نقد و بررسی فیلم Handling The Undead رسیدگی به مردگان

معرفی فیلم Handling The Undead

در ژانری که اغلب، غرق در ترس و وحشت است، فیلم Handling The Undead برداشتی منحصر به فرد از فیلم های زامبی را ارائه می دهد. این درام نروژی به کارگردانی تئا هویستندال، وحشت خود را در دردهای مرتبط بشریت نشان می دهد. این فیلم که برگرفته از رمان نویسنده سوئدی جان آجوید لیندکویست است، اندوهی را که پس از از فقدان عزیزان باقی می ماند را بررسی می کند. این فیلم درباره سه خانواده در اسلو است که با غم و اندوه عزیزان فوت شده خود دست و پنجه نرم می کنند. زمانی که اتفاقات عجیب و غریب به طور مرموزی شرکای گمشده و فرزندانشان را زنده می کند، دنیای آنها زیر و رو می شود. با این حال این یک پایان خوش ساده نیست. عزیزانِ بازگشته دور هستند… نه زنده اند و نه کاملاً رفته اند. همانطور که خانواده ها به روش های مختلفی مثل انکار، سرخوشیو سردرگمی ‏واکنش نشان می دهند، فیلم رسیدگی به مردگان به یک تحلیل ذهنی در مورد ناتوانی در رها کردن تبدیل می شود. این فیلم با نقش آفرینیِ ناب و بکرِ رناته رینسو در نقش مادری که پسر خردسالش را غمگین می کند، حس باورنکردنی و عجیبی را از بازیگرانش استخراج می کند. در همین حال، داستان سرایی صبورانه و جو وهم آور فیلم بدون نیاز به هیاهوی زامبی ها به طرز استادانه ای تنش ایجاد می کند. این رویکرد پر طنین عاطفی در نهایت به انتقادی ویرانگر از امتناع ناامیدانه و خطرناک بشر از پذیرش مرگ ختم می شود.

 

درآمدی بر داستان فیلم رسیدگی به مردگان

با شروع فیلم Handling the Undead، با سه خانواده نروژی آشنا می شویم که در اسلو زندگی می کنند. در حالی که همه آنها از پیشینه های متفاوتی می آیند، هر یک از آنها وجه اشتراکی دارند: آنها یا در حال حاضر با روند سوگواری روبرو هستند یا در شرف ورود به دوران عزاداری برای مردگان احتمالی خود هستند. از یک پدر  و دختر که از از دست دادن یک نوه غمگین هستند، تا مردی که سعی دارد بفهمد چگونه با مرگ ناگهانی خانوادگی کنار بیاید، این فیلم تمام مراحل ضروری را پوشش می دهد که ما در زمان مرگ عزیزانمان تجربه می کنیم. اما وقتی یک حادثه الکتریکی عجیب در یک غروب گرم تابستانی رخ می دهد، عزیزان از دست رفته این شخصیت های مختلف به طور مرموزی دوباره زنده می شوند و اما، در حالت زامبی، آنها از انسان های دوست داشتنی که قبلا بودند بسیار دور هستند.

 

فیلم Handling the Undead، ترکیب یک فیلم زامبی با یک فیلم هنری

هویستندالِ کارگردان با در کنار هم قرار دادن داستان های سه خانواده ویران شده، کنترل کارگردانی چشمگیری را به نمایش می گذارد. انسجامی که این رشته ها با آن در هم می آمیزند، درام را بر تجربیات مشترک انسانی متمرکز می کند تا اینکه به یک مجموعه زامبی اپیزودیک تبدیل شود. این فیلم در بیشتر زمان خود، تعادلی تداعی کننده بین درام غم انگیز و وحشت مهیب برقرار می کند. رستاخیزهای اولیه زیبایی متحرکی را به همراه دارند که به تدریج به وحشت عجیبی تبدیل می شود، زیرا متوجه می شویم چیزی در پشت چشمان مردگان گم شده است. مانند بهترین ترکیب های ژانر، برچسب زدن فیلم به عنوان «ترسناک» یا «فیلم هنری» نمی تواند غنای آن را در بر بگیرد. با این حال، یک پایان دلپذیر خطر کدر شدن مضامین فیلم را به همراه دارد. نگاه بیش از حد به کشتار زامبی ها تنش جوی را برای عموم از بین می برد. مضامین نیز به صراحت در خدمت به اوج اغراق آمیز که بر پیام های کلیدی رها کردن تأکید می کند، صراحتاً نادیده گرفته می شوند.

 

نقد و بررسی فیلم رسیدگی به مردگان

فیلم Handling The Undead به جای اینکه صرفاً هرج و مرج مردگان متحرک را فراهم کند، بر داستان های انسانی در میان رستاخیز زامبی ها تمرکز دارد. این هسته دراماتیک از خانواده هایی که عزیزشان را از دست داده اند، مصیبت های باورنکردنی ای را استخراج می کند و بینندگان صبور خود را تحت تأثیر حال و هوای مالیخولیایی، تصاویر بافتی و اجراهای مرکزی خارق العاده قرار خواهند داد. با این حال، این فیلم به طرز قابل تشخیصی یک داستان ترسناک نیز باقی می ماند؛ این داستان بیشتر به شیاطین درونی می پردازد تا غرغرهای معمول و ارزان زامبی ها. هویستندال از طریق فضای ظالمانه و خشونت عاطفی، احساس ترس فزاینده ای را نسبت به مضامین طنین دار در مورد لزوم رها کردن ایجاد می کند. سرعت کم و ترس های خاموش ممکن است جذابیت را برای طرفداران ترسناک هاردکور و حتی مخاطبان عمومی محدود کند. اما مخاطبان صبور، از خلق یک ژانر نادر ترکیبی قدردانی می کنند، فیلمی که نه می ترسد در غم بخزد و از آن بهره برداری می کند. عاری از ترفندهای ترسناک پرش، این داستان عشق و فقدان مدت ها پس از مشاهده و تماشای فیلم در ذهن باقی می ماند. این فیلم که سرشار از هوش و احساس ویران شده است، یک پیروزی تقریباً کامل و در عین حال خیره کننده را به نمایش می گذارد و مسلماً شاهکار محسوب می شود.

 

بررسی مضامین فیلم Handling The Undead

در اوج دلخراش فیلم، خانواده هایی که زمانی مشتاق زنده شدن عزیزانشان بودند متوجه می شوند که برای زنده ماندن در این کابوس با انتخاب های دلخراشی روبرو هستند. ما شاهد وحشت واقعی هستیم زیرا والدین و شرکای زندگی باید با این روبرو شوند که آیا عزیزان بازگشته آنها بیش از یک توهم هستند یا خیر؛ توهمی که می تواند هر کسی را که هنوز زندگی می کند محکوم کند. در آخرین لحظات شاعرانه ی فیلم رسیدگی به مردگان، این داستان مالیخولیایی حول عذاب انسانی رها شدن شروع به چرخش می کند و نشان می دهد که گاهی سرنوشت هایی بدتر از غم و اندوه وجود دارد. اما هیچ چیز بیشتر از بازی های ناب بازیگران طنین انداز نمی شود، به خصوص از نقش های اصلی رینزو و ساندکوئیست در نقش دو نفره که فقدان را تجربه کرده اند. ما از طریق بیان و زبان بدن، درد بی کلام آنها را چنان احساس می کنیم که گویی درد خودمان است. هنگامی که الیاس زنده شده و برمی گردد، سردرگمی و ناراحتی در چهره های آن ها بیش از هر چهره ای ترسناک است. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Handling The Undead به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای بدون سانسور آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی انیمه Kaii to Otome to Kamikakushi ناپدید شدن های مرموز

نقد و بررسی انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru مادربزرگ و پدربزرگ به جوانی برمی‌گردند

نقد و بررسی فیلم انیمیشن IF ایف