نقد و بررسی فیلم In the Name of the Father به نام پدر

نقد و بررسی فیلم In the Name of the Father به نام پدر

«به نام پدر» داستانی را با جزئیات دراماتیک و خشمگینانه روایت می‌کند و نشان می‌دهد که پلیس بریتانیا به قدری درگیر نیاز به تولید تروریست از ارتش ایرلند بوده است که شواهد شنیده‌ای ضعیف را کشف کرده و سپس زندانیان خود را برای گرفتن اعترافات شکنجه می‌کنند. این فیلم بر اساس زندگی‌نامه کانلون که ثابت شد بی‌گناه است، ساخته شده و در محور کلی آن واقعی است – اگرچه کارگردان، جیم شریدان، چندی پیش با خوش‌حالی به روزنامه دیلی تلگراف لندن توضیح داد که چگونه حقایق، شخصیت‌ها و تاریخ‌ها را مطابق با اهداف داستانی خود تغییر داده است.

 

معرفی فیلم به نام پدر

به نام پدر (به نام پدر) یک فیلم درام جنایی و زندگینامه ای محصول سال ۱۹۹۳ به نویسندگی و کارگردانی جیم شریدان است. این فیلم بر اساس داستان واقعی گیلدفورد فور است، چهار نفر که به دروغ به خاطر بمب گذاری در میخانه گیلدفورد در سال 1974 که منجر به کشته شدن چهار سرباز بریتانیایی خارج از وظیفه و یک غیرنظامی شد متهعم شدند. این فیلم در باکس آفیس ۶۵ میلیون دلار فروخت و نقدهای مثبتی دریافت کرد. این فیلم نامزد هفت جایزه اسکار در شصت و ششمین دوره جوایز اسکار شد، از جمله بهترین بازیگر نقش اول مرد (دنیل دی لوئیس)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پیت پستلثویت)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (اما تامپسون)، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم. پس در دانلود فیلم به نام پدر از سایت ما تردید نکنید.

 

خلاصه داستان فیلم  In the Name of the Father

در بلفاست، جری کانلون توسط نیروهای امنیتی بریتانیا با یک تک تیرانداز ارتش ایرلند اشتباه گرفته می شود و تا زمانی که شورش آغاز می شود تحت تعقیب قرار می گیرد. جری توسط پدرش جوزپه به لندن فرستاده می شود تا از اقدام تلافی جویانه IRA علیه او جلوگیری کند. یک روز عصر، جری به آپارتمان یک روسپی دستبرد می زند و 700 پوند می دزدد. در حالی که او در پارکی به همراه دوستش پل هیل در کنار چارلی برک ایرلندی بی خانمان در حال مصرف مواد مخدر است، انفجاری در گیلدفورد رخ می دهد که چهار سرباز خارج از وظیفه به اضافه یک غیرنظامی کشته و بسیاری دیگر زخمی می شوند. مدتی بعد به بلفاست باز می گردد، جری توسط ارتش بریتانیا و پلیس سلطنتی اولستر خفت می شود و به اتهام تروریسم دستگیر می شود. جری با هواپیما به سرزمین اصلی بریتانیا منتقل می شود، جایی که او و دوستش پل و همچنین دو نفر دیگر که چهار گیلدفورد نامیده می شوند، تحت شکنجه پلیس به عنوان بخشی از بازجویی قرار می گیرند. جری بر بی گناهی خود تاکید می کند، اما پس از تهدید پلیس به کشتن پدرش، که بعداً همراه با سایر اعضای خانواده کانلون دستگیر می شود، اعتراف نامه ای را امضا می کند. در محاکمه او، اگرچه دفاعیات جری به تناقضات متعددی در تحقیقات پلیس اشاره می کند، او به همراه سایر اعضای چهار گیلدفورد به حبس ابد محکوم می شوند. جری و جوزپه در طول مدتی که در زندان هستند، جو مک اندرو، زندانی جدیدی را ملاقات می کنند که به آنها اطلاع می دهد که او عامل واقعی بمب گذاری بوده و این را به پلیس اعتراف کرده است. آنها برای حفظ وجاهت خود، این اطلاعات جدید را پنهان کردند. اگرچه جری با جو گرم می گیرد، اما زمانی که جو یک نگهبان منفور زندان را در جریان شورش آتش می زند، نظر او تغییر می کند. جوزپه بعداً در بازداشت می میرد و جری را مسئول عهده گرفتن کمپین پدرش برای عدالت می گذارد. گرت پیرس، وکیل جوزپه، که از طرف جوزپه در حال بررسی این پرونده بوده، با یادداشتی که پیوست آن نوشته شده بود، «به دفاع نشان داده نشود»، شواهد حیاتی مربوط به البیه اصلی جری را کشف می کند. از طریق بیانیه ای که چارلی برک در یک دادگاه تجدید نظر داد، جری و بقیه را کاملا تبرئه می کند. این فیلم با فعالیت های فعلی متهمان به خطا به پایان می رسد، اما همچنین پلیسی که این پرونده را بررسی می کند هرگز به خاطر هیچ تخلفی تحت تعقیب قرار نمی گیرد و عاملان واقعی بمب گذاری گیلدفورد به این جنایت متهم نشده اند.

 

بررسی عملکرد فیلم In the Name of the Father

این فیلم نقدهای بسیار مثبتی از سوی اکثر منتقدان دریافت کرده است. وب سایت جمع آوری نقد Rotten Tomatoes بر اساس 49 نقد، با میانگین امتیاز 7.80/10، به فیلم امتیاز «تازه تأیید شده» 94 درصد را داده است. در اجماع سایت آمده است: «با اشتیاق و با دقت مشاهده شده، به نام پدر، درامی را از یک تخلف واقعی در عدالت، با کمک بازی های پرشور و تمرکز اومانیستی کارگردان جیم شریدان، استخراج می کند.” متاکریکت با  84 امتیاز  از 100 بر اساس 16 بررسی، نشان دهنده “تحسین جهانی” است. تماشاگران شرکت کننده در نظرسنجی CinemaScore به فیلم نمره میانگین «A» را در مقیاس A+ تا F دادند. این فیلم دومین فیلم پرفروش تاریخ در ایرلند (پس از پارک ژوراسیک) و پرفروش ترین فیلم ایرلندی بود که رکوردی را که توسط The Commitments در سال 1991 به ثبت رسانده بود، با فروش 2.91 میلیون پوند ایرلند (4.5 میلیون دلار) شکست.

 

حواشی فیلم به نام پدر

پس از اکران، این فیلم به دلیل برخی نادرستی های تاریخی و تخیلی بخشی از داستان بحث برانگیز شد. جیم شریدان مجبور شد از انتخاب های خود دفاع کند. در سال 2003، او اظهار داشت: “من متهم به دروغگویی در “به نام پدر” شدم، اما دروغ واقعی این بود که می گفتند این فیلمی درباره چهار گیلدفورد است، در حالی که واقعاً در مورد والدینی به دور از خشونت بود. گری و جوزپه سلول مشترکی دارند، اما هرگز این اتفاق نیفتاده بود. آنها معمولا در زندان های جداگانه نگهداری می شدند. صحنه های دادگاه با حضور گرت پیرس نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفت زیرا به وضوح از رویدادهای ضبط شده و رویه های حقوقی ثابت انگلیسی دور شده بود، زیرا او به عنوان وکیل و نه وکیل دادگستری در آن زمان نمی توانست در دادگاه حاضر شود. علاوه بر این، پیرس نماینده جوزپه کانلون نبود. دیوید پالیستر، روزنامه نگار تحقیقی نوشت: « صحنه های دادگاه، غیرقابل توجیه هستند.»

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)