نقد و بررسی انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru مادربزرگ و پدربزرگ به جوانی برمی‌گردند

Grandpa and Grandma Turn Young Again

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru

«بابابزرگ و مامان بزرگ دوباره جوان می شوند» یک سری مانگای ژاپنی نوشته شده وتصویرگری شده توسط کاگیری آریادو (Kagiri Ariado) می باشد. این سری از اکتبر 2019 انتشار خود را در اکانت توییتر (twitter) و پیکسیو (Pixiv) نویسنده آغاز کرد. این اثر بعد ها در جولای 2022 به صورت موازی در مجله کمیک ماهانه آلونای (Monthly Comic Alunna) کارخانه رسانه (Media Factory) نیز منتشر شد که تا 16 اوت 2023 در هفت جلد تانکوبون جمع آوری اش کردند و با از راه رسیدن هشتمین جلد به پایان می رسد. یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی یازده قسمتی به ساخت گکو (Gekkō) و کارگردانی ماسایوشی نیشیدا (Masayoshi Nishida) از آوریل 2024 روی آنتن AT-X  و شبکه های دیگر رفت. آهنگ تیتراژ آغازین این انیمه «تو بابا بزرگی من مامان بزرگم» (Kimi ga Ojīchan Atashi ga Obāchan) به اجرای کوره ساوا (Koresawa) و آهنگ تیتراژ پایانی «ازدواج مادام العمر یو-یو!!» (Soitoge Yo-Yo!!) به اجرای شین-ایچیرو میکی (Shin-ichiro Miki) و مامیکو نوتو (Mamiko Noto) می باشد. کرانچی رول (Crunchyroll) سریال را مجوز کرد و شبکه های آسیا پلاس رسانه (Plus Media Networks Asia) مجوز پخش آن در آسیای جنوب شرقی را تامین نمود.

 

نقد و بررسی انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru مادربزرگ و پدربزرگ به جوانی برمی‌گردند

چکیده داستان Jiisan Baasan Wakagaeru

وقتی پا به سن می گذارید و هر لحظه تقریبا غیر قابل تحمل به نظر می رسد،  هر کسی هم که باشید این فکر به ذهنتان خطور می کند: «ای کاش دوباره جوان بودم!». و حتی اگر این فکر هرگز به ذهن خانواده سایتو (Saitou) که همین حالا هم سن زیادی از آن ها گذشته نرسیده بود، در هر صورت یک روز پس از خوردن سیب اسرارآمیزی که دیروز پیدا کرده بودند بیدار می شوند و خود را در بدن هایی به شدت جوان تر شده می بینند. بخواهیم دقیق تر بگوییم، زوج متاهل سالخورده به جوان های حدودا بیست ساله تبدیل شدند. از آن جایی که به نظر میرسید خبری از بازگشت بلافصل نباشد، شوزو (Shouzou ) و اینه (Ine ) تصمیم گرفتند که قضیه را بپذیرند و مثل همیشه زندگیشان را در مزرعه سیبی که در آوموری (Aomori) ساخته بودند ادامه دهند و سفری را آغاز کنند تا چیز هایی که در زندگی تجربه نکرده بودند را بچشند. اما آیا این جوان شدن فقط چیز های مثبت به همراه داشته؟ یا آیا آن دو با چالش هایی حتی بزرگ تر مواجه خواهند شد؟ داستان سرزنده روزمره یک زوج متاهل که باری دیگر به اوج جوانی خود بازگشته اند!

 

نقد و بررسی انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru مادربزرگ و پدربزرگ به جوانی برمی‌گردند

بازخورد

در سال 2020 مانگا در دسته وب جوایز مانگای بعدی (Next Manga Awards) رتبه ششم را از آن خود کرد.  این سری تا 21 اکتبر 2022 یک میلیون نسخه در گردش دارد. اصطلاحی که بیشتر مخاطب ها در توصیف این انیمه از آن استفاده می کردند «حس دوست داشتنی و دل نواز» بود. کاربری می نویسد: «این قرار است همزمان شما را به خنده و گریه بیندازد. می دیدم که اشک غصه و احساس گونه هایم را خیس کرده و بعد تا به قسمت بعدی می رسیدم می دیدم که همان اشک از شدت خنده است. رابطه و عشق بین این دو شخصیت باعث شد فکر کنم که چرا نشد که پدربزرگ و مادربزرگ خودم اینطوری باشند؟ گیج شدن اعضای انجمن و بچه ها و نوه ها لحظه های خنده داری به دنبال می آورند، مخصوصا وقتی که جشنواره ورزش های انجمن شروع می شود و روستای رقیب تماشا می کند که چطور ورزشکار های ستارشان توسط زوجی که تازه جوان شده اند پودر می شوند. بعضی وقت ها داستان روند بی هیجان تری دارد که آن هم حس زیبایی و خاص بودن خودش را دارد و امیدوارم که اگر در آینده همسری پیدا کردم عشقی مشابه این دو با او داشته باشم».

فرد دیگری می نویسد: «گرچه شاید انیمیشن کار مرز های انیمیشن را جا به جا نکند با موفقیت ماهیت داستان را به تصویر می کشد. شخصیت ها و مخصوصا زوج اصلی با جذابیت و بانمکی نشان داده شده اند که این به خوبی های کلی انیمه اضافه می کند. با وجود جای رشدی که انیمیشن داشت، تصاویر رنگارنگ و زنده برای این سیر داستانی درگیر کننده پس زمینه ای مناسب فراهم کردند. یکی از مسائلی که در این داستان هست عدم رشد شخصیتی خاص در آن است که با توجه به ژانر یک ایراد نیست؛ اما مخاطبانی که به داستان های پرهیجان تر و پیچیده تر و اتفاقات وحشتناک تر برای شخصیت ها عادت دارند شاید آن را نپسندند. طوری که هر قسمت طراحی شده به این ترتیب است که هر قسمت داستان متفاوتی دارد که با آرامش ارائه می شود و احتیاج خاصی به دیدن قسمت های قبل یا بعد ایجاد نمی کند. هر قسمت چالشی برای شخصیت های اصلی برای حل کردن مطرح می کند که داستان را تازه و در حرکت نگه می دارد که این انیمه را برای تماشای از سر سرگرمی مناسب می سازد.»

«از چیز هایی که برای تماشاچی های انیمه نقاط قوت و مثبت محسوب می شدند می توان به زیرمایه های دلنواز عشق، خانواده و لذت زندگی کردن که در طول انیمه تقدیر و جشن گرفته می شوند اشاره کرد که با سرگرمی مثبت و حس خوب به مخاطب ها ارائه می شود. در کل Jiisan Baasan Wakagaeru یک سفر لذتبخش پر از عشق، خنده و ماجراجویی های غیرمنتظره است و ارزش اضافه شدن به لیست تماشای شما را دارد». شخص دیگری اضافه می کند: «این انیمه به جای تمرکز کردن روی لحظه های رمانتیک بین دو شخصیت اصلی، انیمه به این می پردازد که واکنش اطرافیان به تغییر آن ها چیست. این به روایت عمق می دهد و انیمه را چیزی بیشتر از یک داستان عاشقانه می سازد. این انیمه زیبایی ازدواج، عشق واقعی، خرد بزرگ تر ها، و اهمیت گرامی داشتن زمانی که با خانواده سپری می شود را جشن می گیرد. به شدت برای هرکسی که یک تجربه انیمه دلگرم کننده و حالی بهتر می خواهد پیشنهادش می کنم».  اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Jiisan Baasan Wakagaeru به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید