نقد و بررسی فیلم Imaginary خیالی

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم Imaginary

در سایه های ذهن ما، قدرت تخیل و فانتزی نهفته است، یک ورطه ی رام نشده که در آن عمیق ترین امیدها و تاریک ترین ترس های ما در هم می آمیزند. فیلم Imaginary جرأت می کند در آن ورطه ی پیشگویانه قدم بزند و ما را با این حقیقت نگران کننده روبرو کند که قلمروهایی که ما تصورش را هم نمی کنیم، وجودی مستقل دارند. چیزی که به عنوان لجبازی یک کودک بی گناه با یک خرس عروسکی کهنه آغاز می شود، به یک آزمون نامقدس تبدیل می شود و مرز بین رویا و واقعیتی وحشتناک را محو می کند. مانند موجودی روانپریش، این فیلم وحشتناک روان شناختی آزاردهنده راه خود را زیر پوست ما پیدا می کند تا پرسش های کاوشگرانه ای را مطرح کند: آیا ما واقعاً ارباب آفرینش های خیالی خود هستیم یا به موجوداتی فراتر از کنترل خود جان دمیده ایم؟ آیا آثاری که در ذهن ما آشکار می شوند می توانند از گوشت اثری پاک نشدنی بسازند که به طرزی انگل وار از شک ها و وحشت های ما خون بمکند؟ آخرین هذیانی که وادلو ساخته، در صفحه نمایش بزرگ نشان می دهد که دوست های خیالی هم ممکن است دشمن باشند. از خیالات کودکانه خودداری کنید، زیرا قلمروی حسرت می تواند باعث عذاب های جهنمی شود.

 

نقد و بررسی فیلم Imaginary خیالی

درآمدی بر داستان فیلم خیالی 2024

جسیکا، نویسنده موفق کتاب کودک، با همسر جدیدش مکس و دو دخترش از ازدواج قبلی به خانه ای در حومه شهر که در آن دوران کودکی پرفراز و نشیب خود را سپری کرده، نقل مکان می کند. در حالی که تیلور مبهوت، تلاش های جسیکا برای پیوند را رد می کند، خواهر کوچک ترش آلیس با چانسی، خرس عروسکی قدیمی خود که در زیرزمین خانه کشف شده است، ارتباط ناراحت کننده ای برقرار می کند. در ابتدا، تعاملات پر سر و صدای آلیس با دوست خیالی خود مانند یک خاله بازی سالم به نظر می رسد. اما در زیر سطح این بازی، چیز بسیار شوم تری نهفته است، زیرا نیات چانسی از خیالی خوش خیم به واقعیتی کابوس وار تغییر می کند. او آلیس را به سمت مسیری پرمخاطره سوق می دهد، حتی او را به آسیب رساندن به خود به عنوان بخشی از یک شکار تاریک که در بازی های کودکانه پنهان می شود، سوق می دهد. تلاش های جسیکا برای محافظت از آلیس صرفاً ترس های سرکوب شده اش را از آن سال های بچگی که در آغوش خانه گذرانده بود، آشکار می کند. خاطرات غم انگیز یک هیولای عنکبوتی که در حال ظهور است و ناپدید شدنی اسرارآمیز در دوران کودکی با تهدید امروزی همگرا می شود. همانطور که چانسی چنگال بدخیم خود را محکم می کند، جسیکا خود را در عالم اموات جهنمی می بیند که در آن شیطان های خیالی به صورت جانورانی ملموس ظاهر می شوند. با غیبت مکس که به یک تور موسیقی رفته، پیوندهای ظریف داخلی خانواده از هم گسسته می شود. تنها متحد جسیکا یک همسایه عجیب و غریب است که به خوبی روی متافیزیک خیالی اشراف دارد.

 

نقد و بررسی فیلم Imaginary خیالی

بررسی فیلم Imaginary از منظر سینمایی

اجازه دهید از اعلامیه وادلو لذت ببریم که گفته فیلم خیالی می خواهد هجمه های ناپسند M3GAN را هدایت کند و در عین حال به بررسی زخم های روان شناختی که گره گشایی ذهنی والدین می تواند بر روح فرزندانشان نقش ببندد، بپردازیم. مطمئناً این فیلم، یک جاه طلبی ستودنی است، اما با اجراهای تقریباً معمولی در تمام جبهه های سینمایی ضعیف شده است. به نظر می رسد خود کارگردان بین پرورش هاله ای از ترس پیشگویانه یا چشمک های آگاهانه در پیش فرض بدش نقش داشته و فیلم Imaginary را در یک تیرگی تونال تعریف ناپذیر رها می کند. ظرافت و خویشتن داری فدای هجمه ترس های گزنده های پر سر و صدا می شود، در حالی که چند لحظه واقعی عصبی کننده (سکانس کابوس وحشتناک، سکوت بدون پلک چانسی) توسط یک CGI ضعیف، تضعیف می شود.

 

بررسی فیلم خیالی از منظر روان شناختی

در حالی که فیلم خیالی در ارائه موثر ترس های سطحی تلاش می کند، جریان های زیرین موضوعی آن دارای قدرت ناراحت کننده ای هستند. در هسته خود، این داستانِ روان های آسیب دیده است، هم برای کودکان رنج دیده و هم برای سرپرستان بد آنها و اینکه چگونه تخیل معصومانه می تواند هم مرهم و هم یک غل و زنجیر روحانی باشد. برای آلیس کودک که از وحشت های روانی نادیده مادرش ضربه خورده است، خرس عروسکی بی آزار در ابتدا نشان دهنده آرامش است. اما با برانگیختن جوهره اصلی و واقعی چانسی، این آسایش به اسارتی روانی و بدخیم تبدیل می شود. نامادری او جسیکا توسط گذشته سایه خود در این محدوده تسخیر شده است و ریشه های ژولیده کابوس های او درباره جانوران سورئال و درنده که شکلی موذی به خود می گیرند، جان می گیرند. دوران کودکی او به وضوح کتاب داستان نبوده، آن شادی های بچگی اکنون به وحشت های شبانه و خاطرات سرکوب شده در آرزوی رهایی روانی تبدیل شده اند.

 

فیلم Imaginary یک فیلم ترسناک فراموش شدنی است

با وجود تمام اهداف والای خود برای آمیختن ژانر روانشناختی با افسانه های متافیزیکی، فیلم Imaginary در نهایت چیزی بیشتر از ترکیبی فراموش شدنی از سبک های فرسوده و اجرای بی سر و صدا است. در حالی که بارقه هایی از تصاویر الهام گرفته شده و مضامین قوی در مورد آسیب های دوران کودکی روایت می شود، تجربه کلی به شدت قابل چشم پوشی است. کارگردانی بلاتکلیف جف وادلو، که در یک کشش غیرمولد بین بی پروایی و هراس جدی گرفتار شده است، هرگونه پتانسیل لحن ثابت یا ترس واقعی را خنثی می کند. نقش آفرینی های بدون الهام و ارزش های تولید پایین، این ضعف ها را تکمیل می کنند و محصول نهایی به طرز دردناکی آزاردهنده است، یک فیلم ترسناک که بیشتر شبیه یک تکرار یکبار مصرف است تا یک کابوس رویایی. فیلم Imaginary مقدمات و جاه طلبی های خود را از طریق اجرای درهم و برهم در سراسر فیلم به هدر می دهد. در حالی که این فیلم، ترکیبی از تصاویر الهام گرفته و مضامین جذاب در مورد آسیب های دوران کودکی است، تجربه کلی به یک مجموعه فراموش شدنی از داستان های ترسناک فرسوده تبدیل می شود که ما را قانع نمی کند. کارگردانی بلاتکلیف جف وادلو که بین اردوگاه اسکلاکی و ترس جدی گرفتار شده است، فیلم را از هرگونه لحن ثابت یا هراس واقعی پاک می کند. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Imaginary‏ ‏به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید