نقد و بررسی فیلم Evil Dead Rise مرده شریر بر می خیزد 

نقد و بررسی فیلم Evil Dead Rise مرده شریر بر می خیزد

از نظر فرانچایزهای ترسناک، Evil Dead به یک خاصیت معجزه آسا دست یافته است: هنوز فیلم بدی با نام آن ساخته نشده است. بیشتر اینها به سم ریمی، خالق این مجموعه مربوط می شود، که به اندازه کافی در مورد اینکه چه کسی با کودک غرق در خونش بازی می کند، سختگیر است، به طوری که در طول بیش از چهل سال، تنها پنج فیلم Evil Dead ساخته شده است. اما چیزی در مورد سادگی اصلی مقدمه آن وجود دارد – البته به استثنای ارتش تاریکی کاملاً بی نظیر – که باعث می شود «Evil Dead» اینقدر خوب باشد.

 

معرفی فیلم Evil Dead Rise

فیلم مرده شریر برمی خیزد، یک فیلم فانتزی ترسناک آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی لی کرونین است. در این فیلم آلیسا سادرلند، لیلی سالیوان، گابریل اکولز، مورگان دیویس، نل فیشر و میا چالیس ایفای نقش می کنند. داستان این فیلم به تلاش دو خواهر می پردازد که سعی می کنند از دست موجودات شیطانی معروف به «Deadites» زنده بمانند و خانواده خود را نجات دهند. پیش از توسعه فیلم، برنامه هایی برای دنباله های مرده شریر (۲۰۱۳) و ارتش تاریکی (۱۹۹۲) لغو شده بودند که می توانست به یک تقاطع منجر شود. در اکتبر ۲۰۱۹، ریمی اعلام کرد که فیلم جدیدی در حال ساخت است، و رابرت جی تاپرت تهیه کنندگی، ریمی و بروس کمپبل تهیه کنندگی اجرایی، و کرونین نویسندگی و کارگردانی پروژه را بر عهده دارد. نیو لاین سینما (توزیع کننده فیلم اول) به عنوان یک شرکت سازنده در کنار گوست هاوس پیکچرز شرکت سازنده ریمی اعلام شد. تصویربرداری اصلی در نیوزیلند در ۶ ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ به پایان رسید. مرده شریر برمی خیزد در اصل برای اچ بی او مکس در نظر گرفته شده بود، اما قرار است توسط برادران وارنر پیکچرز در ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ در سینماهای ایالات متحده منتشر شود.

 

معرفی کارگردان Evil Dead Rise و سبک او

آخرین ساخته از این مجموعه، “Evil Dead Rise” از نویسنده/کارگردان ایرلندی لی کرونین است که اولین فیلمش سینمایی حفره در زمین در سال 2019 نیز حول محور چاله ها و مشکلات مادری می چرخد. حساسیت کثیف کرونین بسیار نزدیکتر به کارگردانی بازسازی شده فده آلوارز است تا لایو اکشن های ریمی. اما او یک چیز کلیدی را با ریمی به اشتراک می گذارد و آن تخیل شیطانی است. بازاریابی برای فیلم حول صحنه ای کلیدی با رنده پنیر می چرخد، اما فیلم Evil Dead Rise مملو از قتل عام خلاقانه است. ضربه به چشم، ضربه به دست، استفراغ، حشرات، شیشه شکسته، استخوان های شکسته، بریدن سر، تکه تکه شدن، زخم های چاقو، انفجار تفنگ ساچمه ای، اشیای نوک تیز که مستقیماً از دهان عبور می کنند و از پشت سر طرف خارج می شوند با هر نو آسیب دردناک و وحشتناک بدنی که فکرش را بکنید و این فیلم آن را دارد؛ این شامل فقط خون و هزاران هزار گالن از آن نمی شود، که برای بازسازی صحنه آسانسور از فیلم درخشش و خیس کردن دو بازیگر اصلی آن از سر تا پا در 20 دقیقه آخر فیلم کافی باشد.

 

تغییر لوکیشن مرسوم در فیلم های Evil Dead

این فیلم لوکیشن خود را از گروهی از دوستان در کلبه ای در جنگل به خانواده ای که در یک ساختمان آپارتمانی فرسوده در مرکز شهر لس آنجلس زندگی می کنند تغییر می دهد. و هنگامی که مادر مجرد الی (آلیسا ساترلند) در اوایل فیلم توسط یک مرده تسخیر می شود، اتفاقات بعدی حتی نگران کننده تر می شود زیرا الی از نظر روانی و جسمی فرزندان خود را شکنجه می دهد. ته تغاری او، کاسی (نل فیشر) نیز بسیار جوان است – نه اینکه سرنوشت خواهر و برادرش، دنی (مورگان دیویس) و بریجت (گابریل اکولز)، با این واقعیت که آنها نوجوان هستند کمتر دردناک شده باشد. مردگان شیطانی برمی خیزند از خشونت نسبت به بچه ها عصاره ی زیادی بیرون می کشد، که با عصبانیتی شدید ترکیب می شود و آن را به تجربه ای طاقت فرسا تبدیل می کند چیزی که از فیلمی مثل اویل دد انتظار داریم.

 

نقد و بررسی فیلم Evil Dead Rise

نکته منفی فیلم این است که برای تنظیم انحرافات فیلم از فرمول کلاسیک «کلبه در جنگل» به زمان و نمایش بیشتری نیاز است، که تهدیدی برای از بین بردن سادگی اصیل «Evil Dead» به شمار می آید. این بیشتر یک مسئله در اکت اول است، که همچنین باید خواهر راک الی، بث (لیلی سالیوان) و زلزله ای را که سوراخی را در کف پارکینگ باز می کند، در خود جای دهد، جایی که دنی یک صندوق امانات قدیمی حاوی مقداری اطلاعات مرموز را پیدا می کند. رکوردهایی که هر آنچه را که در پی می آید هویدا می کند. این ساختمان قبلاً یک بانک بوده است – یکی از چند جزئیات پیچیده «Evil Dead Rise» قبل از اینکه بتواند به چیزهای خوب برسد باید مشخص شود. با این حال، هنگامی که فیلم Evil Dead Rise واقعاً راه می افتد، دیگر شما را رها نمی کند. این یک نوع فیلم با صدای بلند، گیج آلود و شلوغ در نیمه شب است و اولین نمایش آن در SXSW با هق هق، تشویق، و فریادهای واقعی ترس از سوی تماشاگران همراه بود. کرونین بی شرم هم از جهش های ترسناک استفاده می کند و هم از فرمول «پشت سرت را نگاه کن!»، آن هم برای نقطه گذاری این حمام خون دلهره آرو! به نظر می رسد یک صحنه به ویژه در اوج فیلم در بخش میانی، فریادهای زیادی را بر روی صفحه نمایش در مولتی پلکس القا کند. البته همه چیز در این فیلم خوب کار نمی کند: یک داستان فرعی بارداری وجود دارد که مانند آن است که توسط یک مرد نوشته شده است، که البته همینطور است، و فضای آن آنقدر تصادفی است که برای توضیح آن باید یک صحنه در انتهای فیلم چسبانده شود. اما برای یک بازیگر نسبتاً ناشناخته به رهبری کارگردانی نسبتاً بی سابقه، این فیلم دستاوردهای زیادی دارد، به ویژه از نظر بازی های فیزیکی… به دستگاه های پیچیده و آرایش های مصنوعی دلخراش و وحشتناک فکر کنید. فیلم Evil Dead Rise یک انفجار مطلق است.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)