نقد و بررسی انیمه Horimiya هوریمیا

نقد و بررسی انیمه Horimiya هوریمیا

انیمه ‏Horimiya‏ یکی از مورد انتظارترین اقتباس هایی بود که تا به حال ساخته شده. پس از سال ها، وقتی ‏همه از یه اقتباس انیمه ای ناامید شده بودن، اعلامیه ای منتشر شد. شاید اغراق نباشه اگه بگیم که ‏Horimiya‏ ‏مورد انتظارترین انیمه زمستان 2021 درست بعد از شروع فصل آخر اتک آن تایتان بود. بعد از این همه سال ‏خوندن مانگا، من هم از شنیدن این خبر خوشحال شدم. حالا بریم سر این سؤال که آیا انتظارات من رو برآورده ‏کرد؟ آره‎.‎

 

درآمدی بر داستان انیمه هوریمیا

در ظاهر، فکر کردن به اینکه هوری ‏کیوکو و میامورا ‏ایزومی با هم کنار بیان، آخرین چیزیه که در ذهن مردم وجود داره. از این گذشته، هوری ترکیبی عالی از زیبایی و ذکاوت داره، در حالی که میامورا برای همکلاسی هایش آروم و خونسرد به نظر می رسه. با این حال، ملاقات سرنوشت ساز بین این دو، ذات پنهان هر دو رو آشکار می کنه. هوری با وجود اینکه در مدرسه محبوبه، به دلیل کارهای خانه زمان کمی برای معاشرت با دوستاش داره. از سوی دیگه، میامورا همیشه با اوناست، بدنش دارای خالکوبی های مخفی و سوراخ هاییه که اون رو مثل یه خلافکار ملایم جلوه می ده. این دو با داشتن شخصیت های متضاد و در عین حال شباهت های عجیب و غریب، به سرعت با هم دوست می شن و اغلب اوقات رو با هم تو خونه هوری می گذرونن. همونطور که هر دو از پوسته های خودشون بیرون خارج می شن، جنبه ای از خودشون رو که از دنیای بیرون پنهان شده، با همدیگه به اشتراک می ذارن.

انیمه Horimiya به ما القا می کنه که می خواد از مرز بین یه کمدی عاشقانه ساده و یه درام عاشقانه برتر عبور کنه، اما هرگز این کار رو نمی کنه، که به نظر من چیز خوبیه. از یه طرف، ما چیزهایی مثل درام عظیمی مثل انیمه آلبوم سفید  رو داریم و از یه طرف دیگه، Horimiya رو داریم که بین درام و سادگی به زیبایی تعادل برقرار می کنه. سادگی Horimiya چیزیه که اون رو از بقیه کمدی رمانتیک ها متمایز می کنه و بخشی از دلیل محبوبیت دیوانه وار مانگا، مدت ها قبل از اقتباس انیمه ایش هم همینه.

 

بررسی شخصیت هوری

انیمه Horimiya با عنوان کامل Hori-san to Miyamura-kun در نگاه اول ممکنه شبیه داستان معمولی «دختر محبوب و پسر نامحبوب» به نظر برسه، اما اینطوری نیست. هوری ‏کیوکو یه دختر محبوب تو مدرسه خودشه که تقریباً مثل یه آیدل برای بقیه دانش آموزاست. همه نگاها معطوف اونه و این باری رو روی دوش اون می ذاره، اون همیشه باید رفتار دخترانه خودش رو در مقابل دیگران حفظ کنه. به هر حال، این افراد اطراف ما هستند که جایگاه اجتماعی ما رو تعیین می کنن، نه خود ما. اون جنبه ای داره که نمی خواد به بقیه نشون بده. تو یه صحنه، یه دسته از دخترا، هوری رو تو نزدیکی سوپرمارکت می بینن، یکی از اونا تعجب می کنه که اون چقدر شبیه هوریه، اما بعد اونا می گن که اون اینقدر ساده بود که نمی تونسته هوری باشه. می تونین باری که روی دوش اونه رو از همین صحنه حس کنین. محبوب بودن و عملکرد عالی در زمانی که همه واقعیت نیست، آسون نیست. هوری فقط جنبه ساده و ناقص خودش رو به کسایی نشون می ده که خیلی به اونا اهمیت می ده؛ مثل خانواده ش، یا دوستای نزدیکش مثل یوکی.

 

بررسی شخصیت میامورا

از طرف دیگه میامورا دانش آموزی غمگینه که به سختی با دیگران صحبت می کنه. اون قطعاً می تونه به عنوان یه شخصیت فرعی معرفی شه، چرا که بین دانش آموزا مخفی به نظر میاد. در فلاش بک های مربوط به اون، میامورا رو می بینیم که توسط همکلاسی هاش مورد آزار و اذیت قرار می گیره و نادیده گرفته می شه، همچنین می بینیم که اون پیرسینگ هاش رو خودش با یه سنجاق انجام می ده. به این ترتیب عمل سوراخ کردن گوش اون پاسخی به قلدری می شه. اون همچنین روی بدنش خالکوبی داره. بنابراین برای پنهان کردن همه این ویژگی ها ، موهایی داره که تا شونه هاش می رسه و حتی در گرم ترین روزها هم کت می پوشه. اون میون سایر دانش آموزای مدرسه خودش متمایزه، اما نه از جهت خوب.

 

هوری و میامورا: هوریمیا

یه روز، هوری و میامورا به طور اتفاقی با هم ملاقات می کنن، اما نه در شرایط عادی. هر دوی اونا جنبه های پنهان خودشون رو به همدیگه نشون می دن. میامورا با خوشحالی هوری واقعی رو می پذیره، درست همونطور که اون، میامورا رو می پذیره. به لطف سوتا، اونا زمان زیادی رو با هم می گذرونن و به آرومی شروع به ایجاد احساسات نسبت به همدیگه می کنن.

 

بررسی شخصیت های داستان انیمه Horimiya

داستان تو این مرحله به سختی قابل توجه به نظر میاد، پس می پرسین چه چیزی در مورد انیمه هوریمیا اینقدر خوبه؟ جواب تو شخصیت های داستان نهفته. باید اعتراف کنم که شخصیت های این انیمیشن بسیار واقعی تر از اون چیزی هستن که تو صدها کمدی رمانتیک دیگه دیدم. انیمه Horimiya واقعی ترین احساسی رو ساطع می کنه که تا الان بهش برخوردم. تعامل شخصیت ها، این انیمه رو به یه سطح دیگری ارتقا می ده. اول از همه، تعامل در چهارگانه هوری، میامورا، یوشیکاوا و ایشیکاوا، اونا احساس آرامش می کنن. حس گرمی خاصی در این انیمه وجود داره و همه اینها به لطف شخصیت هاست. تقریباً تعجب آوره که چطور اونا می تونن شخصیت های جانبی رو به این خوبی تو انیمیشنی که روی دو شخصیت متمرکزه، توسعه بدن.

یوشیکاوا شخصیتیه که احساسات واقعی خودش رو پنهان می کنه. اون اون چیزی رو که واقعاً می خواد به مردم نمی گه. همونطور که هوری می گه، «هرچی کمتر بخواد که شما بفهمین ناراحته، بیشتر لبخند می زنه». احساسات واقعی رو نمی شه همیشه نشون داد، شرایط زیادی برای مردم وجود داره. ایشیکاوا دوست دیرینه هوری و یوکیه، اون همچنین با میامورا دوست خوبی می شه. اگرچه اون یکی از شخصیت های ساده تره، اما به دیگران اهمیت زیادی می ده. بچه های شورای دانش آموزی، Sengoku و Remi هستند که پویایی منحصر به فرد خودشون رو دارن. رمی عمداً به اون اجازه می ده چنین احساسی داشته باشه اون هم به خاطر اینکه اونو خیلی دوست داره.

خلاصه اینکه از استودیو CloverWorks ممنونم که بعد از مدتها این انیمه رو ساخت تا بتونم دوباره وارد دنیای هوریمیا بشم.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)