نقد و بررسی انیمه کارآگاه کونان Detective Conan

نقد و بررسی انیمه کارآگاه کونان Detective Conan

یه عده در جواب پیشنهاد من برای تماشای کونان، از ترس قسمت های زیادش و یه سری پیش فرض که تو ذهنشون دارن، می گن من خیلی طرفدار فیلم و سریال پلیسی نیستم… این مقاله رو می نویسم تا جواب این افراد رو بدم… به نظرتون اینم یه چیزی مثل کارتون اسکوبی دوو یا همچین مزخرفاتیه؟ فکر کردین قراره یه سریال آبکی مثل نظم و قانون یا یه کارتون بچگونه ببینین؟ جمع کنین… کارآگاه کونان از هر نظر کاملاً متفاوته و اگه بخوام مقایسه ش کنم با شرلوک هلمز و پوآرو مقایسه ش می کنم. این انیمه تو ژانر رازآلود و کارآگاهی از نظر داستانی رو نوک قله می ایسته!

درآمدی بر داستان انیمه Detective Conan

مانگای Case Closed شناخته شده ترین ساخته گوشو آئویامای 60 ساله ست که نصف عمرش رو صرف نگارش و تصویرگری داستان کودو شین ایچی 16 ساله کرده؛ یه کارآگاه دبیرستانی و یه نابغه تمام عیار در مقوله استنتاج که یه شب تو قرار ملاقاتش با موری ران، دوست دوران کودکیش، به صورت اتفاقی یه شاهد یه معامله ی غیرقانونی میشه و سعی می کنه ته و توی کارو در بیاره، ولی توسط مردای مرموز سیاه پوش از پشت سر مورد اصابت قرار می گیره و از هوش می ره؛ یکی از دو مرد سیاه پوش به اسم جین، یه داروی آزمایشی به اسم آپوتوکسین 4869 رو به نیت کشتن به اون می خورونه و رهاش می کنه… تنها عنصر علمی تخیلی کارآگاه کونان تو همین قسمت اول اتفاق میفته و دارو بدن کودو شین ایچی رو کوچیک می کنه و اون رو به پسری 7 ساله تبدیل می کنه. از اینجا به بعد، منطق و تنها منطق حاکم این داستان می شه و همین منطق بهش می گه که با بدسازمانی طرف شده و باید برای ردیابی مردای سیاه پوش، هویت واقعی خودش رو پنهان کنه تا از عزیزاش در برابر هر گونه خطری محافظت کنه و برای همین تصمیم می گیره که بره و پیش موری ران که باباش یه کارآگاهه زندگی کنه، از طریق پدر و مادرش و همسایه شون که یه پروفسوره، با اسم جعلی اِدوگاوا کونان (ادوگاوا اسم یه نویسنده معمایی ژاپنیه و کونان رو هم از اسم سرآرتور کونان دویل، نویسنده ی شرلوک هلمز بر می داره) می ره تحت سرپرستی موری کوگورو، افسر سابق پلیس و کارآگاه فعلی؛ چون می دونه از طریق آژانس کارآگاهی موری شانس بیشتری برای پیدا کردن رد مردای سیاهپوش داره و این واقعه میشه منشأ برخوردهای بی پایان و اسرار پیچیده ای که اکثرشون رو فقط اون می تونه حل کنه.

استنتاج جذابیت

وقتی که در سال 2013 شروع به تماشای کارآگاه کونان کردم، بلافاصله مجذوب اون شدم. من 23 ساله بودم و در اون زمان هم این انیمه قدیمی به حساب میومد چون، 17 سال قبل از اون پخشش رو شروع کرده بود. من الان 33 ساله هستم و همچنان هر هفته برای قسمت های جدید بیتابی می کنم. این انیمه اولین بار در سال 1996 ساخته شد، بیش از 1060 قسمت 25 دقیقه ای از این انیمه پخش شده و ادامه داره، بیش از 25 فیلم سینمایی و OVA های بی شماری تولید کرده، انیمه Magic Kaito رو به عنوان اسپین آف داره و همچنان قدرتمند به پیش می تازه. Detective Conan انیمه مورد علاقه من در تمام دوران زندگیمه.

حالا باید محشر بودن انیمه رو اثبات کنم… بذارین از اینجا شروع کنم که همه چیزای منطقی و مهم در مورد این انیمه به سادگی خارق العاده هستن. اما دو عنصره که واقعاً کارآگاه کونان رو می سازه و اون رو به انیمه مورد علاقه من تبدیل می کنه، اولین مورد، داستان های این انیمه و نگارش نفیس اون هاست!

داستان پرونده ‌ها

پرونده ها و رمز و رازهای موجود در این انیمه واقعاً شگفت انگیزن. من نمی تونم تو چند خط بررسی به اندازه کافی روی این موضوع تأکید کنم. مانگاکای اثر واقعاً یه پیرمرد نابغه ست. رمز و راز های این انیمه در تضاد با معماهای فیلم و سریال های چرتیه که یه الاغ کور هم می تونه تو 20 ثانیه حلشون کنه. خطوط داستانی این انیمه همه به خوبی اندیشیده شدن و راه حل های معماهاش خیلی آشکار نیستن، اما می تونن توسط بیننده ای که فکر و استنتاج می کنه، درست مثل خود کونان، حل بشن. در این انیمه پرونده های زیادی وجود دارن که شما از هوشمندی راه حلشون کاملاً مبهوت خواهید شد. از پرونده های قتل، خودکشی، سرقت، آدم ربایی و گروگان گیری و پولشویی گرفته تا عناصر عاشقانه یا عوامل کمدی، تو هر قسمت از این انیمه همه چی خیلی خوب کنار هم قرار گرفته. خود من تو هر پرونده و اپیزود (چه مانگایی و چه فیلر) یه چیز جدید یاد می گیرم، به دلیل این واقعیت که مانگاکا و گروه نویسنده قلب و روحشون رو برای این کار گذاشتن و می ذارن. یکی از نمونه ها قسمت 616 تو لندن اتفاق میفته. نگران نباشین، این بررسی بدون اسپویله، بنابراین به خوندن ادامه بدین. آیا می دونستین که گوشو آئویاما شخصاً برای جمع آوری اطلاعات و عرضه‌شون در مکان های دقیق، به لندن رفته؟

صحنه های جذاب زیادی در طول این انیمه اتفاق می افته، با توجه به اینکه شخصیت اصلی (Kudo Shinichi) شرلوک هلمز رو مثل بت می پرسته، می خواد حق مطلب رو در مورد عدالت ادا کنه و در این راه به کسی رحم نشون نمی ده و اگه از من بپرسین، این عدالتجویی خیلی تاثیرگذار و شایسته تحسینه.

انیمه Detective Conan کارآگاه کونان برای تمامی سنین

به هر حال، با تماشای این انیمه، جدا از روش های مختلفی که برای کشتن یه نفر یاد می گیرین، نواقص هر ترفند و روش برای قتل رو هم می آموزین… شوخی کردم J این انیمه به شما در مورد سنت و فرهنگ ژاپنی، اصطلاحات پزشکی و البته پزشکی قانونی، سازه ها و شخصیت های معروف جهان و خیلی چیزهای دیگه آموزش می ده. من انیمه کارآگاه کونان رو مثل اسفنج و آب جذب می کنم. اونقدر در هر قسمت مجذوب و درگیر می شم که هر چیزی تو اطرافم بی ربط می شه و فقط من و اون قسمت باقی می مونیم و این فریبنده است. هیچ کلمه دیگه ای برای توصیف اون وجود نداره. هر قسمت تازگی خودش رو داره و هر معمایی که حل میشه عمیقه. این سریال جذابیت گسترده ای داره و می تونم بگم یکی از معدود انیمه های شوننیه که یه فرد سالخورده هم می تونه جذبش بشه.

این انیمه موانع سنی رو به راحتی از بین می بره. این سریالیه که برای بزرگسالان هم به همون خوبی اجرا می شه، که برای نوجوون ها و گاهی بچه ها. من گه گاه این انیمه رو با خانواده تماشا می کنم و می تونم تضمین بدم که پدر و مادرم هم از تماشای اون لذت می برن.

ساختار روایی انیمه Detective Conan کارآگاه کونان

از نظر من انیمه به 2 نوع آرک تقسیم شده. من به اونا «آرک اصلی» و «آرک روزمره» می گم. آرک های روزمره تو پرونده های کوچیک ارائه می شن، یعنی یک تا دو قسمت دارن که به طور معمول روزانه رخ می دن و گاهی اوقات به طور کلی هیچ ارتباطی با آرک اصلی ندارن، اما معمولاً در نوع خودشون خیلی جالب می شن و قسمت های فیلر رو هم شامل می شن. اونا صرفاً اتفاقات (جرائم، جنایات و…) روزمره ای هستن که بازیگرای اصلی، روزانه باهاشون مواجه می شن و صبورانه منتظر سرنخ هایی برای پیشرفت هستن. آرک نوع دوم «آرک اصلی» ـه. آرک اصلی، با خط اصلی داستان کارآگاه کونان جلو می ره و شامل قسمت هاییه که در اون پیشرفت داستان هم برای شخصیت های اصلی و هم برای خود داستان اصلی صورت می گیره. اگه کونان بین باشین، رسیدن به این قسمت ها که به داستان اصلی اجازه می دن تا پیشرفت کنه، شبیه به احساس دریافت تمام هدایاییه که روزی می خواستین دریافت کنین، این قسمت ها عزیزن، مخصوصاً چون براشون صبورانه منتظر بودین. تو آرک های روزمره مطمئناً یک چرخه یا الگوی مشابه، تقریباً تو هر قسمت رخ می ده و منظورم از این چرخه اینه که یا یه نفر می میره و یه نفر به عنوان مقصر دستگیر می شه یا همین موارد برای جرائم دیگه حادث میشه ولی این الگوها با ظرافت تمام و تقریباً بی عیب و نقص اجرا می شن و همین به شما امکان می ده که هرگز از تماشای این چرخه ها خسته نشین. یه عالمه هیاهو و اضطراب در انتظارتونه که باعث می شه بخواین پیشرفت آرک اصلی رو ببینین؛ داستان هایی مهیج، گاهی شاد، گاهی به شدت غمناک و گاهی به غایت ترسناک. معمولاً بین قسمت هایی که داستان جلو می ره، انتظارهای طولانی وجود داره، اما اگه به اندازه کافی صبور باشین، با یه خط داستانی فوق العاده خفن و باورنکردنی پاداش می گیرین که هرگز از ذهنتون پاک نمی شه (البته پاک نمیشه چون اگه بشه شاید قسمت بعدی آرک اصلی رو نفهمین). اکثر طرفدارا، از جمله خود من، انگار به این سبک از انتظار عادت کردیم و از اون لذت می بریم.

غنی‌ترین منبع شخصیتی

دومین عاملی که واقعا این انیمه رو می سازه، عواملی به جز شخصیت ها نیستن. یعنی این نمایش بدون حضور شخصیت های خدا و خفنش چی قراره باشه؟ هیچ چی.

تک تک شخصیت ها جذاب، با صداپیشه هایی دوست داشتنی و پر از عمق هستن. سخته که تک تک اونا رو دوست نداشته باشین. به طور خلاصه، من واقعاً معتقدم که اونا بهترین بازیگرانی هستن که به طور کلی در هر مجموعه انیمیشنی که تا به حال تماشا کردم، دیدم. اشتباه نکنین… من خیلی خیلی انیمه، فیلم و سریال دیدم و همچنان عاشق این شخصیت ها هستم. اپیزودهایی که گهگاه شخصیت های تکرار شونده ظاهر می شن، اونایی هستن که واقعاً ازشون لذت خواهید برد. روابط و تعاملات بین شخصیت های اصلی و این شخصیت های تکراری و هم افزایی شخصیت ها در اوج سطح و مرتبه صورت می گیره. من در مورد شخصیت های خاص داستان وارد جزئیات نمی شم، زیرا این کار برای کسایی که هنوز کارآگاه کونان رو تماشا نکردن، همه چیز رو اسپویل می کنه و اگه تصادفاً از قسمت 1 شروع به تماشاش کردین و آرت انیمه و شخصیت ها برای شما خیلی قدیمیه، باید به شما یادآوری کنم که این انیمه در سال 1996 شروع شده، یعنی سه سال دیگه 30 ساله میشه و آرت انیمه و شخصیت از اون زمان به بعد مدرن و نوسازی شده البته این رو هم در نظر بگیرین که این انیمه تو این 27 سال هر هفته پخش شده و توقع نداشته باشین آرتش مثل اتک آن تایتان یا امثالهم که به صورت فصلی هر چند سال یه بار پخش می شن باشه. به این انیمه زمان بدین و من قول می دم که رشد می کنه.

به هر حال، قرار دادن همه این عوامل در قالب کلمات برای توصیف این انیمه محشر، هرگز برای نشون دادن اینکه واقعاً چه انیمه ایه کافی نخواهد بود. خلاصه… حقیقت محض رو همون طور که هست می بینه… شبیه بچه ها می مونه اما ذهن یک بزرگسال رو داره… اسمش…؟ کارآگاه کونان!

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)