معرفی و بررسی فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

معرفی و بررسی فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny – فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny

بازگشت قهرمان افسانه‌ای، ایندیانا جونز، را در قسمت پنجم این سری فیلم‌های دوست داشتنی با عنوان Indiana Jones and the Dial of Destiny تجربه کنید. ایندی که خود را در دوره جدیدی می بیند و به دوران بازنشستگی نزدیک می شود، با دنیایی که به نظر می رسد از او پیشی گرفته، دست و پنجه نرم می کند.

فیلم سینمایی ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

پنجمین فیلم از مجموعه فیلم های پرطرفدار ایندیانا جونز است که بعد از فیلم‌ های مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark)، ایندیانا جونز و معبد مرگ (Indiana Jones and the Temple of Doom)،  ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (Indiana Jones and the Last Crusade) و ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه بلورین (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) در آستانه‌ی اکران آن قرار داریم. کارگردانی این کار با جیمز منگولد (James Mangold)، بازساز فیلم قطار 3:10 به یوما در سال 2007 بوده و فیلمنامه ی آن توسط منگولد، جز باترورث (Jez Butterworth) و جان-هنری باترورث (John-Henry Butterworth) نوشته شده‌است. هریسون فورد در آستانه 80 سالگی، بار دیگر نقش ایندیانا جونز را در این فیلم ایفا خواهد کرد.

در این فیلم بازیگرانی از جمله آنتونیو باندراس (Antonio Banderas)، فیبی والر-بریج (Phoebe Waller-Bridge)، مس میکلسن (Mads Mikkelsen)، توماس کرچمان (Thomas Kretschmann)، بوید هالبروک (Boyd Holbrook)، شانت رنه ویلسون (Shaunette Renee Wilson) و توبی جونز (Toby Jones) به ایفای نقش خواهند پرداخت.

ایندیانا جونز و دوباره تعقیب و گریز در قاهره

تریلر فیلم با تعقیب و گریز ماشین در شهری متروک که می تواند قاهره باشد آغاز می شود. ایندی گذشته‌ای با پایتخت مصر دارد زیرا دوستش صلاح محمد فیصل القاهر (جان ریس دیویس) در آنجا زندگی می کند. مصر به خودی خود معدن مقبره‌ها و آثار باستانی است و ایندی به عنوان یک باستان شناس، تشنه ی یورش به مقبره ها و کاوشگری است و همین امر او را چندین بار به این کشور بازگردانده. از آنجایی که سینمایی گردانه سرنوشت، میراث این شخصیت را بررسی می کند، به احتمال زیاد با قهرمان دوباره به قاهره سفر خواهیم کرد.

در حالی که تریلر با یک سکانس هیجان انگیز تعقیب و گریز ماشین شروع می شود، صدای صلاح نشان می دهد که ایندی زندگی آرامی داشته و از ماجراجویی های خطرناک دور بوده است. این منطقی است زیرا Dial of Destiny در سال 1969، مدت‌ها پس از تعقیب جام مقدس در سال 1938 – یا موجودات فضایی با جمجمه‌های کریستالی در سال 1957 اتفاق میفتد. زمان منتظر هیچ‌کس نیست و ایندی مستحق یک بازنشستگی آرام است. با این حال، او آن را در نخواهد یافت. در غیر این صورت، فیلم پنجمی در کار نمی‌بود.ایندی به عنوان استاد کالج کار می کند و درس فعلی او درباره شاتل های فضایی است. این تصادفی نیست، زیرا جزئیات اندکی که در مورد طرح فیلم Dial of Destiny در اختیار داریم که به ما می گوید: ایندی با نازی های سابق که در برنامه اکتشاف فضایی ناسا نفوذ کرده اند، مبارزه خواهد کرد.

فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت، دنبالهٔ ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸) است و پنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز محسوب می‌شود. این نخستین فیلم در این مجموعه است که توسط استودیو سینمایی والت دیزنی (The Walt Disney Company) پخش می‌شود.

آغاز و روند توسعه‌ی ساخت فیلم پنجم ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت

جرج لوکاس در سال ۲۰۰۸ در مورد پتانسل طرح داستانی این فیلم تحقیق کرد، اما توسعه این پروژه سال‌ها متوقف شد. او در سال ۲۰۱۲ از ریاست لوکاس‌فیلم که مالکیت این اثر را بر عهده‌ داشت کناره‌گیری کرد و این پروژه را به تهیه‌کننده‌اش، کاتلین کندی، واگذار کرد. پیشرفت در ساخت پنجمین دیده نمی‌شد، البته در همین حین این شرکت روی سه گانهٔ دنبالهٔ جنگ ستارگان (Star Wars sequel trilogy) کار می‌کرد. سرانجام دیوید کپ در سال ۲۰۱۶ برای نوشتن فیلمنامه‌ی پنجم استخدام شد و تاریخ انتشار فیلم برای سال ۲۰۱۹ تعیین شد. توسعهٔ این پروژه چندین بار به دلیل بازنویسی فیلم‌نامه به تأخیر افتاد. جاناتان کاسدان در سال ۲۰۱۸ به عنوان جایگزین دیوید کپ استخدام شد و کپ دوباره در سال ۲۰۱۹ روی فیلم‌نامه کار می‌کرد و سپس پروژه را ترک کرد. استیون اسپیلبرگ، کارگردان چهار فیلم نخست، در ابتدا قرار بود فیلم پنجم را کارگردانی کند. با این حال، او در سال ۲۰۲۰ از سمت خود کناره‌گیری کرد و در ازای آن تهیه‌کننده ی فیلم شد و منگولد برای کارگردانی فیلم انتخاب شد. مراحل فیلم‌برداری در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد. این پروژه در انگلستان، اسکاتلند، ایتالیا و مراکش فیلمبرداری شده است.

موسیقی فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny

در ژوئن 2016، اسپیلبرگ تایید کرد که جان ویلیامز، که برای فیلم‌های قبلی مجموعه ایندیانا جونز آهنگسازی کرده بود، برای ساختن موسیقی فیلم پنجم بازخواهد گشت. در سال 2022، ویلیامز اظهار داشت که پس از برنامه ریزی برای بازنشستگی، این آخرین موسیقی متن فیلم او خواهد بود. ویلیامز یکی از ساخته‌های خود به نام «تم هلنا» را در 2 سپتامبر 2022 به درخواست منگولد در هالیوود بول به نمایش گذاشت.

تاریخ انتشار فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

سینمایی ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت قرار است در تاریخ 30 ژوئن 2023 (جمعه، 9 تیر 1402) توسط استودیو والت دیزنی موشن پیکچرز در ایالات متحده اکران شود. ابتدا قرار بود این فیلم در 19 جولای 2019 (28 تیر ماه 98) اکران شود، اما تا 10 ژوئیه 2020 به تعویق افتاد و بازسازی لایو اکشن The Lion King (1994) جایگاه قبلی خود را پس گرفت.

Related posts

نقد و بررسی سریال Midsummer Night شب نیمه تابستان

نقد و بررسی فیلم Lumberjack the Monster هیولای هیزم شکن

نقد و بررسی انیمه Kenka Dokugaku ضربه ویروسی