمه نیز به ساخت تولیدات آی ام اس (Productions IMS) از آوریل تا ژوئن 2014 پخش شد. در اوت 2015 یک فیلم انیمه اورجینال به نام Date A Live: Mayuri Judgement اکران شد. یک سری رمان فرعی بر اساس این داستان به نام Date A Live Fragment: Date A Bullet انتشار خود را در مارس 2017 آغاز کرد. یک فصل سومی نیز به ساخت جی سی ستف (J.C.Staff) از ژانویه تا مارس 2019 روی آنتن رفت. و سپس در نهایت فصل چهارم و پنجم انیمه به ساخت گیک تویز (Geek Toys) در آوریل تا ژوئن 2022 و آوریل 2024 به پخش رسیدند.

 

نقد و بررسی انیمه Date a Live دیت عه لایو

آهنگ های تیتراژ

آهنگ تیتراژ آغازین فصل اول Date A Live اثر sweet ARMS بوده و آهنگ تیتراژ پایانی این فصل به ترتیب «مسیر پر پیچ و خم اولین عشق» (Hatsukoi Winding Road) اثر کایوکو تسومیتا (Kayoko Tsumita)، ریساکو مورای (Risako Murai) و میدوری تسوکیمیا (Midori Tsukimiya)؛ و «نجات دنیا» (Save The World)، «نجات قلب من» (Save My Heart) و «باران توت فرنگی» (Strawberry Rain) هر سه اثر نومیزو (Nomizu) می باشند.

آهنگ تیتراژ آغازین فصل دوم «باور به تو» (Trust in You) به اجرای sweet ARMS بوده و آهنگ تیتراژ پایانی این فصل «روز تا داستان» (Day to Story) اثر کائوری سادوهارا (Kaori Sadohara) است.

آهنگ تیتراژ آغازین فصل سوم «قسم می خورم» (I swear) اثر sweet ARMS بوده و آهنگ تیتراژ پایانی اش «آخرین قول» (Last Promise) اثر اری یامازاکی (Erii Yamazaki) می باشد.

آهنگ تیتراژ آغازین فصل چهارم «oveR» اثر میو تومیتا (Miyu Tomita) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «کمک» (S.O.S) به اجرای sweet ARMS می باشد.

آهنگ تیتراژ آغازی فصل پنجم «پارادوکس ها» (Paradoxes) اثر میو تومیتا بوده و آهنگ تیتراژ پایانی اش «هیتوری‌هیرا» (Hitorihira) اثر sweet ARMS می باشد.

 

نقد و بررسی انیمه Date a Live دیت عه لایو

چکیده داستان

سریال با پدیده ای عجیب به  نام یک «فضالرزه» (Spacial Quake) آغاز می شود که مرکز اوراسیا را به ویرانی می کشاند و دست کم صد و پنجاه میلیون تلفات را باعث می شود. برای سی سال آینده فضالرزه های کوچک تر بدون الگوی خاصی زمین را گرفتار خود می کنند. در زمان حال، شیدو ایتسوکا (Shido Itsuka)، یک دانش آموز دبیرستانی به ظاهر عادی در کانون یک فضالرزه به دختری اسرارآمیز برخورد می کند. او از خواهر به فرزندی قبول شده اش کوتوری (Kotori) می شنود که این دختر یکی از ارواح بُعد (Dimension) های مختلف است که علت اصلی فضالرزه ها در آمدن این افراد به حالت انسانیشان است. او همچنین متوجه می شود که کوتوری فرمانده هواسازه فرانکسینوس (Franxinus) می باشد که سازمان راتاتوسکر (Ratatoskr) و شرکت بزرگش الکترونیکی اسگارد (Asgard Electronics) سوار آن هستند. شیدو استخدام راتاتوسکر می شود تا از توانایی اسرارآمیزش استفاده کند تا قدرت ارواج را مهر و موم کند و بدین ترتیب تهدید آن ها برای بشر را برطرف کند. اما یک مسئله وجود دارد… برای مهر و موم کردن قدرت یک روح او باید هر روح را عاشق خودش کند و باعث شود که او را ببوسد. علاوه بر تمام این ها تیم ضدروح (AST)، یک واحد ویژه که برای از میان برداشتن تهدید روح ها از طریق منهدم کردن آن ها تشکیل شده است نیز با شیدو و یارانش مخالفت می کنند که صنایع دیوس اکس مشینا (Deus Ex Machina – DEM) نیز از آن ها حمایت می کنند. این صنایع یک گروه از شرکت ها هستند که Sir Isaac Ray Pelham Westcott آن ها را در دست دارد و می خواهد از قدرت های ارواج برای مقاصد خود استفاده کند. به نظر می رسد که وظیفه شیدو برای نجات زمین همینطور پیچیده تر و پیچیده تر می شود…

 

بازخورد مخاطب

جلد اول محتوایی که فصل اول انیمه از روی آن ساخته شده بود در هفته اکرانش در جدول های اوریکون (Oricon) در بین فروش های بلوری (blu-ray) ژاپن جایگاه هشتم را از آن خود کرد. بازی پلی استیشن سه Date A Live: Rinne Utopia در هفته اول به بازار آمدنش در ژاپن 23,340 نسخه فیزیکی به فروش برد و تا اکتبر 2015 سریال به طور کل بیش از چهار میلیون نسخه فروش کرده بود. کاربری در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: «وقتی با مردم راجع به Date A Live صحبت می کنم یا فکر می کنند که یک اثر هنری است یا فکر می کنند که آشغال است. خودم وقتی که برای اولین بار خواندم که داستان انیمه چیست فکر کردم که یک جور هایی جالب است… و مسخره. برای یک انیمه ایده منحصر به فردیست، گرچه احمقانه است. با تمام خاصی و عجیبی ای که این انیمه دارد و بعضی ها فکر می کنند دستور پخت فاجعه است، در واقع شدیدا سرگرم کننده است. کل سیر داستانی را بیشتر صحنه های اکشنش بین ارواح و تیم ضدارواح و صحنه های متعدد کمدی بین شیدو و روح های زیادی که یاری اش می کنند بالا می کشند.»  «سبک هنری و انیمیشن ها زیبا و دیدنی هستند.

اگر یک چیز باشد که دیت ا لایو خیلی ملس انجام می دهد انیمیشن هایش هستند. هرگز صورت کسی عجیب غریب نمی شود و صحنه های مبارزه همیشه ترد هستند، پس زمینه ها به خوبی در آمدند و همه چیز خوب انجام شده. طراحی شخصیت ها هم خوب است. می توان متوجه شد که سازنده های این انیمه تلاش زیادی برای نقاشی ها کردند و از هیچ چیز دریغ نکردند. یک خسته نباشید جدی به آن ها می گوییم چرا که انیمه واقعا خـوشـگــل است. چیز دیگری که انیمه درش ممتاز عمل کرده است موسیقی متن است. موسیقی پس زمینه تقریبا برای تک تک صحنه ها مناسب بود و واقعا آن ها را زنده کرد. آهنگ تیتراژ آغازین تا به حال یکی از مورد علاقه هایم است و تیتراژ آخر نیز کم بد نیست. صداگذاران به خوبی به هر شخصیت می خورند. مخصوصا کورومی… صدایش عالی بود و فوق العاده به شخصیت می خورد. در کل، موسیقی متن خیلی خوب انجام شده بود و ناامید نکرد».  «در جمع بندی، اگر بخواهید منتقدانه به این انیمه نگاه کنید و موشکافی کنید و از خودتان بپرسید خب این انیمه سیر داستانی خوبی داشت؟ شخصیت ها خوب و عمیق بودند و تاریخچه های پرمعنی فلسفی داشتند؟

موسیقی متن از یک تا ده چه کیفیتی داشت، انیمیشن در برابر تمام انیمیشن های جهان چه جایگاهی دارد؟؛ موقع دیدن این انیمه به شما خوش نمی گذرد. سیر داستانی اش شلخته است و اگر بخواهید منتقدانه نگاه کنید شخصیت هایش شاهکار نیستند. اما اگر مثل من هستید و آن را برای چیزی که هست، یعنی یک انیمه سرگرم کننده و لذت بخش، تماشا می کنید، خیلی خوب است. اگر هر انیمه ای که میبینید به چشم نقد تماشا می کنید شاید این انیمه مناسب شما نباشد. اما اگر برای دختر های ناز، جنگ های خفن، کمدی سرگرم کننده تماشایش می کنید و یکی دو چیز اگر با عقل جور در نیاید چندان اهمیتی ندارد، آن وقت این انیمه از ضروریات است و حتما باید تماشا کرد».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Date A Live به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید