نقد و بررسی انیمه Fire Force‏ ‏یا Enen no Shouboutai

نقد و بررسی انیمه Fire Force‏ ‏یا Enen no Shouboutai

داستان انیمه ‏Fire Force‏ قطعاً یه نفس و هوای تازه تو کالبد انیمه های مرسوم دمیده، مخصوصا با تمام ‏انیمه های ‏isekai‏ و معمولی شونن که هر فصل با تعداد زیاد پخش می شن. شخصیت اصلی خانواده‌اش را تو ‏بچگی بر اثر آتش‌سوزی از دست داده و همه با اون مثل یه شیطان رفتار می‌کنن (مثل ‏Naruto‏) و او برای ‏تبدیل شدن به یه قهرمان و محافظت از مردم بی‌گناه در برابر جهنمی ها، به جوخه هشتم مبارزه با آتش ‏پیوسته. جهنمی ها شهروندانی هستن که اساساً به زامبی های آتشین تبدیل می شن و باعث تخریب می شن. ‏قطعاً یه رازی در مورد جهنمی ها وجود داره که طرح کلی انیمه را جذاب نگه می داره.‏

معرفی مانگای Enen no Shouboutai

نیروی آتش یا Enen no Shouboutai یه مجموعه مانگای ژاپنیه که توسط آتسوشی اوکوبو (مانگاکای Soul Eater) نوشته و تصویرگری شده. از سپتامبر 2015 تا فوریه 2022 در مجله مانگا شونن Kodansha’s Weekly Shonen به صورت سریالی منتشر شد و فصل های اون در 34 جلد تانکوبون گردآوری شده. تا می 2022، مانگای ‏Fire Force‏ بیش از 20 میلیون نسخه تیراژ داشته که اون رو به یکی از پرفروش ترین ‏مجموعه های مانگا تبدیل کرده.‎

معرفی انیمه Fire Force

یه مجموعه تلویزیونی اقتباسی به صورت انیمه هم از این مجموعه مانگا توسط استودیو David Production ساخته شده که فصل اولش از جولای تا دسامبر 2019 پخش شده و فصل دومش از جولای تا دسامبر 2020 پخش شد.

ساختار دنیای انیمه Fire Force

فاجعه بزرگ (Daisaigai) رویدادیه که دویست و پنجاه سال پیش، 50 سال قبل از سال صفر خورشیدی رخ داده. در طی اون فاجعه، جهان به آتش کشیده شده و خیلی از کشورها از بین رفتن و فقط مناطق کمی قابل سکونت باقی موندن. بازماندگان فاجعه به امپراتوری توکیو پناه آوردن که علیرغم از دست دادن برخی از خشکی های خودش، در طول این دوره عمدتاً پایدار مونده. امپراتور توکیو Raffles I آیین معبد مقدس Sol رو تثبیت می کنه و صنایع هایجیما نیروگاه انرژی حرارتی دائمی آماتراسو رو برای تامین انرژی کشور توسعه می ده.

در سال 198 از عصر خورشیدی توکیو، تیپ آتش نشانی ویژه به اسم فایر فورس، به مبارزه حوادث فزاینده احتراق خود به خودِ انسانی که در اون انسان ها به جهنم های زنده ای به اسم جهنمی تبدیل می شن، می‌رن. برخلاف جهنمی هایی که اولین نسل از موارد احتراق خودبخودی انسان هستن، نسل های بعدی توانایی دستکاری شعله ها رو در حین نگه داشتن فرم انسانیشون دارن. نیروی آتش با ترکیبی از افرادی با این قدرت ها از معبد مقدس سول، نیروهای مسلح توکیو و آژانس دفاع از آتش تشکیل می شه و هشت تا شرکت مستقل داره.

پیش درآمدی بر داستان انیمه Enen no Shouboutai

کوساکابه شینرا یه جوون پیروکینتیک نسل سومه که به دلیل توانایی خودخواسته تو مشتعل کردن پاهاش، لقب ردپای شیطان رو به دست آورده و تو بچگی به دلیل آتشی که دوازده سال پیش مادر و برادر کوچکترش شو رو کشته، مطرود شده. اون به جوخه مبارزه با آتش 8 می پیونده، که دارای پیروکینتیک ‏های دیگه ای هم هست که خودشون رو وقف پایان دادن به حملات جهنمی ها برای همیشه کردن، در حالی که جوخه های 1 تا 7 رو برای فساد احتمالی تو سلسله مراتبشون بررسی می کنن. شینرا شروع به فهمیدن این موضوع می کنه که آتشی که مادرش رو کشته، پوششی بوده برای گرفتن شو توسط سفیدپوشا؛ فرقه ای که در پشت حملات جهنمی بودن. جوخه 8 و متحداش با سفید پوشا مخالفت می کنن  و از هدف سفید پوشا برای جمع آوری هشت نفر مانند شینرا و شو برای تکرار فاجعه بزرگ با خبر می شن.

نقد و بررسی انیمه Fire Force

انیمه Fire Force یکی از اساسی ترین برداشت های شونن رو ارائه می کنه، به جای اینکه در مورد یه بچه باشه تا قوی تر بشه یا دنیا رو تو مشت خودش بگیره، داستان در مورد دنیایی روایت می شه که در اون انسان ها تو ترس دائمی از انفجار ناگهانی و تبدیل شدن به هیولاهای شعله کش زندگی می کنن.

به عنوان کسی که از ابتدا مانگا رو دنبال می کردم، برای این اقتباس انیمه ای خیلی هیجان زده بودم و اصلاً ناامید نشدم. انیمه با مانگا کاملاً تطبیق داده شده و سرعت پیش روی داستان اصلاً و هرگز در کل اون مشکل ایجاد نمی کنه. شخصیت ها و جهان به درستی توسعه پیدا کردن و پس از شروع سریال، شما واقعاً به شخصیت های اصلی وابسته می شین و واقعاً روی داستان های هر کدومشون سرمایه گذاری می کنین. صحنه های مبارزه اصلی ترین نکته‌ی جذاب هر نبردی هستن که تو این انیمه به خوبی اجرا می شن. انیمه آرت خیلی خوبی داره و صداپردازیش هم عالیه.

شخصاً، تنها مشکل من با این سریال، تصاویریه که به نظر می رسه بعد از اتمام صحبت های هر شخصیت ثابت می مونن. به عنوان مثال، اگه شینرا و آرتور با هم صحبت می کنن و آرتور جمله ش رو تموم می کنه، به دلایلی دوربین حدود 5 ثانیه کامل روی اون می مونه که برای من ناهماهنگی شناختی ایجاد می کنه. احتمالاً یه ایراد جزئیه، ولی من احساس کردم که گفتنش باید مهم باشه.

Fire Force پیشگام نسل جدید انیمه هاست، مقدمه جالبی داره، شخصیت های جذابی داره، مانگاکای Soul Eater اون رو نوشته و کشیده، اکشن خفنی داره و موسیقیش گیراست (به غیر از اوپنینگ دوم)؛ داستانی داره که شما تو اون غرق خواهید شد.

به نظر می رسه که این مانگای محبوب لیاقت این رو داره که نقد های زیادی در موردش نوشته شه، شاید بخواین دلیلش رو بپرسین…. از اونجایی که طرفدارای پر و پا قرص هر انیمه ای دوست دارن انیمه محبوبشون رو به عنوان یه شاهکار معرفی کنن که قراره داستان بی نظیر، شخصیت های عالی، سرعت پیشروی خفن و غیره و غیره داشته باشه؛ یه سری از انیمه های مزخرف امتیاز عالی کسب می کنن، چون اونا فکر می کنن که این امتیاز قابل قبوله.  ولی حقیقت اینه که برای خودم این انیمه خیلی سرگرم کننده ست. بیش از حد سرگرم کننده ست. هر انیمه بزرگی با عنصر کمدی راهی برای ارتباط با تماشاچیا پیدا می کنه و این نمایش با سرعت و تعداد عظیم سرویس هواداراش این کار رو انجام می ده.

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای