نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

معرفی انیمه How Do You Live?

کمتر کارگردانی به اندازه هایائو میازاکیِ بزرگ میراثی جادویی و در عین حال مالیخولیایی از خود بر جای گذاشته است. یکی از بنیانگذاران استودیو افسانه ای جیبلی، دهه هاست که با داستان های شگفت انگیز خود که با نقاشی های استادانه متحرک به تصویر کشیده شده، مخاطبان جهانی را خیره کرده است. اما این نماد انیمه 82 ساله با بیرون آمدن از دوران بازنشستگی کوتاه مدت در سال 2017 طرفدارانش را شوکه کرد تا بتواند آهنگ قوی واقعی خود، یعنی فیلم پسرک و مرغ ماهی خوار را بسازد. میازاکی قبلاً سعی کرده است از این کار کناره گیری کند و در طول زندگی حرفه ای خود هفت بار به طور رسمی بازنشسته شده است. اما این فیلم احساس متفاوتی دارد. فیلم قبلی او، یعنی فیلم باد برمی خیزد در سال 2013، خودنگاره ای نافذ از هنرمندی بود که در تلاش برای توجیه کار زندگی اش در دنیایی خشن بود. به نظر می رسد آن فیلم سنگ بنای مناسبی برای یک فیلم شناسی بی نظیر است. با این حال پایان حل نشده آن آخرین سوال آزاردهنده را مطرح کرد: چگونه زندگی می کنیم؟ این سوالی است که میازاکی به وضوح نمی توانست آن را مطرح نکند، زیرا او دوباره به دنیای انیمیشن بازگشت تا آن را از طریق فیلم The Boy and the Heron بررسی کند.

 

درآمدی بر داستان فیلم پسرک و مرغ ماهی خوار

هنگامی که ما برای اولین بار با ماهیتوی جوان روبرو می شویم، او توسط شعله های آتش تسخیر شده است. ما نوجوان 12 ساله ای را می بینیم که در خواب کابوس  واری از مادرش که در آتش سوزی شدید بیمارستان توکیو در سال 1943 جان خود را از دست می دهد، غرق شده است. ماهیتو که هنوز از مرگ مادرش به خود می پیچد، با پدر خود به یک روستا نقل مکان می کند، جایی که یک شوک جدید در انتظارش است، پدرش به سرعت با خاله ماهیتو، ناتسکو، که در حال حاضر یک خواهر و برادر ناتنی جدید برای او باردار است، ازدواج کرده است و این موضوعی است که پسرک داستان ما از آن رنجیده می شود. این بچه شهری عبوس در خانه جدیدش اولین شخصیت روستایی خود را ملاقات می کند: مرغ ماهی خواری که به طرز دیوانه کننده ای همیشه آنجاست و مانند یک منادی پر از بدبختی و نکبت به پنجره ماهیتو پیله کرده است. اما این پرنده دلخراش به زودی خود را بیشتر از یک مزاحم نشان می دهد. یک روز، مرغ ماهی خوار که واقعاً یک مرغ ماهی خوار ‏نیست، بلکه یک جادوگر در لباس مبدل است، جلوی پسرک ظاهر می شود و ادعای غیرممکنی را مطرح می کند: مادر مرده ماهیتو مخفیانه در برج نزدیک جنگل زنده است.

 

نقد و بررسی فیلم The Boy and the Heron

این افسانه فانتزی که عنوان خود را از یک رمان محبوب سال 1937 به عاریت گرفته است و پسربچه ای غمگین را در سرزمین هایی تاریک و شگفت انگیز به سفری جهت درمان می فرستد. و اگر روایت آن هیچ پاسخ قطعی ارائه نمی دهد، همین عمل میازاکی که آخرین رویای دست کشیده شده را قبل از کم سو شدن نورش می سازد، مانند یک سعادت تلخ و شیرین به نظر می رسد؛ آخرین هدیه ای برای الهام بخشیدن به ما قبل از اینکه به آرامی وارد بازنشستگی واقعی شود. فیلم پسرک و مرغ ماهی خوار ممکن است به ارتفاعات سر به فلک کشیده ی فیلم های کلاسیکی مانند شهر اشباح یا شاهزاده مونونوکه نرسند. اما به عنوان یک پیام پر از حکمت، این آواز قوی میازاکی ممکن است برای سال ها به عنوان مرثیه ای برای دوران انیمیشن سازی و یادآوری بی انتها برای ادامه زندگی، رویاپردازی و خلق زیبایی حتی در زمان های تاریک طنین انداز شود.

 

بررسی مضامین فیلم پسرک و مرغ ماهی خوار

مانند مرغ ماهی خوار که ماهیتو را راهنمایی می کند، فیلم پسرک و مرغ ماهی خوار در دستان ماهر میازاکی به شکل های بسیار متفاوتی تغییر می کند. این فیلم که ظاهراً به عنوان یک داستان کلاسیک دوران بلوغ ساخته شده است، اغلب خط داستانی خود را کنار می گذارد تا به کاوش های پیچیده ایدئولوژی و روان شناسی بپردازد. مرگ، جنگ و غم و اندوه داستان را تحت الشعاع قرار می دهد، با این حال بارقه های بی گناهی و شگفتی در این فیلم هر لحظه تاریکی را درنوردیده است. عمیق تر از همه، آواز قوی میازاکی به خود تخیل می پردازد. برج فروریخته ای که نیمه دوم فیلم را تسخیر کرده، به عنوان یادبودی برای جوانی ایستاده است که توسط عموی ماهیتو در کودکی به عنوان تجسمی از جهان های بدون بدخواهی ساخته شده است. این پناهگاه جادویی، جایی که مسئولیت های بزرگسالان نمی توانند در آن دخالت کنند، نشان دهنده پناهگاهی از خلوص اخلاقی در چشم میازاکی است، جایی که او آشکارا همچنان آرزوی بازگشت به آن را دارد.

 

فیلم The Boy and the Heron، آخرین فیلم میازاکی… شاید

مانند یک صنعتگر سالخورده که به محتویات کارگاه خود خیره شده است، فیلم پسر و حواصیل این حس را به ما می دهد که هایائو میازاکی در حال بررسی غم انگیز حرفه افسانه ای خود است و آماده می شود تا نقاشی ها و قلم موهای خود را برای همیشه کنار بگذارد. ما چشمه هایی از پالت احساسی کامل فیلم شناسی او را می بینیم که در سراسر جهان پراکنده شده است، در جاهایی مثل فیلم جذاب همسایه من توتورو، تهدید آخرالزمانی شاهزاده مونونوکه، پوچ گرایی رویایی شهر اشباح. با این حال، آخرین ضربه استاد میازاکی به جای تکرار افتخارات قبلی، هدفش ترکیب یک عمر کاوش خلاقانه در ناب ترین بیانیه او از نظر فلسفی است. در هسته خود، فیلم پسر و حواصیل تمثیلی است درباره رویارویی با سخت ترین سؤالات زندگی، در مورد جنگ، اخلاق، عشق و از دست دادن؛ آن هم از طریق دریچه روشنگر معصومیت جوانی. روایت آن، که به طور آزادانه از رمانی که میازاکی در دوران کودکی آن را می پرستیده، اقتباس شده است و به دنبال یک قهرمان خردسال است که بارهای سنگینی را با ظرافت و تخیل به دوش می کشد. علاقمندان می توانند جهت دانلود انیمه Kimitachi wa Dou Ikiru ka به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس اختصاصی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

نقد و بررسی سریال The Famous Five پنج نفر مشهور از کارگردان فیلم Drive

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی