نقد و بررسی فیلم تلماسه و تاریخ انتشار Dune: Part Two

معرفی، نقد و بررسی فیلم تلماسه و تاریخ انتشار فیلم Dune: Part Two

در اینجا مطالب زیادی در مورد این نسخه جدید Dune وجود دارد: توانایی فیلمنامه در کاهش پیچیدگی و سنگینی رمان فرانک هربرت بدون تحقیر آن، پرداختن به دامنه حماسی و تماشای این تجربه که به آن خواهیم پرداخت. دیدگاه کارگردان دنیس ویلنوو در هر فریم مشهود است. این فیلم در حالی که از داستانی علمی تخیلی و کلاسیک اقتباس شده است، بازتابی است از همه چیز، از عرفان اسلامی گرفته تا برداشتی از فیلم شاه آرتور و  فیلم لارنس عربستان. گاهی اوقات نیز به احساس جنگ ستارگان (جورج لوکاس این رمان را یکی از الهامات خود می داند) و ارباب حلقه ها می رسد.

فیلم Dune، اقتباسی بسیار بهتر از اقتباس دیوید لینچ

به عنوان نقطه ی شروع و آغاز یک حماسه گسترده، فیلم Dune: Part One تماشایی است. این فیلم بسیار بهتر از فیلم دیوید لینچ در سال 1984 عمل می کند. نکته قابل توجه، سیاست واضح تر فیلم تلماسه است، اما آنطور که در فیلم قبلی به نظر می رسید، داستان را تحت تأثیر قرار نمی دهند. جلوه های ویژه درجه یک دنیای Arrakis/Dune را به گونه ای زنده می کند که قبلاً ممکن نبوده است. فیلم Dune به اندازه هر فیلم پر خرجی که این روزها منتشر می شود یک نمایش بزرگ به حساب میاید. هنگامی که در یک سالن نمایش داده می شود، شما را در خود غرق می کند. البته من مشکلاتی با میکس صدا دارم، که به نظر می رسد تحت تأثیر تکنیک کریستوفر نولان است که گهگاهی دیالوگ ها را غیرقابل رمزگشایی می کند.

در ساخت فیلم، ویلنوو در رأس بازی خود قرار دارد. سکانس های اکشن به خوبی طراحی شده اند و با استفاده از ‏تعلیق و هیجان به عنوان عوامل مایه ساز طراحی شده اند. در فیلم دون تعداد زباله های اطلاعاتی به حداقل می ‏رسد و زمان کمی تلف می شود. برای آن چیزی که از تماشا و دانلود فیلم تلماسه ‏به دست می ‏آوریم، می توان اقرار کرد که این فیلم یک ماجراجویی عالی است و البته برای کسانی که تمایلی به اسپویل با ‏خواندن رمان ندارند، دو سال تا اکران قسمت دوم تلماسه زمان زیادی است.

اقتباسی دوباره از رمان فرانک هربرت

کسانی که با رمان هربرت آشنا هستند، که از زمان انتشار در اواخر دهه 1960 جای خود را به عنوان یکی از کلاسیک های بزرگ ژانر علمی تخیلی محکم کرده است، در مورد فیلم تلماسه احساس راحتی می کنند (بیشتر از آنچه که در مورد فیلم 1984 احساس می کردند). فیلم تلماسه: قسمت اول بیشترِ مواردی را که در یک رسانه بصری کارگر میفتند، حفظ می کند و در عین حال عناصری را که به صورت نوشتاری همسان تر هستند به خوبی به روی صحنه میاورد. به این ترتیب، می توانیم بگوییم فیلم ویلنوو مکمل کتاب است، اما جایگزین کتاب نمی شود، همان طور که این مسئله در مورد سه گانه ارباب حلقه های پیتر جکسون صادق بود.

معرفی فیلم تلماسه

سینمایی تلماسه یک فیلم آمریکایی در ژانر علمی تخیلی و حماسی به کارگردانی دنی ویلنوو است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. بعد از فیلم تلماسه (۱۹۸۴) به کارگردانی دیوید لینچ، این دومین اقتباس سینمایی از این رمان است و ویلنوو فیلم نامه این فیلم را به همراه اریک راث و جان اسپیتز بر اساس رمانی به همین نام اثر فرانک هربرت به ‏نگارش درآورده است.‏تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، استلان اسکاشگورد، دیو باتیستا، استیون مک کینلی هندرسون، زندایا، دیوید دستمالچیان، چانگ چن، شارون دانکن-بروستر، شارلوت رمپلینگ، جیسون موموآ و خاویر باردم ستارگان فیلم هستند.

خلاصه داستان فیلم Dune

داستان فیلم در آینده ای دور و در سیاره ای به نام آراکیس رخ می دهد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تلماسه مشهور شده است. این سیاره که تنها منبع ماده ای ارزشمند است، آوردگاهی برای نزاع چندین نژاد مختلف می شود.

توسعه و ساخت فیلم تلماسه: قسمت اول

پیش تولید فیلم از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. ویلنوو از این پروژه به عنوان چالش برانگیزترین اثر کارنامه خود یاد کرد. برای دسترسی به مناطق بیابانی، بخش زیادی از فیلم در بوداپست، مجارستان و صحرای بزرگ اردن و در طی چهار ماه جلوی دوربین رفت. هانس زیمر از همان دوران پیش تولید به عنوان آهنگساز به پروژه پیوست. بعد از بلید رانر ۲۰۴۹ این دومین همکاری بین زیمر و ویلنوو است. کار ساخت موسیقی فیلم آنقدر طولانی و پیچیده بود که زیمر پیشنهاد کریستوفر نولان برای ساخت موسیقی فیلم انگاشته را رد کرد. این فیلم از مارس تا ژوئیهٔ ۲۰۱۹ در مکان های مختلف از جمله مناطق بوداپست، اردن، نروژ و ابوظبی فیلم برداری شد.

جوایزی که فیلم Dune: Part One  برده

تلماسه اولین بار در ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ در هفتاد و هشتمین جشنوارهٔ بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد. برادران وارنر پیکچرز این فیلم را به صورت سینمایی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ در جهان عرضه کرد و سپس در ۲۲ اکتبر در ایالات متحده همزمان از طریق سینما و اچ بی او مکس منتشر شد. این فیلم برای جلوه های بصری، محدوده سینمایی و کارگردانی دنی ویلنوو مورد تحسین قرار گرفت و بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در برابر بودجهٔ ۱۶۵ میلیون دلاری اش فروش داشته است. سازمان هایی مانند هیئت ملی بازبینی فیلم و انستیتوی فیلم آمریکا تلماسه را یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ معرفی کردند و در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت ۱۰ جایزه شد که توانست شش جایزه از جمله بهترین موسیقی و فیلم برداری را کسب کند.

تاریخ انتشار فیلم Dune: Part Two و خبری از سریال اسپین آف تلماسه: انجمن خواهری

دنباله ای از Dune با عنوان فیلم تلماسه: بخش دو برای انتشار سینمایی در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (جمعه 26 آبان 1402) برنامه ریزی شده است.در ژوئن ۲۰۱۹، لجندری پیکچرز اعلام کرد که در حال تولید یک سریال اسپین آف به نام تلماسه: انجمن خواهری (Dune: The Sisterhood) برای سرویس اچ بی او مکس از وارنر مدیا است.

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای