نقد و بررسی فیلم انیمیشن IF ایف

توسط Alireza

معرفی انیمیشن IF

آیا تا به حال در کودکی یک دوست نامرئی داشته اید؟ آخرین فیلم خانوادگی جان کرازینسکی، یعنی فیلم IF، این ایده را بررسی می کند که تقریباً هر جوانی در مقطعی یک همراه خیالی ایجاد می کند. کیلی فلمینگ در نقش بئا، یک نوجوان 12 ساله نیویورکی که هنوز برای از دست دادن مادرش غمگین است، بازی می کند. پس از مریض شدن پدرش، بئا به نزد مادربزرگش می آید. این زمانی است که او با کال عجیب و غریب با بازی رایان رینولدز آشنا می شود که نشان می دهد هر دوی آنها توانایی خاصی دارند، آنها می توانند دوستان خیالی را ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند که بچه ها در طول سال ها آنها را رها کرده اند. این ایف ها، به شدت می خواهند فرزندان جدیدی پیدا کنند تا با آنها ارتباط برقرار کنند. بنابراین بئا به کال و خدمه IF های رنگارنگ او، از جمله یک خرس بنفش غول پیکر با صدای استیو کارل می پیوندد تا خیالات فراموش شده را با بزرگسالان پر استرسی که هنوز به روحیه دوران کودکی خود نیاز دارند، پیوند دهد. اما کنکاش در این دنیای تخیلی کاملاً راه فراری از غم و اندوه بئا نیست، زیرا کرازینسکی به موضوعات عمیق تر مقابله با فقدان از طریق خلاقیت و همدلی می پردازد.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن IF ایف

خلاصه داستان فیلم IF

بئای دوازده ساله به آپارتمان مادربزرگش مارگارت در نیویورک نقل مکان می کند در حالی که پدرش منتظر جراحی قلب در همان بیمارستانی است که سال ها قبل مادرش بر اثر سرطان در آن مرده بوده است. مادربزرگش با شیطنت های او مخالفت می کند و اصرار می کند که می تواند با بلوغ این موقعیت را مدیریت کند. یک شب، بئا برای خرید شارژر برای دوربین فیلمبرداری قدیمی مادرش بیرون می رود و موجودی ناآشنا را می بیند که به دنبال آن به ساختمان مادربزرگش می رود. روز بعد، او دوباره این موجود را می بیند که با یک مرد همراه است. بئا آن ها را تا خانه ای نزدیک دنبال می کند، جایی که مرد، کال، یک موجود بزرگ بنفش پشمالو به نام بلو را بازیابی می کند. او همچنین با موجود دیگر، یک موجود پروانه مانند به نام بلاسم ملاقات می کند و غش می کند. او در آپارتمان کال بیدار می شود و در آنجا متوجه می شود که او با دوستان خیالی به نام مستعار IF روبرو است تا آنها را با کودکان جدیدی آشنا کند، زیرا کودکانی که آنها را خلق کرده اند، بزرگ شده اند و آنها را فراموش کرده اند. Bea که در ابتدا تمایلی به این کار ندارد، در نهایت تصمیم می گیرد به کال کمک کند.

 

نقد و بررسی فیلم انیمیشن IF ایف

نقد و بررسی فنی فیلم ایف

فیلمبرداری پر جنب و جوش یانوش کامینسکی تنظیمات تخیلی داستان را به وضوح زنده می کند. از فیلم های خانگی یک خانواده شاد گرفته تا کارناوالی خارق العاده با دوستان خیالی، هر صحنه با عشق و خلاقیت از نور و سایه حک شده است. کامینسکی به مخاطبان نماهای دقیقی از این محله جذاب بروکلین هدیه می دهد در حالی که ما را بدون زحمت به مناظر رویایی خارق العاده فیلم می کشاند. او هم نمایش های بنیادی انسانی و هم دنیای گسترده تر تخیلات کودکان را ارتقا می دهد. کیت پی کانینگهام، طراح تولید، نیز فیلم را از طریق اصالت دقیق برجسته می کند. خانه دنج مادربزرگ بئا غرق در گرما و تاریخ است، از گرامافون های قدیمی گرفته تا بالکن پر از گل. برخلاف این پناهگاه، شهربازی متروکه نمادین جزیره کونی به نظر می رسد که به زیبایی پوسیده شده و در عین حال سرشار از پتانسیل برای تولد دوباره از طریق تخیل است.

 

بررسی شخصیت های فیلم ایف

قلب فیلم IF در شخصیت های آن نهفته است. کیلی فلمینگ در نقش بئا می درخشد و احساسات پیچیده یک دختر نوجوان را پس از از دست دادن مادرش به تصویر می کشد. پیوند او با کال و ایف ها باعث حواس پرتی و ایجاد هدف در یک زمان دشوار می شود. با این حال، بئا، هم بازیگوش و هم جدی، به همان شکلی که واقعاً بچه ها هستند، قابل باور است. کال در ابتدا یک قهرمان دور از ذهن به نظر می رسد. رینولدز به عنوان مدیر خسته ی دوستان خیالی از کار افتاده، از طنز پوچ خودداری می کند. مراقبت او از IF ها، به خصوص لوئیس تنها، به گذشته کال اشاره می کند. اتحاد مجدد آنها در نهایت بسیار تاثیرگذار است. وقتی صحبت از این شد، دوستان خیالی از طریق ستارگان صدای با استعدادشان زنده می شوند. استیو کارل به آبی به میزان مساوی تیرگی و اشتیاق می بخشد و او را به عروسکی دوست داشتنی تبدیل می کند. والربریج بلاسم را با معصومیت و انرژی جذاب القا می کند. گوست جونیور برای لوئیس دانا و ناامید، جاذبه و اشتیاق به ارمغان می آورد. این خلاقیت های فانتزی به طور واقعی از ذهن کودکان زاده شده اند، که هر کدام ویژگی های عجیب و غریب و داستان های پس زمینه خود را دارند.

 

بررسی مضامین فیلم ایف

این داستان با محوریت بلوغ نشان می دهد که چگونه تخیل و باورهای ساختگی می توانند به ما در پردازش ‏‏مشکلات زندگی کمک کنند. بئای جوان پس از از دست دادن مادرش با احساس غم و اندوه و مسئولیتی فراتر ‏‏از سن و سالش دست و پنجه نرم می کند. او می خواهد دوران کودکی را پشت سر بگذارد، اما هنوز به راه هایی ‏‏برای شادی و بازی نیاز دارد. ‏Bea‏ متوجه می شود که می تواند دوستان خیالی را ببیند، موجودات جادویی که ‏‏نشان دهنده دنیای درونی غنی کودکان هستند. اما بسیاری از ‏IF‏ ها تنها هستند و توسط سازندگانشان که از ‏‏چنین فانتزی هایی پیشی گرفته اند، رها شده اند. بئا با انزوای آنها احساس خویشاوندی می کند. او پتانسیل را ‏‏در جایی می بیند که دیگران فقط خیالات بیهوده می بینند.‏ در حالی که فیلم ایف یک فیلم کامل نیست، هدف ‏خود را بر پیوندهای صمیمانه بین شخصیت هایش متمرکز می کند و این موضوع به بهترین شکل قابل لمس ‏می شود. کرازینسکی دنیای فانتزی مسحور کننده ای را ساخته است که توسط اجرا های برجسته و استعداد ‏بصری تقویت شده است. برخی ضرب های کمدی ناهموار هستند و داستانی تقریباً ضعیفش، آن را محدود می ‏کند، با این حال، برای کسانی که به دنبال یک فیلم خانوادگی مفرح پر از روحیات تخیلی، درام متفکرانه و ‏احساساتی پرانرژی هستند، فیلم ‏IF، فیلمی تماشایی است. علاقمندان می توانند جهت دانلود انیمیشن IF به انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید