نقد و بررسی انیمه ورزشی هایکیو Haikyuu!!

نقد و بررسی انیمه ورزشی هایکیو Haikyuu!!

من شخصا عاشق هایکیو هستم! به اندازه تک تک کیلومترهایی که از اینجا تا ماه میشه طی کرد! تو این مقاله سعی دارم بگم که برای اولین بار، اقتباس انیمه ای رو از خود مانگا بیشتر دوست دارم. من آدم صادقی هستم. اگر کسی به من گفته بود که مانگای هایکیو رو بخونم، در نهایت اون رو رها می کردم. ولی بعد از شروع تماشای انیمه شروع به خوندن مانگا کردم و فقط به این دلیل ادامه می دهم که از نظر احساسی روی بیشتر شخصیت ها سرمایه گذاری کردم و باز هم مشتاقانه منتظرم تا فصل بعدی سینمایی های احتمالی برای جمع بندی انیمه بیاد چون انیمه واقعا داستان رو زنده می کنه‎.‎

نقد و بررسی انیمه هایکیو از نظر ورزشی انیمه Haikyuu!!

خط داستانی هایکیو چیزیه که من رو شگفت زده کرده! همه ش در مورد والیبال، والیبال و والیباله، با این حال من هرگز از اون خسته نمی شم (با وجود اینکه یه طرفدار مشتاق والیبال نیستم). روابط بین بازیکنا در همه جنبه ها تو این خط داستانی توسعه پیدا می کنه: چه به عنوان دوست، چه به عنوان هم تیمی، چه به عنوان دانش آموز در سال های مختلف تحصیلی و چه به عنوان یه تیم منسجم در مقابل تیم های دیگه. همه چی هم به والیبال معطوف میشه. هر جا رو نگاه کنی یه توپ والیبال می بینی. این انیمه به معنای واقعی کلمه یه انفجار والیبالیه. اما شما واقعاً تو داستان می بینین که چرا شخصیت ها والیبال رو دوست دارن. می فهمین که چطور این عشق تو وجود اونا شکل گرفته. می بینین که چقدر خودشون و گذشته شون رو وارد این عشق کردن، چقدر از شکست عذاب می کشن و از پیروزی لذت می برن.

معرفی و بررسی انیمه Blue Lock

مثل هر انیمه ورزشی دیگه ای، تو Haikyuu! هم حرکات غیرممکنی وجود داره که حتی حرفه ای ها هم نمی تونن انجام بدن. اما من هرگز چنین احساسی ندارم. قرار نیست والیبالو نابود کنن و یا اون رو به طرز مضحکی به فیلم هندی تبدیل نمی کنن.

تو انیمه های ورزشی، یه مسئله دیگه هست که در صورت بد اجرا شدن می تونه داستان رو به پایین بکشه و اون اینه که تو انیمه سعی می کنن نحوه عملکرد برخی از جنبه های اون ورزش رو نشون بدن و انیمه هایکیو! موفق می شه این کار رو هم بدون نقص انجام بده. دانش من در مورد والیبال به همون بازیهای دبیرستانی محدود می شه (تنها کاری که انجام می دادیم سرویس و اسپک مبتدیانه بود، موقعیت ها نامگذاری نمی شدن و بازیکنان حتی حال شیرجه زدن یا غلت زدن رو نداشتن). تو این انیمه توضیحات کوتاه، دقیق و مبهمه. اما بعد از تماشای فصل اول من تمام موقعیت ها، قوانین، انواع مختلف حرکات، حملات ویژه، آرایش ها و غیره رو می دونم، چیزی که قبلاً با تماشای والیبال هم نمی دونستم.

آرت و صدا پردازی انیمه Haikyuu!!

آرت این انیمه خیلی خوبه، در تمام فصلها با ارفاق و به طرز یکسانی خوبه. این آرت واقعاً برای برجسته کردن سیال بودن حرکات در طول بازی به خوبی عمل می کنه. افراط و تفریطی در کار نیست، بنابراین با اینکه خیلی خوبه، کمی هم ساده ست. من فکر می کنم بهترین نشونه برای اینکه چقدر آرت اثر خوبه، زمانیه که به شخصی در طرف مقابل تور نگاه می کنین و بازیکن اساساً با تور ادغام شده، اما اصلاً عجیب به نظر نمی رسه. اگه انیمه رو تماشا کنین، متوجه منظورم می شین. طراحی شخصیت ها رو هم خیلی دوست دارم. شخصیت ها به سبک واقعی تری در مقابل کارتون های مشابه ترسیم می شن. این واقعا به کیفیت کار اضافه می کنه.

صداپردازی چیزیه که من رو جذب می کنه و واقعا موثره درست مثل آرت انیمه، چون افراط و تفریطی در کار نیست. تو این انیمه صدای خاصی ایجاد میشه و شما بدون دیدن هم بلافاصله می فهمید که چیزی در شرف وقوعه. آهنگ خاصی پخش می شه و بلافاصله می فهمید که در شرف دیدن کسی هستید که حریف شایسته ایه. این واقعا روحیه کار رو برجسته می کنه. صداهای مربوط به والیبال و سالن، صدای جیر جیر کفش ها روی زمین، صدای توپ، حتی صدای حرکت توپ تو هوا، همه چیزو باورپذیرتر می کنه. کار صدا پیشه ها هم خیلی خوبه، لحن ها و تفاوت های ظریفی که ایجاد کردن با هر شخصیت متناسبه.

بررسی شخصیت های انیمه هایکیو!!

انیمه هایکیو واقعاً کار خوبی در مورد توسعه شخصیت ها انجام می ده. شما می دونید که شخصیت هر فر چطوریه، می دونین که نقش اونا تو زمین و تیم چیه. حتی این مورد رو درباره شخصیت هایی که روی نیمکت هستن هم احساس می کنین و با اونا ارتباط برقرار می کنین، حتی اگه اونا کسایی نباشن که در طول مسابقه یه بار هم وارد زمین شن. (یعنی ناامیدی از بازی نکردن، تمایل اونا برای حضور در زمین، احساس حمایت اونا برای تیمشون). اگه کسی کار کمدی، خنده دار یا عجیبی انجام بده، به عنوان بیننده می تونین به راحتی قضیه رو تحلیل کنین و از اون لحظه لذت ببرین. شما واقعاً از توانایی های شخصیتی هر کدوم سر در میارین، چه از نظر ورزشی و چه احساسی. رشد سطح بلوغ اونا رو قسمت به قسمت لمس می کنین، همین طور تمایلات و ویژگی های منحصر به فرد اونا رو. حتی در مواجهه با خیلی از تیم هایی که با اونا روبرو می شن، می تونین به راحتی عاشق بازیکنان حریف بشین، زیرا اونا هم یه بخشی از داستان رو تشکیل می دن و خیلی تو این اثر مهم هستن. این کار مسابقات رو خیلی جالب تر می کنه و باعث می شه شما از نظر احساسی روی اونا سرمایه گذاری کنین.

انیمه والیبالی هایکیو تا الان در 4 فصل تولید شده و اینطور که بوش میاد قراره اواخر داستان رو به صورت 2 تا فیلم سینمایی بسازن که قراره تابستون 2023 پخش شه!

Related posts

نقد و بررسی فیلم چینی Polar Rescue نجات قطبی

نقد و بررسی سریال کره ای Moving‏ متحرک

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

1 دیدگاه

Pito آگوست 13, 2023 - 6:41 ق.ظ
حسابش از دستم در رفته که چند بار ۴ فصل انیمه رو با همه سینمایی هاش از اول دیدم... حتی مانگا رو هم کامل از اول تا آخر خوندم ولی واقعا دوستش دارم3> من آدمی نیستم که فیلمی رو برای بار دوم ببینم هرچقدر هم جذاب باشه وقتی میدونم ادامه داستان چیه میلم به دیدن دوبارش نمیکشه ولی هایکیو فرق داره شخصیت هاش گرافیکش موج مسابقش تک تک جزئیاتش باعث میشه هر چند باری دوباره دلم بخواد از اول اول دنبالش کنم و با هر اتفاقی که توش میوفته به وجد بیام☆ مرسی از اینکه توی سایت گزاشتینش♡
Add Comment