نقد و بررسی انیمه Dungeon Meshi خوشمزگی در سیاه چال

سیر و پیدایش انیمه Dungeon Food

«ضیافت زیرزمینی» یک سری مانگای ژاپنی نوشته و تصویرگری شده ریوکو کویی (Ryōko Kui) است که از فوریه 2014 تا سپتامبر 2023 در مجله مانگای سینن اینتربرین (Enterbrain) به نام هارتا (Harta) منتشر شد. مجوز انتشار این سری در آمریکای شمالی را انتشارات ین (Yen Press) فراهم کرده است. یک نسخه انیمه تلوزیونی نوزده قسمته ساخت استودیو تریگر (Trigger) و کارگردانی یوشیهیرو میاجیما (Yoshihiro Miyajima) در ژانویه سال 2024 پخش خود را در توکیو ام اکس (Tokyo MX) و شبکه های دیگر آغاز کرد. آهنگ های تیتراژ آغازین این انیمه که در قالب دو بخش روی آنتن می رود «ارکستر خواب گردی» (Sleep Walking Orchestra ) اثر بامپ آو چیکن (Bump of Chicken) و «سرنوشت» (Unmei) به اجرای سومیکا (Sumika) هستند. آهنگ های تیتراژ پایانی «جشن!!» (Party!!) اثر ریوکوئوشوکو شاکای (Ryokuoushoku Shakai) و «خاکستر هایی که برق می زنند» (Kirakira no Hai) به اجرای رگال لیلی (Regal Lily) هستند.

در سال 2017 به مناسبت منتشر شدن پنجمین جلد مانگا یک انیمیشن به سبک ستاپ موشن (Stop Motion) به نام «آشپزی ساده سنشی!» (Senshi no Kantan Kukkingu!) در یوتیوب آپلود شد و در سال 2019 به مناسبت منتشر شدن هشتمین جلد مانگا یک تبلیغ در قالب انیمیشن به ساخت تریگر پخش شد. در ژانویه 2024 اعلام شد که قرار است از هجدهم تا بیست و یکم رستورانی با تصاویر pop-up شخصیت ها در شیبویا باز شود که غذا هایی که در مانگا نشان داده شدند را در منوی خود ارائه دهد. به برخی مراجعان بسته هایی از رامن داده شد که گفته می شد از اژدهای سرخ «تهیه» شده بودند.

 

چکیده داستان انیمه خوشمزگی در سیاه چال

در دنیایی از اکتشافات زیرزمینی، انجمن ها برای غارت زیرزمین های مختلف به سفر های اکتشافی مختلفی می روند و بسیاری از آن ها امید دارند تا قلمرو زرین که گفته می شود گنج یک زیرزمین جزیره ای است را پیدا کنند. داستان جایی شروع می شود که گروهی از ماجراجویان طی یک تلاش بی ثمر برای کشتن یک اژدها، در حالی مجبور به فرار می شوند که اژدها خواهر رهبر آن ها فالین تودن (Falin Touden) که یک تالمن (انسان) جادوگر است را می خورد. باقی افراد هیئت که یک شمشیرزن تالمن لایویس تودن (Laios Touden)، یک قفلساز کوتوله چیلچاک تیمز (Chilchuck Tims)، و یک الف جادوگر مارسیل دوناتو (Marcille Donato) هستند و نسبت به فالین که خود را سر طلسمی که آن ها را به جایی امن منتقل کند فدا کرد احساس شرمندگی و حق می کنند می نشینند و دنبال راهی می گردند که برای نجات فالین از هضم شدن، به موقع به سطح زیرزمین برگردند. از آن جایی که بیشتر وسایلشان در زیرزمین جا مانده است ماموریت آن ها غیرممکن به نظر می رسد تا این که لایوس که به دور از چشم بقیه میل به خوردن هیولا های زیرزمینی دارد پیشنهاد می دهد که خودشان را با پیدا کردن غذا در داخل زیرزمین سیر نگه دارند. پیشنهادی که چیلچاک و مارسیل با بی میلی با آن موافقت می کنند. در داخل زیرزمین آن ها با سنشی (Senshi) ملاقات می کنند؛ یک کوتوله که سال ها تجربه زنده ماندن با تغذیه از هیولا ها و برداشت دارد. داستان سفر آن ها در زیرزمین و محیط ها، تله ها، هیولا هایی که با آن ها مواجه می شوند و غذا هایی که می سازند را شامل می شود.

 

بازخورد مخاطب

«Dungeon Meshi یکی از علت هایی است که انیمه را دوست دارم، و آن هم به خاطر این است که از گرفتن یک ایده منحصر به فرد و تبدیل کردنش به چیزی بی نقص واهمه ندارد! ضیافت زیرزمینی دقیقا همین است! آیا ایده اش به نظر چیزی است که تا به حال دیده باشید؟ نه؟ خب، فکر نمی کردم باشد. اما حدس بزنید چه؟ معرکه است! یک داستان خوب در کنار شخصیت های دوست داشتنی می توانید داخلش پیدا کنید که همه چیز را به دل می نشانند. خنده دار هم هست. نه فقط داستان، بلکه تک تک قسمت ها هم همینطور. به این هم فکر نمی کنم لازم باشد اشاره کنم که این انیمه را نمی توان با شکم خالی تماشا کرد، چون چیز هایی که درست می کنند خیلی خوشمزه به نظر می رسند.»

شخص دیگری می نویسد: «این که داستان همینطور که سمت شکار کردن اژدهای سرخ می رود چقدر تاکتیکی، استراتژیک و تاریک می شود فوق العاده است. تنها جای دیگری که دیدم به جای معرفی کردن یک سری انسان ابرقدرت دار وحشتناک برای شکست دادن هیولا به کار تیمی تکیه شد داخل Attack on Titan بود. شوخی های هوشمندانه و غیر کلیشه ای کار قضیه را حتی گیراتر می کند».  موزو (moozooh) در دیدگاه خود از این انیمه می نویسد: « Dungeon Meshi یک سفر پر فراز و نشیب بی نظیر است که آن قدر خوب طراحی و پرداخته شده است که احساسات را بر می انگیزد و به سادگی نمی شود از آن دل کند. در ابتدا با ایده بسیار ساده ای شروع شد، گرچه اگر به آن فکر کنید این که سگ هاری که شما را دنبال می کند یا ماری که چیزی نمانده شما را نیش بزند را بخورید یک تقلای روانی است که پشت سر گذاشتن آن برای شخصیت ها آسان نبود. اگر در همین سطح می ماند هم بسیار عالی بود، یک کمدی راجع به خوردن هیولا ها.

اما داستان در نهایت به یک ماجراجویی قابل تحسین تبدیل شد که تهیه غذا در آن تنها یک اثر کمدی نبود، بلکه یک بستر متحد کننده بود که شخصیت ها به وسیله آن برای مخاطب و یکدیگر افشا می شدند و رابطه ها از طریق آن شاخ و برگ می گرفتند. و بهترین جای این قضیه؟ این که به وسطش که برسید متوجه می شوید که نقشه همه چیز از همان اول برنامه ریزی و به آن اشاره شده بود. شایسته است تکرار کنیم که ریوکو کویی الحق والانصاف یک استعداد شگفت انگیز است. او هم در مسائل روانشناختی انسان و هم حیوان سر رشته دارد و تسلطی که روی شخصیت هایش دارد فوق العاده و غیر قابل تکذیب می باشد. رابطه های بین فردی آن ها یکی از بهترین نمونه هایی است که در تمام داستان ها خوانده ام. آن ها احساس آشنایی به شما می دهند، اما مدل های شخصیت رایجی که انگار در تمام انیمه ها حضور دارند نیستند. آن ها کاملا با همدیگر فرق می کنند اما در حضور هم نزدیکی بلافصلی بینشنان برقرار می شود. رابطه آن ها صد درصد قانع کننده است و هم با ویژگی های شخصیتی آن ها و هم با توجه به تاریخچه فردیشان جور در می آید. در این کار به هیچ وجه کسی رشد شخصیتی را به زبان نمی آورد بلکه نویسنده آن را به صورت تمام و کمال به شما نشان می دهد؛ و بسیار غم انگیز است که نویسندگانی که اینطور به هوش مخاطب خود احترام بذارند انقدر کم هستند».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Dungeon Meshi به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga‎‏ فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با بازی کریس همسورث

نقد و بررسی فیلم Fancy Dance‏ رقص خیالی

نقد و بررسی فیلم ترسناک Disappear Completely محو کامل