معرفی و بررسی انیمه Fruits Basket

پیدایش و سیر انیمه Fruits Basket

فروت بسکت که گاهی به فوروبَFuruba  یا فروبَFruba  مختصر می شود یک سری مانگای ژاپنی نوشته و طراحی شده توسط ناتسوکی تاکایا Natsuki Takaya است. از سال 1998 تا 2006 در مجله مانگای ژاپنی شبه-ماهانه شوجو هانا تو یومه (Hana to Yume) به انتشار هاکوسنشا (Hakusensha) منتشر گشت. اسم سریال از نام یک بازی محبوب که در مدارس دبستان ژاپنی بازی می شود برداشته شده که در سریال به آن اشاره می شود. تاکایا در سپتامبر 2015 فصل دومی به نام Fruits Basket Another و در آوریل 2019 سریال جدید بر اساس داستان به اسم The Three Musketeers Arc را آغاز کرد. مانگای اورجینال اول در سال 2001 توسط استودیو دین Studio Deen و به کارگردانی آکیتارو دایچی Akitaro Daichi به یک انیمه بیست و شش قسمتی تبدیل شد. یک فصل دوم از انیمه تلوزیونی به تولید تی ام اس انترتینمنت TMS Entertainment و به کارگردانی یوشیهیده ایباتا Yoshihide Ibata از آوریل 2019 شروع به پخش کرد. فصل اول از آوریل تا سپتامبر 2019، فصل دوم از آوریل تا سپتامبر 2020، و فصل های سوم و نهایی آن از آوریل تا ژون 2021 پخش شدند. سریال انیمه در ابتدا قرار بود یک محصول مشترک از فانیمیشن Funimation که سریال را در مشارکتی با کرانچی رول Crunchyroll منتشر کرد باشد، اما بعد ها سریال کاملا به کرانچی رول انتقال یافت. یک فیلم جمع بندی به نام Fruits Basket: Prelude  در فوریه 2022 در ژاپن روی پرده سینما رفت که بعد در ایالات متحده و کانادا در ژون 2022، و در بریتانیا در ژوئیه 2022 به پخش سینمایی رسید. تا دسامبر 2018، مانگا بیش از سی میلیون نسخه در گردش داشت که آن را به یکی از پرفروش ترین سری های مانگا و همچنین یکی از بهترین سری های مانگای شوجوی تمام زمان ها تبدیل می کند. این اثر در بین اثرهای آکادمیک به عنوان «یک کلاسیک مورد علاقه طرفدارها در دسته مانگای شوجو در سرتاسر جهان» توصیف می شود.

چکیده داستان انیمه Fruits Basket

فروتس بسکت داستان تورو هوندا (Tohru Honda)، یک دختر یتیم را دنبال می کند که پس از ملاقات با یوکی (Yuki)، کیو (Kyo)، و شیگوره سوما (Shigure Sohma) متوجه می شود که سیزده عضو از خانواده سوما توسط حیوانات صور فلکی چینی تسخیر و نفرین شده اند که هنگام ضعف، استرس یا وقتی توسط شخصی از جنس مخالف که توسط روحی از صور تسخیر نیست در آغوش گرفته شوند به شکل حیوانیشان در آیند. همینطور که سریال پیش می رود، تورو با سختی ها و دردی که اعضای تاثیر پذیرفته خانواده سوما متحمل می شوند آشنا می شود، و با طبیعت سخاوتمند و عشق ورزنده اش به تسکین زخم های روحی آن ها کمک می کند. همینطور که او راجب یوکی، کیو و بقیه خانواده اسرار آمیز سوما چیزهای بیشتری می آموزد، راجب خودش و شدت اهمیتی که برای دیگران دارد نیز یاد می گیرد.

 

بازخورد انیمه Fruits Basket

سری مانگای فروتس بسکت یکی از سری های مانگای درجه یک هم در ژاپن و هم در ایالات متحده است. بیش از هجده میلیون نسخه در ژاپن، و سی میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخته شدند. این اثر با بیش از دو میلیون نسخه فروخته شده تا سال 2006 پرفروش ترین سری مانگای تویوپاپ Tokyopop است. پانزدهمین جلد نسخه انگلیسی در لیست صد و پنجاه کتاب با بیشترین فروش یو اس ای تودی (USA Today Top 150 Bestselling Books) جایگاه پانزدهم را دریافت کرد، که بالاترین جایگاهیست که یک جلد مانگا در ایالات متحده از آن خود کرده. هجدهمین جلد با انتشارش مقام اول لیست فروش نیلسن بوک اسکن (Nielsen BookScan) را از آن خود کرد، و نوزدهمین جلد در مارس 2008 دومین رمان بصری پرفروش شد. علی رغم بازار مانگای کندش، Fruits Basket در سال 2007 در بین شرکت های بوک اسکن دومین سری مانگا با بیشترین فروش روی هم رفته باقی ماند. آخرین جلد نسخه انگلیسی از 28 ژون تا 25 ژوئیه یک مانگا با بیشترین فروش نیویورک تایمز (New York Times) بود که جایگاهش در لیست در هفته نوزدهم تا بیست و پنجم ژوئیه از دوم به اول ارتقا پیدا کرد. این جلد هفته بعد دوباره به جایگاه دوم رفت، و در هفته 8 اوت به جایگاه چهارم تنزل یافت. جلد آخر برای دوازده هفته در لیست بیشترین فروش باقی ماند.

 

دیدگاه مخاطب در مورد انیمه سبد میوه

منتقد ها داستان کلی فروتس بسکت را به عنوان یک اثر فکری تحسین کردند، طوری که حتی جلد اول که به نسبت سبک بوده به چیز تاریک تری در پس زمینه اشاره دارد که باعث می شود خواننده به تمام چیز هایی که اتفاق می افتند شک کند. برخی احساس کردند که سریال در جلد های بعدی به زدن دل مخاطب با بیمناکی اش نزدیک شده، و تعداد بالای پدر و مادر های بد داخل سریال را زیر سوال بردند. همینطور که یکی از بازبین ها اشاره کرد: «در دنیای Fruits Basket، رایج بودن پدر و مادر های خوب به اندازه رایجی پنگوئن ها در صحراست. تک تک آن ها یا نسبت به بچه هایشان بی توجه اند، یا دست و پا گیرند، یا بی احساسند، یا دست در آزار دارند، یا از مسیر درست خارجند، یا مرده اند». از طرفی، ادواردو ام چاوز (Eduardo M. Chavez) از سایت انیمه آن دی وی دی دات کام باور دارد: «شخصیت ها عشق زیادی دریافت می کنند. شما فرصت این را پیدا می کنید که آن ها را هم وقتی اوضاع خوب است تجربه کنید، و هم وقتی که با سختی ها دست و پنجه نرم می کنند. سرعتی که به کار داده شده است بی نقص است. ترکیب خوبی از کمدی، فیلر های سرگرم کننده، دراما و اکشن هست که برای هر کسی چیزی در آن وجود دارد. به علاوه، برقراری ارتباط با فروتس بسکت آسان است. با تمام شخصیت های متفاوت و صور فکلی مختلف، همیشه کسی هست که شبیه آدم باشد. تعداد کمی داستان هستند که بتوانند این را به این خوبی پیاده کننده، و Fruits Basket تمام این بعد ها را یک جا جمع می کند و آن را به مجموعه ای خوردنی تبدیل می کند».

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان