معرفی، نقد و بررسی سریال هندی Delhi Crime جنایت دهلی

معرفی، نقد و بررسی سریال هندی جنایت دهلی Delhi Crime

با قصور نیروهای پلیس و سوء استفاده اراذل و اوباش فرصت طلب، یک حادثه وحشتناک در اتوبوسی در دهلی که مهم ترین شهر هند است، هند را در حالت خشم و شوک قرار می گیرد. سریال درام جنایی هندی، Delhi Crime که در فصل اول به 7 قسمت تقسیم و در فصل دوم به 5 قسمت تقسیم شده، در ایجاد تنش بسیار عالی عمل می‌کند و در عین حال کاملاً حال و هوای کشوری در آستانه هرج و مرج را به تصویر می‌کشد.

معرفی سریال Delhi Crime

سریال جنایت دهلی یک سریال تلویزیونی درام جنایی هندی است که توسط ریچی مهتا نوشته و کارگردانی شده است،  Radhesh More سرپرست بازیگران سریال بوده و به تهیه کنندگی  Golden Karaven،Ivanhoe Productions، Film Karavan  و Poor Man’s Productions ساخته شده است. در این سریال شفالی شاه (Shefali Shah)، راسیکا دوگال (Rasika Dugal)، عادل حسین (Adil Hussain) و راجش تیلنگ (Rajesh Tailang) به ایفای نقش پرداخته اند. فصل اول  سریال Delhi Crime ماجرای پس از تجاوز گروهی دهلی در سال 2012 را روایت می کند.فصل دوم این سریال نیز بر باند Chaddi Baniyan تمرکز دارد.فیلمبرداری فصل اول سریال ساخت نتفلیکس در ژانویه 2018 در دهلی آغاز شد و ظرف 62 روز به پایان رسید. این سریال از زمان وقوع حادثه تا دستگیری نهایی مظنونان را پوشش می دهد.

سریال جنایت دهلی، یکی از بهترین سریال های بالیوود

دو قسمت اول مجموعه جنایات دهلی در جشنواره فیلم ساندنس 2019 در رده سریال های اپیزودیک مستقل به نمایش درآمد. این سریال در 22 مارس 2019 در نتفلیکس منتشر شد. این سریال به طور گسترده مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است و نقد ها با تمجید از اجرای بازیگران، فیلم نامه و به تصویر کشیدن یک پرونده واقعی که الهام بخش آن بوده، همراه بوده است. در جوایز بین المللی امی که در سپتامبر 2020 برگزار شد، سریالDelhi Crime  اولین سریال هندی بود که جایزه سریال درام برجسته را دریافت کرد. این مجموعه نتفلیکس برای فصل دوم با بازگشت بازیگران اصلی تمدید شد. فصل دوم سریال جنایت دهلی در 26 اوت 2022 برای اولین بار پخش شد. این سریال در مراسم Asian Academy Creative Awards نیز برنده جوایز بهترین سریال درام، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردانی شده است.

داستان سریال Delhi Crime

سریال جنایت دهلی بر اساس پرونده تجاوز گروهی دهلی در سال 2012 ساخته شده که در محله مونیرکا، در دهلی جنوبی رخ می دهد. این سریال، داستانِ پس از تجاوز گروهی را دنبال می کند، جایی که معاون کمیسر پلیس، (DCP) Vartika Chaturvedi، وظیفه پیدا کردن مقصران تجاوز گروهی و متعاقباً پیگیری مرگ قربانی زن را دارد.

دو قربانی جنایت وحشیانه، برهنه در یک خندق در نزدیکی پل هوایی پیدا شدند که در یک اتوبوس شهری در مونیرکا مورد حمله قرار گرفتند. مرد قربانی، آکاش کومار، مورد ضرب و شتم قرار گرفته، در حالی که دوستش، دیپیکا، با میله آهنی مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته است؛ بنا بر گزارش ها، این جنایت توسط شش مرد از جمله راننده و شاگرد او انجام شده. رئیس پلیس دهلی، Vartika Chaturvedi، بررسی جنایت را شخصاً می گیرد و تصمیم می گیرد خودش به پرونده رسیدگی کند. او مورد اعتمادترین افسران خود را به کار می گیرد، افسرانی از جمله نتی سینگ، یک کارآموز جوان و جاه طلب. رئیس وارتیکا از افرادش می خواهد که شهر را به دنبال اتوبوس های سفید مترویی که با توضیحات صحنه مطابقت دارند، بررسی کنند. آکاش در اظهارات خود همچنین توضیح می دهد که مجسمه شیوا روی داشبورد راننده وجود داشته است. دو افسر، بعد از اینکه متوجه شدند که یک راننده، اتوبوس مدرسه را می  راند به او اجازه می دهند که برود، دریغ از اینکه متوجه مجسمه شیوا روی داشبوردش نمی شوند…

بررسی انتقادی سریال جنایت دهلی

فصل اول سریال Delhi Crime پس از انتشار، مورد تحسین جهانی قرار گرفت. در Rotten Tomatoes، این سریال بر اساس 12 بررسی، با میانگین امتیاز 7.25 از 10، 92% برای تماشا تایید شده است. در سایت IMDB  نیز امتیاز این سریال 8.5 ثبت شده است.

دنیل فینبرگ از هالیوود ریپورتر مجموعه جنایت دهلی را “به طور مداوم به اندازه کافی متفاوت برای جالب بودن” توصیف کرده است. او همچنین اقرار کرده که رویه  پلیس در این سریال «به طور منطقی تازه و بدیع و به طور پیوسته جذاب هستند». بن تراورز از IndieWire نوشته: «جنایت دهلی، یک سریال جنایی واقعی است که ماهرانه روایت می شود و البته تماشای آن سخت است و برای همه مناسب نخواهد بود. اما تماشاگرانش را به هیچ وجه رها نمی کند.»

Saibal Chatterjee از NDTV سریال جنایت دهلی را ” ترسناک، تلخ و گرفتار در روزمرگی” خوانده و در ادامه نوشته: «جنایت دهلی توالی ضرباتی مهلک از یک مجموعه است: ضرباتی ناآرام کننده و مجذوب کننده به نوبت و عمیقا بی احساس.” او همچنین گفت که «تنها افرادی که به سریال انسانیت می بخشند، پلیس ها هستند.» راهول دسایی از Film Companion می نویسد: «این تزریق های کوچک، نظرات آگاهانه در گزارش هایی است که اساساً دراماتیک و طولانی خوانده شده است و جنایات دهلی را تبدیل به یکی از آن ها می کند. این سریال یک سواری جهنمی است.» روهان ناهار از هندوستان تایمز، سریال Delhi Crime‏ ‏را اینگونه توصیف می کند: «غم انگیز اما با کارگردانی شیک، اجرا شده با شوق و اشتیاق و مهم تر از همه، این سریال اصلاً استثمارکننده نیست». آویناش راماچاندران از The New Indian Express در بررسی خود نوشته: “جنایت دهلی ممکن است تجلیلی از نیروی پلیس باشد، اما همچنین آینه ای برای جامعه هند است. ممکن است پلیس دهلی را از قصور ادعایی خود از وظایف خود تبرئه کند، اما همچنین یادآور جریانی است که ما خود آن را تضمین کرده ایم و امیدواریم که هرگز چنین حادثه ای تکرار نشود.»

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی