نقد و بررسی انیمه فیری تیل Fairy Tail

نقد و بررسی انیمه فیری تیل Fairy Tail

Fairy Tail به راحتی یکی از بهترین انیمه شونن تا به امروزه! این رو از یه طرفدار شونن غیر متعصب بپرسید. درسته، من به عنوان یه بیننده معمولی از شونن لذت می برم (با وجود اینکه بیش از 3000 اپیزود انیمه شوونن دیدم) اما 100% روی حرف خودم می ایستم.

پیش درآمدی بر داستان Fairy Tail

در قلمروی جادویی فیوره، لوسی هارتفیلیای پر جنب و جوش یه آرزو داره: پیوستن به صنف Fairy Tail معروف؛ یکی از اصناف جادوگری که در سراسر قاره پراکنده شدن. خوشبختانه، یک برخورد تصادفی با ناتسو دراگنیل، سالامندرِ فیری تیل، اون رو وارد انجمن افسانه ای می کنه.از کل کل های ناتسو با جادوگر یخی، گری فول‌باستر گرفته تا حضور ترسناک الهه رزمیکار و بی‌نظیر Erza Scarlet، جادوگرای قدرتمند Fairy Tail تمایل کمی به دردسر دارن. میون تمام مأموریت ها و ماجراجویی های پرسود و عجیب و غریب برای نجات جهان از نابودی، اعتمادی مطلق و تسلیم ناپذیر، قوی تر از پیوند خانوادگی بین هر کدوم از اعضای انجمن شکل گرفته. لوسی با ناتسو، گری و ارزا یعنی دیوونه ترین جادوگران انجمن متحد میشه اما از اونجایی که اونا دائماً خودشونو تو خطر قرار می دن، یه نفر نگاهش معطوف اونا می شه: زرف، استاد ترسناک جادوی سیاه.

نقد و بررسی انیمه فیری تیل

شاید کمی سطحی به نظر برسه، اما لطفاً اجازه بدین بیشتر توضیح بدم. در طول این چند دهه انیمه های شونن زیادی وجود داشته. بعضی از اونا چند ده قسمت طول می کشن، بعضیاشون هم شامل چند 100 قسمته. از زمان انیمه Astro Boy، کودکان در سراسر جهان از کارتون هایی مانند این لذت می برن، اما همه اونا یه چیز مشترک داشتن، اون هم نقص زیاده. اگه هر کدوم از سه انیمه بیگ تری رو تماشا کنین، می دونین که این نواقص چیا هستن. دعواهای طولانی، آرک های داستانی طولانی، فلش بک های طولانی، توضیحات طولانی، شخصیت هایی که بعضاً اضافی به نظر میان و غیره و غیره… که همگی اساساً ترفندهایی برای افزایش طول انیمه هستن.

انیمه Fairy Tail همه این ایده ها رو می گیره و تو سطل زباله می اندازه. آیا می خواین مبارزات کوتاه و جذابی تماشا کنین که هفته ها طول نکشن؟ فیری تیل! آیا آرک های داستانی پر از اکشن، کمدی و کمی جدیت می خواین؟ فیری تیل! مهمتر از همه، آیا از اینکه شخصیت ها هر بار که از فنونشون استفاده می کنن، حرکات جنگی خودشون رو توضیح می دن یا شعار قلمبه می دن، خسته نشدین؟!؟! اینو به طرفدارای Bleach و One Piece می‌گم… انیمه  Fairy Tailهمه چیزهایی رو که تماشای انیمه شونن رو عالی می کنه، داره و همه چیزهای ناخواسته ای رو که باعث می شه تبدیل به یه شونن صرف شه رو بیرون ریخته… بازم بعضیا می گن فیری تیل آشغاله.

بررسی داستان انیمه Fairy Tail

در ابتدا، به نظر می رسه که این یه داستان معمول از یه پسر و دختره که تلاش می کنن تا مهارت های خودشون رو بهبود ببخشن. اگرچه این عنصر رو داره، اما همه چیز مربوط به حضور در یه تیمه. این تیم صنفی از جادوگران به نام Fairy Tail ـه. گروهی متشکل از جادوگرایی با سبک ها، شخصیت ها و ظاهر منحصر به فرد خودشون در مبارزاتی که دارن. کاراکترهای زیادی در این نمایش وجود دارن، به سختی می توان 3-5 شخصیت رو دوست نداشت. با تماشای تنها 22 قسمت، با بیش از دوجین عضو این انجمن جادوگری آشنا خواهید شد. حتی نحوه معرفی همه شخصیت ها و قدرت هاشون عالیه. از قدیم گفتن یه عکس ارزش هزار کلمه رو داره، تو این انیمه این طوریه.

از اونجایی که انیمه این طوریه، زمان کمتری برای توضیح چیزهایی که از قبل می دونین و در واقع برای توسعه داستان و شخصیت صرف می کنین، صرف می شه. یه حرکت شاهکار و شگفت انگیز دیگه که توسط این مجموعه انیمه انجام شده… اینه که خلاصه های هر قسمت کمتر از 30 ثانیه طول می کشه! بیاین در مورد نوآوری صحبت کنیم! من می دونم که مخالفا شکایت می کنن که انیمه از مانگا کلمه به کلمه پیروی نمی کنه! اما واقعاً، مانگا چه کاری انجام می ده؟ شاید حرفام چرت به نظر بیاد، اما اگه ذهن بازی داشته باشین، می تونین ببینین که این سریال از این نظر یه سطح بالاتر از بقیه ست. همه آرک ها به شکل معمول انیمه ها روایت می شن؛ تو خط داستانی برای شخصیت ها مشکل پیش میاد و کل تیمه که باید از سد مشکلات بگذره. اما اگه نتونسین با دیدن تمام اکشن ها و یا کمدی هایی که در عرض هر 25 دقیقه به نمایش در میان، هیجان زده شین، منو لعنت کنین. این انیمه گاهی می تونه خیلی راحت شما رو شگفت زده کنه!

 بررسی شخصیت‌های انیمه فیری تیل

با تعداد زیاد شخصیت ها، فکر می کنین زمان یا داستان کافی برای همه اونا وجود نخواهد داشت. اما با توجه به اینکه جزو چهار شخصیت اصلی نیستن، همه اونا بیش از حد کافی هم وقت پخش دارن. ناتسو، گری، لوسی و هپی کسایی هستن که بیشتر دنبال می شن، اما خواهید دید که بقیه چقدر در صحنه ها حضور خواهند داشت. شخصیت های مورد علاقه شخصی من Mirajane و Ezra هستن. در مورد علاقه مندی ها هم، متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از seiyuu ها در لیست A هم در این مجموعه انیمه شرکت داده می شن. ممکنه متوجه شین که صداپیشه های رانکا لی از انیمه مکراس، تایگا آیساکا از انیمه Toradora، ایزومی کوناتا از Lucky Star یا حتی سایا اوتوناشی از Blood+ تو این انیمه هستن. حالا چه به عنوان شخصیت اصلی یا پشتیبان، نمیشه صداپیشه ها رو نادیده گرفت.

بررسی آرت انیمه Fairy Tail

نکته دیگه ای که نمی شه نادیده گرفت، فرمت صفحه نمایش عریض و در کل ارزش تولید بالای انیمیشنه. معمولاً تو انیمه های چند سال پیش کیفیت پس از چند قسمت کاهش پیدا می کنه، اما برای سبک انیمه ای مانند فیری تیل، در زمان های مناسب می شه از انیمیشن هایی با کیفیت پایین نسبت به کیفیت بالا استفاده شه که تو بیشتر موارد، این انیمه به طرز شگفت انگیزی خوب کار می کنه. مطمئناً از نظر آرت ممکنه تو یه نگاه شبیه به One Piece باشه، اما اگه این دو رو مقایسه کنین، تفاوت مانند شب و روزه. اگه بخوام چیز رو با اون مقایسه کنم، در واقع کمی بیشتر مایلم که با انیمه Soul Eater مقایسه شه.

نواقص انیمه Fairy Tail

من نمی گم که این انیمه بی نقصه. نقص هایی وجود داره؛ مثل «استفاده مجدد» از بعضی صحنه های اکشن، یعنی افسون ها، باید خودتون ببینین تا متوجه بشین یا اینکه گاهی در چند صحنه کیفیت پایین میاد. اما آیا این نقص تو همه انیمه ها وجود نداره؟ مشکلاتی که به اونا اشاره کردم آنقدر ظریف و جزئی هستن که فقط در صورتی متوجه اونا خواهید شد که به دنبال چیزهایی باشید که از تماشای این نمایش متنفر باشید. صادقانه بگم، از چند قسمت اول، هیچ چیز بیش از حد بدی تو تماشای این انیمه شونن وجود نداره. من به خصوص اینو دوست دارم که چطوری اونا می تونن قسمت های فیلر رو از صفحه پیام انجمن خارج کنن و با اونا همراه بشن. از این نظر تقریباً شبیه یه بازی RPG ـه. برخوردهای اتفاقی یا مکث های عجیب در آرک های داستانی برای شروع داستانی متفاوت از این نظر نادره. شخصیت ها همه سر جای خودشون هستن و ما آنجا هستیم تا همه چیز رو خوب و آسان ببینیم.

این انیمه حوالی 300 قسمت داره که پخش اون از سال 2009 شروع شده و طی چند فصل پخش شده.

Related posts

Unsung Hero – معرفی، نقد و بررسی فیلم قهرمان گمنام

انیمه‌هایی که از مانگا بهتر عمل کردند!

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته اول شهریور