نقد و بررسی انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood کیمیاگر تمام فلزی: برادری

نقد و بررسی انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood کیمیاگر تمام فلزی: برادری

قبل از هر چیز، من FMA 51 قسمتی اصلی ساخته شده تو سال 2003 رو دیدم و اگرچه اون موقع هم انیمه محبوبی بود، اما سرعت و نتیجه گیری اون چندان به نظرم خوشایند نمی اومد. Brotherhood 64 قسمتی که قراره بازسازی نسخه اصلی باشه، این بار به مانگا پایبنده، اما افرادی بودن که فکر می کردن این نوسازی فرانچایز رو خراب می کنه. من کاری به این حرفا ندارم، این انیمه یه شاهکار تمام عیاره.

 

نقد و بررسی انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری

البته اعتراف می کنم که همون طور که نسخه اصلی رو دیدم و مانگا رو خوندم، به نظر می رسه سرعت پیشروی  Brotherhood خیلی زیاده (بالاخره بعد از تماشای 15 قسمت اول یا یکم بیشتر به سرعتش عادت کردم). رویدادهایی که نیمی از مانگا رو اشغال کرده بودن و با وجود چند قسمت از انیمه اصلی گسترش یافته بودن، حالا فقط تو یه قسمت نمایش داده می شن. با این حال، بعد از تلاش برای تماشاش از منظر شخصی که تازه وارد دنیای FMA شده (بدون مقایسه اون با مانگا یا نسخه اصلی)، معتقدم که این سرعت کارگره و می تونه یه داستان جذاب رو به طور موثر و با کمترین سردرگمی روایت کنه. طرح کلی انیمه پر از ایده های هوشمندانه و پیچش های غیرقابل پیش بینیه که بخش های مختلف داستان رو به هم مرتبط می کنه. در قسمت آخر، تمام قسمت های مبهم به خوبی بهم گره می خورن و اونچه که باقی می مونه یه پایان بسیار رضایت بخشه.

 

پیش‌درآمدی بر داستان انیمه فول متال آلکمیست: برادرهود

بعد از اینکه یه آزمایش وحشتناک کیمیاگری تو خانواده الریک به سمت و سوی اشتباهی میره، برادران ادوارد و آلفونس تو یه واقعیت جدید فاجعه بار قرار می گیرن. پسرا با نادیده گرفتن اصل کیمیاگری مبنی بر ممنوعیت تغییر شکل انسان، سعی می کنن مادر تازه فوت شده خودشون رو به زندگی برگردونن. در عوض، اونا متحمل ضرر شخصی وحشیانه می شن: بدن آلفونس متلاشی میشه، در حالی که ادوارد یه پای خودش رو از دست می ده و بعد از اون یه بازوی خودش رو قربانی می کنه تا روح آلفونس رو در قلمرو فیزیکی با بستن اون به یه زره حجیم نگه داره.

برادرا توسط همسایه شون پیناکو راک بل و نوه ش وینری نجات پیدا می کنن. اون که به عنوان یه اعجوبه مهندسی بیومکانیک شناخته می شه، با استفاده از اتومِیل، فلزی سخت و همه کاره که در ساخت روبات ها و زره های جنگی استفاده می شه، اندام مصنوعی برای ادوارد درست می کنه. برادرای الریک بعد از سال ها آموزش، با یافتن سنگ فیلسوف، جواهری قدرتمند که به یه کیمیاگر اجازه می ده تا قوانین سنتی تبادل معادل رو به چالش بکشه، تلاش  می کنن بدن خودشون رو بازیابی کنن. وقتی ادوارد به یه کیمیاگر بدنام تبدیل می شه و لقب فول متال رو به دست می آره، ماجراجویی پسرا اونا رو درگیر توطئه ای رو به رشد می کنه که تهدیدی برای سرنوشت جهانه.

 

آرت انیمیشن انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood

آرت انیمیشن در FMA Brotherhood خیلی واضح تره و بسیار خوب ساخته شده (اگرچه گاهی اوقات کیفیتش یکم میاد پایین). در مقایسه با FMA اصلی، یکم ساده تره، اما این فقط به این دلیله که نسخه اصلی استانداره بسیار بالایی رو برای پیروی تعیین کرده. احساسات تو چهره شخصیت ها هم به خوبی ارائه شده. صحنه های اکشن درخشانی داره خیلی سیال و متحرک هستن، هم تو  اجرای انواع تکنیک های کیمیاگری و استعدادهای دیگه تقریباً تو هر قسمت یکی دو بخش اکشن عالی نمایش داده میشه. نبردهای مختلف به طور مداوم برای تماشا، هیجان انگیز هستن؛ اما به نوعی در پایان سریال حتی بهتر هم می شن.

 

بررسی صداپردازی و صداپیشگان انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood

صداپیشگی کیفیت عالی و ثابتی داره و من فکر می کنم که تقریباً همه شخصیت ها صداپیشه هایی دارن که متناسب با شخصیتشون باشه. به دلیل سکانس های متحرک فوق العاده و آهنگ های موضوعی، تماشای اکثر اوپنینگ و اندینگ ها لذت بخشه. موسیقی پس زمینه ای که در طول قسمت ها پخش می شه، معمولاً به خوبی با موقعیت مطابقت داره، اگرچه در ابتدا به نظر می رسه که برخی از آهنگ ها کمی بیش از حد استفاده می شن. با پیشرفت سریال، این مشکل با تعداد زیادی موسیقی جدید برای پشتیبانی از داستان با رسیدن به پایان کمتر تو چشم میاد.

 

مقایسه Brotherhood با انیمه اولیه

در مورد پیشروی داستان شخصیت ها (بهترین نکاه در مورد این سری)، FMA اصلی عمدتاً بر روی اد و آل و تلاش اونا برای به دست آوردن مجدد بدنشون متمرکز بود، در حالی که Brotherhood شخصیت های دیگه رو هم با جزئیات زیاد به صورت همزمان بررسی می کنه. بخش اعظم توجه هنوز روی دو برادره، اما تعامل اونا با شخصیت های جدیدی که در انیمه اصلی وجود نداشتن رو برجسته می کنه. شخصیت های جدید شامل گروهی از افراد زینگ (یک کشور همسایه)، شخص دیگه ای از خانواده آرمسترانگ (که فکر می کنم به یکی از باحال ترین اعضای گروه بازیگر تبدیل شده) و یه آنتاگونیست اصلی جدید هستن. برای من، به ویژه شخصیت های زینگی (لینگ یائو و می چانگ) با نشان دادن فرهنگ متفاوتی نسبت به فرهنگ نظامی که با اون آشنا هستیم، بُعد جدیدی به دنیای FMA ارائه می کنن. من فکر می کنم خودِ آنتاگونیست جدید یه پیشرفت نسبت به FMA اصلیه، چرا که این شخص پیوند خیلی قوی و هوشمندانه تری با پدر الریک ها داره. شخصیت های بازگشته از FMA اصلی، مثل Mustang و Scar، خیلی جذاب تر و توسعه یافته تر هستن، چرا که انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری، 100% به مانگا وفاداره. به علاوه، Winry Rockbell حالا نقش خیلی فعال تری تو داستان داره. با اطمینان می تونم بگم که این انیمه یکی از بهترین بازیگران اصلی و فرعی رو داره که من تا الان دیدم و احتمالا برای شما دشواره که به هر یک از شخصیت های تکراری (چه خوب و چه بد) برچسب خسته کننده بزنین.

 

کلام آخر

یکی از چیزهای خوب در مورد این سریال اینه که مطلقاً هیچ قسمت فیلری نداشته (درسته، الان دارم به ناروتو و بلیچ فکر می کنم) که مانع از از دست رفتن سرعت داستان بشه. همه قسمت ها مختصر و مفید هستن و هر صحنه به عنوان بخشی از طرح بزرگ این انیمه اهمیت داره. دیالوگ ها به طور کامل همه چیز رو توضیح می دن و مستقیماً سر اصل مطلب می رن. از اونجایی که شخصیت های متعدد مورد کاوش قرار می گیرن، داستان های فرعی زیادی وجود داره، اما همه این ها کاملاً با داستان اصلی برادرای الریک در هم تنیده شده و اغلب مستقیماً روی ماجراجویی اونا تأثیر می ذارن. مانند اکثر سریال های انیمه ای، چیزهایی از مانگا وجود داره که کنار گذاشته شدن، اما معمولاً فقط به لحظات کمدی محدود می شن. یه اپیزود هم هست که فلش بک های زیادی از وقایعی که تا حالا اتفاق افتاده رو نشون می ده، اما می بخشم اون قسمتو، چرا که حماسی ترین لحظات سریال رو نشون می ده و همچنین تاریخچه ای در مورد الریک ارشد در اختیار ما قرار می ده.

Related posts

Unsung Hero – معرفی، نقد و بررسی فیلم قهرمان گمنام

انیمه‌هایی که از مانگا بهتر عمل کردند!

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته اول شهریور