معرفی و بررسی انیمه Grand Blue

معرفی و بررسی انیمه Grand Blue

Grand Blue که در انگلیسی به «گرند بلو دریمینگ» شناخته می شود یک سری مانگای ژاپنی به قلم کنجی اینوه (Kenji Inoue) و طراحی کیمیتاکه یوشیوکا (Kimitake Yoshioka) است. از هفتم ماه آوریل 2014 در مجله مانگای سینن کودانشا، «ظهر! به خیر» (good! Afternoon) منتشر می شده است؛ که بخش های آن در جلد های جدای تانکوبون (tankōbon) جمع آوری شده اند. تا آوریل 2023، بیست جلد در دسترس عموم قرار گرفتند. مانگا به صورت دیجیتالی به زبان انگلیسی توسط کودانشا یو اس ای (Kodansha USA) تحت مجوز چاپ کودانشا کمیکس (Kodansha Comics) برای خرید موجود شده است که تا فوریه 2023 روی هم رفته هجده جلد دارد. یک سریال تلوزیونی انیمه به ساخت زرو – جی (Zero-G) از ژوئیه تا سپتامبر 2018 در بلوک برنامه نویسی انیمه‌ایسم ام بی اس (MBS) روی پرده رفت. یک نسخه فیلم لایو اکشن برای این انیمه اعلام شد، و کارگردانی آن را تسوتومو هانابوسا (Tsutomu Hanabusa) انجام داد. در اصل قرار بود که این فیلم بیست و نهم ماه مه 2020 روی پرده برود، اما به خاطر ویروس جهانی کوید نوزده به هفت اوت 2020 موکول شد.

 

 از مانگا تا انیمه

یک نسخه سریال تلوزیونی انیمه در چهارمین انتشار مجله ظهر! به خیر 2018 در تاریخ هفت مارس اعلام شد. سریال انیمه توسط شینجی تاکاماتسو (Shinji Takamatsu) نوشته و کارگردانی شده است. تاکاماتسو همچنین کارگردانی صدا را بر عهده داشته، زرو – جی (Zero-G) انیمیشن را تولید کرده و هیده‌اوکی کوساما (Hideoki Kusama) شخصیت ها را طراحی کرده است. این انیمه از چهاردهم ژوئیه تا بیست و نه سپتامبر 2018 در بلوک برنامه نویسی انیمه‌ایسم (Animeism) ام بی اس (MBS) ، تی بی اس (TBS) ، بی اس تی بی اس (BS-TBS) ، و ای تی اکس (AT-X) اکران شد. این سریال همچنین به صورت اختصاصی روی آمازون ویدیو برای سر تا سر جهان پخش شده. آهنگ تیتراژ آغازی به نام «Grand Blue» توسط شونان نو کازه (Shōnan no Kaze) اجرا شده، در حالی که تیتراژ پایانی به نام (Konpeki no al Fine) را ایزو نو کازه (Izu no Kaze) ، گروهی متشکل از یوما ایچیدا (Yūma Uchida) ، ریوهی کیمورا (Ryohei Kimura) ، هیروکی یاسوموتو (Hiroki Yasumoto) ، و کاتسویوکی کونیشی (Katsuyuki Konishi) درست کرده است. این سریال برای دوازده قسمت ادامه پیدا کرد.

 

 چکیده داستان انیمه Grand Blue

ایوری کیتاهارا همینطور که برای زندگی کالجش در ایزو پنیسولا آماده می شود برای زندگی جدیدی که در آنجا خواهد داشت هیجان زده است. او باید در یک اتاق بالای مغازه غواصی عمویش به اسم گرند بلو بماند. اما او به سرعت شوکه می شود؛ چرا که کلوب غواصی محلی که گروهی پر از مردان عضله ای است که بیش تر از واقعا غواصی کردن به عرق خوردن، جشن گرفتن و لخت شدن می پردازند را ملاقات می کند. علی رغم تلاش های او برای فاصله گرفتن از این گروه، ایوری به سرعت قاطی شیرین کاری های آن ها می شود و به این صورت، پسر عمو هایش سعی می کنند شگفتی های شیرجه زدن داخل اقیانوس و دریا را به او نشان دهند.

 

 دیدگاه مخاطب

Chariotwheel از آنی لیست انیمه را اینگونه توصیف می کند: «دنیای جادویی ای که دانشگاه نام دارد. بُعدی که درست جلوی چشمان ما پنهان شده است، جایی که دختران و پسران جوان می توانند بچگیشان را یک ذره دیگر گسترش دهند، پیش از این که چرخ دنده های سیستم جامعه بشوند. زمان کوتاهی پس از این که شخصیت اصلی وارد این دنیا می شود، با چالش زیاده روی در الکل رو به رو می شود. او در این مسیر دانشگاه هم دوست و هم دشمن، و لیتر های بسیاری آب جو جمع می کند. این فانتزی گرند بلو است». دیپانشو بیشت Deepanshu Bisht از سایت ReelRundown به بخش های انیمه که جای کار داشت اشاره می کند: «انیمه می توانست در رشد دادن به داستان های بعضی از شخصیت هایش مانند رابطه چیسا و ایوری یا پس زمینه شخصیت ها بهتر عمل کند. گرچه همانطور که گفتم انیمه واقعا خنده دار است، تا رسیدن به آخرش نمی توانستم متوجه یک سری تکرار ها نشوم. و گرچه نمی شود از یک انیمه کمدی دوازده قسمتی انتظار یک داستان فوق العاده داشت، احساس کردم که اگر داستانی درست و حسابی در میان بود دیگر خیلی عالی می شد» و در جمع بندی اضافه می کند: «روی هم رفته به Grand Blue هفت و نیم از ده می دهم. او را به هر کسی که ژانر کمدی یا تکه ای از زندگی را دوست دارد و دنبال چیزی کوتاه، ساده و شیرین می گردد پیشنهاد می کنم».

مخاطبی دیگر می گوید: «تعامل بین شخصیت های گرند بلو از نوع عشق سخت است. هر چه کسی بیشتر با کسی دوست باشد، بیشتر احتمال دارد که سر به سر او بگذارد. اعتماد و خیانت در گرند بلو اتفاقات روزانه هستند. متعاقبا تمام فکاهی داستان در شخصیت ها ریشه دارد. خود دنیا بسیار خاکی است، مثل وضعیت هایی که پیش می آیند. شخصیت ها هستند که با ویژگی های عجیب اما همیشه حاضرشان وضعیت های جالب پیش می آورند. این حضور دائم همینطور خطی طولانی از شیرین کاری ها و گذر زدن ها تشکیل می دهد. گرند بلو درامای عظیمی دارد، مشکلاتی که شخصیت ها با آن ها سر و کله می زنند بیشتر اوقات پیش پا افتاده هستند و اغلب کرم از درخت است و بدبختی به خاطر یک ایده شدیدا احمقانه که یک نفر به سرش زده پیش آمده اند. این یکنواختی شخصیت ها باعث می شود شخصیت ها همانطور که از آن ها انتظار می رود واکنش دهند، با این وجود داستان ها به ندرت کاملا قابل پیش بینی هستند، از آن جایی که گیج شدن اساسی بی اختیار هم یک بخش همیشگی تعداد زیادی از شخصیت هاست. گاهی مانگا یادش می آید که این وسط یک غواصی ای هم وجود داشت، و یک بخش مطرح می شود که شخصیت اصلی در آن یاد می گیرد نگران بودن را کنار بگذارد و از شیرجه عشق کند».

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان