تحلیل و نقد بازی Forspoken

تحلیل و نقد بازی Forspoken

Forspoken بازی‌ای در سبک RPG است که ماجراجویی فری، جوانی نیویورکی که به سرزمین زیبا و بی‌رحمانه آتیا منتقل می‌شود را دنبال می‌کند. فری در سفر خود برای پیدا کردن راهی به سمت خانه، باید از توانایی‌های جادویی جدیدی که به دست آورده است، برای عبور از مناظر وسیع، نبرد با موجودات هیولاوار و شکست رهبران قدرتمند معروف به Tantas استفاده کند.

اقتباسی نه چندان موفق از ژانر محبوب انیمه‌ای

داستان این بازی اگرچه از سبک Isekai (داستان‌های که در آن مردم از زمین به یک دنیای خارق‌العاده منتقل می‌شوند و در آن جا به دام می‌افتند – مانند آلیس در سرزمین عجایب اما نسخه ژاپنی آن) الهام گرفته است، با این حال Forspoken نمی‌داند چه چیزی این سبک را محبوب کرده و چه چیزی از آن می‌خواهد. در عوض، داستانی تا حد زیادی فراموش شدنی را روایت می‌کند که ریسک‌ها و چالش‌های زیادی با خود دارد و اما دلیل قانع‌ کننده‌ای برای اینکه چرا بازیکن و پلیر باید به آن اهمیت بدهد، ارائه نمی‌کند.
محصول جدید سبک اکشن / RPG شرکت لومینوس پروداکشنز (Luminous Productions) زمانی خود را به خوبی نشان می‌دهد که می‌خواهید پاهایتان را دراز کرده و از اکشن و پارکور بازی در مناظر سراسر جادویی و فانتزی آن لذت ببرید، در غیر این صورت داستان این بازی گیرایی زیادی ممکن است نداشته باشد و کات سین‌های مداوم اغلب روند بازی را متوقف می‌کنند.

در بازی Forspoken، شخصیت فری پس از گذر از یک پورتال، خود را در دنیای پر از جادوی آتیا گرفتار می‌بیند. در آنجا، او با یک دستبند حساس که با نام کاف شناخته می‌شوند، پیوند می‌بندد و سپس با گروهی از بازماندگان رو‌به‌رو می‌شود که در آخرین شهری که از عاری از اثرات یک طوفان خطرناک است، زندگی می‌کنند. این پدیده که فری آن را Break می‌نامد، زمین را می‌پوشاند و موجودات زنده را به هیولاهای جهش‌یافته تبدیل می‌کند. با این حال فری شخصیتی استثناست و این امر او را به کاندیدایی ایده‌آل برای کاوش Break، یافتن منبع آن و از بین بردنش تبدیل نموده است. تمامی این موقعیت و روایت، نوعی چیدمان روایی جذاب است، اما شخصیت‌های خسته کننده یا غیرقابل پسند، آن را ناامید کننده کرده است. دوست داشتن فری سرسخت و مغرور، کافی که بی‌وقفه طعنه می‌زند، یا هر یک از بازماندگانی که خیلی مشتاق هستند کاملا به فری برای محافظت از خودشان در برابر Break  تکیه کنند و در عین حال با درخواست‌های مختلف برای تکمیل کارهای اختیاری خسته کننده مانند رفتن به یک تور یا نوازش یک دسته گوسفند، از شما کار می‌کشند، واقعا سخت است.

گیم‌پلی و سیستم مبارزه

آتیا یک جهان باز بزرگ است و فری با استفاده از قابلیت پارکور جادویی خود در آن حرکت می‌کند. او می‌تواند در سراسر مناظر سرعت بگیرد و به راحتی از روی موانع و دشمنان بپرد. این قابلیت حس بسیار خوبی را به پلیر القا می‌کند و می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. با این حال مواقعی هم وجود دارد که این حس به بن‌بست می‌خورد؛ عمدتا وقتی که به دیوار برخورد می‌کنید یا یک پرش را از دست می‌دهید.
البته هنگامی که در شهر سیپال، شهر مرکزی هستید، التماس می‌کنید که بتوانید با سرعت حرکت کنید و از دیوار بالا بروید. بنا به دلایلی حضور در آنجا فری را مجبور می‌کند تا با سرعت حلزون راه برود. تقابل دنیای باز آتیا با سرعت کند و آهسته لحظات حضور در شهر، آب سردی را بر روی شما می‌ریزد. زیرا سرعت بازی تقریبا از هر جنبه، از جمله دیالوگ‌ها کاهش می‌یابد.
از طرفی دیگر، این قابلیت پارکور جادویی به خوبی راه خودش را به مبارزات شما باز می‌کند و گزینه‌های حرکتی جالبی همراه با حملات پر زرق و برق در اختیار شما قرار می‌دهد. فری دارای چهار نوع جادو مختلف است که اسمشان به شکل خلاقانه‌ای از چهار رنگ مختلف ارغوانی، قرمز، آبی و سبز گرفته شده است. آن‌ها به فری اجازه می‌دهند تا زمین، آتش، آب و برق را دستکاری کند.

هر نوع جادو دارای سه طلسم است و می‌توانید با استفاده از Mana جمع‌آوری شده در محیط یا ارتقا سطح فری، آن‌ها را ارتقا دهید. شما همچنین دارای جادوی پشتیبانی هم هستید که فری را به طور موقت قوی‌تر از حد معمول (Buff) می‌کند و باعث آسیب بیشتر می‌شود.
ارتقا فری و شخصی‌سازی او نیز تا حدودی جالب است، زیرا شنل، گردنبند و حتی ناخن‌های او توانایی‌هایش را افزایش می‌دهند و باعث تغییر در ظاهر فیزیکی او می‌شوند. شما می‌توانید در خانه‌های امنی که در سراسر آتیا پراکنده‌اند، تجهیزات بسیازید و آن‌ها را ارتقا دهید و با تکمیل چالش‌ها به سبک استانداردهای معمول بازی‌های جهان‌باز، آیتم‌های بیشتری پیدا کنید.

مروری بر نقدها و نظرات

  • Forspoken نشان دهنده ریسک بزرگی از شرکت تازه وارد Luminous Productions بود. هرچند داستان بازی ممکن است به نظر کمی ساختگی برسد ولی روشی که بازی پیش می‌رود و روان بودن گیم‌پلی، این خلاء را جبران کرده است. فری ممکن است به عنوان قهرمان داستان به مذاق بعضی از افراد خوش نیاید، اما به هم پیوستن زنجیره‌ای از دستورات جادویی در عرض چند ثانیه و ماهرانه جاخالی دادن از گلوله‌های آتشین، جذابیت به خصوصی به بازی می‌دهد.
  • جدا از ماموریت‌های خود داستان، کاملا کمبود ایده و گیرایی داستان در Forspoken احساس می‌شود.
  • Forspoken نه سیاه است و نه سفید. نوعی خاکستری با لکه‌های زیاد است که می‌توانیم مبارزات تماشایی و پارکور جادویی در دنیای باز آن را تجربه کنیم.

سخن پایانی

اینکه بخواهیم Forspoken را به شما توصیه کنیم واقعا سختی‌های خودش را دارد. داستان دنیای آن جالب است اما به شیوه‌ای کاملا ضایع و قابل پیش‌بینی نشان داده شده و احساس رهایی دویدن و انجام پارکور در طبیعت و چشم‌اندازهای آن، با این آگاهی که جایی برای رفتن نیست و هیچ چیز سرگرم کننده‌ای وجود ندارد، این تجربه خوب را لکه‌دار می‌کند. مبارزات از نظر بصری چشمگیر هستند اما نمی‌توان آن‌ها را آنقدر سرگرم‌ کننده خطاب کرد. طراحی صدای عالی و موسیقی جذاب، مرتبا توسط طعنه‌های خنده‌دار و شیطنت‌آمیز قهرمان نامطلوب داستان تضعیف می‌شوند.
اگر شما فردی هستید که از کاوش و گردش در جهان باز لذت می‌‌برید و نمی‌خوای با چالش‌هایی در سطح Dark Souls روبه‌رو شوید، پس احتمالا از تجربه این بازی لذت خواهید برد.

Related posts

نقد و بررسی بازی Star Wars Jedi: Survivor

نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

نقد و بررسی نسخه بازسازی شده بازی Dead space remake