نقد و بررسی انیمه Kaijuu 8-gou کایجو شماره 8

Kaiju No. 8

توسط ErfaNEP

سیر و پیدایش اثر انیمه کایجو شماره 8

«کایجو هاچیگو» یا «هیولای هشتم» یک سری مانگای ژاپنی نوشته شده و با تصویرگری ناویا ماتسوموتو است که از جولای 2020 در برنامه شونن جامپ پلاس (Shounen Jump+) شوایشا (Shueisha) شروع به انتشار کرده و تا آوریل 2024 در دوازده جلد تانکوبون از آن منتشر شد. مجوز انتشار اثر به زبان انگلیسی در آمریکای شمالی را ویز مدیا (Viz Media) داده است. همچنین پخش یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی از این داستان به ساخت پروداکشن آی جی (Production I.G.) در آوریل 2024 آغاز شد که تا آن زمان مانگا بیش از سیزده میلیون نسخه در گردش داشت. استودیو کارا که بیشتر به خاطر کار «بازسازی اونگلیون» (Rebuild of Evangelion) شناخته می شود کار انیمه را بر عهده داشت. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «آبیس» (Abyss) به اجرای یانگ بلاد (Yungblud) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «هیچکس» (Nobody) اثر وان ریپابلیک (OneRepublic) می باشد.

 

نقد و بررسی انیمه Kaijuu 8-gou کایجو شماره 8

چکیده داستان

کافکا هیبینو (Kafka Hibino) روزی آرزوی این را داشت که همراه دوست دوران کودکی اش مینا آشیو (Mina Ashiro) کایجو ها را شکار کند. کایجو ها، همان هیولا های خطرناکی که مدتی است تمام جهان را به رعب و وحشت می اندازند. اما زمانی که مینا در حال صعود است تا رهبر نیرو های دفاع ژاپن بشود، کافکا حتی امتحان ورودی را قبول نشده است و به جای آن برای یک شرکت کار می کند که کارش این است که جنازه های باقی مانده پس از نبرد را جمع کند. او در واقع دل خودش را به داشتن یک زندگی عادی که در آن کاری که از آن متنفر است را انجام می دهد راضی کرده بود؛ تا این که همکار جدیدش رنو ایچیکاوا (Reno Ichikawa) را ملاقات کرد. رنو جوان و با انگیزه است و همان رویایی را دنبال می کند که روزی کافکا در تکاپوی آن بود. اراده کافکا با ملاقات رنو متزلزل می شود. به واسطه تعدادی واقعه تاسف بار، کافکا به انگل کایجو ای دچار می شود که به او توانایی های خاص تبدیل شدن به کایجو های مختلف را می دهد و برای همیشه زندگی آرام او را از بین می برد.

 

نقد و بررسی انیمه Kaijuu 8-gou کایجو شماره 8

منابع الهام

ماتسوموتو ابراز کرد که کایجوی هشتم از رسانه های توکوساتسو (جلوه های ویژه) از قبیل سریال آلترامن (Ultraman)، مخصوصا آلتراسون (Ultraseven)، شین گودزیلا (Shin Godzilla) و حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim) الهام گرفته است. او قصد داشت داستانی بسازد که در آن شخصیت اصلی باید در حالی سمت هدفش برود که هویتش را از سازمانی که در آن کار می کند مخفی کند. او Kaiju 8 Gou را کاری چالش برانگیز خواند که به او اجازه داد از داستان های معمولش فاصله بگیرد. سردبیر شونن جامپ سیجیرو ناکاجی (Seijiro Nakaji) گفت کایجوی هشتم یک پیشرفت غیرمنتظره نسبت به داستان های فانتزی همیشگی ماتسوموتو بوده است.

 

بازخورد و عملکرد

به گفته یوتا مومی‌یاما (Yūta Momiyama)، معاون سردبیر شونن جامپ پلاس، کایجوی هشتم و خانواده جاسوس (Spy × Family) هر دو بسیار محبوب بوده و در بستر مانگاپلاس عملکرد به خصوصی داشته اند.  در دسامبر 2020 گزارش شد که کایجوی هشتم سی میلیون بازدید را پشت سر گذاشته است که این آن را به سریع ترین سریال شونن جامپ پلاس در رسیدن به این رقم می رساند؛ و بازدید های هر بخش جدیدی که منتشر می شود از یک میلیون بالاتر است. در فوریه 2023 تعداد بازدید های اثر به 400 میلیون رسید و در پنجمین نظرسنجی «داستانی که بیشتر از هر چیز دیگر می خواهید انیمه شود» سال 2020 انیمه ژاپن (AnimeJapan) جایگاه دهم را از آن خود کرد. ژورنال کتابخانه مدرسه (School Library Journal) نخستین جلد کایجوی هشتم را در لیست از ده مانگای سال 2021 قرار داد.

این مانگا در لیست 2022 «این مانگا فوق العاده است!» (Kono Manga ga Sugoi!) تاکاراجیماشا (Takarajimasha) برای خوانندگان مرد رتبه سوم را به دست آورد. این مانگا همچنین رتبه دوم لیست داستان های مصور پیشنهادی کارکنان کتاب‌ فروشی سرتاسر کشور در 2022 (Nationwide Bookstore Employees’ Recommended Comics of 2022) کلاب هونیا بود و در لیست بهترین کمیک های 2022 پولیگان (Polygon)، لیست کوتاکو (Kotaku) از 11 سری مانگای برتر 2021 و لیست 12 سری مانگای برتر 2020 فندوم پست (The Fandom Post) نیز جای گرفت. در فرانسه این سری در هفته اول خود22,041  نسخه فروخت و به پرفروش ترین دبیوی مانگای فرانسه تبدیل شد. در ایتالیا جلد اول245,000  نسخه فروخت و از شیطان کش (Kimetsu no Yaiba) جلو زد.

 

دیدگاه مخاطب

نخستین جلد توسط انتشارات مختلفی بازخورد مثبت داشته است. نقاشی های نویسنده «بسیار قشنگ و به شدت پر جزئیات» توصیف شدند و در کنار صفحه چینی و طراحی های کایجو تحسین بسیاری دریافت کردند. شخصیت کافکا هیبینو به طور خاص به عنوان شخصیتی دوست داشتنی، و به خاطر سنش بخشی مهم از سریال شناخته شد. سریال همچنین به خاطر کمدی اش مورد تشویق قرار گرفت. از نقد هایی که به این جلد وارد بود می توان به سرعت بالای پیش رفتن اتفاقات اشاره کرد. با اکران انیمه، سیلی از بازدید های مثبت از سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) به سمت جاری آن شد. ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) از طرح ها، انیمیشن و موسیقی آن استقبال کرد و گفت که این سریال در امتداد قلمرویی آشنا است اما «به طرزی که آدم با آن راحت است با مرز های این ژانر ور می رود و با آن ها کیف می کند».

جیمز بکت (James Beckett) از استودیو سازنده برای برقراری تعادل بین عناصر کمدی داستان و «تکه های کوچک و سنگین شگفت انگیزی که کل دنیای داستان را بسیار موثرتر ارائه می کنند» تعریف کرد. نیکولاس دوپری (Nicholas Dupree) بخش های اکشن و دنیاپردازی انیمه را تحسین کرد و اشاره کرد که کافکا شخصیتی است که طرفداری از آن آسان است. ریچارد اینسبیس (Richard Eisenbeis) انیمیشن و به خصوص به تصویر کشی واقع بینانه و پرجزئیات نبرد های کایجو و از بین رفتن آن ها را دوست داشت اما از نظرش طراحی ظاهر شخصیت ها بیش از حد ساده بود. جنت ای لی (Janet A Leigh) از سایت جاسوس دیجیتال (Digital Spy) قسمت های اول انیمه را با اتک آن تایتان (Attack on Titan) مقایسه کرد و گفت که نسبت به آن لحن سبکبال تری دارد. توساین اگان (Toussaint Egan) از پولیگان (Polygon) از انیمه به خاطر «لحن بی پرده، درامای شخصی و اکشن هیجان انگیز» تعریف کرد و گفت که می توان آن را با «مای هیرو آکادمیایی (My Hero Academia) که با حاشیه اقیانوس آرام ترکیب شده است» تعریف کرد و اضافه کرد که «رنگ بندی متناسب با لحظه و طراحی های زمینه و غیره به سریال ارزش و کیفیت زیادی اضافه می کنند و جهانش را در حالتی می نشانند که هم بسیار نزدیک و باورکردنی است و هم از نظر بصری ماوراطبیعی».

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کرده اید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Kaijuu 8-gou به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید