یکی از برترین انیمه های تاریخ Death Note

یکی از برترین انیمه های تاریخ Death Note

من مدتهاست که انیمه Death Note را دوست دارم، اولین بار زمانی که در ژاپن پخش می شد اون رو دانلود و تماشا می کردم. یادم میاد که برای تماشای قسمت هیجان‌انگیزش ساعت تنظیم می کردم. حالا کیفیت بلوری اون هم اومده و من بالاخره تونستم یه بار دیگه ببینمش، بعلاوه با گذشت سالها میتونم نسخه دوبله انگلیسی رو تحمل کنم که قبلا خیلی وحشتناک بود چون به زبون باحال ژاپنی عادت داشتم (با زیرنویس البته، من اونقدرام شگفت انگیز نیستم که ژاپنی بلد باشم!)

درآمدی بر داستان انیمه Death Note

یاگامی لایت دانش آموز باهوشیه که با دفتری به نام “دفترچه مرگ” روبرو می شه. این دفتر ادعا می کنه که به صاحبش این قدرت رو می ده که هر کسی رو که چهره و نامش رو می شناسه بکشه. فقط لازمه که نام شخصی رو که می خواد بکشه بنویسه و نامبرده بر اثر ایست قلبی می میره، مگه اینکه نحوه مرگ صراحتاً ذکر شه. این دفتر به جزئیات بیشتری در مورد محدودیت های اون و دیگر راه های ممکن برای به کارگیری قدرت های اون می پردازه. اول کار، لایت اون رو به عنوان یه شوخی در نظر می گیره، اما به اندازه کافی مجذوب اون می شه که اون رو آزمایش کنه. البته در کمال تعجب معلوم میشه که این دفتر یه سلاح واقعیه، ابزاری برای شینیگامی ها یا ملک الموت ها. لایت به دلیل احساس قوی عدالت مدارش تصمیم می گیره دنیایی رو که معتقده با جنایت و تباهی در حال پوسیدنه، تطهیر کنه.

وقتی جنایتکارا شروع به مردن می کنن، جهان در کل متوجه می شه که این مرگ ها تصادفی نیست، بلکه کار یه موجود مرموزه. در حالی که این اقدامات به عنوان قتل تلقی می شه، انجمن های اینترنتی دست به تحسین و قدردانی فزاینده ای نسبت به این ناجیِ بی نام که اسمش رو گذاشتن کیرا می برن. مقامات جهانی تصمیم می گیرن که نمی تونن ناجیِ مذکور رو به حال خودش بذارن، حتی اگه اعمالش دارای نیات عالی باشه. برای همین اونا تصمیم می گیرن “L” رو مسئول رسیدگی به پرونده کنن، یه کارآگاه افسانه ای که به طور ناشناس در سایه ها کار می کنه. چیزی که از اینجا شروع می شه یه تقابل شطرنج وار شگفت انگیز و معرکه‌ست که تو هر نوبت لایت و ال سعی می کنن همدیگه رو به چالش بکشن، و همه این اتفاقات به نام عدالت صورت می گیره و نشون گر خوبیه از اینکه اونا چقدر این جنبه موش و گربه رو به خوبی به تصویر می کشن. لطفاً توجه داشته باشین که یه شینیگامی هم در کاره که می خواد ببیند این بازی چطور انجام می شه و تو کل داستان به طور معمول نمی شه اون رو درک کرد.

معرفی انیمه Death Note

دفترچه مرگ یه مجموعه تلویزیونی انیمیشن ژاپنی یا انیمه ست که بر اساس مانگای اوبا سوگومی با تصویرگی اوباتا ‏تاکشی ساخته شده. موسیقی متن توسط یوشیهیسا هیرانو و هیدکی تانیوچی ساخته شده ‏که واقعاً با حال و هوا و لحن نمایش، به خصوص درونمایه های شخصیت های اصلی، مطابقت داره. این مجموعه در کنار نمایش های دیگری مثل  Kino’s Journeyو Ghost in the Shell نقطه شروع خوبی برای تماشای انیمه هستن. سریال اصلی 37 تا 25 دقیقه ست.

نقد و بررسی انیمه دفترچه مرگ

داستان Death Note در واقع در مورد چگونگی فساد قدرته. لایت در شروع با بهترین نیت و مقصود کار می کنه ولی به آرومی به سمت مسیر تاریکی کشیده می شه، هدف اون با از بین بردن معضل شر از جهان شروع می شه به تأثیر بیشتر و بیشتر بر افراد بی گناه ختم می شه. لایت متوجه می شه که نقشه ش شامل قتل هزاران نفر می شه، و این واقعیت رو می پذیره، زیرا دنیای بدون جرم و جنایت رو ایده آل می بینه. نقطه کاملاً متضاد لایت در قالب بهترین کارآگاه دنیا وارد داستان می شه. اِل، از هر جهت با لایت متضاده به غیر از هوش بالا. L مصممه که کیرا (لایت) رو بگیره و اون رو اعدام کنه. در همین حال، لایت برای کشف هویت و اسم واقعی L و کشتن اون با دفترچه تلاش می کنه؛ هر چی نباشه برای استفاده از Death Note باید نام شخصی رو که می خوای بکشی و همچنین ظاهرش رو بشناسی و همین منجر به پیچ و تاب ها و چرخش های هوشمندانه زیادی تو داستان می شه، زیرا Light و L دائماً علیه همدیگه در حال جنگن.

تو این سی و هفت قسمت اتفاقات زیادی می افته، در واقع به قدری اتفاق میفته که سریال رو می شه به سه آرک متفاوت تقسیم کرد.آرک اول شامل نبرد بین Light و L ـه و صادقانه بخوام بگم این هیجان انگیزترین آرکه زیرا قوانین Death Note و رقابت شدید بین این دو کاملاً داستان رو تا اوج بالا می بره. اپیزودهای وسطی با علاقه و عشق لایت به میسا که به شیوه ای کمدی با اغراق های انیمیشن روایت می شه، خیلی لایت تر می شه که در چنین نمایشی که معمولاً جدی و هیجان انگیز به نظر می رسه؛ انگار از مدار خارج شده و آرک پایانی، خیلی جدی تر به پایان می رسه و بدگمانی تشدید می شه چرا که به نظر می رسد دارن به لایت نزدیک میشن.

کلام آخر

این نقد خوبی نبود اما وقتی که قسمت های Death Note رو مرور می کنم تمرینه خودِ انیمه خیلی خوبه. انیمه دفترچه مرگ واقعاً نمایشی هوشمندانه، منحصر به فرد و هیجان انگیزه، مطمئناً دوبله های انگلیسی به خوبی صداپیشه های اصلی ژاپنی نیستن. شکایت اصلی من اینه که همیشه به نظر می رسه که لایت آدم بدیه و واقعاً گاهی احمقانه به نظر می رسه که اطرافیاش اون چیزی که هست رو نمی بینن.

موسیقی متن انیمه خیلی خوبه و کل انیمه واقعاً به خوبی طراحی و کارگردانی شده و انیمه ای نیست که بخواین از دستش بدین.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل